* Status

Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Författare Ämne: Besöksvisum maj 2017  (läst 1301 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ab Nam

• Brons V.I.P
  • Antal inlägg: 404
  • Kön: Man
SV: Besöksvisum maj 2017
« Svar #30 skrivet: 01 april 2017, 22:11:20 »
Grattis! :thumbsup

Har en kompis som också väntar på sin flickväns visa. Exakt hur många år/månader tog det innan ni fick besked att det var klart?
Det tog under en vecka från att ansökan lämnades in till dess att Miss Zed fick ett SMS om att passet var redo att hämta.

Utloggad thaimax

• Platinum V.I.P
  • Antal inlägg: 2192
« Svar #31 skrivet: 02 april 2017, 19:29:05 »
Det tog under en vecka från att ansökan lämnades in till dess att Miss Zed fick ett SMS om att passet var redo att hämta.

Jag läste inte tidigare inlägg i tråden. Det är uppehållstillstånd dem väntar på.

Utloggad Mrcloud

• En flygande semesterfågel
  • Surr medlem
  • Guld V.I.P
  • Antal inlägg: 1210
  • Veni vidi vici
« Svar #32 skrivet: 07 april 2017, 21:13:51 »

Grattis det gick snabbt för det visumet, förstår det var besökvisum/ turist visum. Men trodde också det var UT, du ansökte först. :)
För mig o min fru tog det 2 veckor. Men det är inget att klaga över, tanke på UT tar ca 13-21 mån.

Hur många dagar ansökte ni om ? eller mer hur många dagar fick hon?

Utloggad Ab Nam

• Brons V.I.P
« Svar #33 skrivet: 07 april 2017, 21:26:59 »
Hur många dagar ansökte ni om ? eller mer hur många dagar fick hon?
Vi sökte och fick 45 dagar.

Utloggad Mrcloud

• En flygande semesterfågel
  • Surr medlem
  • Guld V.I.P
  • Antal inlägg: 1210
  • Veni vidi vici
« Svar #34 skrivet: 07 april 2017, 21:37:21 »
Vi sökte och fick 45 dagar.

Ett tips!! När hon är här, så kan ni ansöka om UT. Så får hon stannar här, men hon kommer få ett nej sedan vid svar. Svarat lär dröja typ ca 13 - 21 månader.

Men under tiden hinner ni lära känna varandra bättre och hon känner sig trygg här. Många av min frus väninnor vantrivs efter ca 1½ år här i kalla Sverige, och vill åka hem en runda. En fick hemsjuka och skilde sig från sin man, för att åka hem , det efter knappt 2 år. Min fru hade också hemlängtan efter 2 år i sverige, precis kommit därifrån efter 1 månad.

Ett UT måste göras utifrån, men lämnar man in papper i stället för göra det via internet. Så går det! Hört det är vanligt göra så, därför många får Nej vid ansökan om besökvisum/turistvisum. Om de misstänker de ska stanna kvar...
« Senast ändrad: 07 april 2017, 21:41:12 av Mrcloud »

Utloggad Ab Nam

• Brons V.I.P
« Svar #35 skrivet: 11 april 2017, 20:53:52 »
Ett tips!! När hon är här, så kan ni ansöka om UT. Så får hon stannar här, men hon kommer få ett nej sedan vid svar. Svarat lär dröja typ ca 13 - 21 månader.

Nu är det inte aktuellt för oss, men kan man alltså ansöka om UT när tjejen är här på besöksvisum och hon får då stanna tills ansökan är behandlad?

Nu är det inte aktuellt för oss. En dryg månad blir lagom. Vi har totalt spenderat drygt fem veckor tilsammans i Thailand i semester-mode. Att vara hemma i Sverige i vardags-mode lär bli något helt annat.

Det jag är mest orolig för är att hon kommer dö av uttråkning. Sedan hon flyttade hemifrån för 13 år sedan har hon i princip jobbar 12 timmar om dagen 6 dagar i veckan. Jag har några strödagar ledighet att ta ut, men kommer för övrigt jobba måndag - fredag.

Sedan har vi det där med mat...... När hon bodde hemma var det mama som stod för matlagandet och sedan hon flyttade har hon alltid bott utan kök och med matvagnar inom gångavstånd. Hon kan enligt egen uppgift laga omelett......

Nåja, vi får se hur det går.

Utloggad thaimax

• Platinum V.I.P
  • Antal inlägg: 2192
« Svar #36 skrivet: 12 april 2017, 09:47:29 »
Hon kan enligt egen uppgift laga omelett......

Hon kan enligt egen uppgift laga omelett......  lol

Thaitjejer kan ju äta var och varannan timme så hon kommer lära sig ganska snabbt. Förhoppningsvis kan hon lite mer än hon vill erkänna för både dig och sig själv.

Finns det någon thaiaffär där du/ni bor så hon kan köpa kryddor, ris, noddlar etc?

Har du ingen kompis med thaitjej i närheten där du/ni bor?

Utloggad Strix

• Surr medlem
  • V.I.P
  • Antal inlägg: 173
« Svar #37 skrivet: 13 april 2017, 21:57:02 »
Hon kan enligt egen uppgift laga omelett......  lol

Thaitjejer kan ju äta var och varannan timme så hon kommer lära sig ganska snabbt. Förhoppningsvis kan hon lite mer än hon vill erkänna för både dig och sig själv.

Finns det någon thaiaffär där du/ni bor så hon kan köpa kryddor, ris, noddlar etc?

Har du ingen kompis med thaitjej i närheten där du/ni bor?

Min kvinna sa ungefär samma sak. Det visade sig att hon var en fena i köket. Hon lagar thaimat och farangkäk galant.
Kila iväg till en thaibutik med fröken Zed och köp mat och lite matlagningsredskap. En sådan där stor mortel som de gör somtam med är ett tips. Har inte mött en enda thaikvinna som inte älskar somtam.
Kan hon fixa somtam och hänger lite i en thaibutik så får hon snabbt besök av andra thaikvinnor och vips så har du ett gäng som sitter på golvet hemma hos dig och tjattrar på thai eller isan :-)
Mat är en väg för henne att få kompisar. Bjuder hon inte hem andra thai så blir hon bjuden till dem.
Lycka till!

Utloggad Ab Nam

• Brons V.I.P
« Svar #38 skrivet: 02 maj 2017, 22:13:18 »
Miss Zed har alltså fått visum i form av ett papper inklistrat i hennes pass. Sedan har jag utskrivna flygbokningar Thailand-Sverige-Thailand för henne.

Finns det något mer dokument som skulle tänkas behövas vid incheckning och passkontroll i Bangkok eller vid passkontroll i Sverige?

Utloggad sweetthai

• Surr medlem
  • Silver V.I.P
  • Antal inlägg: 737
« Svar #39 skrivet: 03 maj 2017, 16:42:55 »
Miss Zed har alltså fått visum i form av ett papper inklistrat i hennes pass. Sedan har jag utskrivna flygbokningar Thailand-Sverige-Thailand för henne.

Finns det något mer dokument som skulle tänkas behövas vid incheckning och passkontroll i Bangkok eller vid passkontroll i Sverige?

Nä, nu är det bara tuta och köra :D

* Info

• *Totala Poster: 141927
  • *Total Ämnen: 6868
  • *Online idag: 17
  • *Mest Online: 256
(28 april 2011, 13:48:13)
  • *Medlemmar: 0
  • *Gäster: 13
  • *Totalt: 13