* Status

Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Omröstning

Vad har du med dig på resan? 3 röster/alternativ möjligt..

Notebook upp till 11"
Laptop upp till 14"
Laptop fullsize
Surfplatta typ Ipad
Smartphone
Vanlig mobiltelefon räcker
Inget alls
Annat

Författare Ämne: Smidigt på resan  (läst 476 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Qbase

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
  • Antal inlägg: 1091
  • Kön: Man
Smidigt på resan
« skrivet: 16 januari 2012, 11:55:20 »
Vad har man med sig för media på resan och hur smidigt är det?

Något särskilt fabrikat eller modell som förtjänar ris eller ros?

Stöt-tålighet, laddningstid, batteritid, kvalitetskänsla osv.
Fyra nyanser av brunt är inte fel.. :downtown:

Utloggad fd Rookie

• V.I.P
  • Antal inlägg: 186
SV: Smidigt på resan
« Svar #1 skrivet: 16 januari 2012, 13:39:42 »
Vad som är bättre än annat vet jag inte men min stora "bärbara" är för stor för att släpa på så jag skaffade en liten 11" Samsung som verkar helt ok. Har inte direkt slitit ut den och inte heller installerat allt jag vill ha än. Men än så länge verkar den ok med batteritid på många timmar, de skriver 11 timmar men i alla fall 8 timmar.

Två telefoner är med, den jag har hemma och en som jag sätter i ett simkort i när jag kommer ner.

Till nästa resa laddar jag nog in några filmer i datorn för att kolla på flygresan om jag inte kan sova. Funderar på kamera också. Hade med en klump som stannade i safeboxen hela resan, rätt värdelöst alltså. Kanske skaffar en mindre till nästa resa.

Utloggad Hud

• Global Moderator
  • Diamant VIP
  • Antal inlägg: 5367
    • hgs.st
« Svar #2 skrivet: 16 januari 2012, 18:29:58 »
Jag kör iPad och den klara det mesta.
Laddar några timmars film och en hel del musik.
Lång bateritid är det också.
Det går att surfa med simkort och på WiFi och den är bärbar.
Jag kan kolla GF och FB utan problem.
Mailen funkar också bra.
Varför måste ag vara i ett land där det fortfarande snöar i april?!

Utloggad kambodjakungen

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
  • Antal inlägg: 1082
« Svar #3 skrivet: 16 januari 2012, 22:00:39 »
Mycket beror på hur länge man är borta och vad man ska göra.

Knulla arslet av sig i 14dagar, då räcker en mobiltelefon antar jag.
Spendera över en månad på stället så vill man nog ha lite mer med sig. Som nörden i mig tex, gaming laptop 17"- väger 7.5kilo....
Som namnet antyder är jag mer Kambodja än Thailands resenär.
3Dec - 29Feb  Kambodja.

Utloggad Kurios

• Global Moderator
  • Diamant VIP
  • Antal inlägg: 6296
« Svar #4 skrivet: 17 januari 2012, 13:16:48 »
Jag köpte mig en liten laptop inför den här resan. En 10" Samsung för drygt 2000. Tidigare har jag använt internetcaféer eller mobilen men eftersom den är så pass liten och smidig så tänkte jag varför inte?

Mobilen måste ju med, den är viktigast annars har jag inge större problem att vara utan dator. Då är det värre med mobil, dels för kamerans skull men även för de kontakter man har eller skaffar sig under tiden.

Utloggad fd Rookie

• V.I.P
  • Antal inlägg: 186
« Svar #5 skrivet: 17 januari 2012, 16:30:34 »
Vid närmare titt så är min Samsung också 10", kanske lika som Kurios Samsung.
Den fungerar helt ok men är lite liten för mina labbar märkte jag när jag skrev TR i november. Men det är kanske en vanesak. Kan ju skriva på mobilen...
Till nästa resa blir det ny mobil, förmodligen en men bra kamera.

Utloggad Qbase

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
« Svar #6 skrivet: 17 januari 2012, 17:29:05 »
Ja, jag kör själv med 10" notebook, har köpt på mig ett par tre stycken och jag är hopplöst såld på dessa enkla men meningsfulla små apparater. Förutsatt att minnet är uppgraderat och det är 6 eller 9-cells batteri eller med extra pack.
Var inne på Samsung ett tag men blev några LG istället som jag är kalasnöjd med. Jag är inte lika nöjd med Toshiba.
Har dock funderat lite på en "platta" men de förfaller inte lika bekväma även om de är både smidigare och kanske även smartare. En smak och vanesak, givetvis.

Ska erkänna att jag är nörd jag med, har med mig notebooken så fort jag lämnar hemmet.
Vart jag än går i stort sett.

Som tur är skiter jag blankt i spel men är man i den sitsen kan jag även förstå om man drar med sig en (endast flyttbar) 17-tummare som väger som en tax.
Men kanske inget man släpar med till hotellfrukosten utomhus. Eller gör du det, Kambodjakungen?  ;)

Utöver en liten dator så måste två mobiler med såklart varav åtminstone en bör ha en ok kamera.
Jobbigt att dras med en extra kamera när man ska inmundiga och ha trevligt i baren.
Dock har jag Iphone-paranoia och föredrar konventionella nallar.
Skaffade mig en smartphone som jag använde i knappt två veckor, tröttnade på att det tog 10 gånger längre tid för mig att skriva sms och lade undan den och sedan dess är den försvunnen sedan ett drygt år tillbaka.
Märkligt, men lika bra var det!

Utloggad kambodjakungen

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
  • Antal inlägg: 1082
« Svar #7 skrivet: 18 januari 2012, 20:14:00 »
Njae, jag brukar lämna min "nästan portabla laptop" på rummet.
Som namnet antyder är jag mer Kambodja än Thailands resenär.
3Dec - 29Feb  Kambodja.

Utloggad the dude

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
  • Antal inlägg: 1534
« Svar #8 skrivet: 18 januari 2012, 21:05:32 »
Jag har en SE C905 med 8mpix och blixt som partytelefon och kamera. Den är gammal och ful och den verkar inte vara stöldbegärlig eftersom LB'n lät den vara när jag var däckad och hon tog mina pengar.
Sen har jag min Iphone på rummet för internet, filmer, musik och sånt.

Skulle vara nice med en Ipad eller notebook dock.
Vill ner till värmen igen! :(

Utloggad kille_lkpg

• Hangaround
  • **
  • Antal inlägg: 54
« Svar #9 skrivet: 18 januari 2012, 23:00:00 »
Mini-pc proppad med filmer för att fördriva flygtiden och surfa på hotellrummet, smidigt att boka hotell o kolla upp sevärdheter på också, batteritiden på den jag har rack med marginal till att kolla på 2 filmer.

Sen trycker jag i ett thai-sim i den gamla sletna ifonen o har den som tele och kamera, ingen katastrof om den pajar eller försvinner.

Utloggad Qbase

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
« Svar #10 skrivet: 18 januari 2012, 23:44:32 »
Mini-pc proppad med filmer för att fördriva flygtiden och surfa på hotellrummet, smidigt att boka hotell o kolla upp sevärdheter på också, batteritiden på den jag har rack med marginal till att kolla på 2 filmer.

Detta förfarande känner man väl igen... :-)

Inloggad Tomtebloss

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
  • Antal inlägg: 1461
  • Pussi - As good as it looks.
« Svar #11 skrivet: 22 januari 2012, 22:20:09 »
Jag har en mini-pc.... också, men i jämförelse med en riktig laptop så måste jag erkänna att laptopen slog den enda (och sista) mini-pc:n jag testat i ca:5 timmar och ALDRIG mer (samsung). Vad gäller Ipad eller andra läsplattor har jag svårt att förstå innebörden av dessa i min egen cynism. De går inte att läsa på i solen, minnet är väldigt begränsat och det är ingenting jag skulle försöka stoppa i fickan för att ta med mig någonstans heller för den delen. Jag kör med laptop för egen del, den är snabbare än en mini-pc, förefaller enklare att hantera trådlösa nätverk med. Har gott om plats att spara data på o.s.v. Jag är laptopmannen, helt klart....
'
Jag är apple-allergiker jag med. Har aldrig haft nån Iphone, men jag försökte koppla en kompis Ipad till en stereo jag har med mp3funktion och det gick ju inte alls. Fattar inte varför man ska krångla till det med ett egna filer för nåt som är ett världsomspännande format. Utan att ha möjlighet att återkonvertera filer så fanns det inte något sätt att spela upp polarens låtar och det var det som gjorde mig allergisk tror jag... Nä, apple-produkter lär inte hamna i mitt hem, innan de är kompatibla med (för mig) "normala" filformat. Så fungerar jag! :)
Jag drar juli/augusti 2012!

Utloggad Che

• V.I.P
  • Antal inlägg: 157
« Svar #12 skrivet: 22 januari 2012, 22:52:00 »

Jag är apple-allergiker jag med. Har aldrig haft nån Iphone, men jag försökte koppla en kompis Ipad till en stereo jag har med mp3funktion och det gick ju inte alls. Fattar inte varför man ska krångla till det med ett egna filer för nåt som är ett världsomspännande format. Utan att ha möjlighet att återkonvertera filer så fanns det inte något sätt att spela upp polarens låtar och det var det som gjorde mig allergisk tror jag... Nä, apple-produkter lär inte hamna i mitt hem, innan de är kompatibla med (för mig) "normala" filformat. Så fungerar jag! :)

Va ??
Är inte Apples grejer kompatibla med Windows? Det var som fan
Har aldrig haft någon Apple grej men en sak är klar
Fungerar inte grejen åker den rakt ut, utan att passera gå.
Bättre att betala en tusing till o få grejer som fungerar alltid, särskilt om man skall ut o resa men även i hemmet eller på jobbet

Bra notering där Tomten
           :)
^^Asia, Here I Come

Utloggad Qbase

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
« Svar #13 skrivet: 22 januari 2012, 23:04:23 »
Jag har en mini-pc.... också, men i jämförelse med en riktig laptop så måste jag erkänna att laptopen slog den enda (och sista) mini-pc:n jag testat i ca:5 timmar och ALDRIG mer (samsung). Vad gäller Ipad eller andra läsplattor har jag svårt att förstå innebörden av dessa i min egen cynism. De går inte att läsa på i solen, minnet är väldigt begränsat och det är ingenting jag skulle försöka stoppa i fickan för att ta med mig någonstans heller för den delen. Jag kör med laptop för egen del, den är snabbare än en mini-pc, förefaller enklare att hantera trådlösa nätverk med. Har gott om plats att spara data på o.s.v. Jag är laptopmannen, helt klart....
'

Så Samsungs Notebook...är inte bra?
Hm, är inne på att köpa på mig en sådan oxå bara för att det är kul att testa olika. Ja, jag vet att insidan är så gott som densamma på dem allihop. Men på utsidan skiljer det sig i komfort och känsla.

Beror ju på vad man använder grejorna till.
För mig är Notebook knappt märkbart marginellt slöare att läsa nyheterna på, bankärenden eller att skriva dumma insändare här på feber-sidan.
Fördelen är att jag kan ligga med den som en uppslagen tidning i sängen utan att få träningsvärk i handleden fast det fortfarande är en konventionell dator. En platta är ju ännu enklare men förlorar på annat i vad som passar just mig.

Jag är och förblir relativt konventionell utav mig.
Just därför och av principskäl har jag heller aldrig ägt något från Mac. Kanske korkat eftersom det faktiskt ska vara superba grejor.
Men nej, jag vill inte vara låst på det konceptet och behöva göra om format och anpassa oavsett hur enkelt det kanske är.

Allt är en smaksak, som så mkt annat! :P  ;)

Inloggad Tomtebloss

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
« Svar #14 skrivet: 22 januari 2012, 23:09:02 »
Windowskompatibla eller inte. Jag hade behövt en mp3-spelare som klarar AAC-format. Du kan spela AAC med VLC media player bl.a. , men det är inget standardformat för de attiraljer jag har i mitt hem i dagsläget och jag är lite ointresserad att byta ut dessa för att anpassa mig till apples standard då jag är nöjd med möjligheten att lyssna på låtar i ett komprimerat mp3 format, vilket jag tycker känns mer som ett universellt format än AAC då, vilket inte många dvd-spelare, eller stereos klarar av. Men visst, vill man byta upp sig så kan man säkert få en som klarar dessa format också, men såklart kostar det då.

Jag tycker Apple´s produkter i sig är ganska "klyshade" kan man använda det ordet? Steve Jobs var ganska rak i sin strävan med apple och det tycks ha funkat rätt bra, för de som körde med en tidigare utgåva av Iphone byter oftast upp sig. Jag ställer mig frågan varför, eftersom de antingen söker nåt som fungerar, eller åtminstone fungerar bättre? Jag är inte sån själv, kanske det är status att ha en Iphone av nyaste modellen? Kan det vara det som avgör? Jag skulle aldrig köpa en iphone själv om jag tvingas konvertera om mina gamla mp3:or till ett annat format för att få dem att fungera. Android som är kompatibelt med mp3 och andra för mig kända format är vad jag föredrar personligen.

Jag har inte mycket koll på såna här saker, så nån inbiten är välkommen att dementera mina cyniska uppgifter här, jag har ofta fel, möjligen återigen? För egen del står aldrig en iphone eller ipad på min inköpslista - nånsin. Det finns säkert fördelar med de med, annars förstår jag inte att nån alls köper skiten....

Utan att mena nåt illa mot nån som har iphone eller dylikt. Det är fritt fram att skriva fördelarna jag har missat helt!
MVH Tomtebloss

Inloggad Tomtebloss

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
« Svar #15 skrivet: 22 januari 2012, 23:16:08 »
Så Samsungs Notebook...är inte bra?
Hm, är inne på att köpa på mig en sådan oxå bara för att det är kul att testa olika. Ja, jag vet att insidan är så gott som densamma på dem allihop. Men på utsidan skiljer det sig i komfort och känsla.

Beror ju på vad man använder grejorna till.
För mig är Notebook knappt märkbart marginellt slöare att läsa nyheterna på, bankärenden eller att skriva dumma insändare här på feber-sidan.
Fördelen är att jag kan ligga med den som en uppslagen tidning i sängen utan att få träningsvärk i handleden fast det fortfarande är en konventionell dator. En platta är ju ännu enklare men förlorar på annat i vad som passar just mig.

Jag är och förblir relativt konventionell utav mig.
Just därför och av principskäl har jag heller aldrig ägt något från Mac. Kanske korkat eftersom det faktiskt ska vara superba grejor.
Men nej, jag vill inte vara låst på det konceptet och behöva göra om format och anpassa oavsett hur enkelt det kanske är.

Allt är en smaksak, som så mkt annat! :P  ;)

För egen del - så den jag testade funkade inte för mig. Det var en samsung, men för den sakens skull så ska jag inte döma ut alla samsungs produkter, eller andra mini-pc´s. Denna var med win XP och jag tror det var 160 Gb HD, 1 Gb RAM och den är väl en 2-3 år gammal vid detta laget. Tyckte jag skulle testa för en gångs skull, men jag använde den inte mer än några timmar. Jag somnade nästan innan den dragit igång operativsystemet och jag hann ta ett bad innan den startat mozilla firefox. Jag testade sedemera med google chrome, vilket inte snabbade upp det nämnvärt - jag hann duscha och raka mig innan det drog igång, efter det testade jag inte fler gånger. Efter att den hamnat i garderobsdörren så ville jag heller inte lämna in den för garantireparation/byte så den är här nånstans. Kanske kan bli användbar om man vill bli 3 cm högre av nån anledning? Det enda som jag imponerades av var batteritiden 7 timmar+, men så länge blev den inte testad. Så jag har ett extrabatteri nånstans här om du är sugen! :)

Utloggad Qbase

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
« Svar #16 skrivet: 22 januari 2012, 23:22:53 »
Klart det är viss status med senaste I-phone, desto tråkigare då om man äger en förbiseglad äldre variant.
Vad jag menar är att jag har fått intrycket att de som har en äldre Iphone verkar känna sig tristare än sina polare med sprillans fräscha om man jämför dem med de som kör Android-mobiler där det inte verkar vara så många som bryr sig om vem som har den senaste.
Fast det hänger nog ihop med åldern kan jag tro. Alltså åldern på innehavarna.

Funderar förresten på två andra saker när jag kikar på omröstningen. Två röster återfinns på "Annat" och jag är lite nyfiken på vad dessa media kan vara?
Sedan har jag en ren teknikfråga till dem som kör med midi-laptop om vi kan kalla det så, alltså steget över Notebook/Minilap.
Det är ju överlag bättre grejor i dessa men har läst om och även upplevt en del värmeproblem på vissa modeller från tex LG och HP. Inte så bra om man har den i hotellsängen alltså, i vissa fall otäckt varmt på ett träbord vilket jag erfor under kvällen med just en HP som jag meckade med åt en bekant. Riktigt ruskigt varm 12-tummare.
Hur är det med värmen på era "midi-lappar"?

Utloggad Qbase

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
« Svar #17 skrivet: 22 januari 2012, 23:27:22 »
För egen del - så den jag testade funkade inte för mig. Det var en samsung, men för den sakens skull så ska jag inte döma ut alla samsungs produkter, eller andra mini-pc´s. Denna var med win XP och jag tror det var 160 Gb HD, 1 Gb RAM och den är väl en 2-3 år gammal vid detta laget. Tyckte jag skulle testa för en gångs skull, men jag använde den inte mer än några timmar. Jag somnade nästan innan den dragit igång operativsystemet och jag hann ta ett bad innan den startat mozilla firefox. Jag testade sedemera med google chrome, vilket inte snabbade upp det nämnvärt - jag hann duscha och raka mig innan det drog igång, efter det testade jag inte fler gånger. Efter att den hamnat i garderobsdörren så ville jag heller inte lämna in den för garantireparation/byte så den är här nånstans. Kanske kan bli användbar om man vill bli 3 cm högre av nån anledning? Det enda som jag imponerades av var batteritiden 7 timmar+, men så länge blev den inte testad. Så jag har ett extrabatteri nånstans här om du är sugen! :)

Klart jag e sugen! Lite mera minne bara så blir det bättre.
XP gör inget alls det är bara en fördel. Jag har skrotat både Vista och W7 och återgått till XP på samtliga..hrrm..12 datorer.
Så jag måste ju bara ha en 13:ende lixom..  :q

Sen så kanske jag har en del annat att göra medans Firefox startar upp som inte du har så länge du inte är i LOS..  :crazy:

Inloggad Tomtebloss

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
« Svar #18 skrivet: 22 januari 2012, 23:38:54 »
Jag ligger inte långt ifrån dig i det samlandet. Finns så det räcker till mig - om man skriver så. Men mini-pc:n avstår jag för att prova och av skramlet att döma så tror jag inte det hjälper mer ramminne heller, även om jag säkert har sånt här också i samlingarna.

Vad det gäller det där med "annat att göra" så har jag tackat nej länge till att göra det, håller mig gärna tills jag kommer till LOS, eller så gör jag nåt som jag egentligen inte vill. Det var inte långt borta sist jag åkte hem, men tack o lov så kom jag på bättre tankar längs vägen. Finns andra att umgås med på det sättet, men just nu känner jag att jag vill vara själv, det kan vända imorgon, eller på onsdag. Men det är faktiskt jäkligt skönt att få rå om sig själv. Att få uppleva total tystnad utan att sjukskriva sig. Jodå, jag njuter av att vara singel och kunna veta att det är jag som bestämmer vad jag ska hitta på - varenda eviga dag :)

Utloggad Che

• V.I.P
  • Antal inlägg: 157
« Svar #19 skrivet: 23 januari 2012, 00:20:04 »
Föresten så som den datanörd man är så tycker jag det är roligt att besöka olika internett-caffee under resans gång.

Ibland hamnar man på ett spelhak , ibland får man vara för sej själv, ibland är det bara letandet efter ett bra ställe o bota datasjukan på,,, som är resan den eftermiddagen.
Hehe

Sedan kan man skratta länge åt allt trubbel på flygplatser de andra resenärerna har med sin dyra Pc, som dom släpar runt på hela resan och måste vakta hela tiden.
Hehe en gång till.
      lol
Lämnar skrotet hemma till förmån för annat. Lättviktpackning tex.
^^Asia, Here I Come

* Info

• *Antal Medlemmar: 11035
  • *Senast: hanpar

• *Totala Poster: 110177
  • *Total Ämnen: 5347
  • *Online idag: 45
  • *Mest Online: 256
(28 april 2011, 12:48:13)
  • *Medlemmar: 12
  • *Gäster: 26
  • *Totalt: 38