0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hur långt visa kan man få som längst om man ansöker till ambassaden i stockholm?
Kompisen fick precis 90 dagars som kan förlängas ytterligare 90.
nej 90 dagar med förlängnings-möjlighet i ytterligare 90.ska försöka få fram merr detaljer
90+90 kallas ju dubbel turist fast han kanske fick nått annat..
att ansöka om visum på samma ställe hela tiden är inte att rekommendera..läst lite på thaivisa.com att tredje gångern blir dom sura typ
Jättefel
Okej min första post här. Folk har en massa polare i Thailand, problemet är att de är ifrån olika länder. "En kompis fick" räcker inte, du måste säga vilket land. En Svensk utan arbetstillstånd eller inte gift med en Thailändska kan högst skaffa ett 2*60 dar i Sverige. Det näst bästa är 60 dar. Så vi säger att du ska till Thailand. Du går till ambassaden och säger hej jag vill ha visa. Okej du skaffar ett 60 dar. Du är i Thailand 57 dar, sen går du till immigrations, där kan du fylla på med ytterligare 30 dar. Dessa dar börjar ifrån dina 60 dar är slut om du skriver rätt i din ansökan. Okej du stannar ytterligare 30 dar. Nu har du 3 dar kvar på ditt visa. Du beställer en resa till Laos. Det tar 12 timmar med tåg att resa till Laos. En helt okej resa för du bokar nämligen en förstaklass hytt för 2 personer. Kostar 500-600 kronor. Eller så tar du bara en säng, 250-300 kronor, eller så tar du en andra klass biljett (och ser till att du inte har några värdesaker med dig). På resan så super du som vanligt (jo jag har läst i forumet). Du landar i Thailand, tar en taxi till gränsen 50 spänn. Pröjsar visa till Laos 200 spänn. Tar en taxi till huvudstaden 100 kronor. Där super du på som vanligt sen åker du till konsulatet (NEJ du åker inte till ambassaden) och lämnar in ditt pass, nästa dag hämtar du ut det. Man lämnar in 9-12 och hämtar ut 13-16. Ta med dig hatt eller paraply för det är inget skydd när du står och köar. Nu har du fått 60 dar till. Du och en massa folk du träffat i kön tar en taxi till gränsen, går över gränsen och sen tar ni en taxi till tåget... osv. Nu tänker någon, "öööö men 30 dagar får jag ju om jag bara vänder vid gränsen, öööö". Visst men 3 st 30 dagars stämplar i passet gör allt krångligare. Att kosta på sig den lilla extra trippen till ett annat land är smart i längden. Okej nu finns det länder där Thaiambassaderna är kinkiga, Kambodja tex. Laos funkar jättebra och ni kommer ha det kul på resan. Ta med er brud för de behöver inge visa och de kommer bli grymt glada över att vara i ett annat land. Huvudstaden i Laos är helt okej, mer västerländskt än Thailand. Mycket vin, mycket västerländskt mat osv. I alla fall när du kommit hem igen så kan du gå till imigrations och fylla på med 30 dar till efter X antal dar.. typ 50. Fattar inte att ni håller på med edra 30 dar... Sådär...
Citat från: hagbard skrivet 20 juli 2007, 21:54:10Jättefel På vilket sätt? Eller ska vi bara skriva jättefel och sen bevisa att vi är tillräckligt nyktra för att träffa några smileys? Kom igen nu grabben visa hur smart.. äää glöm det.