* Status

Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Författare Ämne: Terrorgripen i Thailand hade svenskt pass  (läst 1019 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Reboot

• V.I.P
  • Antal inlägg: 168
  • Kön: Man
Terrorgripen i Thailand hade svenskt pass
« skrivet: 13 januari 2012, 23:41:27 »
Skulle slå till mot Bangkok
En libanesisk medborgare greps i dag misstänkt för terrorplaner i Bangkok.

Enligt uppgifter i medier ska han ha rest med en person med svenskt pass.

– Ambassaden håller på att kolla upp det här, säger André Makandawire på UD:s pressjour.

Thailändska myndigheter grep i dag en libanesisk medborgare efter att den amerikanska ambassaden varnat för en eventuell terrorattack i Bangkok.

Mannen som greps ska ha koppling till den väpnade libanesiska Hizbollah-rörelsen.

Han greps på den internationella flygplatsen i Bangkok när han försökte lämna landet.

Vice premiärminister Chalerm Yubamrung.
Foto: AP Enligt vice premiärministern Chalerm Yubamrung fick thailändska myndigheter tips strax före nyår om att den libanesiske medborgaren planerade en attack i Bangkoks turistområden.

– Han är nu i häkte och ska förhöras. Han är en Hizbollahmedlem från Libanon, sa Chalerm Yubamrung enligt Bangkok Post.

Enligt källor till tidningen The Nation ska libanesen ingå i en grupp med flera misstänkta terrorister som riktar in sig på turistmål i Bangkok.

En av dem ska ha rest med ett svenskt pass, enligt Bangkok Post. Den mannen ska fortfarande vara på fri fot.

– Vi vet inte mycket mer än det som står i medier. Svenska ambassaden ska kolla upp vad statusen är för den här personen som eventuellt har svenskt pass, säger André Makandawire på UD:s pressjour till Aftonbladet.

Är det någon som är efterlyst sedan tidigare?

– Det har jag inga uppgifter om.

Enligt thailändska tidningar har bevakningen kring den libanesiske medborgaren pågått länge.

– Den misstänkte har rest in i Thailand flera gånger. Säkerhetsåtgärderna har pågått under en längre tid. Civilpolis har bevakat Khao San Road (i Bangkok) och han har övervakats i Pattaya också, säger en källa till Bangkok Post.

Försvarsministern Yuthasak Sasiprapha säger till tidningen att israeler i Thailand och USA:s ambassad tros vara målet för den terrormisstänkte, som ska ha planerat att utföra attacken till helgen.

Både amerikanska och israeliska myndigheter varnade i går sina medborgare i landet för att röra sig vid turistmål i huvudstaden.

”Informationen är specifik och trovärdig, det handlar om utländska terrorister och turistområden i Bangkok”, skrev ambassadören Kristie Kenney på sin twitter.

Även Norge och Storbritannien varnade sina medborgare om risken för en attack. Sveriges ambassad följer utvecklingen och manar resande att hålla sig uppdaterade och följa thailändska myndigheters uppmaningar.

Källa: Aftonbladet

[bifogad fil raderad av administratör]
« Senast ändrad: 14 januari 2012, 07:58:28 av Gulafebern SE »

Utloggad Qbase

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
  • Antal inlägg: 1091
SV: Skulle slå till mot Bangkok
« Svar #1 skrivet: 14 januari 2012, 00:42:01 »
Det här har man ju funderat på länge, varför de inte slagit till mot ett av västvärldens populäraste turistställen.
Så det är väl så dax, tyvärr...på allvar.  :0
Fyra nyanser av brunt är inte fel.. :downtown:

Utloggad Che

• V.I.P
  • Antal inlägg: 157
« Svar #2 skrivet: 14 januari 2012, 01:33:44 »
Det här har man ju funderat på länge, varför de inte slagit till mot ett av västvärldens populäraste turistställen.
Kanske för att då får dom hela världen imot sej på riktigt
Snacka om att folk blir förbannade

Blir faktiskt förvånad över dumheten
^^Asia, Here I Come

Utloggad Qbase

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
« Svar #3 skrivet: 14 januari 2012, 01:51:15 »
Kanske för att då får dom hela världen imot sej på riktigt
Snacka om att folk blir förbannade

Blir faktiskt förvånad över dumheten

Inte förvånad. All uppmärksamhet är bra uppmärksamhet.

Inloggad Tomtebloss

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
  • Antal inlägg: 1461
  • Pussi - As good as it looks.
« Svar #4 skrivet: 14 januari 2012, 02:16:04 »
Finns massor av exempel på att de vill ha västvärldens medias belysning på sig. Det är ett krig de för mot västvärlden och för många av dem är det ett sätt att bli nåt slags martyr och komma till himlen. Ju fler offer desto bättre. En skruvad syn för oss innebär inte att det på nåt sätt är onormalt för dem.

Konstig syn tycker vi, ett sätt att leva vidare för dem. Terrorismen är oss närmare än vi tror med självmordsbombare som misslyckas här i Sverige o.s.v. Deras krig är internationella och det kommer en dag då man släpper nån genom nätet, det har hänt förr och kommer att hända igen, bara att hoppas att man inte är på fel plats vid rätt tillfälle den gången.

Ju mer publicitet ju bättre är absolut deras devis. Det är så de fungerar om jag förstått allting rätt. Och de har inte missat västvärldens täckning av tsunamin i Thailand t.ex, inte en chans. Fanns många fler drabbade länder det inte alls talades lika högljutt om från media i väst, så de vet var de ska slå till för att det ska låta höra talas om i västvärlden. Nä, man ska inte måla fan på väggen, skönt att de tog dem innan de hann utföra något. Men de är dessvärre inte de sista som ska påbörja deras "heliga krig".
Jag drar juli/augusti 2012!

Utloggad Qbase

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
« Svar #5 skrivet: 14 januari 2012, 02:37:01 »
Överhuvudtaget verkar de alerta på Subban vilket jag själv blev vittne till. Och det känns ju tryggt men jag kommer nog att känna ett visst obehag när jag sätter ner foten där igen.
Inte mer än innan den här händelsen utan just för att jag funderat på detta och anat att det bara är en tidsfråga.
Bali är ju inte så oerhört långt bort och vi minns ju vad som hände där för några år sedan.

Hur man än vänder och vrider på det hela så framstår det så att där det finns muslimer där finns det gnissel och bråk. Eller ska man tolka det omvänt, att varän där finns kristna (av olika inriktningar) uppstår det friktion?

Min sambo blev av med en av sina kusiner för två år sedan, han skulle gifta sig en månad senare men kom hem i en liksäck efter att ha stått i den statliga frontlinjen mot muslimska separatister på Mindanao.
Bara så jävla meningslöst, allt för en övertygelse som ingen vet om den överhuvudtaget existerar på något som helst jävla plan.

Utloggad martinb

• Junior
  • *
  • Antal inlägg: 49
« Svar #6 skrivet: 14 januari 2012, 06:22:02 »
Ja, fy, känns ju lite sådär att de bara gripit den ena än. Den där med svenskt pass ... kan man inte ta ifrånhonom ett eventuellt svenskt medborgarskap? Ger liksom lite skam åt Sverige ...
Jaja, blir väl att undvika sukomhvit ngr dgr och hålla sig borta från judiska kvarter och ambassadområden ... Lite trist ... Men, som vi säger här:  :wai2

Utloggad AlexSwede

• Brons V.I.P
  • Antal inlägg: 325
« Svar #7 skrivet: 14 januari 2012, 07:08:00 »
Ja, fy, känns ju lite sådär att de bara gripit den ena än. Den där med svenskt pass ... kan man inte ta ifrånhonom ett eventuellt svenskt medborgarskap? Ger liksom lite skam åt Sverige ...
Jaja, blir väl att undvika sukomhvit ngr dgr och hålla sig borta från judiska kvarter och ambassadområden ... Lite trist ... Men, som vi säger här:  :wai2
Var ligger de judiska kvarteren i Bangkok?
Till Thailand 2012/07/28

Utloggad Gulafebern SE

• Webmaster
  • Administrator
  • Platinum V.I.P
  • Antal inlägg: 3082
    • Thai Sex . Se
« Svar #8 skrivet: 14 januari 2012, 07:53:22 »
En libanesisk medborgare med svenskt pass har gripits i Bangkok sedan USA:s ambassad varnat för en eventuell terrorattack i Bangkok.

Den terrormisstänkte mannen som greps i Thailand uppges ha svenskt pass, skriver Expressen.se.

Utrikesdepartementet kan inte bekräfta uppgifterna som kommer från thailändska medier.

– Ambassaden i Bangkok ska kontrollera det här, säger Andre Mkandawire vid UD:s presstjänst till TT.

Artikeln fortsätter...
Han säger att ett besked från ambassaden väntas under lördagen.

Polisen har skärpt säkerheten, och Sveriges ambassad följer utvecklingen samt manar resande svenskar att hålla sig uppdaterade via medier och följa thailändska myndigheters uppmaningar.

Någon varning för svenska medborgare med anledning av eventuella terrordåd i Bangkok är i nuläget inte aktuell.

– Vi har inte fått in några säkra uppgifter om hot. Just nu undersöker vi läget och försöker få en uppfattning om vad den amerikanska varningen handlar om, säger André Mkandawire på UD:s presstjänst.

Den gripne ska ha anknytning till Hizbollah, en rörelse som har starkt stöd av libanesiska shiamuslimer och grundades med hjälp av Iran.

Även Israels Bangkok-ambassad har varnat för en förestående attack i den thailändska mångmiljonstaden. USA hör till de länder som manat sina medborgare att iaktta försiktighet när de vistas på offentliga platser.

Även Norge och Storbritannien har varnat sina medborgare om risken för terrordåd i Bangkok. Däremot avråder ingen någon att resa dit.

Källa: SvD

Utloggad mp86

• Surr medlem
  • Silver V.I.P
  • Antal inlägg: 554
  • "Aha, vi har en äkta brat på forumet."
« Svar #9 skrivet: 14 januari 2012, 08:54:30 »
ta ifrån?
i Sverige där belönas brottslingarna med PUT när dom sitter i fängelse för att ha gjort grova brott, släpps sedan ut och begår fler brott, våldtäkter osv...

kanske om SD hade egen majoritet att det skulle bli som du vill ;)

---
jahapp, detta har lett till ännu en Anti-Thailand kampanj av farsan.
skönt att han har gripits (hoppas att det är rätt person bara :D )
men jag är nog mer orolig för en invasion av rödskjortor än att en ny Taimour Abdulwahab spränger sig själv i bitar. (rödskjortorna höll möte utanför mitt hotell i Pattaya, har en polare som var sjukt nära att fastna på Suvarnabhumi, hans flyg blev inställt, men han lyckades betala för ett annat flyg minutrarna före det avgick, folk från samma sällskap fastnade....)

Befinner mig i Pattaya 12/6-21/6 (preliminärt även 15-23/10 och 4-28/2 och Songkran (2-23/4(?) 2013)
Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute efter midnatt

Utloggad AlexSwede

• Brons V.I.P
  • Antal inlägg: 325
« Svar #10 skrivet: 14 januari 2012, 12:30:39 »
ta ifrån?
i Sverige där belönas brottslingarna med PUT när dom sitter i fängelse för att ha gjort grova brott, släpps sedan ut och begår fler brott, våldtäkter osv...

kanske om SD hade egen majoritet att det skulle bli som du vill ;)

---
jahapp, detta har lett till ännu en Anti-Thailand kampanj av farsan.
skönt att han har gripits (hoppas att det är rätt person bara :D )
men jag är nog mer orolig för en invasion av rödskjortor än att en ny Taimour Abdulwahab spränger sig själv i bitar. (rödskjortorna höll möte utanför mitt hotell i Pattaya, har en polare som var sjukt nära att fastna på Suvarnabhumi, hans flyg blev inställt, men han lyckades betala för ett annat flyg minutrarna före det avgick, folk från samma sällskap fastnade....)
Rödskjortorna e okej, det har ju varit gulskjortorna som ställt till det, rödskjortornas Yingluck styr ju nu ¨så dom e softa....

Svenskt pass hade personen pinsamt är ju bara förnamnet...
« Senast ändrad: 14 januari 2012, 14:07:34 av AlexSwede »
Till Thailand 2012/07/28

Utloggad Che

• V.I.P
SV: Terrorgripen i Thailand hade svenskt pass
« Svar #11 skrivet: 14 januari 2012, 13:21:25 »
Rödskjortorna e okej, det har ju varit gulskjortorna som ställt till det, rödskjortornas Yingluck styr ju nu som dom e softa
Det är väl ok med inrikespolitik . Det får dom sköta om själva

Här kommer det en som har nästlat sej in i Mitt kära fosterland . Skaffat sej ett Svenskt pass. Och sedan åker iväg o utnyttjar vårt goda ryckte, o tror att vi skall skydda den lilla jävla råttan medan han bombar fredliga Buddister.

Det kallar jag utpressning >:( >:( >:( O det går inte med mej

Dra in passet o låt lagen i Thailand ha sin gång
Sedan bör man undersöka på vilka grunder den här figguren med anhöriga har fått tillstånd att vistas i Sverige :hmm :hmm :hmm Samt om det kan finnas flera
^^Asia, Here I Come

Utloggad nutkurt

• Brons V.I.P
  • Antal inlägg: 412
« Svar #12 skrivet: 14 januari 2012, 16:46:33 »
Man ar ju tyvarr inte ens overraskad att dom har svenskt pass.. .. Svartar ned Sveriges rykte. Ar javligt forbannad pa detta. Sverige ar ju fristat at varenda javla terrorist bara dom vill dit. Konstigt att vi inte har fler pakistanier i Sverige, dom ar ju duktiga pa det har ocksa.

Utloggad Reboot

• V.I.P
« Svar #13 skrivet: 14 januari 2012, 19:11:30 »

Hur man än vänder och vrider på det hela så framstår det så att där det finns muslimer där finns det gnissel och bråk. Eller ska man tolka det omvänt, att varän där finns kristna (av olika inriktningar) uppstår det friktion?

...och allt i Allahs namn när dessa hjärntvättade scumbags dödar oskyldiga barn och kvinnor. Dom bryr sej inte därför Islams Allah belönar offer och martyrer med direkttransport till paradiset som, för män innebär konstant sexuellt umgänge med 72 oskulder och, för kvinnor vatten, frukt och en bekväm miljö att vistas i.
« Senast ändrad: 15 januari 2012, 17:41:00 av Reboot »

Utloggad FrontLine

• V.I.P
  • Antal inlägg: 112
« Svar #14 skrivet: 14 januari 2012, 22:14:32 »
"Den gripne mannen är libanesisk medborgare med svenskt pass. Enligt thailändsk media ska båda männen ha haft såväl libanesiska som svenska pass. Målet ska ha varit att skada västerländska personer, och i förhör uppger den gripne att de planerade ett bombdåd mellan den 13 och 15 januari..."

Hur kan man ha ett libanesiskt pass och vara libanesisk medborgare och ha ett svensk pass??
Nu när åker till LOS i mars kommer jag säga att jag är från Liechtenstein så slipper jag skämmas

Utloggad Qbase

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
« Svar #15 skrivet: 14 januari 2012, 22:20:01 »
Hur kan man ha ett libanesiskt pass och vara libanesisk medborgare och ha ett svensk pass??
Nu när åker till LOS i mars kommer jag säga att jag är från Liechtenstein så slipper jag skämmas

Dubbelt medborgarskap såklart.
Sverige är mkt frikostiga med sånt.

Utloggad Reboot

• V.I.P
« Svar #16 skrivet: 14 januari 2012, 22:24:05 »
Rödskjortorna e okej, det har ju varit gulskjortorna som ställt till det, rödskjortornas Yingluck styr ju nu ¨så dom e softa....

Gulskjortorna har inte ställt till det mer än rödskjortorna. Dom är lika goda kålsupare. Problemet började när Thaksin Shinawarta blev premiärminister 2001 och därefter började ett maktmissbruk av sällan skådat slag. Militären fick nog och Thaksin passade på och lägga benen på ryggen när han var i USA och skulle tala i FN. Han blev sedemera dömd till 2 års fängelse för bl.a korruption, en av medbrottslingarna var hans hustru.

Yingluck Shinawatra är Thaksins yngsta syster.

Utloggad Che

• V.I.P
« Svar #17 skrivet: 14 januari 2012, 22:32:37 »
Skickligt av säkerhetstjänsten att få fatt i vederbörande innan det hände något.

Brukar inte gilla sådana myndigheter, men den här gången var det nog tur att dom var vakna.  :hmm
^^Asia, Here I Come

Utloggad frech

• Junior
  • *
  • Antal inlägg: 25
« Svar #18 skrivet: 14 januari 2012, 23:14:05 »
Precis som vilken annan svensk som helst.

http://www.expressen.se/nyheter/1.2679488/hussein-atris-47-greps-for-terrorplaner-i-thailand

Allt annat är bara islamofobi som Israelvännerna Jan Guillou och Henrik Mankell säger. Det finns inga islamistiska terrorister.

Eller hur?

Utloggad Reboot

• V.I.P
« Svar #19 skrivet: 14 januari 2012, 23:27:44 »
Precis som vilken annan svensk som helst.

http://www.expressen.se/nyheter/1.2679488/hussein-atris-47-greps-for-terrorplaner-i-thailand

Allt annat är bara islamofobi som Israelvännerna Jan Guillou och Henrik Mankell säger. Det finns inga islamistiska terrorister.

Eller hur?

”Svensk”  libanes som planerade  terrordåd i Bangkok.

[bifogad fil raderad av administratör]

* Info

• *Antal Medlemmar: 11035
  • *Senast: hanpar

• *Totala Poster: 110177
  • *Total Ämnen: 5347
  • *Online idag: 45
  • *Mest Online: 256
(28 april 2011, 12:48:13)
  • *Medlemmar: 13
  • *Gäster: 28
  • *Totalt: 41