* Status

Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Författare Ämne: Pris - Thai-Filippin  (läst 715 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Qbase

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
  • Antal inlägg: 1091
  • Kön: Man
Pris - Thai-Filippin
« skrivet: 09 januari 2012, 01:06:25 »
Har kollat lite på resa mellan Thailand (Suvarnabhumi) till Filippinerna (Manila) och jämfört lite.

Vill minnas att jag tidigare läst någon tråd om att Bangkok Airways och även AirAsia trafikerar denna sträcka men när jag söker rutter på deras sidor så finns Filippinerna inte ens med som val?!  ???

Nåväl, har jämfört Thai Airways med Cebu Pacific Air på exakt samma sträcka och datum och där råder en extrem prisskillnad. 16220 Bath mot 3375 Bath.

Har bara hört gott om Cebu Air så finns det någon anledning alls att välja det klart dyrare alternativet Thai Air?

Och vad har hänt med Bkk-Air samt AirAsia, är det bara jag som drar i fel minneslina om att de trafikerat denna sträcka? Har för mig att Johan Lat bla skrivit om detta men jag kanske är totalt ute och åker skidor..  :hmm
Fyra nyanser av brunt är inte fel.. :downtown:

Utloggad Johan Lat

• Global Moderator
  • Guld V.I.P
  • Antal inlägg: 1456
SV: Pris - Thai-Filippin
« Svar #1 skrivet: 09 januari 2012, 07:05:06 »
Klart jag har koll ;), Air Asia har aldrig flygit direkt utan man får flyga via KL och sen är det inte Bangkok Airways utan Tiger air som man kan åka dit med via Singapore. Ett alternativ BKK-Manila är också http://www.philippineairlines.com/ som flyger till en egen terminal i Manila. Nackdelen med Cebu pacific är att dom har riktigt usla flygtider, mitt i natten eller väldigt tidig morgon för att hålla nere priserna.

Utloggad Qbase

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
« Svar #2 skrivet: 09 januari 2012, 10:52:19 »
Eller så åker man just skidor...vattenskidor!  :banghead
Bara att inse att demensen satt in och tacka för svaret från någon som har bättre koll.

Att utelämna alla andra filippinska flygbolag (finns ju ett betydande gäng) var kanske dumt men jag gjorde väl det per automatik för att många av dem eller alla befinner sig på svarta listan efter vad jag hört och Cebu Air är det jag hört mest om från andra svenskar.

Tiger - får kika på dem med.
Dåliga flygtider är beroende på situation och kan visa sig passa riktigt bra om man har tur.
Mig gör det inte så mkt om man kan spara några lax på det eftersom jag ju inte reser så jätteofta.
Annat ljud i skällan hade det nog varit om man varit en ständig globetrotter, då resonerar man nog på annat vis.

Tack för svaret ännu en gång Johan Lat.  :wai2
« Senast ändrad: 09 januari 2012, 11:04:12 av Qbase »

Utloggad AlexSwede

• Brons V.I.P
  • Antal inlägg: 325
« Svar #3 skrivet: 09 januari 2012, 16:54:34 »

Jag har flugit BKK-Manila med Philipine airlines ett antal gånger och varit helnöjd. Har inte blivit med Cebu Pacific pga deras usla tider.

Såg att biljetter ligger på i vanlig economy runt 400 US dollar ToR
Till Thailand 2012/07/28

Utloggad Qbase

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
« Svar #4 skrivet: 09 januari 2012, 17:23:24 »
Jag har flugit BKK-Manila med Philipine airlines ett antal gånger och varit helnöjd. Har inte blivit med Cebu Pacific pga deras usla tider.

Såg att biljetter ligger på i vanlig economy runt 400 US dollar ToR

Ja, det är ett alternativ men vet du hur mkt bagage man får ta med sig eller är det enbart handbagage?
Upptäckte att den billiga premien hos Cebu Air innebar att endast handbagage fick medtagas och då fungerar det inte.
Tiger Airways går numera bort efter att jag sett reviews där ungefär 0% var positiva och ett flertal önskade placera en bomb i varje Tiger-plan. Då var det ändå filippinare som betygsatt.  :hmm

Egentligen skulle jag vilja flyga Bkk-Tuguegarao och slippa landa i Manila alls. Med Cebu Air funkar det, men det var ju det där med bagaget då.
Ska spana in Ph-Airlines och något mer så får vi se.

Tack för tips!  :thumbsup

Utloggad Johan Lat

• Global Moderator
  • Guld V.I.P
« Svar #5 skrivet: 10 januari 2012, 19:30:12 »
Philippine Airlines har vanliga bagagebestämmelser=20 kg och priset på Cebu ökar inte speciellt mycket om man vill ha med bagage också 500 peso extra kostade det för mig och jag valde 20 kg

Utloggad LexAndreas

• Surr medlem
  • V.I.P
  • Antal inlägg: 121
« Svar #6 skrivet: 10 januari 2012, 22:20:46 »
Låter lite konstigt att Tiger Air fått så dåliga recensioner. Jag flög med dem BKK - Singapore och Singapore - Ko Samui i oktober, och det klaffade perfekt. Jag hade dock inte så mycket bagage, så jag hade inte anledning att kolla hur mycket man får ha med sig...

Men bortsett från det fanns inget att anmärka på, trevlig personal och punktilga flighter. Rekommenderas om ni frågar mig  :thumbsup
Längtar tillbaka!

Utloggad dollar

• Junior
  • *
  • Antal inlägg: 12
« Svar #7 skrivet: 10 januari 2012, 23:21:40 »
Kolla upp Tigerairways..dom började flyga direkt från BKK nån gång slutet på förra året vet ja'..skall själv "testa" dom på min nästa resa nu i feb..har själv flygit nåra gånger med CebuPacificair..men,som sagt..tiderna e' ju' inte dom bästa..o. det verkar vara billigare med Tiger oxo.. :clap:

Utloggad Qbase

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
« Svar #8 skrivet: 11 januari 2012, 01:13:47 »
Ja, jag vet inte vad jag ska tro, dock hade jag fel i att det var filippinska reviews. Jag  tog det för givet i all hast då min äkta/okta hälft läste upp en del för mig medan jag surfade med annat.
Men bokade biljetter som blivit betalda men sålts igen och man finner sig ställd på bar backe och en massa förseningar hit och dit känns hyggligt motbjudande.

Men detta verkar vara stick i stäv med LexAndreas upplevelser.
Nu väger iofs en landsmans rekommendation ganska tungt för mig men samtidigt har jag svårt att förbise alla uppeldade kommentarer på följande två, bifogade länkar.
Tänk att det tom finns en hatsida på FB tillägnad Tiger Airways.
Fast på FB kan man väl iofs hitta hata/gilla-sidor för allt kan jag tänka mig.

http://amplicate.com/hate/tigerairways

http://www.facebook.com/pages/What-I-hate-about-Tiger-Airways/353564992685

Billiga verkar de ju däremot vara som dollar helt riktigt påstår. Om inga kassa tider, så måste då haken istället vara...?
« Senast ändrad: 11 januari 2012, 01:17:48 av Qbase »

Utloggad Qbase

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
« Svar #9 skrivet: 11 januari 2012, 01:15:51 »
Philippine Airlines har vanliga bagagebestämmelser=20 kg och priset på Cebu ökar inte speciellt mycket om man vill ha med bagage också 500 peso extra kostade det för mig och jag valde 20 kg

Jaha?! 500 pesos? Ok, dåså!  :thumbsup

Utloggad Qbase

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
« Svar #10 skrivet: 12 januari 2012, 01:20:08 »
Okej, vad gäller Tiger Airways vara eller icke vara som eventuell transportör så kom det ikväll lokalt till min kännedom att vi absolut ska undvika dem i allra möjligaste mån och inrikta oss på Cebu Air.
Källan var i detta fall bevisat filippinsk, då hon för närvarande är i just Filippinerna med sin "husbon" av swedish härkomst. Några grannar till oss helt enkelt.

De åkte just via Bkk med Tiger innan jul och det var en riktigt dåligt flight. Exakt vad det dåliga bestod i vet jag inte ännu men skall be min "cheri" att luska vidare.

Detta måste redas ut och fås rätsida på. Om det är så att de riktigt låga priserna just hänger ihop med många hakar.  :coffee

Utloggad Qbase

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
« Svar #11 skrivet: 14 januari 2012, 22:47:44 »

När var det du betalade 500p med Cebu Air? 2011?

Utloggad Che

• V.I.P
  • Antal inlägg: 157
« Svar #12 skrivet: 14 januari 2012, 23:54:29 »
Jag fick betala 150 peso/kg. överlass 2011
Men det var inrikes förstås  ::)
^^Asia, Here I Come

Utloggad Hellgon

• Junior
  • *
  • Antal inlägg: 27
« Svar #13 skrivet: 15 januari 2012, 00:25:11 »
Klart jag har koll ;), Air Asia har aldrig flygit direkt utan man får flyga via KL och sen är det inte Bangkok Airways utan Tiger air som man kan åka dit med via Singapore. Ett alternativ BKK-Manila är också http://www.philippineairlines.com/ som flyger till en egen terminal i Manila. Nackdelen med Cebu pacific är att dom har riktigt usla flygtider, mitt i natten eller väldigt tidig morgon för att hålla nere priserna.

Det finns även ett alternativ direkt från BKK till Clark(Angeles City) med Tiger Airways. Avgång kl 15.40 .Du slipper mellanlandning i Singapore

Även Cebu Pacific flyger direkt till Clark från BKK. Avgång kl 23.40

Båda verkar ligga på samma pris.

Varför inte starta med ett par dagar i Angeles City :q

Utloggad Johan Lat

• Global Moderator
  • Guld V.I.P
« Svar #14 skrivet: 15 januari 2012, 10:58:44 »

En månad sen ungefär, så ja 2011.

Utloggad dollar

• Junior
  • *
« Svar #15 skrivet: 15 januari 2012, 22:03:49 »
Tjena Qbase..vore tacksam om du fick reda på va' de' var för problem som dom hade på sin resa innan jul..  ???skall ju' själv flyga me' dom(Tigerairways) i feb..hoppas på info. innan jag drar ner till los om 2 veckor !!   :yahoo  :D

Utloggad Qbase

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
« Svar #16 skrivet: 16 januari 2012, 05:34:09 »
Tjena Qbase..vore tacksam om du fick reda på va' de' var för problem som dom hade på sin resa innan jul..  ???skall ju' själv flyga me' dom(Tigerairways) i feb..hoppas på info. innan jag drar ner till los om 2 veckor !!   :yahoo  :D

Det lovar jag att jag ska försöka få svar på.
Men misstänker att det är ungefär samma saker som det handlar om i länkarna jag postat tidigare i tråden.

Vi får se.  ;)

Utloggad Qbase

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
« Svar #17 skrivet: 16 januari 2012, 08:47:39 »
Det finns även ett alternativ direkt från BKK till Clark(Angeles City) med Tiger Airways. Avgång kl 15.40 .Du slipper mellanlandning i Singapore

Även Cebu Pacific flyger direkt till Clark från BKK. Avgång kl 23.40

Båda verkar ligga på samma pris.

Varför inte starta med ett par dagar i Angeles City :q

Om tipset var ämnat åt mig så tackar vi för det.
Vet att de landar i Angeles men det passar inte riktigt hand i handske för mig.
Men tack iaf och kanske någon annan drar nytta av det om de nu vågar flyga med Tiger efter det som framkommit hittills.  ::)

Utloggad dollar

• Junior
  • *
« Svar #18 skrivet: 16 januari 2012, 19:48:09 »
Tackar Qbase..väntar me' spänning..  :q  De' verkar som om de' flesta e' aussies som klagar på den ena länken..de' e' la' bara o. ta tjuren vid hornen..som dom säger !!  :hmm   :wank:

Utloggad Johan Lat

• Global Moderator
  • Guld V.I.P
« Svar #19 skrivet: 17 januari 2012, 11:32:18 »
Ja det var ju fan att man inte visste om att Tiger flög direkt, deras tider hade passat mig mcket bättre på nästa resa och dessutom var dom billigare.

* Info

• *Antal Medlemmar: 11035
  • *Senast: hanpar

• *Totala Poster: 110177
  • *Total Ämnen: 5347
  • *Online idag: 45
  • *Mest Online: 256
(28 april 2011, 12:48:13)
  • *Medlemmar: 13
  • *Gäster: 28
  • *Totalt: 41