* Status

Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Författare Ämne: Vilket är det bästa bonus kortet ?  (läst 1190 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zinken

• V.I.P
  • Antal inlägg: 210
  • Kön: Man
Vilket är det bästa bonus kortet ?
« skrivet: 05 januari 2012, 17:30:13 »
Jag har haft Eurobonus via SAS som ingår i Stara alliance men har inte använt det. Ja jag vet att det är dumt och jag har förlorat en del poäng för att jag inte har använt det :( men man lever och lär.

Nu till min fråga: Vad ska man köra på ? jag har för mig att det finns kort som ger bonus för flyg om man handlar i vanliga butiker också eller ska man köra från ett visst bolag eller en alliance ?

Svara gärna och skriv mer en gärna er synpunkt på n ihar på det hela. Ju mer desto bättre då det här är en värld jag inte har brytt mig om tidigare.

Zinken

Utloggad Johan Lat

• Global Moderator
  • Guld V.I.P
  • Antal inlägg: 1454
SV: Vilket är det bästa bonus kortet ?
« Svar #1 skrivet: 05 januari 2012, 20:24:55 »
Ja vad som är bäst är som att fråga hur långt är ett snöre, bäst är vad jag vet KLM's bonusprogram, flyger du dock inte med dom så är ju det väldigt dåligt eller hur ;)

Kan säga vad jag själv använder: först är jag medlem i SAS eurobonus och har kredikort knutna till det, Mastecard, Diners Club och American Express som ger mig poäng varje gång jag handlar med det. Jag är också medlem i Finnair samt KLM om jag nu flyger med dessa flygbolag, tror dessutom jag har Etihad medlemskap men det är ju inget jag använder mer än den gången jag flög med dom och det gjorde att jag och kompisen gratis blev uppgraderade till ekonomi plus. Har också medlemskap i Bangkok Airways som gjort att jag kunnat inkassera två gratis(man får alltid betala skatt) inrikesreor med dom.

Finns inga nackdelar alls med att vara medlem i bonusprogram, det är gratis och det finns bara fördelar, har blivit uppgraderad till buisness bara pga att jag är medlem och det har varit fullt på planet och dessutom har man ju hämtat ut en del gratisresor ner.

Vad gäller att knuta kreditkort till sitt bonusprogram som jag har gjort via Eurobonus så får man tänka på om det är värt det, har ju Diners men kommer att avsluta det nu då dom har ändrat sina regler vad gäller launger, kostar 525 kronor och när man kom in i loungerna var det ju värt det för dom pengarna. AmEx är ju bra man får bra poäng men jag har innan lyckats lirka mig till att få det gratis(kostar 1000 kronor om året, första året gratis) men nu vägrar dom, så får se om jag fortsätter använda det, jag hade köpt två resor på kortet och deras försäkringar är outstanding så jag behöll det detta året. Är nån sugen på att skaffa det så hör av er så "värvar" jag er, tjänar vi båda på, jag får poäng och ni får 6000 extra poäng, dock krävs det att man tjänar minst 350 000 om året(innan skatt) för att få det http://www.americanexpress.com/sweden/MGM_interactive_se/MGM_Interactive/brochure/brochure_sas.shtml?

Utloggad Ozz

• Global Moderator
  • Guld V.I.P
  • Antal inlägg: 1558
« Svar #2 skrivet: 05 januari 2012, 21:42:58 »
Jag har sedan 7 år tillbaka Amex Platinum card och dom har enligt mig en outstanding reseförsäkring. En annan fördel som jag ser det är att det är "no limit" kredit på det och det uppskattas när man skall betala resor eller checkar ut från en 6 veckors semester och skall betala rummet. Hade inte varit kul att stå utan täckning i det läget...

En annan fördel med platinakortet är alla bonuskort som ingår utan kostnad. Har säkert 7-8 olika guldkort till flera hotellkedjor där ett guldkort ofta ger uppgradering. På Hilton har jag ett Diamond Vip Card som jag fått via Amex och med det blir jag alltid uppgraderad till bättre rum på Hilton & Conrad hotels.

Som platinakund ingår även 2st Priority pass kort så att man alltid har tillgång till lounger även om man åker turistklass. Även ett Eurobonus/SAS kort ingår utan kostnad i platinakortet.

Förutom Amex har jag Thai's bonuskort (silver) idag, men om jag har räknat rätt så får vi guldkort efter vårens långsemester med många flygningar.
//Ozz

Utloggad mp86

• Surr medlem
  • Silver V.I.P
  • Antal inlägg: 554
  • "Aha, vi har en äkta brat på forumet."
« Svar #3 skrivet: 06 januari 2012, 02:09:29 »
Då jag åker så sällan så att jag knappast skulle ha någon nytta av dessa bonuskort så är jag nöjd med mitt Shell Mastercard, 1% cash/rabatt på flygbiljettspriset och alla andra inköp :)

Befinner mig i Pattaya 12/6-21/6 (preliminärt även 15-23/10 och 4-28/2 och Songkran (2-23/4(?) 2013)
Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute efter midnatt

Utloggad zinken

• V.I.P
« Svar #4 skrivet: 06 januari 2012, 02:32:04 »
@Johan Lat hmmm det där låter ju lite intresant faktiskt. Har ju ett Amex kort idag men använder det bara som nödkort. Kan man få lit bonus på det så är det ju inte illa. Ska kolla lite på det så får vi se om du ska värva mig :)

Zinken

Utloggad Johan Lat

• Global Moderator
  • Guld V.I.P
« Svar #5 skrivet: 06 januari 2012, 21:54:03 »
Även om man åker sällan så är det absolut ingen anledning till att inte ha ett bonuskort, det är ju gratis så det finns ju inga nackdelar med det, man måste ju inte knyta det till ett kreditkort. Jag har som sagt blivit gratis uppgraderad till en högre klass på flyget bara för att jag haft medlemskap i bonusprogrammet, vissa tex Finnair har också att du kan betala en viss del av biljettpriset med flygpoäng så tveka inte, det tar bara några minuter att ansluta sig och det lönar sig alltid.

@Ozz, jo ett platinum är ju mumma men för oss dödliga så är det ju bara att glömma, krävs en saftig lön på över 600 000 kronor samt det kostar 5000 kronor om året för att vara tilltänkt för sådant ;) ;)

Utloggad Ozz

• Global Moderator
  • Guld V.I.P
« Svar #6 skrivet: 06 januari 2012, 22:58:39 »
Citera
@Ozz, jo ett platinum är ju mumma men för oss dödliga så är det ju bara att glömma, krävs en saftig lön på över 600 000 kronor samt det kostar 5000 kronor om året för att vara tilltänkt för sådant
Tror inte jag hade en årsinkomt på över 600K när jag skaffade det, vet inte om de är så noga.
Ok, 5 laxar i årsavgift är saftigt men 2 Priority Pass väger upp den sura kostnaden, i synnerhet med all mässresor i Europa då man oftast flyger ekonomi.

En annan grym grej med Platinakortet är deras fantastiska concerierservice. Det var dom som fixade biljetter till ett utsålt Wembley när AC/DC var där förra somamren. Dom har även fixat utsålda biljetter till Bon Jovi i London och Scorpions i Tyskland. Och faktum är att det är inga överpriser på deras biljettservice.
//Ozz

Utloggad zinken

• V.I.P
« Svar #7 skrivet: 06 januari 2012, 23:02:55 »
Hmm hur många poäng får man på en resa och hur många poäng går en resa på till Thailand tex. ?

Zinken

Utloggad AlexSwede

• Brons V.I.P
  • Antal inlägg: 325
« Svar #8 skrivet: 07 januari 2012, 03:50:06 »

@ Zinken det beror på vilken typ (klass) du bokat finns ju Y /Q  etc etc

tips e o kolla flygbolagens hemsidor där finns bra info.

Ekonomi enkel med Thai airways ARN-BKK som e mitt bonus kort brukar ge 5000 enkel har jag för mig

Jag flyger oxå mycket inom Thailand brukar ge 1000 till Phuket tor har jag för mig.
Till Thailand 2012/07/28

Utloggad Johan Lat

• Global Moderator
  • Guld V.I.P
« Svar #9 skrivet: 07 januari 2012, 09:56:05 »
En kort resa tex BKK-HKT eller GOT-CPH ger 600 poäng medans CPH-BKK ger 5400 poäng(fick jag nu på nerresan) så totalt GOT-HKT fick jag 6600 poäng. En poängresa ner kostar 80 000 poäng om man har SAS oc flyger med dom, flyger man med nått annat Star Alliance ner så får man betala 90 000 poäng.

Utloggad AlexSwede

• Brons V.I.P
  • Antal inlägg: 325
« Svar #10 skrivet: 07 januari 2012, 12:34:44 »

@ Johan

Sedan tillkommer ju skatter brukar vara lite över tusen kronor va?

Jag brukar plocka ut fria hotel nätter för poängen på Dusit som e 5 stjärnigt.
Till Thailand 2012/07/28

Utloggad zinken

• V.I.P
« Svar #11 skrivet: 07 januari 2012, 13:00:40 »
Har kollat runt lite men det är så himla mycket information så det kan vara lite överväldigande. Har vlivit av med eurobonus poäng för att jag inte använt dom. Klantigt. Amex med eurobonus verkar vara det kortet man kan få ihop mest poäng på men å andra sidan så är det inte alla affärer som tar Amex. Hmmm svårt

Zinken

Utloggad Hud

• Global Moderator
  • Diamant VIP
  • Antal inlägg: 5367
    • hgs.st
« Svar #12 skrivet: 07 januari 2012, 14:41:15 »
Jag kör med ICA kortet.
Inte lika bra som andra.
Men jag får poäng på mina köp och kan köpa mat när jag kommer hem.
En rese försäkring ingår också om man betalar resan med kortet.
Jag har dessutom ett Thai airways kort som gör att jag får ta med 10 kilo extra bland annat.
Varför måste ag vara i ett land där det fortfarande snöar i april?!

Utloggad Kurios

• Global Moderator
  • Diamant VIP
  • Antal inlägg: 6295
« Svar #13 skrivet: 07 januari 2012, 15:10:53 »
En rese försäkring ingår också om man betalar resan med kortet.
Är det en fullgod reseförsäkring eller en kompletterande försäkring till den man redan har?

Utloggad Hud

• Global Moderator
  • Diamant VIP
  • Antal inlägg: 5367
    • hgs.st
« Svar #14 skrivet: 07 januari 2012, 18:08:09 »
Är det en fullgod reseförsäkring eller en kompletterande försäkring till den man redan har?
Kompliterande.
Jag har en genom hemförsäkringen och har en för flyget genom ICA kortet. Jag har en sjukförsäkring på ICA för 65kr/månaden som gäller om jag skulle bli sjuk någons stans i världen.
Varför måste ag vara i ett land där det fortfarande snöar i april?!

Utloggad bodisathva

• Nybörjare
  • Antal inlägg: 8
« Svar #15 skrivet: 07 januari 2012, 19:18:29 »
Viktigast med korten är ju hur det fungerar när det skiter sig. Har blivit blåst på 10k på Amex under en resa men dem fick jag aldrig igen, gick till ARN. Till saken hör att det var ett företagskort som vi omsatte 100-300k/år, det som hände var att 15 kort sades upp dagarna efter dom, gissningsvis minst 1 mille i omsättning.
Med mastercard har jag varit med om det motsatta, de ringer upp 6 veckor efter en affärsresa i Spanien och påpekar några märkliga bongar på 6-7 tusen och frågar om detta, får igen pengarna. Detta var pengar som jag ännu inte upptäckt var borta!!! Det ringde till och med upp under ett pågående uttag ur en automat och frågade om det verkligen var jag som tog ut pengarna, grym service och säkerhet. Kommer aldrig skaffa amex igen, enda bra med dom är väl de söta tjejerna i terminal 4 som står o viftar med guldkortsansökningar  :-)

Utloggad flu4

• V.I.P
  • Antal inlägg: 100
« Svar #16 skrivet: 07 januari 2012, 21:27:51 »
Alla borde gå in på internet, på den bank man har kortet i och se var den banken med det kortet är återförsäkrat hos. Ett Visa  eller ett  Mastercard är inte återförsäkrat
på samma ställe, det är Banken som utfärdar kortet som har försäkringen.
EX.  ett Handelsbankkort visa eller Mastercard är försäkrat i If
EX   ett Swebankskort  visa eller Master är försäkrat på Folksam   o.s.v

Just i dagarna håller jag på med en skada som inträffat i Kina för min tjej.
Hon skulle betala sin resa i Helsingborg och stod och skulle betala och samtidigt åka till Köpenhamn och sedan  Kina. Hon har väldigt mycket pengar på kortet, då hon skulle stanna borta i 90 dagar. Hennes kort fungerade inte i kortdragaren, men som tur var så var hennes kusin med och drog sitt kort för att kunna få ut biljetterna och det funkade. Men hon skulle inte med till Kina

Då står det i försäkringen kort för närmaste  personer i familjen gäller betalningen och försäkringen gäller då.
Har personen med kort betalat för medresenärer gäller ochså kort och försäkring.
Nu till det finstilta personen som betalat med kort ska medfölja och vara med på hela resan.
Min tjej bröt lårbenshalsen och är opererad och skruvad ligger på sjukhus sen 20 dagar tillbaka ,men kommer att få vara kvar där länge , beroende på att sjukhuset
har använt orenat blod och verktyg.
Hon har inte tid att ligga där det finns en stor  Tha-Kina-Mongolisk o Suchi Krog som
hon ska driva, med bara Thai  o Kina personal.

Detta har redan kostat 100.000 :- sv kr och kommer att kosta mycket mer samtidigt
som det inte går att få hem henne på vanligt flyg. Här tar dom betalt i Kina oftast vet dom att det går att få ut pengar från  utflyttade Kineser.

Vad gör jag, jo jag ringer försäkringskassan och sjukanmäler henne och får då reda på att ingen sjukförsäkring gäller för henne i Kina (hon är sedan 20 år tillbaka Svensk med borgare) att sjukförsäkringen inte gäller visste jag innan, men att hon inte får sjukpenning och att det inte går att anmäla henne för sjukpenning förrän hon kommer till Sverige. Ingen sjukpenning  för Svenska medborgare gäller någonstans  utan för Europa om inget  separat avtal finns med det landet, och det finns bara 3 länder ute i värden som har sådant avtal.
Se över Era försäkringar innan Ni åker. Jag likson Ni har varit väldigt mycket i Asien, men detta har jag inte tänkt på. Hemförsäkringen gäller 45 dagar   Visa eller Mastercard gäller max 60 dagar från utresedagen. Biljetter och handlingar ska uppvisas.

Själv sticker jag i väg  första dagarna i Feb  till Patong. Nu är jag försäkrad.

Utloggad Ozz

• Global Moderator
  • Guld V.I.P
« Svar #17 skrivet: 07 januari 2012, 23:44:42 »
Viktigast med korten är ju hur det fungerar när det skiter sig. Har blivit blåst på 10k på Amex under en resa men dem fick jag aldrig igen, gick till ARN. Till saken hör att det var ett företagskort som vi omsatte 100-300k/år, det som hände var att 15 kort sades upp dagarna efter dom, gissningsvis minst 1 mille i omsättning.
Med mastercard har jag varit med om det motsatta, de ringer upp 6 veckor efter en affärsresa i Spanien och påpekar några märkliga bongar på 6-7 tusen och frågar om detta, får igen pengarna. Detta var pengar som jag ännu inte upptäckt var borta!!! Det ringde till och med upp under ett pågående uttag ur en automat och frågade om det verkligen var jag som tog ut pengarna, grym service och säkerhet. Kommer aldrig skaffa amex igen, enda bra med dom är väl de söta tjejerna i terminal 4 som står o viftar med guldkortsansökningar  :-)
Jag har fått ersättning från Amex båda gångerna vi satt fast på Landvetter 3-4 dagar. Inga som helst problem, de var mycket tillmötesgående.

Kollade precis reseförsäkringen och som platinakund har man 120 dagar så det var lugnt inför nästa resa som är 65 dagar. (Såg däremot att goldcard-kunder "bara" hade 60 dagar).
//Ozz

Utloggad mp86

• Surr medlem
  • Silver V.I.P
  • Antal inlägg: 554
  • "Aha, vi har en äkta brat på forumet."
« Svar #18 skrivet: 08 januari 2012, 01:16:17 »
Räknas dagarna från att man lämnar Sverige eller från senaste flygningen som är betald med kortet?

Befinner mig i Pattaya 12/6-21/6 (preliminärt även 15-23/10 och 4-28/2 och Songkran (2-23/4(?) 2013)
Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute efter midnatt

Utloggad Johan Lat

• Global Moderator
  • Guld V.I.P
« Svar #19 skrivet: 08 januari 2012, 11:50:12 »
Räknas dagarna från att man lämnar Sverige eller från senaste flygningen som är betald med kortet?

Från när resan börjar gäller försäkringen

@ Johan

Sedan tillkommer ju skatter brukar vara lite över tusen kronor va?

Beror helt på vilka flygplatser du flyger över, åker man via arlanda tror jag det bara är 550 kronor med SAS, över Frankfurt är det nog närmare 3000:-

* Info

• *Totala Poster: 110160
  • *Total Ämnen: 5344
  • *Online idag: 44
  • *Mest Online: 256
(28 april 2011, 12:48:13)
  • *Medlemmar: 2
  • *Gäster: 22
  • *Totalt: 24