* Status

Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Författare Ämne: De är kungar i farangriket  (läst 1325 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fraud419

• Surr medlem
  • Brons V.I.P
  • Antal inlägg: 379
De är kungar i farangriket
« skrivet: 24 december 2011, 22:14:01 »
Pensionärerna Lennart, 71, och Roger, 63, har nya unga fruar i fattiga Isaanprovinsen i Thailand
ROI ET. Långt från storstadsbruset i Bangkok och stränderna på Phuket ligger Roi et.
Stadens gröna risfält och betande vattenbufflar lockar få turister – de västerlänningar som finns här har kommit för att stanna.
– Du får en familj här, säger svenske Lennart Nygren.

Lennart Nygren, 71, Erling Yangthaisong Christiansen, 49, och Roger Abrahamsson, 63, kom till Thailand sent i livet – och valde att stanna. De lever alla med thailändska kvinnor. Lennart Nygren gifter sig snart med Titti, 19, i randig tröja. Med på bilden är också Erlings fru Anond. ”Jag tröttnade på Sverige, jag ville göra något annat i livet”, säger Roger Abrahamsson.Foto: LINA BOSTRÖM EINARSSON

I ett litet bostadsområde nära centrala Roi et står vita 40-kvadratslägenheter uppradade bredvid varandra, likt svenska radhus.
Utanför prunkar palmer, i stället för vinbärsbuskar.
Där sitter Lennart Nygren, 71, Erling Yangthaisong Christiansen, 49, och Roger Abrahamsson, 63.
De bor här med sina fruar.
– Jag kom hit på min 61-årsdag, så fort jag slutade arbeta som lärare. Jag har inte ångrat mig sedan dess. Jag tröttnade på Sverige, jag ville göra något annat i livet, säger Roger Abrahamsson.

Lennart Nygren gjorde likadant när han jobbat färdigt för Volvokoncernen.
Hans blivande fru Titti, 19, sitter en bit bort.
Hon lägger ner sin Iphone med Nalle Puh-skal och tittar på honom när hon säger:
– Farang tar hand om mig bra. När jag har problem kan han lära mig. När jag studerar engelska hjälper han mig.

Ofta pensionärer
”Farang” är det blandthailändska ordet som enkelt översatt betyder ”vit person”. De finns överallt i Thailand. Främst är de västerländska män som träffat thailändska kvinnor.
Här, i Roi et, 50 mil nordöst om Bangkok, har de blivit riktigt många.
100 000 ”faranger” bor i Isaanprovinsens 17 kommuner, där Roi et ingår, skrev Bangkok Post förra året. Exakt hur många som är svenska män är däremot oklart.
Många av dem är som Lennart, Roger och Erling. De har kommit hit sent i livet, ofta som pensionärer, och gift sig med thailändska kvinnor.

”Svårt i början”
Den närliggande byn Ban Jaan, några kilometer från kambodjanska gränsen, har till och med döpts om till Ban Jaan-Swiss, för dess många schweizare som har flyttat ihop med thailändska kvinnor.
Där bor dansksvenske ex-sjömannen Erling Yangthaisong Christiansen med Anond sedan sju år tillbaka. Deras hus är nyare och flottare än de stolphus med palmbladstak som omringar Ban Jaan. En dansk flagga märker ut att Erling är mannen i huset. Men där bor också Anonds föräldrar.
– Familjen kommer först här. Det är nummer ett hela tiden, säger Erling, och fortsätter:
– När jag och Anond flyttade till Ban Jaan var det svårt för mig i början, att leva med svärmor och svärfar i samma hus.
I dag är det något av det bästa jag har gjort.

Till skillnad från många andra platser i Thailand går många av relationerna bra här. Västerlänningar har blivit hedersmedborgare för att de bidrar till den fattiga provinsen med sina pengar. I thailändska medier talas det om att västmännen bidrar med ungefär sex procent av den totala bruttoinkomsten i regionen.

Skickades till barer
Erling är en av hedersmedborgarna, som i dag jobbar med immigrationsmyndigheterna med ”farang”-frågor, som visumförlängningar.
Han tror att relationerna består för att det är svenskarna som har flyttat till den fattiga thailändska risodlande provinsen, i stället för tvärtom.
– För 20-30 år sedan var det här området så fattigt att många flickor skickades till Bangkok, Pattaya och Phuket för att jobba i barer och skicka hem pengar. De mötte utlänningar, gifte sig för ett bättre liv, och nu längtar de hem, säger han.
I Thailand är familjebanden starka.
– Även när ett par flyttar härifrån till Bangkok går det dåligt. Frun saknar familjen, och åker hem. Då sitter mannen själv i Bangkok, hittar landsmän, och börjar supa. Då börjar problemen.

Status med ”farang”
Roger Abrahamsson, 63, tror att svenska män i Thailand har lättare att vänja sig än thailändska kvinnor i Sverige.
– Har man ett förhållande med en thailändska är det dömt att misslyckas om man flyttar tillsammans till Sverige. Försök i stället att flytta till Thailand, är mitt råd. Vi har det inte lätt, men lättare att komma in här än de i vårt samhälle, säger han.
Förhållanden mellan thailändska kvinnor och västerländska män bara ökar.
Att skaffa en ”farang” är status för thailändska kvinnor, konstaterar paren runt bordet.
– De är familjemän. De tar mer ansvar. Jag hade en thailändsk man förut, han var otrogen, han var beroende av sin familjs pengar, och tog mitt barn när vi separerade, säger Anond.

Lennart Nygren, som snart ska gifta sig med Titti, säger att statusen även ändras för mannen när han träffar en thailändsk kvinna.
– Du får en hel familj här, från att inte ha haft någon familj i Sverige. Du får inte bara frun, utan hela hennes familj, säger han.
Särskilt om du har pengar.

En svensk mans pensionspeng väger tungt i thailändska baht. Den krävs också för att betala hemgift för att få gifta sig med en thailändsk kvinna.
– Då blir du accepterad i familjen, du inlemmas som familjemedlem och blir omhändertagen. Det är därför många stannar här, säger Lennart Nygren.

Männen har flera historier om hur de har gått på banken, i affärer, eller bara på stan, och får inviter av kvinnor – bara för att de är vita män. För många innebär det automatiskt att man har pengar om man är vit, säger Lennart.
– Jag träffade en kvinna och hade blivit presenterad för hennes familj. Men så en kväll när hon skulle besöka mig kom hon aldrig. Det visade sig att hennes förre thaiman kommit tillbaka till henne för att han hört att hon träffade en ”farang”, att det fanns pengar i hemmet.

”Börjar supa”
Anond vill bredda bilden:
– Några thaikvinnor tar ”faranger” bara för pengarna. Men då finns det ingen kärlek. Det är inte bra.
De tre männen filar på ett bolag i Roi et. Det gäller att ha saker att göra. Annars funkar inte livet som ”farang” i Thailand. Det är de överens om.
Roger är noga med att berätta att det finns dåliga exempel på relationer också.
– Många gånger börjar ”farangen” supa. Precis som de thailändska männen, som super så in i helvete. Det vill kvinnorna inte ha, säger Erling Yangthaisong Christiansen.

Källa: Aftonbladet

10 000 bofasta svenskar
  • 363 000 svenskar reste in i Thailand 2010 enligt utrikesdepartementet. De allra flesta reste under november och mars.
  • Vid högsäsong räknar UD med att ungefär 50 000 svenskar finns i landet vid varje givet tillfälle.
  • Vid lågsäsong är de runt 20 000 vid varje givet tillfälle.
  • Ungefär 10 000 svenskar var mer eller mindre fast bosatta i Thailand 2010, enligt UD:s statistik.

Tusentals gifta med västerlänningar
  • I hela Isaanprovinsen, med sina 20 distrikt, bor det runt 20 miljoner människor.

• Det finns 100 000 bofasta utlänningar i Isaanprovinsen, enligt en undersökning som Bangkok Post publicerade förra året.
  • En undersökning från 2005 gjord av Thailands nationella myndighet för ekonomisk- och social utveckling visade att totalt 15 284 kvinnor i 17 av provinserna hade gift sig med västerländska män. Någon nyare undersökning har inte gjorts.
  • Samma undersökning visade att dessa relationer bidrog med ungefär sex procent av den totala bruttoinkomsten i regionen genom att männen arbetade eller kvinnorna skickade pengar till släktingar.
  • I distriktet Roi et finns 3 000 utlänningar registrerade, enligt den lokala immigrationsmyndigheten. Sannolikt finns det ännu fler då endast de som förlängt sina visum registreras.

[bifogad fil raderad av administratör]
« Senast ändrad: 24 december 2011, 22:59:42 av Kurios »

Utloggad Baldrick

• V.I.P
  • Antal inlägg: 138
  • Kön: Man
SV: De är kungar i farangriket
« Svar #1 skrivet: 24 december 2011, 22:54:18 »
Jag förstod inte syftet med artikeln. Den var inte direkt vinklad så att det skulle peka ut männen som snuskgubbar. Den var inte skriven i positiva ora lag.

Ville den belysa att äldre singel män gärna flyttar till ett varmt klimat? Eller var det just det geografiska, dvs Isaan, som skribenten tyckte var mörkligt?

Beats me!
Joråsåatte.....

Utloggad Che

• V.I.P
  • Antal inlägg: 157
« Svar #2 skrivet: 24 december 2011, 22:55:40 »
Exempel på bra jounalistik
        :clap: :clap: :clap:
^^Asia, Here I Come

Utloggad Baldrick

• V.I.P
« Svar #3 skrivet: 24 december 2011, 23:02:03 »
Sorry för min dåliga stavning, men skriver från en iphone.

Aftonbladetklass på den artikeln  :wank:
Joråsåatte.....

Utloggad Kurios

• Global Moderator
  • Diamant VIP
  • Antal inlägg: 6295
« Svar #4 skrivet: 24 december 2011, 23:16:55 »
Aftonbladetklass på den artikeln  :wank:
Varför tycker du det?

Jag tycker att det var en hyfsat bra artikel utan några pekpinnar.
Inte något om att en 71-åring ska gifta sig med en 19-åring t.ex.

Däremot är jag rädd för hur det kan se ut när de ska skriva om de större turistställena som Bangkok, Pattaya och Phuket. Kommer de att förfasas, som så många andra tidigare har gjort, eller kommer de att hålla samma nivå i de artiklarna?
(Om det kommer några alls, vilket jag är tämligen säker på att det gör)

Under tiden jag läste och redigerade inlägget så tänkte jag att det här kan ju jag också göra. Kanske skulle man åka runt någon gång och skriva om vad man ser?

Det verkar ju vara ett visst sug efter olika artiklar från Thailand och någon tidning skulle säkert nappa.

Har man en firma registrerad så kan man ju dra av för resan och en hel del annat och att få  resa runt i stort sett gratis är ju få förunnat.

Jag skulle lätt kunna skriva både objektivt men även från olika vinklar, kanske skulle man kunna skriva olika vinklade artiklar som man sedan säljer med jämna mellanrum. En ny karriär kanske?

Utloggad Baldrick

• V.I.P
« Svar #5 skrivet: 24 december 2011, 23:33:34 »
Skribenten hade bara skrivit ihop några rader. Plockat på lite statistik.
Men det fann inget syfte eller mål med artikeln enligt mig.
Joråsåatte.....

Utloggad Baldrick

• V.I.P
« Svar #6 skrivet: 25 december 2011, 00:14:17 »
Men söt tjej på bilden.
Joråsåatte.....

Utloggad the dude

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
  • Antal inlägg: 1534
« Svar #7 skrivet: 25 december 2011, 19:55:51 »
Dagens artikel handlar om dödsolyckor i thailand, orkar inte länka, men imorgon kommer "Därför köper vi sex i Thailand". Kan bli intressant att se hur den artikeln ser ut!
Vill ner till värmen igen! :(

Utloggad Kurios

• Global Moderator
  • Diamant VIP
« Svar #8 skrivet: 25 december 2011, 20:57:34 »
Här är länken för den som är intresserad. Jag lägger inte in hela texten eftersom det till stor del handlar om en händelse från april 2008. :banghead :banghead

Tragiskt för de drabbade naturligtvis men det jag funderar på är om det är så pass gamla nyheter de är tvungna att ta upp igen när de är på plats? Fanns det inget mer aktuellt att skriva om?

Artikeln i morgon kommer att kopieras in på forumet.
Det ska bli intressant att se vilken nivå det kommer att vara.

Men något säger mig att jag läst i stort sett samma sak ett antal gånger redan. :coffee

Utloggad Aremak

• Surr medlem
  • Silver V.I.P
  • Antal inlägg: 513
« Svar #9 skrivet: 25 december 2011, 23:25:16 »
Ang dagens artikel om olycksrisker i Thailand verkar det nästan vara säkrare för en svensk att vara i Thailand än Sverige. Om 400.000 svenskar åker till ett land varje år, kommer natuligtvis några av dem att drabbas av olycka och någon i värsta fall avlida  :coffee  Sen är det trist med sådant som skulle kunna undvikas, typ bättre el-säkerhet. Dock kan inte alla olyckor skyllas på thailändare, har man inte kört moppe på 20år kanske man inte skall hyra en, kanske en semester öl eller två i kroppen och ge sig ut i den thailändska trafikrytmen som man absolut inte är van. Dessutom med vänstertrafik.

Utloggad Qbase

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
  • Antal inlägg: 1091
« Svar #10 skrivet: 26 december 2011, 14:55:24 »
Tycker att det fanns åtminstone en väldigt vettig poäng i ovanstående artikel och det är att man kanske snarare ska fundera över att flytta till sin dam istället för att hon kommer hit, för jag tvekar inte på att det är lättare för oss att acklimatisera oss där än vice versa. 
Fyra nyanser av brunt är inte fel.. :downtown:

Utloggad Kurios

• Global Moderator
  • Diamant VIP
« Svar #11 skrivet: 26 december 2011, 15:53:51 »
Nu har jag kollat i AB sedan kl 7 i morse efter nästa del men de verkar hålla på den av någon anledning?

Någon som läst artikeln i papperstidningen under dagen?

Utloggad Aremak

• Surr medlem
  • Silver V.I.P
  • Antal inlägg: 513
« Svar #12 skrivet: 26 december 2011, 16:34:38 »
De vill väl sälja papperstidningar innan de lägger ut artikeln gratis.  :coffee

Utloggad thaiman

• V.I.P
  • Antal inlägg: 114
« Svar #13 skrivet: 26 december 2011, 19:18:28 »
nu ligger artikeln ute på ab

Utloggad LexAndreas

• Surr medlem
  • V.I.P
  • Antal inlägg: 121
« Svar #14 skrivet: 26 december 2011, 20:27:25 »
Gillar kommentaren om "Stadshotellet i Halmstad"!  :clap:
Längtar tillbaka!

Utloggad fd Rookie

• V.I.P
  • Antal inlägg: 186
« Svar #15 skrivet: 26 december 2011, 20:50:11 »
Ja det var väl ungefär som väntat.
Textförfattarna (Väljer medvetet att inte kalla dem journalister) skriver inga direkta fakta utan använder kommentarer och exempel som i sammanhanget säger att det är så och bara så det går till. 

Utloggad AlexSwede

• Brons V.I.P
  • Antal inlägg: 325
« Svar #16 skrivet: 26 december 2011, 21:49:17 »
Om den första artikeln var hygglig var denna om Pattaya inte det, känns som att någon rödvins feminist som e tjock o ful som går o demonstrear om att inte vilja vara något sexobjekt skrivit artikeln.
Till Thailand 2012/07/28

Utloggad Reboot

• V.I.P
  • Antal inlägg: 168
« Svar #17 skrivet: 27 december 2011, 09:57:10 »
Tycker att det fanns åtminstone en väldigt vettig poäng i ovanstående artikel och det är att man kanske snarare ska fundera över att flytta till sin dam istället för att hon kommer hit, för jag tvekar inte på att det är lättare för oss att acklimatisera oss där än vice versa.
Jag tror inte att det är en god idé att flytta till sin dam pga att då är damen på hemmaplan vilket gör att falangen per auto kommer i en sämre sits då han förr eller senare känner pressen från damen att ekonomiskt hjälpa hennes familj. Inget fel att hjälpa familjen så länge det handlar om mindre summor. Om det sen blir tal om att bygga ett hus på en markbit som ”ma and pa” så villigt skänker kommer kanske saken i ett annat läge.

Om däremot damen flyttar till sin make/pojkvän i Sverige kan hon se fram emot fri språkutbildning, och de sociala skyddsnäten/bidragen. När hon sen kommer ut i arbetslivet, efter att ha blivit svensk medborgare, kan hon en dag lyfta en skaplig pension och därigenom säkra sin ekonomi för resten av sitt liv. Hon kommer med 99% säkerhet att flytta tillbaka till Thailand när hon nått sin pensionålder, med eller utan bihang.

Utloggad Qbase

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
  • Antal inlägg: 1091
« Svar #18 skrivet: 27 december 2011, 16:03:53 »
Jag tror inte att det är en god idé att flytta till sin dam pga att då är damen på hemmaplan vilket gör att falangen per auto kommer i en sämre sits då han förr eller senare känner pressen från damen att ekonomiskt hjälpa hennes familj. Inget fel att hjälpa familjen så länge det handlar om mindre summor. Om det sen blir tal om att bygga ett hus på en markbit som ”ma and pa” så villigt skänker kommer kanske saken i ett annat läge.

Om däremot damen flyttar till sin make/pojkvän i Sverige kan hon se fram emot fri språkutbildning, och de sociala skyddsnäten/bidragen. När hon sen kommer ut i arbetslivet, efter att ha blivit svensk medborgare, kan hon en dag lyfta en skaplig pension och därigenom säkra sin ekonomi för resten av sitt liv. Hon kommer med 99% säkerhet att flytta tillbaka till Thailand när hon nått sin pensionålder, med eller utan bihang.

Klart du har rätt men det är ju så som VI tycker att de borde tycka om vad som är bra.
Inte ens för en thai handlar allt nödvändigtvis om pengar eller förmåner, det vore general-fel att tro det.

Hur många har inte lämnat Sverige pga att de inte klarar av den sociala situationen här eller klimatet?
Fyra thais, två från Hong-Kong, en kines, en vietnames och en filipina kan jag själv genast radda upp som exempel. 
En av thaisen drog efter att ha stått ut en hel vecka!  :-)
Och lite knorr har jag allt hört från min egen sambo om hur isolerade vi svenskar är och att det är en större omstrukturering än vad hon själv trodde och visst längtar hon hem emellanåt.
Och btw hur lätt tror du att det är att få ett jobb idag för en asiat med knagglig svenska, i Sverige?

Så det är känslan jag menar, inte fördelarna med vårt säkerhetsnät och valutaläge. Säkerhetsnätet har de ofta inbyggt i sin egen familj, som de är vana med vilket framgår delvis av artikeln och av vad du själv skrev.

I mitt eget läge skulle jag helst vilja flytta, men det funkar inte. Inte så länge jag inte har fått 7 rätt på Lotto med skaplig utdelning.  ;)

Fyra nyanser av brunt är inte fel.. :downtown:

Utloggad kambodjakungen

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
  • Antal inlägg: 1082
« Svar #19 skrivet: 28 december 2011, 12:43:30 »
Personligen tycker jag nog att 52års åldersskillnad är fanimig för mycket.
Ni andra får tycka precis vad ni vill men han är iaf enligt mig inget att vara glad över om hon är 19, vad ska de prata om, hur mycket gemensamma intressen har de, hon kan förmodligen inte peka ut thailand på en världskarta, så han känner sig säkert som en liten gud därnere.

Jag vet att det är kulturskillnader, men hur kul kommer hennes liv bli då hon vill gå ut på disco/liknande och Farfar kommer med.... Jag är 38 och hade väldigt lite gemensamt med mitt ex 19år...
Kan nog citera en irländare som jag mött härnere, med viss risk för kritik mot mig själv.
"He's prolly wanted for pedo crimes in his own fucking country" som han uttryckte sig om en jänkare 74år som gift sig med en 22 årig tjej från marknaden.
Hade det varit en thaigubbe från risfälten hade jag inte sagt ett skit, men nu gäller det en "rik" gubbjävel från sverige och en tjej som aldrig haft något annat än jobb i risfältet att se fram emot.

Som namnet antyder är jag mer Kambodja än Thailands resenär.
3Dec - 29Feb  Kambodja.

* Info

• *Totala Poster: 110160
  • *Total Ämnen: 5344
  • *Online idag: 44
  • *Mest Online: 256
(28 april 2011, 12:48:13)
  • *Medlemmar: 4
  • *Gäster: 19
  • *Totalt: 23