* Status

Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Författare Ämne: Vi som var med förr  (läst 983 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad kambodjakungen

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
  • Antal inlägg: 1082
  • Kön: Man
Vi som var med förr
« skrivet: 18 november 2011, 22:05:16 »
Köpte min första pc 20år sedan, ganska exakt. Den hade 30megabytes hårddiskar, 2 st... Det var precis innan windows kom... Jävlar vad jag har spelat bort tid sedan dess ;)
Som namnet antyder är jag mer Kambodja än Thailands resenär.
3Dec - 29Feb  Kambodja.

Utloggad Tomtebloss

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
  • Antal inlägg: 1460
  • Pussi - As good as it looks.
Vi som var med förr
« Svar #1 skrivet: 18 november 2011, 23:31:41 »
Jag hjälpte farsan att installera DOS 3.11 då det var high tech. Jag minns inte specifikationen på den, men det var troligen innan det fanns modem över huvud taget? Så det måste ju ha varit 3½ tumsdisketter på den tiden. Sen fanns det väl en diskettversion för första windows-versionen på 11 disketter, för DOS var "bara" på 6 om jag minns rätt. Ja, det var tider det.....
Jag drar juli/augusti 2012!

Utloggad mp86

• Surr medlem
  • Silver V.I.P
  • Antal inlägg: 554
  • "Aha, vi har en äkta brat på forumet."
Vi som var med förr
« Svar #2 skrivet: 18 november 2011, 23:38:44 »
Tomtebloss, tack för ett gott skratt, internet har varit en del av våra liv så länge nu så man kan lätt tro att det har funnits hela livet så att man inte reagerar på hennes påhittade historia...
Jag tror 1995 var första gången jag köpte en dator och jag kom ihåg det knastrande 28,8 modemet som om det vore igår. När jag bytte upp mig till ett 33,6 så kändes det som att komma ut på autobahn med en trehjuling. Och hårddisken var på en 8 Gb om jag inte minns fel och jag trodde ALDRIG jag skulle lyckas fylla den.
jag säger inte att du har fel, men vi köpte en dator just 1995(långt ifrån första), en 486a med 544MB, 1997 köpte vi en Pentium 200 med 2GB hårddisk, så hade du 8GB 1995 så var den mycket stor i alla fall :)

Jag hjälpte farsan att installera DOS 3.11 då det var high tech. Jag minns inte specifikationen på den, men det var troligen innan det fanns modem över huvud taget? Så det måste ju ha varit 3½ tumsdisketter på den tiden. Sen fanns det väl en diskettversion för första windows-versionen på 11 disketter, för DOS var "bara" på 6 om jag minns rätt. Ja, det var tider det.....
5.25" disketter var najs annars, och skärmar utan färg/eller endast grön/svart bild :D

börjar bli lite  off-topic nu...

Befinner mig i Pattaya 12/6-21/6 (preliminärt även 15-23/10 och 4-28/2 och Songkran (2-23/4(?) 2013)
Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute efter midnatt

Utloggad Hud

• Global Moderator
  • Diamant VIP
  • Antal inlägg: 5367
    • hgs.st
Vi som var med förr
« Svar #3 skrivet: 19 november 2011, 10:23:50 »
en 486a med 544MB,
En 486a var också min första med windows 4:11 på.
Med skrivare kostade den 24 000kr.
Det gick åt 20 disketter för dos och windows.
Men jag hade mycket kul med den också.
Jag hade kompisar som stog på kö för att få använda datorn.
Varför måste ag vara i ett land där det fortfarande snöar i april?!

Utloggad Tomtebloss

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
Vi som var med förr
« Svar #4 skrivet: 19 november 2011, 11:19:45 »
Tomtebloss, tack för ett gott skratt, internet har varit en del av våra liv så länge nu så man kan lätt tro att det har funnits hela livet så att man inte reagerar på hennes påhittade historia...jag säger inte att du har fel, men vi köpte en dator just 1995(långt ifrån första), en 486a med 544MB, 1997 köpte vi en Pentium 200 med 2GB hårddisk, så hade du 8GB 1995 så var den mycket stor i alla fall :)
5.25" disketter var najs annars, och skärmar utan färg/eller endast grön/svart bild :D

börjar bli lite  off-topic nu...

Det bästa är att kunna skratta åt det.  :D

Ber om ursäkt att jag barkade iväg med överfyllnadsinfo i mitt svar efter, det var inte ens i närheten av ämnet och jag måste erkänna att jag är lite osäker på prestandan på datorn, men jag är ganska säker på året, fast det kan ha varit 1996 den inhandlades, dock hade jag inte tillgång till internet från början. Det kan hända det var 1997 det interna 28.8 modemet installerades och förgyllde min vardag med svordomar så fort hemtelefonen ringde och bröt den asdyra uppkopplingen just när man hade kommit 58% in i en låt man laddade hem. Kan hända jag hann uppgradera hårddisken också innan modemet kom in i bilden, för jag minns att den första CD-läsaren installerades efter modemet.

Tillbaka till ämnet och min syn på frågan hur jag hade föredragit att träffa en fru eller flickvän:

Det spelar säkert mindre roll var man träffar tjejen egentligen, men risken är större att råka ut för en scammer på nätet än en du kan se i ögonen och gå på några dejter med på din eller deras hemmaplan. Själv träffade jag en tjej från DiA när jag kom ner till BKK första gången, vilket var det största fiaskot på den resan och därför rekommenderar jag det inte. Det är bättre att träffa dem på plats och åker man ner där kan det vara dumt att ha bundit upp sig innan man åker.

Hade jag letat efter en flickvän så hade jag troligen i första hand kollat utbudet som finns i Sverige först och i närheten av dig, har du bekanta som är gifta med en asiatiska så kan du räkna med att de känner nån, om du berättar att du är singel och är ute efter en flickvän.

Annars finns möjligheten att vandra runt i LOS t.ex. och le mot tjejer som jobbar på hotellet, i affären etc. som tilltalar dig. Lär dig ett par ord thai och visa att du är intresserad. Har ingen erfarenhet på det området, men enligt vad jag läst ska det fungera. Dock har inte målet för mina resor varit att hitta en flickvän!

På tal om gammal teknik så köpte jag min första mobiltelefon nån gång efter att jag inhandlade min dator. Kan det ha varit 1999? Den hade vikbar antenn och man kunde ringa från den, vet inte ens om det gick att skicka sms. Standbytiden var väl 2 timmar och taltiden kanske 20 minuter? Men å andra sidan kostade det 6 spänn i minuten att ringa.  Nä, förlåt, jag får svamla vidare i en annan del av forumet istället. Men betänk ändå hur pass fäst man blir vid saker som man inte ens fanns för bara några år sen, nu får man abstinens om man inser att mobilen ligger kvar inne när man vrider om nyckeln till bilens tändningslås.
 off-topic
« Senast ändrad: 19 november 2011, 11:23:12 av Tomtebloss »

Utloggad Ozz

• Global Moderator
  • Guld V.I.P
  • Antal inlägg: 1558
SV: Vi som var med förr
« Svar #5 skrivet: 19 november 2011, 11:56:42 »
Delade upp tråden så den slapp spåra ur totalt.
Gamla datorer väcker känslor, 1990 hade jag min första PC. En vass 286a :)

1994 startade jag min webshop och på den tiden var jag bland de riktigt tidiga i Sverige med att driva e-handel några år före IT-bubblan kom. På den tiden såg man inte det viktiga med att skydda upp sitt namn med domäner så de första åren låg faktiskt min shop på come.to/lastbryggan. Min första domän .com-domän köpte jag 1998. Kul med lite flashbacks :)

« Senast ändrad: 19 november 2011, 12:26:41 av Ozz »
//Ozz

Utloggad mp86

• Surr medlem
  • Silver V.I.P
« Svar #6 skrivet: 19 november 2011, 13:59:04 »
Med en av våra första moviltelefoner, någon NMT från Motorola,  vi hade en separat telefon med handsfree och automatisk vidarekoppling i bilen, kostade 16000kr att ordna, minutpriset låg sedan på runt 17kr minuten.

Skönt att priserna ligger lite bättre idag än förr.

Köpte en "ny" 386a 50'000kr jämt, sen kostade det 4x1000kr för att uppgradera till hela 4MB RAM :D

Vi har kvar den datorn än idag, värd kanske en tusendel av inköpspriset (om man återvinner metaller?)
men det var ändå ett "bra köp" då datorn användes i arbetet...

Befinner mig i Pattaya 12/6-21/6 (preliminärt även 15-23/10 och 4-28/2 och Songkran (2-23/4(?) 2013)

Utloggad Burre

• V.I.P
  • Antal inlägg: 135
  • Bättre att leva en gång än ingen alls
« Svar #7 skrivet: 19 november 2011, 19:09:27 »

Köpte en "ny" 386a 50'000kr jämt, sen kostade det 4x1000kr för att uppgradera till hela 4MB RAM :D

Vi har kvar den datorn än idag, värd kanske en tusendel av inköpspriset (om man återvinner metaller?)
men det var ändå ett "bra köp" då datorn användes i arbetet...

Säg inte det, kan vara värd en hel del pengar i dag
Hoppas, Kanse, Snart.. Åka!

Utloggad kambodjakungen

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
« Svar #8 skrivet: 19 november 2011, 19:58:29 »
Den är bara värd pengar om den var gjord i guld... Kanske skrotpriset då, men knappast annars.

Min första var en 286'a för den delen, skitcool tyckte jag då den hade 2!!! 32megs hårddiskar... Lite sjukt att man nu inte skulle snegla en extra ggn om det stod en 25terrabyte hårddisk till salu, sånt var ju otänkbart på den tiden. GIGAbyte!!!! wow...
3Dec - 29Feb  Kambodja.

Utloggad the dude

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
  • Antal inlägg: 1534
« Svar #9 skrivet: 19 november 2011, 21:52:59 »
Åh gamla teknik minnen. Kommer ihåg mitt tv-spel innan Nintendo som hette Spectrum och man fick koppla till en kassetbandspelare i en halvtimme för att få igång spelet. Vilken unge skulle ha det tålamodet nuförtiden?

Sen var Amiga 500 och 2000 the shit!

I skolan hade vi Compis datorer med grön text och då fick vi uppleva de tidiga testerna med "internet". Det betydde i princip att vi fick ringa upp ett nummer med en snurrskivetelefon som kopplade upp oss till en dator på Umeå Universitet. Då kunde vi ställa frågor och om nån professor hade tid så hade vi svaret inom en vecka, great!

I gymnasiet hade vi undervisning med 486:or och Playstation gjorde sitt intåg.

Min första dator runt 2000 hade 20Gb hårddisk och det var coolt att man kunde ladda ner bilder från Slitz hemsida på tjejer på en ca 10minuter med modemet. Det var alltid drygt att man aldrig visste om bilden var nåt att ha dock.

Lastbryggan kommer jag ihåg och har säkert beställt nåt därifrån nångång, möjligtvis Asian ladies eller nåt! 55555

Mobilerna skulle vara så små som möjligt och dataskärmarna så stora som möjligt(15tum wow). Nu är det tvärtom, mobilerna blir större och större och datorerna ska vara små.

Tänk om en 10 år så kommer kidsen skratta åt våra "smarta" mobiler och läsplattor. Vafan var man tvungen att ha mobilen i fickan? Inopererade mobilchip är nya melodin! Praktiskt att gå till doktorn och få mobildator och läkarundersökning fixat på samma gång!
Vill ner till värmen igen! :(

Utloggad Qbase

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
  • Antal inlägg: 1091
« Svar #10 skrivet: 19 november 2011, 22:27:14 »
År 1997 - Min första egna "riktiga" dator var en begagnad Compaq Presario "all-in one" 486 med 8 Mb ram och 402 Mb disk med Windows 95.
En riktig pärla som snabbt tog mig in i porrdjungelns djupaste vrår, vilket sedan ledde till att jag höll på att skita på mig då jag fick märkliga brevförsändelser från USA veckan därpå.
Man hade ju hört talas om modemkapningar på porrsidor vilket resulterat i hemskickade räkningar på dryga belopp från andra sidan klotet och som många gånger visade sig vara omöjliga att bestrida - om jag minns rätt.
Så det var med 10 kilo sten och krossat glas i magen man till sist snittade upp breven, av vilka det ena visade sig innehålla ett golf-magasin och det andra, ett medlemskapscertifikat i någon golfklubb.
Sten och krossat glas försvann fort i en lååång och djup utandning. Det var bara posten som hade förväxlat mig med en namne med exakt samma nam och stavning - Men ack så olägligt!

Nåväl, min största ångest kom däremot senare att handla om när jag avyttrade denna prima dator till förmån för en HP Pentium 133 MHz. Alla porriga bilder på mig själv och främst min dåvarande sambo raderade vi och dessa placerades således i papperskorgen.
Hur som helst så kom det en mkt trevlig, medelålders herre och köpte Presarion för 1500:- och var glad i hågen för det i hans tycke rimliga priset, vilket faktiskt var ett överpris redan då. Utöver de 1500:- fick vi dessutom 2 st svarta sopsäckar fulla med färskt bröd som vi stoppade i frysen och matade oss själva och ankorna med i flera månader.
Nu kommer jag inte riktigt ihåg varför han åkte runt med flera fulla sopsäckar med färskt bröd i bakluckan på sin Saab 900 CombiCoupe, men jag kommer ihåg att syftet med köpet av datorn var att den skulle användas i en radiostudio för en religiös lokal radiokanal. Tror det var inom Missionskyrkan.

Någon vecka senare undrade min polare som arbetade med datorer om jag hade formaterat disken innan jag sålde datorn?
Nej vaddå, jag raderade bara alla bilder. Tömde du papperskorgen då, undrade polaren?

Tömma papperskorgen...?  o)

Att man skulle tömma papperskorgen eller kanske rentav formatera disken hade vi lixom inte riktigt koll på och jag har många gånger funderat på om det fanns andra samtalsämnen än andakt och själsfrämjande terapi på diskussionsbordet i den religiösa radiostudion.  :q

Fyra nyanser av brunt är inte fel.. :downtown:

Utloggad the dude

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
  • Antal inlägg: 1534
« Svar #11 skrivet: 19 november 2011, 22:39:49 »
Hahaha classic Qbase! lol Tömma papperskorgen?
Vill ner till värmen igen! :(

Utloggad Tomtebloss

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
« Svar #12 skrivet: 19 november 2011, 22:56:23 »
Tror att missionskyrkan har en webportal där dina bilder finns representerade, tyckte väl jag kände igen dig nånstans ifrån Qbase, eftersom jag abonnerar på deras nyhetsbrev. Bra jobbat! :D

Utloggad Qbase

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
  • Antal inlägg: 1091
« Svar #13 skrivet: 20 november 2011, 06:23:53 »
Hahaha classic Qbase! lol Tömma papperskorgen?

Uhmm...javet..tack. :v

Tror att missionskyrkan har en webportal där dina bilder finns representerade, tyckte väl jag kände igen dig nånstans ifrån Qbase, eftersom jag abonnerar på deras nyhetsbrev. Bra jobbat! :D

Men vad bra, då kan jag kanske få tillbaka bilderna för någon backup hade jag inte på den tiden.  :-)
Fyra nyanser av brunt är inte fel.. :downtown:

Utloggad Mrcloud

• En flygande semesterfågel
  • Surr medlem
  • Silver V.I.P
  • Antal inlägg: 727
  • En grön mans uppgift
« Svar #14 skrivet: 20 november 2011, 06:41:26 »
Jag kom ihåg min första kontakt med datorer. På gymnasiet på tidigt 80 tal. Skolan hade skaffat hightec ABC80 ... man så förundrade hur det kunde funka så.
Min första data kod man lärde sig var  :P
10 print  jag är galen
20 go to 10

resultat blide flod av meningen "jag är galen" , som skrevs på skärmen. De som ej visste ej om det blide förtvivlad, eftersom det enda sättet att stoppa det var stänga datorn. :D

Andra kontakt med dator var med amiga 500, ack... de var tider, med floppy diskar, woahh high tec, så man slapp "kassetbandspelaren" som fanns till ABC80.

3:e kontakten, var med pentium 75 runt 1994, en pc usscchh ville ha en ny modell av amiga. Men kände mig tvungen skaffa detta åbäcke till PC. Men blide impad av 800 mb hd , och hela 8 mb ram minne woahhh, det gick undan. Kostade mig hela 20 000 skr som kändes rejält i plånboken.

Runt 1995 började man leta ut sig på nätet. Såg en stor sida av porrbilder ::) Men också elände med massa popupsidor som fyllde hela nedersidan .. som ej gick stoppa utan stänga sitt 56 k modem. Så det var att ladda från USENET istället, där började man hitta de första filmer också i ASF format i 200 - 250 mb i storlek ...  :-)

sedan rulla det på...

Dyselxi har många här inklusive jag , men det hindrar mig inte att skriva ändå så gott jag kan...

Utloggad mrwhy

• Hangaround
  • **
  • Antal inlägg: 76
« Svar #15 skrivet: 25 november 2011, 01:52:34 »
Haha, kan inte låta bli att lägga in en anekdot här.

Köpte min första PC-burk 1990. En 386SX16, all-in-one moderkort, 130MB hårddisk och 4MB RAM. Jag började jobba lite vid sidan av på företaget jag senare blev anställd av. Minns den ena ägarens kommentar till mitt val av mängden internminne. -"4MB!! Vafan ska du ha så mycket minne till!"  lol
Fick grejorna billigt och jobbade av skulden på kvällarna. Fan vad vi hade kul. Ljuva minnen.

Men min första kontakt med datorer var på en programmeringskurs 1981, samma år som jag och brorsan köpte en VIC-20 ihop. ABC-80 maskiner och BASIC. Fiiina grejjer.

Grafiska gränssnitt i all ära men det var fasen så mycket roligare med textbaserade OS. Nu har man blivit lat.  ::)

Minns de två ägarna som inte var överrens. Den ena ägaren kom en dag inrusande och sa "Kolla här!", tjongade in ett program i den andra ägarens dator. Visade sig att det var Windows 2.0. Den andra ägaren kommenterade lagom imponerat "Vad är det här för skit! Det går ju inte att ha till något.". Han hade iofs rätt då men det är intressant att titta tillbaka med hur det ser ut bland datorer idag.

Ah, hur ser det ut om tjugo år till?
« Senast ändrad: 25 november 2011, 01:58:46 av mrwhy »

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
If you want something done right....just forget it.

Utloggad kambodjakungen

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
« Svar #16 skrivet: 25 november 2011, 02:39:11 »
Man undrar ju lite över det faktiskt...

De sa ju efter första månlandningen att ingen någonsin skulle behöva mer minne än 64kb...
Det var väl vad de landade med antar jag...

Utvecklingen har sprungit fram vad gäller minnen iaf, processorer likaså.

Kolla lite på gamla filmer, en sån goding som "Bladerunner" då tyckte man det var skitlångt fram i tiden, fast de gjorde lite fel när de satte tidslinjen... Den skulle i stort sett utspela sig idag... Fast vi har ju inte direkt den tekniken som de har i filmen ...Än...
Fan vad jag svamlar när jag är trött ;)
3Dec - 29Feb  Kambodja.

Utloggad mrwhy

• Hangaround
  • **
  • Antal inlägg: 76
« Svar #17 skrivet: 25 november 2011, 02:45:09 »
Fast vi har ju inte direkt den tekniken som de har i filmen ...Än...
Fan vad jag svamlar när jag är trött ;)

Det är bara för ingen har komponerat ihop Hollywood OS än.  ;)

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
If you want something done right....just forget it.

Utloggad zinken

• V.I.P
  • Antal inlägg: 210
« Svar #18 skrivet: 12 januari 2012, 22:01:22 »
Min första PC var en 286a på 20 hertz och 1mb ram minne, Köpte till 4 gig och hela kallaset gick på 16.500 pix 1992.
Familjens första PC var en 8086 från 1984 på 4.75 hrtz ocg 5 mb hårddisk :-) 54 lakan + moms gick den på om jag inte minns fel.

Zinken

Utloggad AlexSwede

• Brons V.I.P
  • Antal inlägg: 325
« Svar #19 skrivet: 12 januari 2012, 22:12:40 »
Började med Vic 20 sedan blev det en Amiga 500 tider det  :hb
Till Thailand 2012/07/28

Utloggad Baldrick

• V.I.P
  • Antal inlägg: 138
« Svar #20 skrivet: 04 februari 2012, 12:10:02 »
Började karriären med en 486:a, kan det varit 1994-95? Lånade sen en Pentium 50Mhz av en polare ett tag när vi började spela spel på LAN. Var sen kung bland alla kompisar när jag köpte en 200 MMX, när den kom ut. Var absolut hetast i typ 3-4 månader innan nästa polare köpte 233Mhz:are.

Höjdpunkten var ändå när Telias säkerhetschef ringde upp mig en dag och berättade att de loggat mitt telefonnummer på en annan persons uppringda internetkonto. Det var innan det fanns flat rate och på den tiden man fick betala per minut man var uppkopplad. Vi fick tag i konton och passwords och surfade gratis i ca 2 år.
Så min hemtelefon blev spärrad i ett år av Telia.
Joråsåatte.....

Utloggad zinken

• V.I.P
« Svar #21 skrivet: 04 februari 2012, 12:47:14 »
LOL Om vi kommer in på internet så har jag en del fina minen. kom med som Beta testare på telias adsl och det kostade 50 öre per Mb upp OCH ner. Hade räkningar på 2000-3000 i månaden bara för internet.  :banghead :banghead
Och det var ständiga avbrott på tjänsten så efter ett tag blev jag sur och ringde till telia. Fick tack på en riktigt rar tant/kvinna som tyckte att så ska det ju inte vra. Hon rev på stående fot mer en hälften av mina räkningar och sen sa hon att det var bara att ringa henne när jag haft problem!

Gissa om jag gjorde det  :yahoo :yahoo :clap: :clap: Det vart en ritual att ringa henne varje månad och genom henne fick jag ner min internetkostnad rejält.

Zinken

Utloggad mrthailover

• Hangaround
  • **
  • Antal inlägg: 73
« Svar #22 skrivet: 05 februari 2012, 22:54:16 »
Kommer ihåg när kusinen fick en VIC 20 med 20 kb internminne och bandstation. Jävlar vad populär han blev bland kidsen. Första datorn i stan typ. 2 år senare trumfade min äldre bror han med en nyss utkommen commodore 64. 64 kb internminne. Senare kunde man köpa till en diskett station med såna där fladdriga jättestora disketter. Min första egna dator var en Amiga och sedan en PC 386 med 20mb hårddisk och DOS.

Innan jag hade egen dator kommer jag ihåg att jag ibland simulerade sjukdom genom att sätta glödlampan mot pannan och sedan skrika efter morsan - känn vad varm jag är! Stackars gubben då! Du får vara hemma idag. Kan jag hyra ett Vectrex TV spel så det inte blir så tråkigt?  Ja visst! Det var tider det.

Utloggad fd Rookie

• V.I.P
  • Antal inlägg: 186
« Svar #23 skrivet: 07 februari 2012, 17:55:39 »
Ni som kan se kunskapkskanalen kan se hur det hela startade... En av de viktigare i alla fall. En dokumentär om hur Olivetti gjorde sin Model 101... 1964.

Utloggad kambodjakungen

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
« Svar #24 skrivet: 23 februari 2012, 14:07:48 »
555timmars uppkoppling med Telias normala modem, när man fortfarande hade de gamla telefonmodemen... Fler timmar än jag jobbade det kvartalet...

Blir för er lata ca 6timmar om dagen, varje dag. Dyr räkning..... Everquest hette boven... Gammalt MMORPG, dvs ett spel där du spelar med / mot andra över nätet med en gjord karaktär.
3Dec - 29Feb  Kambodja.

Utloggad zinken

• V.I.P
« Svar #25 skrivet: 23 februari 2012, 23:51:21 »
Ahhh KK vilken server i Everquest ? Jag började min karriär i MMORPG träsket med Meridian 59

Det var tider det  :clap: :clap: :yahoo :yahoo :thumbsup
Zinken

Utloggad bumper

• Nybörjare
  • Antal inlägg: 8
« Svar #26 skrivet: 11 mars 2012, 17:54:09 »
Köpte min första pc 20år sedan, ganska exakt. Den hade 30megabytes hårddiskar, 2 st... Det var precis innan windows kom... Jävlar vad jag har spelat bort tid sedan dess ;)

Jag minns då jag fick i födelsedagspresent ett "extra" ram minne på 4mb för 1500kr så jag kunde spela ett nytt spel jag redan hade köpt. Nu kan man väl få 1gb för bara några hundra  :-)

Utloggad mp86

• Surr medlem
  • Silver V.I.P
« Svar #27 skrivet: 11 mars 2012, 21:34:08 »
Jag minns då jag fick i födelsedagspresent ett "extra" ram minne på 4mb för 1500kr så jag kunde spela ett nytt spel jag redan hade köpt. Nu kan man väl få 1gb för bara några hundra  :-)
Vet inte om du menade 16GB eller om du fortfarande lever i förr
8GB DDR3 gick att köpa för runt 3-400 förra månaden, 16GB som man får för under tusenlappen är nog också att anse att man får för några, men det var kanske det du menade men inte fick med 6an?

Utloggad bumper

• Nybörjare
  • Antal inlägg: 8
« Svar #28 skrivet: 16 mars 2012, 16:41:35 »
Vet inte om du menade 16GB eller om du fortfarande lever i förr
8GB DDR3 gick att köpa för runt 3-400 förra månaden, 16GB som man får för under tusenlappen är nog också att anse att man får för några, men det var kanske det du menade men inte fick med 6an?

Nu för tiden får man bra datorer färdigbyggda gämnfört mot förr kunnde man ju tjäna mycket genom att bygga själv. Jag vet bara att du får många gb ram under 1000kr.

Min dator jag har nu köpte jag för 1.5år sedan och betala 7000kr med gt320 grafikkort (senaste är väl 590gt)och 4 kärnor processor 2.5mhz och jag kör nya spel på nästan max inställningar men använder ej saker som anti-aliasing för sånt tycker jag ej gör spelet speciellt mycket snyggare.

Utloggad krille thai

• Surr medlem
  • Diamant VIP
  • Antal inlägg: 5109
« Svar #29 skrivet: 16 mars 2012, 19:32:47 »
Alla minns väl det här underbara ljudet??   :D

Der 56k Modem Klang - The 56k dialup modem sound

* Info

• *Totala Poster: 110160
  • *Total Ämnen: 5344