0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Hur ofta åker man taxi i Pattaya?
moped taxi jag och min som jag hade varierade oss med att 1 gå, 2 ta gris-bilen (Song-taew / Baht-bus) , 3 moped taxiDock så är troligtvis beloppen som man kan bli blåst på med moped taxin väldigt små, det jag råkade ut för var dock att taxiföraren ville ha dubbel betalning för att vi var två som hade åkte.förhandla pris i förväg så slipper man tråkiga överraskningar
Dom brukar la oftast vilja ha dubbelt om man åker 2?
Tack för tipsen. Det gäller att ha de gula glasögonen med sunt förnuft på sig verkar det. Vad gäller taxi till och från flyget så bokade jag med Mr Taxi, 100 bath ner till Pattaya får väl vara ok antar jag?
Låter väl som helt ok check-lista att ha med i bakhuvudet. Men punkt 9. och 10. är alltför generaliserande. Det är nog mer beroende på inom vilket samhällsskikt man förkovrar sig. Och även i de "sämsta" skikten finnes flertalet undantag vill jag påstå, liksom även i de "bättre" skikten åt det negativa. Men visst är det bra att vara beredd på att det kan gestalta sig så, så att man inte står där handfallen när/om goda råd blir dyra. Det gäller ju att sätta rimliga gränser i tid om det visar sig bli en "using-tillvaro" av det hela.Nu var iofs rubriken "Pattaya besökare" men texten verkade inbegripa alla thais och därför invände jag en smula.
Man kan ju nästan få intrycket att ni inte ens gillar thailändarna.
Eftersom du reser med Thai du med antar jag du landar runt 06? Om allt går som det ska så är man framme vid 08 och då är det inte så mycket aktivitet i barerna antar jag, så man kan passa på att slappa eller nåt innan man ger sig ut.
Punkt 9.Nu är det utifrån min erfarenhet här i Pattaya och det viktigaste för en thai är just pengar, det är därför dom är här i stan, för att få till det med en falang pojkvän som dom sen med större eller mindre framgång luggar på så mycket pengar som möjligt. När falangen far hem efter semestern så vill då jäntan att han skickar pengar till henne så hon slipper...”work bar”. Samma story säljer hon till 2-6 andra pojkvänner. När hon ser falangens flygplan lyfta från plattan är hon blixt snabbt tebakks till baren och väntar på nästa offer. Orsak: Pengar.Om vi delar in de olika samhällsskikten i 3 delar får vi i stora drag:Lägsta skiktet: Den fattiga bondjäntan från Isaan. Åker till turistorterna för att serva falangen. Här finns inga undantag. Orsak: Pengar.Mellanskiktet bör då omfatta en anställd jänta som pga sin usla lön drygar ut den genom att serva Ture Turist för diverse behov. Orsak: Pengar.Högsta skiktet kallar jag: Hi-So Thai, de välbärjade och här har inte falangen skuggan av en chans att ens sitta vid samma bord. Orsak: Inte pengar, dom har mer än tillräckligt.Punkt 10.Varför gifter sej en thai med en falang? Jo, för att undanröja familjens i många fall ansträngda ekonomi. Vad är lösningen? Thai jäntan gifter sej med falangen som bor lååångt ifrån Thailand och ser falangen som en vandrande ATM. Jäntan ser till att ett hus byggs, en ny Pick Up köps och de senaste i electronik köps typ dator, mobil samt guld till både teelak och MIL. När sen falangen inte kan producera den summa varje månad som familjen anser är skälig då är falangen snart historia. Ha här i minnet att thaipeople tror att alla falanger är multimiljonärer. Trots giftemålet blir falangen aldrig accepterad som familjemedlem utan får stå utanför sidolinjen.Visst, det finns undantag...but few and far between.
Såklart det var 1000 Bath, slant lite på knapparna bara. Det finns visst både seven11 och Familymart utanför hotellet så kylen och telefonen ska få sitt. Apotek fanns det också tydligen. Jo det blir tidigt att komma fram men jag tar gärna siesta så det reder sig med ett par kalla i kroppen efter resan. Sen kan det kanske bli en kort tur till Honey´s för en massage. Någon som vet när man kan ta sig ditåt? Kan väl vara lite klent med tjejer på dagen misstänker jag. WS får bli någon dag senare just för att ha varit där bara. Då med guide. Tror jag kommer att trivas bättre bland ölbarerna.
Haru guide så kör hela racet och kolla in allt. Trivs oxå i barerna men det är alltid kul att kolla in Iron/What´s up/X-zone a gogo ställena. Soi 6 är ju ett annat ställe jag pratar alldeles för mycket om och det krävs lite strategi för att känna sig bekväm där. Tricket är att hitta ställen som corner/zbar/quicky där man bara kan ta en öl och chilla utan att känna pressen på att behöva gå upp på rummet med tjejerna.
Hela racet ska inte köras, bara lite av varje och boka ny resa när jag landar hemma i kalla landet igen. Självklart kommer jag att kolla lite av varje och noterar ställena du rekommenderar. Funderar på en tur på darkside också och framförallt "Black Pearl" som jag läst lite om. Vi kommer att bo nära LK Metro så det är skapligt centralt vad jag förstår.
Darkside är lite hit or miss. Black Pearl var kasst när vi var där men det berodde nog på lågsäsong, det måste finnas massa damer där för att det ska bli bra. Aqua Deymie, La Guingette, Dao Bar var bra när vi var där. På AD och LG har dom pool och tjejerna brukar dyka nakna för att plocka upp mynt som man kastar i, lite skojsigt. Det är skitsvårt att hitta ställena så det krävs nästan en organiserad tur med några killar och en chaufför som hittar. Tror att Irish Rover och Billabong på LK Metro brukar ha guidade turer man kan följa med på.Man får ta en darkside utflykt som ett litet äventyr och det är lite en charm i att vara vilse där och leta efter bra ställen.
Hela Darkside är för pensionärer och ”retarded”. Undvik Darkside efter kl.21 då det finns risk att råka ut för kriminella element. Guidade turer bör undvikas då det är typiska RipOffs.
Ja darkside är såklart ett äventyr (för oss retards då....) utan allt för stora förväntningar och jag ska nog inte ränna där hela natten men tidig kväll kanske. Funderar på en sån där barcrawl som jag läst att det arrangeras just från nån krog på LK Metro men det kanske blir en privat chaffis. Vi får se, tar det som det kommer. Just det där med en pool och förhoppningsvis rätt avslappnat tror jag kan vara kul. Har ju inget emot blöta små damer. Tacksam för alla goda och seriösa råd jag hittar här på forumet.
Rookie på väg: Du frågade om Honey's massage? det är ganska lätt att hitta dit det bara knappt en stenkast från mike's shooping på högersidan man hoppar av men jag provade där var inte särskilt snygga tjejer och dyra upp till 2000-2500 för 90min behandling prova sabailand iställer mitemot Big C där får man lite billigare och bättre urval av fruntimmer. var där par ggr fick rabatt för va stammis typ 200B mindre kosta vanligt 1800 för 90min.ska du dit under februari-april perioden kan vi träffas i jomtien så kan jag tipsa o ge råd vet en del bra ställen.mvh Piotr
Ok den första meningen är bara för dum för att kommentera. Det bor en massa expats i the darkside och det är väl därför det finns en del barer. Det finns väl inte mer pensionärer där än på WS. Tycker det är ganska shysst att åka till ett ställe som har tjejer, -rum, pool, dryck och mat och bara hänga och ha trevligt.På vilket sätt är de ripoffs? Man betalar inte så himla mycket. Vi var 5st och vi betalade 300baht var för en minibus med chaufför som körde runt oss hela dagen. Det var en falang som ägde Irish Rover som ordnade åt oss. Tycker det är jävligt prisvärt, man får ju se en helt annan sida av stan. Nä jag rekommenderar att prova på en darkside-crawl i sällskap med andra för lite omväxling till de vanliga bargatorna. BTW jag är inte i närheten av pensionen så det måste ju betyda att jag är en retard!
1:Självfallet bor det en massa expats on the Darkside. En anledning är att pensionärer i många fall har en begränsad budget och det är betydligt billigare att bo där än “på rätt sida om Suk”. Både billigare att hyra och ev. köpa. Det finns betydligt fler pensionärer där än på WS, och anledningen är helt enkelt att pensionärer föredrar att bo i en lugn och tyst miljö, inte en massa oväsen från barer och disco.2:Vill man åka till ett ställe som har...“tjejer, -rum, pool, dryck och mat och bara hänga och ha trevligt”...så finns det en uppsjö att välja mellan på ”nere på stan” ie WS. Finns oxå många bra ställen både i Nacklua och Jomtien.3:Jodå, det är en klockren ripoff, 1.500 battingar för en sväng till The Darkside...WOW. Det är betydligt billigare om man hyr en moppe för 100 B/dag och utforskar området på egen hand och i sin egen takt.
1: Vet inte vad du träffat för pensionärer i Patts men de jag har träffat passar inte alls in på din beskrivning. De kan fan parta hårt gammgubbarna!2: Ok lista iaf ETT sånt ställe på WS. Go!Kinnaree med flera ställen kan liknas med DS ställena men de ligger inte direkt på WS. 3: Visst, lasta upp 8 killar på en moppe du och kör men vem ska visa vart ni ska åka om ni inte hittar? Fast du kanske vet vart allt finns och visst DÅ kan man tjäna in 200baht men du kan ju inte förvänta dig att alla vet vart allt finns. Då kan en guidad tur med trevligt sällskap vara en trevlig eftermiddagstur. Besides med tanke på att det kostar 100baht att hyra en songtaew att åka en kort sträcka(50 för mc-taxi) så är 1500 inte så mycket om man får en chaufför bokad i 8timmar som hittar till alla ställena och väntar på en när man sätter på brudarna. Att hyra en moppe och tro att man ska hitta till barerna i DS, om man aldrig har varit där, är ju bara bortkastad värdefull semestertid!Ja just det. På vilket sätt är man en "retard" om man åker och har kul på barer i DS?
1. De pensionärer jag har kontakt med är vettiga gossar som man kan ha en sund och givande konversation med och där alkoholen kommer i andra hand. Sen har vi de gravt alkoholskadade pensionärerna som super skallen i bitar 7 dar i veckan och bara svammlar en massa strunt. Dessa klarar jag mej utan.2. Secrets WS, Penthouse och Kitten Club soi 13, Stork Club i början av backen upp till Big Bhudda, Erotica Pratumnak Rd och Winchester ute på Jomtien för att nämna några.3. Ditt sifferresonemang här förstår jag inte, och jag är ganska säker på att moppen väntar på dej medan du sätter på brudarna, se bara till att låsa den. Det finns utmärkta och lättförstårliga kartor i de flesta turistmagasin, typ ”Pattaya Expat” och ”Pattaya Trader”. Dessutom är skyltningen till barerna OK. I annat fall finns ju Google...right?4.”retard”... no pun intended.
OM man hyr en moppe får den vara ifred?i Sverige skulle den vara stulen på en kvart.alternativt om man har tillräckligt många och tjocka lås då blir den "bara" plundrad på speglar, sits och allt annat som går att montera bort...
2. Jag menade mer utomhuspooler till för eftermiddagschill och badande med damer(typ Aqua-Deymie och La Guingette) än nattklubbsstämning. Det finns dock en del såna ställen närmare centrum men det är ändå lite kul att få se en ny del av partystaden. Känns som man är på landsbygden när man åker runt och letar ställen där.3. Ja du jämför priset på en moppe med en minibus. På en moppe för 100baht så får det plats högst 2 falanger medan i en minibus så ryms det betydligt fler. Visst om man vill åka runt ensam till dessa ställen så kan man ta en moppe men jag tyckte det var riktigt kul att vi var ett gäng med en massa killar som jag redan kände som delade på en buss och åkte runt. Blev som ett party på hjul och lite variation till det vanliga bar och gogo hoppandet. Andra gången vi åkte dit så rekryterade vi en vanlig songtaew och han fick några hundringar här och där utspridda under dagen. Tror vi gav typ 150baht per skalle för den 8 timmarsturen, inte så dyrt om du frågar mig.Så för minibussen för 1500baht så betalade vi 75kr var istället för 25kr om vi skulle hyrt moppe. Jag vet inte vad andra tycker men iaf jag tyckte det var värt de 50kr extra för att slippa försöka hitta till ställena själv.Ok en fråga till dig: Vart hyr du moppe för 100baht? Kan vara bra att veta i framtiden.