* Status

Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Författare Ämne: Resa till Thailand? Kostnader?  (läst 1530 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad repospace

• Nybörjare
  • Antal inlägg: 3
  • Kön: Man
Resa till Thailand? Kostnader?
« skrivet: 01 september 2011, 17:41:06 »
Jag har aldrig varit i Thailand men jag vill dit någon gång, gärna inte ensam utan med någon/några andra och ha skoj där nere  :P

Dock vet jag inte vad man kan få som billigaste resa dit, jag skulle kunna tänka mig åka i sämsta flygklassen och bo på något unket hotell eller bo i en hydda om så skulle finnas, allt för att pressa priset, vad jag sett verkar man vara tvungen att minst betala 5000:- för att åka ner och sedan tillbaka till Sverige?

Finns det inte thailands resor som typ är 1000kr eller 2000-3000kr tur o retur där man kan vara nere i kanske 2-3-4 veckor eller 1-2 månader och sedan åka hem igen?

Men tror att om jag åker ner dit så har jag med mig ungefär 15-20.000 svenska kr som är växlade och inom 1-2 veckor kommer jag ha bränt allt, dricker mycket och brinner för att knulla i mängder flera gånger om dagen om det är så  :crazy:

Utloggad Ozz

• Global Moderator
  • Guld V.I.P
  • Antal inlägg: 1558
SV: Resa till Thailand? Kostnader?
« Svar #1 skrivet: 01 september 2011, 17:51:16 »
Citera
Finns det inte thailands resor som typ är 1000kr eller 2000-3000kr tur o retur där man kan vara nere i kanske 2-3-4 veckor eller 1-2 månader och sedan åka hem igen?
3000kr kan du hitta för men tänk då på att flygskatt med drygt lika mycket tillkommer.
//Ozz

Utloggad repospace

• Nybörjare
  • Antal inlägg: 3
« Svar #2 skrivet: 01 september 2011, 17:53:01 »
Varför ska det vara så dyrt???

Om det är minst 5000:- är det alltid tur och retur då eller kan 5000kr lika gärna betyda en enkel resa?

Utloggad Johan Lat

• Global Moderator
  • Guld V.I.P
  • Antal inlägg: 1454
« Svar #3 skrivet: 01 september 2011, 19:24:55 »
Nej det är tur/retur och anledningen att det är dyrt är väl att det ligger på andra sidan jorden så då är 5000:- inte så dyrt, billigare än så är nog svårt att hitta.

Utloggad kambodjakungen

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
  • Antal inlägg: 1082
« Svar #4 skrivet: 01 september 2011, 20:05:57 »
Det är inte till norge du flyger... Därför kostar det lite mer.
5000kr är billigt, men du kan nog få ner det till 4500 om du tar en tur på någon offseason dag när bolagen har prispress.
Som namnet antyder är jag mer Kambodja än Thailands resenär.
3Dec - 29Feb  Kambodja.

Utloggad Kurios

• Global Moderator
  • Diamant VIP
  • Antal inlägg: 6295
« Svar #5 skrivet: 01 september 2011, 23:32:25 »
Varför ska det vara så dyrt???

Om det är minst 5000:- är det alltid tur och retur då eller kan 5000kr lika gärna betyda en enkel resa?
Du är tvungen att ha en returbiljett för att ens bli insläppt i landet och tycker man 5000 kr är för dyrt kanske det är bättre att hitta ett annat resmål som bättre lämpar sig för vad man är beredd att betala.
Vad trodde du att en så lång resa skulle kosta?

5000 är priset man får vara beredd att betala om man åker lågsäsong, åker man senare blir det genast dyrare även om man åker ekonomiklass och med långa restider.

Det finns väl ingen anledning att söka efter "unkna" hotell för att pressa ner priserna heller. Du är villig att spendera ca 7-8000 baht om dagen på brudar och sprit men vill bo sunkigt för att ha råd med det? ???

Det låter och ser ut som om du är ganska ung så ett råd i all välmening är att spara veckopengen ett tag till och res när du har råd. Tills dess kan du söka information om hotell och biljettpriser på den här sidan och andra.

Utloggad Supernova

• V.I.P
  • Antal inlägg: 107
« Svar #6 skrivet: 02 september 2011, 09:55:41 »
Du är tvungen att ha en returbiljett för att ens bli insläppt i landet och tycker man 5000 kr är för dyrt kanske det är bättre att hitta ett annat resmål som bättre lämpar sig för vad man är beredd att betala.
Vad trodde du att en så lång resa skulle kosta?

5000 är priset man får vara beredd att betala om man åker lågsäsong, åker man senare blir det genast dyrare även om man åker ekonomiklass och med långa restider.

Det finns väl ingen anledning att söka efter "unkna" hotell för att pressa ner priserna heller. Du är villig att spendera ca 7-8000 baht om dagen på brudar och sprit men vill bo sunkigt för att ha råd med det? ???

Det låter och ser ut som om du är ganska ung så ett råd i all välmening är att spara veckopengen ett tag till och res när du har råd. Tills dess kan du söka information om hotell och biljettpriser på den här sidan och andra.

Är de den nya regeln som skrevs om för ett tag sen? Visste inte att den började gälla direkt..

Utloggad the dude

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
  • Antal inlägg: 1534
« Svar #7 skrivet: 02 september 2011, 10:53:58 »
Är de den nya regeln som skrevs om för ett tag sen? Visste inte att den började gälla direkt..
Nä det har gällt länge.
I övrigt håller jag med Kurios. Spara lite längre så du slipper snåla när du väl är nere. Finns fina hotell för 100-200kr/natt att hitta.
Vill ner till värmen igen! :(

Utloggad Kurios

• Global Moderator
  • Diamant VIP
« Svar #8 skrivet: 02 september 2011, 14:54:08 »
Den nya regeln som jag tror att du menar är den att man även måste kunna visa upp att man har rum bokade.
Som jag förstår det så gäller det när man ansöker om 60 dagars turistvisa.

Utloggad Supernova

• V.I.P
  • Antal inlägg: 107
« Svar #9 skrivet: 02 september 2011, 16:36:21 »
Den nya regeln som jag tror att du menar är den att man även måste kunna visa upp att man har rum bokade.
Som jag förstår det så gäller det när man ansöker om 60 dagars turistvisa.

Om det är en regel att man måste ha T&R biljett så måste de blivit något fel när jag fyllde i mitt visa på flygplatsen i Bangkok. Jag hade ingen bokad resa hem, men dom lät mig passera ändå utan att ens nämna att det var ett krav. De där med rum bokade, måste man visa att man har rum bokade under hela sin resa så länge man stannar i landet?

Utloggad mp86

• Surr medlem
  • Silver V.I.P
  • Antal inlägg: 554
  • "Aha, vi har en äkta brat på forumet."
« Svar #10 skrivet: 02 september 2011, 18:16:04 »
Jag bokade just 3 veckor i februari-mars för 4845kr tur och retur inklusive skatter försäkring och administrationsavgift, sen får jag 48;50kr tillbaka för att jag betalade med kortet.
det tycker jag var riktigt billigt, det är trots allt fortfarande högsässong då.

Befinner mig i Pattaya 12/6-21/6 (preliminärt även 15-23/10 och 4-28/2 och Songkran (2-23/4(?) 2013)
Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute efter midnatt

Utloggad gotte

• Surr medlem
  • Diamant VIP
  • Antal inlägg: 5056
« Svar #11 skrivet: 02 september 2011, 18:28:18 »
Jag bokade just 3 veckor i februari-mars för 4845kr tur och retur inklusive skatter försäkring och administrationsavgift, sen får jag 48;50kr tillbaka för att jag betalade med kortet.
det tycker jag var riktigt billigt, det är trots allt fortfarande högsässong då.

Bra pris  :thumbsup

Men...vilken resesajt och flygbolag  :scratch Turkish, China, Aerosvit  :hmm

Utloggad Kurios

• Global Moderator
  • Diamant VIP
« Svar #12 skrivet: 02 september 2011, 19:23:17 »
Om det är en regel att man måste ha T&R biljett så måste de blivit något fel när jag fyllde i mitt visa på flygplatsen i Bangkok. Jag hade ingen bokad resa hem, men dom lät mig passera ändå utan att ens nämna att det var ett krav. De där med rum bokade, måste man visa att man har rum bokade under hela sin resa så länge man stannar i landet?
Ja man ska kunna visa upp att man har rum reserverade där det framgår vilka datum man checkar in och ut.
Det verkar inte vara riktigt genomtänkt som jag ser det och inget finns än på ambassadens hemsida om det.
Hur ska de göra med backpackers och andra som har tänkt sig att resa runt utan några bestämda planer. ???

Det där andra får du nog förklara en gång till för jag hängde inte riktigt med i svängarna.

Hade du ingen returbiljett bokad? Reste du dit med en enkel biljett då eller?

Fick du fylla i visa på flygplatsen? Vilken typ av visa? Hur länge var du i landet?

Det vanliga, i alla fall för mig, är att man får fylla i ett "Arrival-card" som man får fylla i redan på planet. En del av det (Departure-card) häftas sedan fast i passet och tas bort när man lämnar landet igen.

Ska man vara 30 dagar eller mindre i Thailand får man ett "Visa on arrival" men det är bara en stämpel i passet man får och inget man behöver ansöka om på plats.

Utloggad mp86

• Surr medlem
  • Silver V.I.P
« Svar #13 skrivet: 02 september 2011, 19:24:19 »
Bra pris  :thumbsup

Men...vilken resesajt och flygbolag  :scratch Turkish, China, Aerosvit  :hmm
flygresor.se -> flygpoolen.se
Ner blir det Aerosvit jag vet sämsta skiten som finns men kan "kul" att ha testat en gång så man vet hur dåligt det är.
hem blir det Air China som skulle hålla "SAS klass" :)
jag ville boka med Thailand men det blev nästan dubbelt så dyrt, när jag började titta på priset så var det 7700 över lunchen blev det 8023 och nu var det 8745kr (en vecka efter att jag kollade innan)

4597kr blev det nu innan tillägg och administration.
(20feb-13mar)

Befinner mig i Pattaya 12/6-21/6 (preliminärt även 15-23/10 och 4-28/2 och Songkran (2-23/4(?) 2013)

Utloggad Kurios

• Global Moderator
  • Diamant VIP
« Svar #14 skrivet: 02 september 2011, 19:28:43 »
flygresor.se -> flygpoolen.se
Ner blir det Aerosvit jag vet sämsta skiten som finns men kan "kul" att ha testat en gång så man vet hur dåligt det är.
hem blir det Air China som skulle hålla "SAS klass" :)
jag ville boka med Thailand men det blev nästan dubbelt så dyrt, när jag började titta på priset så var det 7700 över lunchen blev det 8023 och nu var det 8745kr (en vecka efter att jag kollade innan)

4597kr blev det nu innan tillägg och administration.
(20feb-13mar)
Tycker man att det är roligt att flyga, mellanlanda och vänta på flygplatser så varför inte? ;)

Hur lång restid är det på varje rutt och hur mycket väntetid kommer det att bli?

Utloggad mp86

• Surr medlem
  • Silver V.I.P
« Svar #15 skrivet: 02 september 2011, 19:42:08 »
Tycker man att det är roligt att flyga, mellanlanda och vänta på flygplatser så varför inte? ;)

Hur lång restid är det på varje rutt och hur mycket väntetid kommer det att bli?

nej det är inte kul men är det värt att betala 4000kr extra för att slippa några timmar extra? Jag var påväg att boka med Thailand innan men nu när priset sprang iväg lite till så tog jag den billigare, inte sååå farligt.

Avresa: 2012-feb-20 08:25 Restid: 14h 5m Från Till Flygbolag Flight 08:25 Stockholm / Arlanda 11:45 Kiev / Boryspil Airport Aerosvit VV270

14:00 Kiev / Boryspil Airport 04:30 Bangkok /Suvarnabhumi Aerosvit VV171

Hemresa: 2012-mar-13 01:05 Restid: 21h 30m Från Till Flygbolag Flight

01:05 Bangkok /Suvarnabhumi 06:30 Beijing - Peking /Beijing Capital International Air China CA980

13:55 Beijing - Peking /Beijing Capital International 16:35 Stockholm / Arlanda Air China

Skriver på mobilen, inte helt hundra på att min copy paste blir överskådlig...
14.5 timmar ner och 21.5 hem

Dom timmarna extra som det tar är mer lönsamma än vad dom varit om jag jobbat samma tid.
är det skit så blir det dyrare direktflyg nästa gång, kul att testa en gång i alla fall.
min förra resa var direkt med Thai för 12025kr

Utloggad Kurios

• Global Moderator
  • Diamant VIP
« Svar #16 skrivet: 02 september 2011, 20:14:47 »
nej det är inte kul men är det värt att betala 4000kr extra för att slippa några timmar extra? Jag var påväg att boka med Thailand innan men nu när priset sprang iväg lite till så tog jag den billigare, inte sååå farligt.

----------------------->

Skriver på mobilen, inte helt hundra på att min copy paste blir överskådlig...
14.5 timmar ner och 21.5 hem

Dom timmarna extra som det tar är mer lönsamma än vad dom varit om jag jobbat samma tid.
är det skit så blir det dyrare direktflyg nästa gång, kul att testa en gång i alla fall.
min förra resa var direkt med Thai för 12025kr
Priset är tveklöst bra. Och har man inte provat tidigare så visst, varför inte?
Om det sedan var värt det eller inte vet du ju efteråt.

Jag har ju åkt charter ett par gånger trots att jag redan innan visste att det kommer att bli en plåga men gjort det för prisets skull. Samtidigt har jag smärtsamt blivit påmind om hur illa det kan vara att sitta där och bara önska att resan snart är slut och dyrt och innerligt lova mig själv att det här var sista gången, igen.

Men sitter man och ser att man kan tjäna in 4-5000 på en resa så glömmer man lätt vad man senast lovade.

Hoppas att det går bra.

Utloggad kambodjakungen

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
« Svar #17 skrivet: 02 september 2011, 21:32:58 »
Det var ju riktigt bra pris, men en hemresa på 21timmar.....  Där går min ångest överstyr och jag köper nog hellre en 2000kr dyrare biljett för att slippa de där 8timmarna, man är ju ganska dum som gör så, men va fan... Sitta på en flygplats i massa timmar ger mig krupp.
3Dec - 29Feb  Kambodja.

Utloggad LexAndreas

• Surr medlem
  • V.I.P
  • Antal inlägg: 121
« Svar #18 skrivet: 02 september 2011, 22:14:13 »
Jag tycker nog snarare det kan vara en poäng med mellanlandning och en del väntan. Är skönt att sträcka på benen, och har man fått en jobbig bänkgranne på planet så blir det ju garanterat någon annan efter bytet av flight  :-). Ibland när jag rest på det sättet har jag tom hunnit göra ett kortkort besök i stan där jag mellanlandat...

Fast det gäller såklart att man inte har anlag för flygplats-krupp  :D
Längtar tillbaka!

Utloggad kambodjakungen

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
« Svar #19 skrivet: 02 september 2011, 22:36:27 »
 off-topic Det är den värsta åkomman att ha på flygplatser!
3Dec - 29Feb  Kambodja.

Utloggad Piotr_wielki

• ?wiata jest do szalen?twa!!/ Världen är galen!
  • Hangaround
  • **
  • Antal inlägg: 87
  • Piotr Boberg
    • DJ-SAITO best remixes in scandinavia n baltics
« Svar #20 skrivet: 04 september 2011, 22:52:14 »
har ni provat resfebern och travellink? fick utomordentligt bra priser tex 5januari till 6april fr köpenhamn till bangkok för 6250.- med erimates airlines m skatt inkl sj reste jag med chinaair fr arlanda till bangkok via bejing men det åker jag aldrig mer för så jävla dålig service man fick där först var den sen i stlm i 4tim men det var ju vädret att skylla på men man fick ju matkuponger för 120kr skallen men i kina lika försenat pga teknisk fel gissa vad man fick?...Kex o vatten...???...Jäkla hundmat det åt min farbror och min farfar när tyskarna låste in dem i lägret på 40talet. så nä china air en gång och aldrig mer säger jag bara vill man åka bekvämt så rekomenderar jag inte china air.
sj personlig skulle jag aldrig ta det även jag fick 1500kr billigare.
men som sagt vill ni kolla på bra priser och framför allt bra service prova på mellan travellink.se och resfebern.se det bra bolag.
powiedz mi co czujesz kiedy świata jest do szalenśtwa!, Berätta vad du känner för när världen är galen!

Utloggad perik

• Junior
  • *
  • Antal inlägg: 12
« Svar #21 skrivet: 07 september 2011, 19:59:59 »
8600:- med SwissAir 28/12 . 45 min stop dit 5,50 hem . De e helt OK tycker jag, under högsäsong.

Utloggad Piotr_wielki

• Hangaround
  • **
  • Piotr Boberg
« Svar #22 skrivet: 07 september 2011, 20:59:37 »
perik: hur länge stannar du då?, det var rimlig pris för vara swissAir de bruka vara sketdyr annars men då må man ha plats i handbagaget för vinterrock när vi får vargavintern.
powiedz mi co czujesz kiedy świata jest do szalenśtwa!, Berätta vad du känner för när världen är galen!

Utloggad perik

• Junior
  • *
  • Antal inlägg: 12
« Svar #23 skrivet: 07 september 2011, 21:30:37 »
28/12 till 19/1

Utloggad Piotr_wielki

• Hangaround
  • **
  • Piotr Boberg
« Svar #24 skrivet: 08 september 2011, 02:20:50 »
mm i min smak lät det lite dyrt men klart alla har ju inte samma förmåner om semester eller lovor i lomman som vi säger i skåne. sj ska jag vara där i 3mån från jan till april fick biljett från Eremites för 6200.- kunde fått 500kr billigare av turkishair men hemresan var så dum tid att man ska vara i bangkok för att ta 10planet hem ock är man i thailand tror jag knappast man går upp så tidigt för att hinna med en förmiddags resa hem.
men vart ska du resa i thailand jomtien,phuket el los?.

Utloggad fd Rookie

• V.I.P
  • Antal inlägg: 186
« Svar #25 skrivet: 13 oktober 2011, 07:57:55 »
Hittade en resa med Thai för 6500. (5700 om jag bokat dagen innan när jag såg den första gången) så nu är det premiärtur.
Den 2:a November tidigt som fan på morgonen tas de första stegen i den delen av världen.

Misstänker redan nu att det blir fler gånger.

Utloggad kambodjakungen

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
« Svar #26 skrivet: 13 oktober 2011, 11:24:19 »
Lycka till! Finns en hel del tips och sånt här på forumet som du förmodligen har nytta av.
3Dec - 29Feb  Kambodja.

Utloggad HardAsRock77

• Nybörjare
  • Antal inlägg: 5
« Svar #27 skrivet: 17 oktober 2011, 18:20:45 »
Hejsan alla! Ny här, men nu är det så att jag tänkte åka ner och hälsa på min blivande flickvän som bor i Bangkok med sin familj och hon vill visa mig thailand runt och vill att vi ska bo på hotell och sånt, hur mycket behöver man ha med sig i fickpengar för två personer med tanke på att vi ska åka runt en del och bo på hotell och äta ute en hel del.

Hon sa att jag behövde ha med mig minst 2000 dollar och helst 3000 dollar. Det känns lite som hon överdriver med tanke på vad jag har hört av min mor och hennes sambo som har varit i Phuket tre gånger hittils!

Utloggad ipadlover1

• Nybörjare
  • Antal inlägg: 6
« Svar #28 skrivet: 17 oktober 2011, 18:38:38 »
Svårt att säga...beror på hur du ska resa? Dieseln ligger runt 6,50 SEK  har jag för mig att jag betalade i augusti.

Boende ute på landsbygden ligger väl mellan 250-650 baht på motell och standard hotell, i BKK är det mycket dyrare minst dubbelt

Beror väl lite på vilka krav din tjej har :)...man kan både äta och bo riktigt billigt ...

Tror man ser Thailand bäst om man tar en bil runt...kom ihåg att det är vänstertrafik bara och håll koll då det är mycket smådårar på moppar ivägen... o)

Utloggad HardAsRock77

• Nybörjare
« Svar #29 skrivet: 17 oktober 2011, 18:51:40 »
Då jag inte har körkort så antar jag att det blir taxi och kollektivtrafik om nu sånt finns.

Men klarar man sig bra på 15000 svenska kronor utan känna sig blåst?

Jag tänkte lägga runt 20-25000 kr på hela resan allt som allt.

Jag hoppas bara jag ror det i land också!

Utloggad Kurios

• Global Moderator
  • Diamant VIP
« Svar #30 skrivet: 17 oktober 2011, 18:53:59 »
Hejsan alla! Ny här, men nu är det så att jag tänkte åka ner och hälsa på min blivande flickvän som bor i Bangkok med sin familj och hon vill visa mig thailand runt och vill att vi ska bo på hotell och sånt, hur mycket behöver man ha med sig i fickpengar för två personer med tanke på att vi ska åka runt en del och bo på hotell och äta ute en hel del.

Hon sa att jag behövde ha med mig minst 2000 dollar och helst 3000 dollar. Det känns lite som hon överdriver med tanke på vad jag har hört av min mor och hennes sambo som har varit i Phuket tre gånger hittils!

En annan faktor som inte är helt oviktig är hur länge du ska vara där..

Utloggad HardAsRock77

• Nybörjare
« Svar #31 skrivet: 17 oktober 2011, 18:59:54 »
2-3 veckor beroende lite på när jag åker.

Blir lätt glömsk när man jobbat nästan 2 timmars övertid som postare.

Utloggad Kurios

• Global Moderator
  • Diamant VIP
« Svar #32 skrivet: 17 oktober 2011, 19:14:05 »
Har familjen någon bil ni kan få låna?
Kanske kan någon av dem följa med som chaufför?
Det finns för och nackdelar med det såklart men är ändå ett alternativ.

Har ni/ hon gjort någon reseplan?

15000 ska man ju enkelt kunna klara sig på om man inte ska köpa en massa guld och annat.
Det beror på vad det är för tjej.
En "bra" tjej skulle antagligen klara av det för betydligt mindre men det beror på hur mycket ni ska resa och vad ni ska göra.

Försök att göra en budget eller be henne göra en åt er. Hon har koll på priser o.s.v. och när den är klar har du något att ta ställning till och vi med om du vill visa oss den. Tycker du att det blir för dyrt får ni göra lite ändringar som passar plånboken bättre.

Utloggad ipadlover1

• Nybörjare
  • Antal inlägg: 6
« Svar #33 skrivet: 17 oktober 2011, 19:15:11 »
Då jag inte har körkort så antar jag att det blir taxi och kollektivtrafik om nu sånt finns.

Men klarar man sig bra på 15000 svenska kronor utan känna sig blåst?

Jag tänkte lägga runt 20-25000 kr på hela resan allt som allt.

Jag hoppas bara jag ror det i land också!
'

Jo det är lugnt...antar att Ni bor hos familjen när Ni är i BKK ...taxi tar du bara i städerna...buss är riktigt billigt att åka, har ingen aning om tåg men det är säkert billigt.

Prisexempel med lyxbuss BKK - Surin 365 baht inkl mat + dryck och då är det 45 mil.

20-25000 räcker bra och blir över ...

Utloggad Aremak

• Surr medlem
  • Silver V.I.P
  • Antal inlägg: 513
« Svar #34 skrivet: 17 oktober 2011, 19:32:29 »

Det är ju inte bara hon som skall bestämma vad som skall spenderas, du måste känna dig ok med det också. Min erfarenhet är att thaitjejer är mästare på att kunna hitta billiga alternativ i thailand men de kan också vara mästare på att spendera. Guld är ett måste, en moster som kom tillfälligt på besök behöver 10.000 bath, den o den behöver det och helt plötsligt fyller den okände kusinen år och hela släkten skall bjudas på restaurang. Nu kanske jag brer på lite, men räkna med oväntade kostnader.
Så länge du är ok med det som händer o kostar så kommer du ed all säkerhet ha en kanonresa!

Utloggad Piotr_wielki

• Hangaround
  • **
  • Piotr Boberg
« Svar #35 skrivet: 17 oktober 2011, 20:25:55 »
var noga med det hela. om hon verkligen har koll på kostnader och sånt varför så överdriven summa?, typ en 2-3veckors resa med budget på 2000-3000$ är typ lite överdrivet sj spenderade jag inte mer än 7000kr på en månad med min thaitjej där nere. hur väl känner du den tjejen? om jag får ge ett råd så borde du ta det hela med en nypa salt i taget för det kanske en ren manipulering för att försörja sig själv. men jag hindrar dig inte men jag har själv varit godtrogen med en kompis och blev tömd på 150-tusen bara på par månader så vem vet?.
några råd kan jag ge:
1;kolla upp vad ni ska göra under din vitelse.
2;kolla upp vad det aktiviteter kostar och villkor.
3;fråga diskret hur stor familjen är typ som kusiner,föräldrar,syskon och ev släkt.
4;analyserar hennes drag och sätt att prata och planera.
5;hotell och mat bör inte kosta en förmögenhet kollar upp hemsidor om hotell/matställen.

det vad jag har att säga sen vad du gör är upp till dig men jag hoppas ni två får det trevlig vilket fall.

mvh Piotr

Utloggad HardAsRock77

• Nybörjare
« Svar #36 skrivet: 17 oktober 2011, 21:43:57 »
Tack för alla svar! Självklart ska kolla upp så mycket jag kan själv.

Jag tyckte själv det lät lite väl mycket såsom Piotr säger.

Men hon verkar vara en bra kvinna och verkar inte vara ute efter att bli försöjd av en farang utan vill jobba själv om vi nu skulle flytta ihop i Sverige som vi har snackat om och hon är villig att vänta den tiden det tar för mig att spara ihop till resan och skulle det nu skita sig emellan oss innan resan, då har jag åtminstone ett bra sparkapital att lägga på en thailand resa med nån kompis eller med brorsan och roa sig ändå ;)

Utloggad kambodjakungen

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
« Svar #37 skrivet: 17 oktober 2011, 22:39:40 »
Man ska veta om alla dåliga historier innan man åker ned, man ska veta om den där sjuka vattenbuffeln som alla kommer med, eller den trasiga moppen.

Det finns bra historier också, men en sån får du förhoppningsvis uppleva själv, om du nu känner till alla dåliga.
Dra öronen åt dig så fort det börjar bli konstiga utgifter, mamman är sjuk, farfar är dålig, vad det än är, så var jävligt skeptisk.

10-15000kr räcker nog i 2veckor för er bägge. Kanske tom 3, men då får du nog nästan börja tänka ekonomiskt (något jag har lite svårt för ibland på resorna när man har kul...).
3Dec - 29Feb  Kambodja.

Utloggad Hud

• Global Moderator
  • Diamant VIP
  • Antal inlägg: 5367
    • hgs.st
« Svar #38 skrivet: 18 oktober 2011, 05:47:22 »
Som flera har svarat så beror det på vad som händer.
Du kan klara dig på en mindre summa. Men ha alltid en backup i beredskap. Jag skulle aldrig åka med lite pengar så att jag inte kunde göra det jag ville.
Att åka så långt med en dyr biljett och inte ha råd att göra lite roliga saker tycker jag verkar lite dumt.
Det är svårt att hålla sig till en snål budget och jag har aldrig lyckats hålla min  :thumbsup
Varför måste ag vara i ett land där det fortfarande snöar i april?!

Utloggad Johan Lat

• Global Moderator
  • Guld V.I.P
  • Antal inlägg: 1454
« Svar #39 skrivet: 18 oktober 2011, 06:06:28 »
Något som inverkar är när du åker dit också, åker du runt jul så är allt väldigt mycket dyrare, lågsäsong så blir då allt naturligtvis billigare.

Utloggad LexAndreas

• Surr medlem
  • V.I.P
  • Antal inlägg: 121
« Svar #40 skrivet: 18 oktober 2011, 18:58:39 »
Gäller även för damerna antar jag... Kan man uppskatta påslaget i procent jämfört med "normalt"? Är intresserad eftersom jag hoppas komma iväg just över nyår.
Längtar tillbaka!

Utloggad helgonet

• Junior
  • *
  • Antal inlägg: 16
« Svar #41 skrivet: 20 oktober 2011, 18:57:58 »
off-topic Det är den värsta åkomman att ha på flygplatser!
Jag hitta t/r 26 dagar med avresa 1a december idag på mrjet med thaiairways för 6100kr. Samma dag som min flicka ska resa tebax så de blev som tur var samma flight..

* Info

• *Totala Poster: 110160
  • *Total Ämnen: 5344
  • *Online idag: 44
  • *Mest Online: 256
(28 april 2011, 12:48:13)
  • *Medlemmar: 3
  • *Gäster: 37
  • *Totalt: 40