* Status

Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Författare Ämne: Exportera varor från kina till sverige  (läst 963 gånger)

0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad mp86

• Surr medlem
  • Silver V.I.P
  • Antal inlägg: 554
  • Kön: Man
  • "Aha, vi har en äkta brat på forumet."
SV: Exportera varor från kina till sverige
« Svar #20 skrivet: 05 augusti 2011, 17:01:09 »
Det var hösten 2008 och och paketet var litet som slank rakt ner i springan i min brevlåda  :P
skickas det inte som REK så tror man att värdet är lågt, posten har nog inte änns bemödat sig med att vända på försändelsen för att läsa på CN22 lappen.

Befinner mig i Pattaya 12/6-21/6 (preliminärt även 15-23/10 och 4-28/2 och Songkran (2-23/4(?) 2013)
Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute efter midnatt

Utloggad Rob84

• V.I.P
  • Antal inlägg: 182
« Svar #21 skrivet: 05 augusti 2011, 17:25:27 »
men avgiftsfritt upp till 200 samt 500 som gåva, gäller det även momsen eller måste man betala den?

Utloggad mp86

• Surr medlem
  • Silver V.I.P
« Svar #22 skrivet: 05 augusti 2011, 17:49:58 »
men avgiftsfritt upp till 200 samt 500 som gåva, gäller det även momsen eller måste man betala den?
det är för momsen "också"
tullen kan du ju skita i, någon % bara, det är momsen 25% som svider.
men posten har senast inte tagit någon tull avgift, bara moms.
men så har posten sina "avgifter" det var 69kr tidigare men jag tror att dom höjde i oktober 2010 vet inte till exakt vad, strax under 100kr.
199kr helt avgiftsfritt.
säg 201kr då med otur så moms 50kr och så 69kr+ i avgifter
Det blir ett väldigt stort procentuellt påslag (har själv råkat ut för det)

Jag har även råkat ut för att avsändaren skrev att värdet var 125$ trots att jag hade betalat 100$ inklusive frakt en gång, så jag fick betala en felaktigt hög moms, mitt fynd var inget fynd längre...

Men det är dom sagt köparens som får betala dom där avgifterna, du behöver bara oroa dig för missnöjda kunder om dom får betala.
sen får du ju betala in skatter och deklarera och ha dig om du ska göra det vitt.

Men du kan ju prova på marknaden och se hur det går i början, då är det inte så noga i början som privatperson.
större skala då får man skatteverket efter sig om det är större skala.
ingen aning om hur du tänkt lösa allt med en bas från Thailand och dropshipa från Kina vad thailändska myndigheter säger om det hela eller från vilket land ditt konto kommet stå på för land.

Befinner mig i Pattaya 12/6-21/6 (preliminärt även 15-23/10 och 4-28/2 och Songkran (2-23/4(?) 2013)

Utloggad Rob84

• V.I.P
« Svar #23 skrivet: 05 augusti 2011, 18:06:19 »
Har tänkt att ha mitt svenska konto och möjligtvis öppna upp ett thailändskt konto som jag kan föra över pengar till så jag har lite mer koll på mina utgifter, så eftersom transaktionen sker från ett svenskt konto till ett annat svenskt konto så slipper köparen betala avgift för att föra över pengar till ett utlandskonto vilket skulle bara vara en ynka summa iaf. Thailändska myndigheter har ingenting med min bussiness att göra eftersom att jag inte bedriver någon form av arbete i thailand jag bara bor där och mina pengar som jag tjänar landar inte i något thailändskt konto, fast thailand är ju ett bra underligt land där en bar ägare måste tom betala skatt för varje pryl han/hon sätter upp på väggarna tex plus korruptionen, därför vill jag inte starta någon som helst bussiness i landet

Utloggad mp86

• Surr medlem
  • Silver V.I.P
« Svar #24 skrivet: 05 augusti 2011, 18:15:30 »
Ok låter ju bra.
I Sverige får du sälja "begagnades" prylar för upp till 50'000 per år utan att behöva deklarera det, säljer man mer så ska det deklareras (ingen skatt då det med begagnat oftast är förlustaffärer om man från början köpt nytt i butik)
men om du säljer nya produkter i syfte att tjäna pengar så "ska skatt betalas från första kronan" i liten skala så är det ju lugnt men det är bra att känna till.

Sen så har även Tradera och i viss mån även Blocket ett "sammarbete" med skatteverket.

Utloggad Rob84

• V.I.P
« Svar #25 skrivet: 05 augusti 2011, 18:30:26 »
Ja jag har ju tänkt att leva på det men jag kan inte leva på 50 000 om året utan vill ha åtminstonne en årsinkomst på 300 000 sek om året. Skatt, ja det är väl a skatt som gäller då va? jag kan ju inte räknas som företagare och lär ha f skattesedel. Hur blir det då med deklaration? hur deklarerar jag på för vis när jag bor i thailand? skickas deklarations pappererna till svenska ambassaden och jag får ta mig dit för att deklarera eller? hehe

Utloggad mp86

• Surr medlem
  • Silver V.I.P
« Svar #26 skrivet: 05 augusti 2011, 18:56:48 »
Jag här inte så bra koll på hur du gör det där, blanketter och information ska nog finnas på skatteverkets hemsida, jag själv har kört lite mindre skala och lite olika åtgärder för att klara mig undan.
men det är ditt ansvar att fixa med deklarationen, gör du inte det och dom granskar dig så kommer du få en fet smäll med tillägg och allt och ser dom det som allt för grovt så är åtal ingen omöjlighet. 300 lakan är mycket pengar, nolltaxera men så strömmar det in pengar i mängder på kontot kommer se konstigt ut. eventuellt vore det bra om du startade en firma.

Men prova på hur det går först, det kanske kommer gå skitdåligt så att du inte tycker att det är värt besväret.

Själv så jobbar jag heltid med en massa övertid och här detta lite som en hobby vid sidan om, men det går upp och ner, ibland kan man köpa grejer för 20kr styck sälja för 200 och du säljer 10 om dagen på bara den produkten, men så helt plötsligt så upphör intresset för produkten och det går knappt att sälja för inköpspris.
Men det här blivit över 1000 försäljningar nu tror jag^^

Utloggad Rob84

• V.I.P
« Svar #27 skrivet: 05 augusti 2011, 19:03:22 »
Du sa att tradera och blocket samarbetar med skatteverket så att för mig nolltaxera med en inkomst över gränsen för skatte fritt lär ju vara en ömöjlighet då juh?  ???  :burp

Utloggad mp86

• Surr medlem
  • Silver V.I.P
« Svar #28 skrivet: 05 augusti 2011, 19:08:51 »
Det blir svårt ja, det skulle väl vara om du trixade med flera Tradera konton och bankkonton som står på olika personer osv.

Dom gjorde ju rassia hemma hos ett par som hade sålt för mycket (dock stor skala, iof det du vill)

* Info

• *Totala Poster: 110160
  • *Total Ämnen: 5344
  • *Online idag: 39
  • *Mest Online: 256
(28 april 2011, 12:48:13)
  • *Medlemmar: 5
  • *Gäster: 34
  • *Totalt: 39