0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Använd gärna andra ord än "negress" så här i 2011..
En del polare "av utländsk härkomst" kallar mig ibland svenne, och de reagerar inte så mycket om jag skämtsamt kallar dem blatte, fast detta ord är jag väldigt försiktig med då det har en negativ biklang. Till en random snubbe på stan kan det bli rejäla problem.Ordet negress däremot har absolut ingen negativ biklang. Ingen av mina svarta vänner har någonsin reagerat negativt på ordet negresser. Jag älskar för övrigt negresser på många sätt och ordet är bra för att det särskiljer t.ex. en tjej med mer eller mindre avlägset afrikanskt ursprung (t.ex. en tjej vars mamma är från Cuba) från en tjej med indiskt ursprung (t.ex adopterad som ett av mina kusinbarn) som ju också är mörkhyad (och de kan vara sjukt läckra) - att kalla sistnämnda "indiska" för negress vore helt galet. Tjejer som är adopterade från t.ex. Bangladesh kan vara knepigare.. att kalla dem "bangladeshiskan" jämt är ju inte direkt smidigt. Citera
Svenska politiker har allt för många gånger bugat och bockat och tagit emot stora pålen med ett visst jämmer. Dags att sluta följa dubbel moralen som finns i sverige och stå upp för vad saker och ting faktiskt kallas för.Och nu tillbaka till ordet neger och några saker jag fann på nätet som jag plockade ihop!"Negro" i usa är det namn folkgruppen själva använder och inget skällsord öht. Se exempelvis denna organisation; United Negro College fundhttp://www.uncf.org/Men, negro betyder bl.a svart på spanska och faktiskt lite mer än så....http://www.spanishdict.com/translate/negroCitat:negro, -a adjective1. black (color)2. tanned (bronceado, moreno)estar negro, -a -> to have a deep tan 3. brown (pan)4. awful, rotten (suerte); black, gloomy (porvenir)llevo una tarde negra -> I'm having a terrible afternoon pasarlas negras -> to have a hard time ver(lo) todo negro, -a -> to be pessimistic 5. furious, fuming (informal) (furioso)me pone negro, -a que nunca me avisen de nada -> it makes me mad that they never tell me anything 6. black, dark (tabaco)7. (Cine)cine negro, -a -> film noir masculine or feminine noun8. black man, (f) black woman trabajar como un negro, -a (informal figurative) -> to work like a slavemasculine noun9. black (color)10. black o dark tobacco (tabaco)Lägg märke till "trabajar como un negro" = "to work like a slave".Och om man nu inte vill låtsas vara mer än lovligt enfaldig så begriper man ju att det är användningen av ordet "negro" av slavar som gjort att de som ev skulle beskrivas av denna beteckning tycker det är förolämpande att bli kallad för det.Att likna det vid ordet "svenne" är ju ganska aningslöst.Så. Ursprungligen så betyder ordet "svart" - men eftersom det har använts om slavar - så vill de som det berör inte bli kallad för det, så därför har det blivit ett så laddat ord.Sen är det väl så att alla människor har blivit kallade för nåt och kan bli bestörta för det, jag personligen tycker att neger är precis vad man gör det till, ordets styrka och innebörd besitter hos den som säger det.Men ordet negress har inte haft denna "slaviska" bakgrund och därför menar jag på att ordet skall och bör användas i sitt fullaste.Detta är bara min humla lilla åsikt
Bra inlägg! Undrar om folk som har åsikter på ordet neger känner när de kommer till Spanien? Och med tanke på hur många Spansktalande det finns i t.ex USA hur ofta blir de "svarta" där förolämpade där på fel grunder?
En läcker negress ser jag absolut inget negativt i
Var väl en sak som får mej att gilla Asien är att där möts alla Nationaliteter på ett avspänt o likvärdigt plan.Efter några månader där har jag ett annat tänk, liksom.
Har jag missat nåt?
Politisk korrekthet på ett forum där vi diskutera när och hur vi ska åka ner till Thailand/Filippinerna för att träffa bar tjejer som säljer kärlek för stunden.
Vill tillägga att om man lär känna de här olika gruperingarna så kan man upptäcka att dom har andra egenskaper oxåEller att "Dom" är alla olika till individ
Läs inte detta för snabbt nu och tro att detta är mina åsikter.
Och nu är det fel på godiset Kinapuffar också..
- och varför jag som icke-svensk de facto har rätt att diskriminera skiten ur er vita, svenska, män -
Det har du inte alls rätt att göra. Däremot händer det att "icke-svenskar" (vilket märkligt ord!?) tar sig den rätten för de vet att de kommer undan med det i de flesta fallen.
Jag tror det handlar om respekt, om nån säger sig ta illa upp angående vad man kallar dom så slutar man med det helt enkelt utav respekt för den individen.Man fortsätter inte att säga negerboll eller chingchong-brud bara för att det minsann "alltid har hetat så" om någon känner sig kränkt av det.Så det så...
Snubben på Kaviar-tuben är VD:ns son, taget från deras fotoalbum.