* Status

Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Författare Ämne: Politisk korrekthet på TS.  (läst 1620 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Crazy Joe Devola

• Junior
  • *
  • Antal inlägg: 14
  • Kön: Man
Politisk korrekthet på TS.
« skrivet: 11 juli 2011, 23:17:44 »
Använd gärna andra ord än "negress" så här i 2011..
« Senast ändrad: 16 juli 2011, 12:01:48 av Kurios »

Utloggad Happyman

• Surr medlem
  • Brons V.I.P
  • Antal inlägg: 310
SV: Politisk korrekthet på TS.
« Svar #1 skrivet: 12 juli 2011, 07:52:08 »
 Håller med dig Crazy Joe Devola :clap:.
« Senast ändrad: 12 juli 2011, 23:25:45 av Ozz »

Utloggad kambodjakungen

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
  • Antal inlägg: 1082
« Svar #2 skrivet: 12 juli 2011, 09:01:44 »
Trodde ordet negress var det officiella för en svart kvinna, återigen har jag blivit skolad.
« Senast ändrad: 12 juli 2011, 23:25:57 av Ozz »
Som namnet antyder är jag mer Kambodja än Thailands resenär.
3Dec - 29Feb  Kambodja.

Inloggad uffekinjo

• V.I.P
  • Antal inlägg: 130
« Svar #3 skrivet: 12 juli 2011, 11:20:46 »

Och hur ska man säga då, Crazy Joe?
« Senast ändrad: 12 juli 2011, 23:26:10 av Ozz »

• Junior
  • *
« Svar #4 skrivet: 12 juli 2011, 16:45:37 »
Vet man vilket land personen kommer ifrån så kan man använda nationalitet.
Annars kan man säga afrikan eller mörk/mörkhyad..

Tror inte Kambodja Kungen menade nåt illa, I'm just saying..
« Senast ändrad: 12 juli 2011, 23:27:41 av Ozz »

Utloggad neuthrino

• V.I.P
  • Antal inlägg: 142
« Svar #5 skrivet: 12 juli 2011, 22:24:16 »
hmmmm....låter konstigt ATT inte använda ordet negress för de används regelbundet bland mina vänner som är mörkhyade och vita. Oftast i samband med en vacker afrikansk tjej. Men, är det så att vi inte bör använda ordet på TS så kommer jag naturligtvis att följa dessa uppmaningar för husfridens skull, även om jag ser det lite underligt ett sånt ord ska ses som något negativt.

Ordet negress blandas ibland ihop med det ursprungligen anglosaxiska skällsordet nigger. Termen "nigger" används dock ibland utan nedsättande betydelse i slanguttryck, främst bland svarta amerikaner.

Nu vet jag att minst en kommer gå igång på mitt inlägg, men det gör ingenting, för jag har en väldigt rik umgängeskrets av både svenskar och utlänningar och har ALDRIG hört något liknande.
« Senast ändrad: 12 juli 2011, 23:27:52 av Ozz »

• Junior
  • *
« Svar #6 skrivet: 12 juli 2011, 23:11:10 »
Ska man kalla vita för gringos och thailändare för gooks också?

Jag är själv halvafrikan.
Folk borde själva få avgöra vad dom vill kallas. Jag orkar inte ta nån lång diskution om det här, jag ser det mer som ett problem för den som vill använda dessa uttryck.

Man bör inte kalla folk nåt som man inte kan säga i deras ansikte.
« Senast ändrad: 12 juli 2011, 23:28:04 av Ozz »

Utloggad Ozz

• Global Moderator
  • Guld V.I.P
  • Antal inlägg: 1558
« Svar #7 skrivet: 12 juli 2011, 23:20:16 »
Personligen har jag inte reagerat på ordvalet och min okunskap gjorde sig också gällande måste jag erkänna. Jag trodde också att ordet negress var ett helt accepterat ord. Självklart skall vi inte använda kränkande eller olämpliga formuleringar här på TS och jag döper om och rensar tråden.

Vid en snabb sökning på negress på wiki står det:
Negress (tidigare även negrinna), är en idag föråldrad och mindre lämplig beteckning för personer från vissa svarta folkgrupper från framför allt Afrika och i viss mån även södra Asien och Oceanien.

Nedanstående citat är inklippt av Kurios från en annan tråd
En del polare "av utländsk härkomst" kallar mig ibland svenne, och de reagerar inte så mycket om jag skämtsamt kallar dem blatte, fast detta ord är jag väldigt försiktig med då det har en negativ biklang. Till en random snubbe på stan kan det bli rejäla problem.

Ordet negress däremot har absolut ingen negativ biklang. Ingen av mina svarta vänner har någonsin reagerat negativt på ordet negresser.

Jag älskar för övrigt negresser på många sätt och ordet är bra för att det särskiljer t.ex. en tjej med mer eller mindre avlägset afrikanskt ursprung (t.ex. en tjej vars mamma är från Cuba) från en  tjej med indiskt ursprung (t.ex adopterad som ett av mina kusinbarn) som ju också är mörkhyad (och de kan vara sjukt läckra) - att kalla sistnämnda "indiska" för negress vore helt galet. Tjejer som är adopterade från t.ex. Bangladesh kan vara knepigare.. att kalla dem "bangladeshiskan" jämt är ju inte direkt smidigt. :)
Citera
« Senast ändrad: 16 juli 2011, 11:59:24 av Kurios »
//Ozz

Utloggad mp86

• Surr medlem
  • Silver V.I.P
  • Antal inlägg: 554
  • "Aha, vi har en äkta brat på forumet."
« Svar #8 skrivet: 16 juli 2011, 07:14:21 »
nu vill jag inte gå för off, men jag tycker att det är förjävligt att man inte får använda sig av dom riktiga svenska orden (JK fastslog så sent som hösten 2010 att "neger" inte var olagligt att använda) jag anser att det är bara mer pinsamt och rasistiskt att börja hitta på alternativa ord eller kodord som är förtäckta och ska ha samma innebörd, men det blir bara fel...

och negress som är ett så vackert ord, ska man säga "mörkhyad kvinna"? indier kan vara riktigt mörka, min bror får ganska så mörk hy om han solar.
det blir bara förvirring, och en pinsam påkrystad stämning.
en kollega skulle lämna en beskrivning på en gärningsman, polismannen som antecknar signalementet ställer då frågan vad kollegan menade med "mörkhyad" eller vad han nu sa för att det var alldeles för otydligt.

jaja, men brukar ni inte säga att ni åker inte till thailand för att knulla ryskor, har ni nu börjat åka ner till Thailand för att knulla "mörkhyade"?

Befinner mig i Pattaya 12/6-21/6 (preliminärt även 15-23/10 och 4-28/2 och Songkran (2-23/4(?) 2013)
Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute efter midnatt

Utloggad Kurios

• Global Moderator
  • Diamant VIP
  • Antal inlägg: 6295
« Svar #9 skrivet: 16 juli 2011, 11:50:13 »
Jag har hållit mig från debatten om vad som kan anses vara rätt eller fel när det gäller de som nu omnämns som "mörka tjejer". Men nu kan jag inte längre låta bli.

Neger eller negress har för mig aldrig varit ett skällsord och kommer aldrig att bli det heller. Istället är det ord som på ett mycket enkelt vis förklarar vad man avser. Samma sak med ryss, finne, turk eller vad det än är. Blatte är ett annat ord som också förklarar vad man menar men det har av någon anledning en mer negativ klang för mig och jag använder det därför sällan om ens någonsin. Samtidigt så borde det inte vara så märkvärdigt eftersom de själva använder sig av det ordet när de refererar till sig själva eller någon annan.

Varför ska endast de som tillhör en viss grupp själva få kalla sig för något som de blir så oerhört upprörda av om någon utanför den gruppen skulle drista sig att yppa? Då blir det ett ståhej utan dess like och alla andra är rasister eller respektlösa. Jag har jobbat och jobbar med folk med olika bakgrund och hör nästan dagligen hur de själva använder sig av dessa "nedvärderade" ord när de pratar med varandra eller om andra.

De flesta med afrikanskt ursprung hälsar på varandra och inte så sällan med orden; What´s up nigger. De får använda och använder sig av ordet "nigger" när de talar om och med varandra men blir förbannade om någon annan skulle göra det. Kanske bör de lära sig innebörden av dubbelmoral innan de upprörs nästa gång?

Negress är enligt mig ett passande ord för att beskriva en mörkhyad kvinna med ett visst karaktäristiskt utseende och blir endast negativt om man tillför ett adjektiv före eller efter men då är det adjektivet i sig som gör ordet negativt laddat.

Är man i Thailand eller pratar om mörka tjejer i Thailand så tolkar jag det som att det gäller de med en mörkare ton i sin hud än sina mer bleka systrar har. Mörk hud är enligt mig något väldigt vackert och kanske är det en av anledningarna till att jag personligen inte uppfattar det som något negativt när man pratar om svarta eller mörka tjejer. De kan vara från Afrika, Latinamerika, Asien eller Europa, vackra är de ändå och jag tänker inte låta några som är rädda för att inte vara politiskt korrekta i alla sammanhang ändra på min inställning.

PS. Jag äter även negerbollar till kaffet då och då och de smakar lika gott även om de numera kallas för chokladbollar. Har jag trampat på någons ömma tår så kan jag bara rekommendera skor med stålhättor. Jag anser att jag är i min fulla rätt att använda vilka ord som helst så länge de inte har ett medvetet syfte att nedvärdera någon. Vill man göra det så finns det en uppsjö av andra ord man kan använda sig av men det är en annan sak. D.S.

Utloggad Kurios

• Global Moderator
  • Diamant VIP
« Svar #10 skrivet: 16 juli 2011, 12:06:50 »
Jag har delat upp en tråd som var lite OT för att se vad ni egentligen tycker i den här frågan.

Vad kan och får man säga?
Vad tycker ni andra?

Min åsikt har jag redan vädrat. Nu får ni säga vad ni tycker.

Utloggad rocky

• Hangaround
  • **
  • Antal inlägg: 62
« Svar #11 skrivet: 16 juli 2011, 13:33:39 »
Jag säger en snygg negress om en mörkhyad dam, det är väl inget nedsättande i det.
Och detta fåneri att inte kalla en negerboll för dess rätta namn.  :clap:
öl är hälsa  hälsa oftare

Utloggad krille thai

• Surr medlem
  • Diamant VIP
  • Antal inlägg: 5109
« Svar #12 skrivet: 16 juli 2011, 15:06:45 »

Men det är helt okej för Dig själv att kalla afrikaner för "nigerianerna"...  :coffee

Utloggad andlin

• Surr medlem
  • V.I.P
  • Antal inlägg: 234
« Svar #13 skrivet: 16 juli 2011, 16:43:11 »
Kan vi inte försöka hålla takhöjden, vilket var det jag tyckte var så kul när jag satt och läste. Det och de informativa bitarna gör att jag fortfarande loggar in och kollar nya inlägg flera gånger om dagen.

Under bältet och politisk inkorrekthet är de två former av humor som jag gillar mest, vissa tycker att jag är barnslig trots min aktningsvärda ålder (51). Den absolut värsta förolämpningen jag brukar ge mina arbetskamrater från sydeuropa är "Jävla Svenne". Otroligt kul när det var någon som blev lite grinig för det. Jag pratar hyfsad jordbroslaviska och halvtaskig rinkebysvenska. Ibland när jag håller på och driver med några av "blattarna" så får jag höra att jag är mer babbe än dom. 100% svensk, vem fan är det?

Fredrik Lindström sa att förstår du vad jag menar så finns ordet, och finns ordet och jag tycker att det är det lämpligaste att använda så tycker jag inte att någon ska dra sig för det p.g.a. andras ömma tår.
Det är viktigare att vara tydlig än att vara PK.

Så klockrent Kurios, "använd skyddskor" lol lol

Utloggad kambodjakungen

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
« Svar #14 skrivet: 16 juli 2011, 17:19:54 »
Mina mörkhyade negresser runt nana plaza är fortfarande vackra ;)   Säger alltid negerboll på bageriet, vilket ibland ger sura miner, men herregud, det har hetat det sedan innan jag var född, varför sätta neg stämpel på det.

Ordet "Blatte" är väl lika illa som "Nigger" och jag förstår inte varför de kallar sig själva för det, om inte för att förolämpa varandra.

I ett land där vissa skolor inte spelade svenska nationalsången pga rasistiska motiv har det gått alltför långt redan med den s.k. Politiska korrektheten.
3Dec - 29Feb  Kambodja.

Utloggad neuthrino

• V.I.P
  • Antal inlägg: 142
« Svar #15 skrivet: 16 juli 2011, 18:46:38 »
Svenska politiker har allt för många gånger bugat och bockat och tagit emot stora pålen med ett visst jämmer. Dags att sluta följa dubbel moralen som finns i sverige och stå upp för vad saker och ting faktiskt kallas för.

Och nu tillbaka till ordet neger och några saker jag fann på nätet som jag plockade ihop!

"Negro" i usa är det namn folkgruppen själva använder och inget skällsord öht. Se exempelvis denna organisation;
United Negro College fund
http://www.uncf.org/

Men, negro betyder bl.a svart på spanska och faktiskt lite mer än så....

http://www.spanishdict.com/translate/negro
Citat:
negro, -a
adjective
1. black (color)
2. tanned (bronceado, moreno)estar negro, -a -> to have a deep tan
3. brown (pan)
4. awful, rotten (suerte); black, gloomy (porvenir)llevo una tarde negra -> I'm having a terrible afternoon
pasarlas negras -> to have a hard time
ver(lo) todo negro, -a -> to be pessimistic
5. furious, fuming (informal) (furioso)me pone negro, -a que nunca me avisen de nada -> it makes me mad that they never tell me anything
6. black, dark (tabaco)
7. (Cine)cine negro, -a -> film noir
masculine or feminine noun
8. black man, (f) black woman trabajar como un negro, -a (informal figurative) -> to work like a slave
masculine noun
9. black (color)
10. black o dark tobacco (tabaco)

Lägg märke till "trabajar como un negro" = "to work like a slave".

Och om man nu inte vill låtsas vara mer än lovligt enfaldig så begriper man ju att det är användningen av ordet "negro" av slavar som gjort att de som ev skulle beskrivas av denna beteckning tycker det är förolämpande att bli kallad för det.

Att likna det vid ordet "svenne" är ju ganska aningslöst.

Så. Ursprungligen så betyder ordet "svart" - men eftersom det har använts om slavar - så vill de som det berör inte bli kallad för det, så därför har det blivit ett så laddat ord.

Sen är det väl så att alla människor har blivit kallade för nåt och kan bli bestörta för det, jag personligen tycker att neger är precis vad man gör det till, ordets styrka och innebörd besitter hos den som säger det.

Men ordet negress har inte haft denna "slaviska" bakgrund och därför menar jag på att ordet skall och bör användas i sitt fullaste.

Detta är bara min humla lilla åsikt  :)
« Senast ändrad: 16 juli 2011, 21:38:03 av neuthrino »

Utloggad the dude

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
  • Antal inlägg: 1534
« Svar #16 skrivet: 18 juli 2011, 00:50:23 »
Svenska politiker har allt för många gånger bugat och bockat och tagit emot stora pålen med ett visst jämmer. Dags att sluta följa dubbel moralen som finns i sverige och stå upp för vad saker och ting faktiskt kallas för.

Och nu tillbaka till ordet neger och några saker jag fann på nätet som jag plockade ihop!

"Negro" i usa är det namn folkgruppen själva använder och inget skällsord öht. Se exempelvis denna organisation;
United Negro College fund
http://www.uncf.org/

Men, negro betyder bl.a svart på spanska och faktiskt lite mer än så....

http://www.spanishdict.com/translate/negro
Citat:
negro, -a
adjective
1. black (color)
2. tanned (bronceado, moreno)estar negro, -a -> to have a deep tan
3. brown (pan)
4. awful, rotten (suerte); black, gloomy (porvenir)llevo una tarde negra -> I'm having a terrible afternoon
pasarlas negras -> to have a hard time
ver(lo) todo negro, -a -> to be pessimistic
5. furious, fuming (informal) (furioso)me pone negro, -a que nunca me avisen de nada -> it makes me mad that they never tell me anything
6. black, dark (tabaco)
7. (Cine)cine negro, -a -> film noir
masculine or feminine noun
8. black man, (f) black woman trabajar como un negro, -a (informal figurative) -> to work like a slave
masculine noun
9. black (color)
10. black o dark tobacco (tabaco)

Lägg märke till "trabajar como un negro" = "to work like a slave".

Och om man nu inte vill låtsas vara mer än lovligt enfaldig så begriper man ju att det är användningen av ordet "negro" av slavar som gjort att de som ev skulle beskrivas av denna beteckning tycker det är förolämpande att bli kallad för det.

Att likna det vid ordet "svenne" är ju ganska aningslöst.

Så. Ursprungligen så betyder ordet "svart" - men eftersom det har använts om slavar - så vill de som det berör inte bli kallad för det, så därför har det blivit ett så laddat ord.

Sen är det väl så att alla människor har blivit kallade för nåt och kan bli bestörta för det, jag personligen tycker att neger är precis vad man gör det till, ordets styrka och innebörd besitter hos den som säger det.

Men ordet negress har inte haft denna "slaviska" bakgrund och därför menar jag på att ordet skall och bör användas i sitt fullaste.

Detta är bara min humla lilla åsikt  :)

Bra inlägg! Undrar om folk som har åsikter på ordet neger känner när de kommer till Spanien? Och med tanke på hur många Spansktalande det finns i t.ex USA hur ofta blir de "svarta" där förolämpade där på fel grunder?
Vill ner till värmen igen! :(

Utloggad mp86

• Surr medlem
  • Silver V.I.P
« Svar #17 skrivet: 18 juli 2011, 03:09:22 »
Bra inlägg! Undrar om folk som har åsikter på ordet neger känner när de kommer till Spanien? Och med tanke på hur många Spansktalande det finns i t.ex USA hur ofta blir de "svarta" där förolämpade där på fel grunder?

i Spanien så finns ett ölmärke som heter Mahou, dom har en riktigt fin mörk öl, Mahou Negra, strax under 1€ flaskan på stormarknaden

men ofta så är det inte invandrare själva som tar illa upp på vissa ord, det kan vara en svensk som tar jätte illa vid sig och börjar nästan gråta om N-ordet sägs, fast kanske ingen annan reagerar. det var en gång som det var en svensk(alla är iof svenskar numera oavsett färg, så vi kan ju säga vit...) som hade blivit hotad med kniv och rånad av ett gäng "med afrikanskt ursprung" minuten efteråt var han självklart mycket upprörd, bestulen på plånbok och mobiltelefon, en reva i kläderna och rädd och upprörd efter att ha haft ett knivblad vid halsen, då gråter han och skrek ut bland annat "jävla negrer" han har nog minst 15-20 personer av varierande ursprung framför sig, varav minst en neger, negern skrattade bara, men så kommer en mycket upprörd svensk kvinna fram och kräver att vi ska gripa stackaren som just blivit rånad och hotad till livet för hets mot folkgrupp, men snälla...

en annan lustig grej är flaggor, ett tag fick man ju inte änns hissa den Svenska flaggan (skolavslutning tänker jag på nu) för att det var rasistiskt(?) lustigt att det samtidigt är helt okej för ALLA andra nationaliteter att flagga som galningar utan att någon änns tänker tanken.

börjar glida OT, men min observation är även att invandrare från olika länder möts som inte träfats tidigare, hälsar, sen kommer ganska så omgående frågan vilket land dom kommer ifrån helt naturligt utan reaktion eller konstigheter. om jag som viting gör samma sak då är risken stor att det blir helt annorlunda (JÄVLA RASIST!!!) (hände nyligen då det var en man i en mycket fin folkdräkt(?) av siden (?) från något afrikanskt land)
är jag i Thailand och får frågan av en Thailändare varifrån jag kommer så tänker ju inte jag att han är rasist.
Sverige är upp och ner :S

en bekant hade en liten söt svensk flagga, kanske 15-20cm hög som han fäst i någon hållare vid fönstret på bilen, han fick ett hakors inristat på bilen :S
(känns dumt att behöva lägga till detta, varken han eller jag är rasister/nazister, han min vänn var vid detta tillfälle dessutom gift med en utländsk kvinna av ett lite mörkare slag motsvarande en thailändska fast inte från Thailand/asien(osäker på varifrån))

Befinner mig i Pattaya 12/6-21/6 (preliminärt även 15-23/10 och 4-28/2 och Songkran (2-23/4(?) 2013)

Inloggad Tomtebloss

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
  • Antal inlägg: 1460
  • Pussi - As good as it looks.
« Svar #18 skrivet: 18 juli 2011, 06:55:49 »
Intressant tråd. Jag tycker som de flesta att debatten i Sverige är urbota dum och oavsett vad man vill kalla det för negerbulle, eller negress/neger så är det inte rasistiskt bara för det. Precis som Kurios skrev så handlar det om man säger det på ett nedlåtande sätt eller inte (tycker jag).

Var ska man sen lägga ribban? Arne Hegerfors citat "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk" det blev ju hysteri runt det uttalandet. Vi kanske kan be svenska akademin hitta på lite bättre lämpade ord för färgen svart, ordet mörkt och så vidare också? Just för att vi använder dessa orden då vi beskriver något som är negativt. Inte för att det är något som helst rasistiskt i det, men det KAN ju misstolkas.

Minns då man hoppade på GB-glass från nån organisation med statliga anslag. Nogger black kan ju inte en glass heta? Men lakritspuck gick bra! Den bruna Noggern tror jag aldrig det blev nåt tjafs om. Men nogger black... Var det ordet "black" som var opassande? Vi kanske är på väg dit, de putsade till de statliga anslagen och alla fick reda på att de fanns. Men jisses, vart är vår avlånga land på väg? Finns förresten nogger kvar? Och 88:an, det används ju av nacister (HH- INTE Helly Hansen!), kan det vara en massa krigsförbrytare från andra världskriget som startade GB-glass? Tur jag inte är så glad för glass, man kan ju bli arresterad för mindre!

Jag tycker det är helt normalt att spela svenska nationalsången på en svensk skolavslutning, att hissa en svensk flagga under normala former är ju helt normalt om man bor i Sverige. Försök få ett annat land, vilket som helst att ens överväga att inte göra det vid deras ceremoniella högtidsdagar.
Jag drar juli/augusti 2012!

Utloggad Kurios

• Global Moderator
  • Diamant VIP
« Svar #19 skrivet: 18 juli 2011, 07:32:48 »
Jag minns ett referat av Bengt Grive under ett OS där en svensk kille mötte en kenyan. Svensken såg ut som de flesta svenskar som inte vistats allt för mycket i solen ser ut, nämligen vit och ansiktet var lite rödaktigt. Kenyanen såg ut som de flesta kenyaner ser ut, nämligen mörk i hyn på gränsen till svart.

Men vad säger Grive under presentationen? Jo att kenyanen är den med blå byxor!
Å fan, det var tur att han sa det så att man inte hade suttit där och funderat på vem som var vem.
Politisk korrekthet in absurdum.

Sedan vill jag också säga att jag sällan, om ens någonsin kallar folk för finne, turk eller neger när jag pratar om dem. De flesta har ett namn som man kan använda, det fungerar utmärkt. Vad de har för nationalitet struntar jag fullständigt i. Innan jag lärt mig namnet och ska förklara vem jag menar så använder jag mig av andra saker än deras eventuella ursprung.

Jag kan förstå och respektera om Crazy Joe inte vill bli kallad det ena eller det andra av olika anledningar, likaså andra man möter i vardagen. Är det någon som tar illa vid sig så får man respektera det i möjligaste mån. Men att behöva ändra sitt språk eller sina seder bara för att en del av en mycket liten minoritet känner sig felbehandlade är helt uppåt väggarna.

Nogger finns för övrigt kvar, tror att den var borta ett tag men har återstått, och den smakar fortfarande riktigt gott.

Utloggad Aremak

• Surr medlem
  • Silver V.I.P
  • Antal inlägg: 513
« Svar #20 skrivet: 18 juli 2011, 20:00:17 »
En läcker negress ser jag absolut inget negativt i  :burp

Utloggad gotte

• Surr medlem
  • Diamant VIP
  • Antal inlägg: 5056
« Svar #21 skrivet: 18 juli 2011, 20:22:14 »
En läcker negress ser jag absolut inget negativt i  :burp

Instämmer  :thumbsup

Utloggad kneecap

• Hangaround
  • **
  • Antal inlägg: 52
« Svar #22 skrivet: 19 juli 2011, 11:41:29 »
Svart kvinna och svart man är väl något man generellt kan använda.

Utloggad peki

• Junior
  • *
  • Antal inlägg: 24
« Svar #23 skrivet: 19 juli 2011, 19:41:50 »
Crazy Joe Devola, använder du ordet finne eller finländare? Handen på hjärtat drar du hela ramsan eller tar du den allmänna begreppen som , om jag var lika "pk" skulle jag uppfatta som förolämpning.

F.ö. tycker jag att folk som vill förbjuda andra använda vissa ord pga de är rasistiska har uppenbar fallenhet för rasism själv. Det är det vad jag har lärt mig under drygt 20 i Sverige.

O.T. Jag tar varje ny individ som en reko person till annat bevisas och jag drar mig inte för att kalla alla som jag inte gillar "jävla svartskalle" och "jävla svensk idiot" och "jävla finnjävel" osv. om det finns anledning till det. De är ju bara enkla skällsord!
P.S. "gringo" är väl mexikansk skällsord om amerikaner?

Edit: Stereotyper är ju bara kul: http://satwcomic.com/
« Senast ändrad: 19 juli 2011, 19:50:37 av peki »

Utloggad Just_me

• Hangaround
  • **
  • Antal inlägg: 73
« Svar #24 skrivet: 20 juli 2011, 20:08:55 »
Jag tycker att allt detta med vad man får o inte får säga är löjligt... Jag är ca 35 år o är uppvuxen med att det heter negerboll o nu "måste" man säga chokladboll. Så löjligt...

Men ordet negress ser jag absolut inte som ett skällsord...

O sen skulle man ju helt klart gärna "umgås" med en negress... Finns många riktigt heta negresser... :)
Semester 14nov till 19 dec. Så gutt...

Utloggad kambodjakungen

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
« Svar #25 skrivet: 21 juli 2011, 11:20:18 »
Just_me  du skulle sett den tjejen jag såg i bkk... Ångest än idag att jag inte slog till...
3Dec - 29Feb  Kambodja.

Utloggad Daiva

• V.I.P
  • Antal inlägg: 114
« Svar #26 skrivet: 21 juli 2011, 13:39:08 »
Var väl en sak som får mej att gilla Asien är att där möts alla Nationaliteter på ett avspänt o likvärdigt plan.
Efter några månader där har jag ett annat tänk, liksom.

Tillbaka här blir det gärna stelt och likriktat
Ordet "neger" kommer väl av det latinska ordet "niger"="svart" tex. Språkligt korrekt kanske men redan i Tyskland heter det väl "colored People" Rätta mej om jag har fel där.

Skulle önska en mer internationell jargång även här i Svedala

Skulle väl vara till fördel för alla, mer sex tex. avspänt förhållande o friare tänk

« Senast ändrad: 21 juli 2011, 18:52:45 av Daiva »

Utloggad the dude

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
« Svar #27 skrivet: 21 juli 2011, 14:30:54 »
Var väl en sak som får mej att gilla Asien är att där möts alla Nationaliteter på ett avspänt o likvärdigt plan.
Efter några månader där har jag ett annat tänk, liksom.
nja det stämmer väl inte riktigt, alla vita kanske men så fort turister med annan hudfärg är där så har thaiarna sina fördomar.
Indier/arab=Dåliga, snåla, illaluktande, risk för att killens polare väntar på rummet för att dela på tjejen.
Svarta=too big dick
Ryssar=snåla, otrevliga
Asiat=ser ut som thai och kommer inte in på gogos, discon osv.
Har jag missat nåt?

Läs inte detta för snabbt nu och tro att detta är mina åsikter.

Utloggad Daiva

• V.I.P
  • Antal inlägg: 114
« Svar #28 skrivet: 21 juli 2011, 14:44:31 »
Har jag missat nåt?

Vill tillägga att om man lär känna de här olika gruperingarna så kan man upptäcka att dom har andra egenskaper oxå
Eller att "Dom" är alla olika till individ

Utloggad josj

• Hangaround
  • **
  • Antal inlägg: 73
« Svar #29 skrivet: 21 juli 2011, 20:40:23 »
Politisk korrekthet på ett forum där vi diskutera när och hur vi ska åka ner till Thailand/Filippinerna för att träffa bar tjejer som säljer kärlek för stunden. :clap:

Inloggad Tomtebloss

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
  • Antal inlägg: 1460
  • Pussi - As good as it looks.
« Svar #30 skrivet: 21 juli 2011, 21:12:18 »
Politisk korrekthet på ett forum där vi diskutera när och hur vi ska åka ner till Thailand/Filippinerna för att träffa bar tjejer som säljer kärlek för stunden. :clap:
Man kan väl bruka "god ton" för det? ;) Jag åker förresten ner för att fiska i första hand :q
Jag drar juli/augusti 2012!

Utloggad the dude

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
« Svar #31 skrivet: 21 juli 2011, 21:28:08 »
Vill tillägga att om man lär känna de här olika gruperingarna så kan man upptäcka att dom har andra egenskaper oxå
Eller att "Dom" är alla olika till individ
Jo absolut håller jag med men ville bara belysa de fördomar man hör från thailändare angående olika turister. Därav min sista kommentar:

Läs inte detta för snabbt nu och tro att detta är mina åsikter.
Jag gillar alla sorters människor från alla olika länder och kulturer och har haft många skratt och skålat öl med allt från ryssar, tyskar, thai, austaliensare, polacker, amerikaner, nigerianer, somalier, indier osv osv... Tror gott om alla människor... tills dom bevisat motsatsen!

Utloggad Mrcloud

• En flygande semesterfågel
  • Surr medlem
  • Silver V.I.P
  • Antal inlägg: 727
  • En grön mans uppgift
« Svar #32 skrivet: 26 juli 2011, 19:25:40 »

För mig är det en gåta, varför man ej får kalla en "svart skönhet" en negress...
Tro det är bara i sverige det tas illa upp.

För mig är negress, en jättemörk tjej av ursprung "afrika". Absolut inget skällsord av negativa klang.

Jag lär fortsätta kalla negress för negress :)
Vilka andra ord vill du man ska använda då? På en mörkhyad tjej, av ursprung Afrika.
Dyselxi har många här inklusive jag , men det hindrar mig inte att skriva ändå så gott jag kan...

Utloggad Qbase

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
  • Antal inlägg: 1091
« Svar #33 skrivet: 28 juli 2011, 11:53:03 »
Jag säger negress och negro. Just "neger" undviker jag mer och mer pga av ovilja att stöta mig med folk för en i mina ögon bagatellartad fadäs men som tyvärr kan uppfattas som något helt annat än en bagatell av de som känner sig träffade.

Vad gäller konfektyren så är det 50/50 om jag använder ordet negerboll eller chokladboll.
Det blir som det faller sig i aktuell situation.
Fyra nyanser av brunt är inte fel.. :downtown:

Utloggad Rapidspasture

• Surr medlem
  • Junior
  • *
  • Antal inlägg: 17
« Svar #34 skrivet: 27 september 2011, 23:46:06 »
Och nu är det fel på godiset Kinapuffar också.. Jag är själv utlänning och om jag skulle börja störa mig på allt folk kallar min ras så skulle jag inte ha mycket annat att göra. Jag säger neger eller svarta till afrikaner. Kallar chokladboll för cjokladboll och mina vänner kallar mig för "import"^^

Utloggad mp86

• Surr medlem
  • Silver V.I.P
« Svar #35 skrivet: 28 september 2011, 12:01:07 »
Och nu är det fel på godiset Kinapuffar också..
det roliga är att det var bara 2-3 år sedan det klagades på Kinapuffarna och jag tror att dom hade någon utredning, dom kom fram till att det inte var rasistiskt och förpackningen skulle fortsätta se ut som den alltid har gjort.

undrar hur den nya förpackningen kommer se ut :D

Utloggad kambodjakungen

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
« Svar #36 skrivet: 28 september 2011, 13:39:49 »
Hur som helst så säger iaf jag negress, negerboll och äter gärna kinapuffar. Jag tycker illa om många, ibland blir det ett helt folkslag (Hejsan Ryssar!), men det är inget jag är stolt över, det är en egenskap jag försöker förbättra.
3Dec - 29Feb  Kambodja.

Utloggad Rapidspasture

• Surr medlem
  • Junior
  • *
« Svar #37 skrivet: 28 september 2011, 14:39:36 »
I grund och botten bör man nog dock ifrågasätta vad felet med att inte gilla vissa folk egentligen är - och varför jag som icke-svensk de facto har rätt att diskriminera skiten ur er vita, svenska, män - varför det av PK-maffian fortfarande anses helt ok att framställa öststatare som hemska slavhandlare, våldtäktsmän, yrkeskriminella och allt annat negativt som svenska kriminalromaner framställer dem som - samt varför det är rasistiskt att kritisera religionen islam.

Hur som helst, vad folk kallar saker och ting kan och bör inte vara något problem.

Utloggad Kurios

• Global Moderator
  • Diamant VIP
« Svar #38 skrivet: 28 september 2011, 18:36:08 »
- och varför jag som icke-svensk de facto har rätt att diskriminera skiten ur er vita, svenska, män -
Det har du inte alls rätt att göra. :nono:
Däremot händer det att "icke-svenskar" (vilket märkligt ord!?) tar sig den rätten för de vet att de kommer undan med det i de flesta fallen.

Utloggad Rapidspasture

• Surr medlem
  • Junior
  • *
« Svar #39 skrivet: 28 september 2011, 19:00:21 »
Det har du inte alls rätt att göra. :nono:
Däremot händer det att "icke-svenskar" (vilket märkligt ord!?) tar sig den rätten för de vet att de kommer undan med det i de flesta fallen.

Nu tro jag herrn missade ironin i mitt förra inlägg. Det jag menar är, i princip, det du skriver; att icke-svenskar (märkligt ord? vad anser du bättre beskriva människor som inte är etniska svenskar?) kan diskriminera, eller gömma sig bakom statlig diskriminering, av _i regel_ vita, svenska män. Lagen om hets.. räknar t ex inte svenskar som ett folk, något som gör det möjligt för mig att, på ett eller annat vis, diskriminera er. Och det är ju rätt galet och fel om vi nu ska ha en egalitär stat (vilket å andra sidan går stick i stäv med idén om en välfärdsstat).

Utloggad alexalexander

• Hangaround
  • **
  • Antal inlägg: 55
« Svar #40 skrivet: 21 oktober 2011, 20:16:07 »
ärligt talat, kan man väll säga vad man vill...

Neger, svarting, chokladpralin, mörk, negress, afrikan, människa, mörkhyad eller what so ever.

Känner och umgås med många negrar, och dem skiter alla i vad man kalla dem.

Att vara racistisk handlar snarare mer om hur du använder ordet än självaste ordet.. 

Utloggad pelleL

• Brons V.I.P
  • Antal inlägg: 324
« Svar #41 skrivet: 21 oktober 2011, 21:51:52 »
Jag tror det handlar om respekt, om nån säger sig ta illa upp angående vad man kallar dom så slutar man med det helt enkelt utav respekt för den individen.
Man fortsätter inte att säga negerboll eller chingchong-brud bara för att det minsann "alltid har hetat så" om någon känner sig kränkt av det.

Så det så... :wai2

Utloggad alexalexander

• Hangaround
  • **
« Svar #42 skrivet: 21 oktober 2011, 22:03:21 »
Jag tror det handlar om respekt, om nån säger sig ta illa upp angående vad man kallar dom så slutar man med det helt enkelt utav respekt för den individen.
Man fortsätter inte att säga negerboll eller chingchong-brud bara för att det minsann "alltid har hetat så" om någon känner sig kränkt av det.

Så det så... :wai2
Jo, det är väl just det det handlar om, samspel människor i mellan. Men väldigt ofta i dessa lägen är det vita människor som generaliserar och bildar sig en uppfattning om vad som är okej eller inte okej..
« Senast ändrad: 22 oktober 2011, 04:17:50 av Kurios »

Utloggad pelleL

• Brons V.I.P
« Svar #43 skrivet: 21 oktober 2011, 22:08:27 »
Där håller jag fullständigt med dig.

För övrigt tycker jag ordet negerboll är ett vedervärdigt namn på en godisbit som man gärna äter till kaffet. Tyckte jag redan när jag var liten.

Ungefär som att man skulle säga att:
-nu skulle det vara gott med en "thai-fitta" till efterrätt
Och då mena den där speciella sortens vaniljglass som glassbilen sålt i alla år och att man minsann alltid sagt så.
Tvivlar på att någon gärna skulle säga det i sällskap av personer som kommer från Thailand.

så det så..igen  :)

Utloggad kambodjakungen

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
« Svar #44 skrivet: 22 oktober 2011, 00:48:11 »
Vitt ris är jävligt dålig stil också...

Ne, kalla din negerboll för vad du vill, så fortsätter jag kalla det för vad det är, en negerboll.
3Dec - 29Feb  Kambodja.

Utloggad mp86

• Surr medlem
  • Silver V.I.P
« Svar #45 skrivet: 22 oktober 2011, 01:20:36 »
Varför har Kalles Kaviar en vit, blond och blåögd pojke på tuben? Det om något måste vara minst lika rasistisk som Kinapuffarna med en glad kines på.

Alltid är det någon som tar illa upp för något, ska man förbjuda varje ord eller liten sak som någon tar illa upp för?

Lika för lika hade kanske varit det bästa? Exempelvis "svenne", det är har ingen positiv innebörd, nedsättande....

Det var en mycket färgad man som tog illa upp när någon hade sagt "svarta pengar"

Utloggad pelleL

• Brons V.I.P
« Svar #46 skrivet: 22 oktober 2011, 12:18:38 »
Snubben på Kaviar-tuben är VD:ns son, taget från deras fotoalbum.

Utloggad alexalexander

• Hangaround
  • **
« Svar #47 skrivet: 22 oktober 2011, 12:27:04 »
Snubben på Kaviar-tuben är VD:ns son, taget från deras fotoalbum.

Hade för mig att det var Bingo Rime :D

Utloggad Pucko

• Junior
  • *
  • Antal inlägg: 25
« Svar #48 skrivet: 24 oktober 2011, 08:51:41 »
Maan farang betyder väl potatis på thai om jag inte minns helt fel  :D

* Info

• *Totala Poster: 110160
  • *Total Ämnen: 5344