* Status

Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Författare Ämne: Bästa flygbolaget 2011  (läst 2260 gånger)

0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad mp86

• Surr medlem
  • Silver V.I.P
  • Antal inlägg: 554
  • Kön: Man
  • "Aha, vi har en äkta brat på forumet."
SV: Bästa flygbolaget 2011
« Svar #20 skrivet: 24 oktober 2011, 19:15:56 »
Har börjat tröttna på alla flygbolag faktiskt. Jag mäter nästan 2 meter och jag har hittils inte suttit bekvämt på något plan innan jag gick över till buisniess class.

Visst det är tre-fyra gånger så dyrt, men jag kan verkligen rekommendera att testa någon gång. Det är klart värt det på långflygningar när man är i min längd.
nästan så att jag beklagar mig själv över att jag inte är nästan 2 meter så att jag skulle ha en bra ursäkt för att testa buisniess class.
jag hade dock tur med sittplatsen på Thai, vid incheckningen så fick jag ingen sittplats då jag var ensam så dom ville kunna sätta mig lite var som helst, så jag trodde att jag skulle få sämsta möjliga, men det blev vid nödutgången så jag hade hur jättemycket benutrymme, satt vid gången så jag hade bara någon meter till "baren" och även nära till toaletterna, det kändes som buisniess class för mig, framförallt då jag bara flugit med lågpris bolag tidigare :)

Befinner mig i Pattaya 12/6-21/6 (preliminärt även 15-23/10 och 4-28/2 och Songkran (2-23/4(?) 2013)
Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute efter midnatt

Utloggad Thaihans

• Junior
  • *
  • Antal inlägg: 10
« Svar #21 skrivet: 26 oktober 2011, 16:56:40 »
Stor skillnad mellan bolagen?
Jag har enbart flugit med SAS till Thailand och lidit som bara den i turistklass. Anledningen till att jag valt detta bolag har varit de rabatter som jag haft. Jag är inte 2 meter lång men väl 1.86 och önskar att jag varit 1.40... Så trångt har det varit på SAS.
Är det samma på Finnair och på Thai? Är turistutrymmet som vore det anpassat för min thaitjej även där?
Om så... ja då blir det bussines class för mig i fortsättningen.
http://www.travelaid.se/wp-content/uploads/2007/02/kudde.jpg
Kanske en bra idé...
Lucky me - My Thai gf is gold since 3 years.WAS good in three years. Please, get me a new GF

Utloggad Hud

• Global Moderator
  • Diamant VIP
  • Antal inlägg: 5367
    • hgs.st
« Svar #22 skrivet: 26 oktober 2011, 17:30:00 »
Stor skillnad mellan bolagen?
Jag har enbart flugit med SAS till Thailand och lidit som bara den i turistklass. Anledningen till att jag valt detta bolag har varit de rabatter som jag haft. Jag är inte 2 meter lång men väl 1.86 och önskar att jag varit 1.40... Så trångt har det varit på SAS.
Är det samma på Finnair och på Thai? Är turistutrymmet som vore det anpassat för min thaitjej även där?
Om så... ja då blir det bussines class för mig i fortsättningen.
http://www.travelaid.se/wp-content/uploads/2007/02/kudde.jpg
Kanske en bra idé...

Jag har valt att flyga med Thai de senaste gångerna och det är inte så mycket plats där heller.
Så är man lång så blir det nog problem i de flesta ekonomi säten.
Jag har testat olika flygbolag och inte sett någon speciell skillnad.
Har man tur så får man plats vid någon nödutgång med gott om plats.
Varför måste ag vara i ett land där det fortfarande snöar i april?!

Utloggad kambodjakungen

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
  • Antal inlägg: 1082
« Svar #23 skrivet: 27 oktober 2011, 00:48:56 »
Bäst är väl att fixa biljetten på sånt sätt att du får välja plats i planet, vissa har ju sån service, då gäller det och lägga beslag på nödutgången ;)
Som namnet antyder är jag mer Kambodja än Thailands resenär.
3Dec - 29Feb  Kambodja.

Utloggad jackswede

• Hangaround
  • **
  • Antal inlägg: 83
« Svar #24 skrivet: 27 oktober 2011, 20:17:36 »
Gå in på http://www.seatguru.com/. Där ser ni vilka 'möbleringar' de olika flygbolagen har på sina plan. Kolla upp vilken plantyp din flight har och du vet vid incheckningen var du helst vill sitta.

Jag lyckas i 90 % av mina långflygningar sitta där jag vill. Ibland kräver det dock att du står först i incheckningskön. Många internationella flygbolag låter dig inte välja nödutgången vid internetincheckning.

Good luck!
27 mars - 8 april
22 juni - 22 juli
återigen i Kambodja

Utloggad Tricky

• Brons V.I.P
  • Antal inlägg: 336
« Svar #25 skrivet: 29 oktober 2011, 15:05:05 »
En del flygbolag tar extra betalt för platser där det finns extra benutrymme tex KLM...Fast har man FLying blue kort och har kommit upp i silver tror jag det är så är det gratis...

Utloggad AlexSwede

• Brons V.I.P
  • Antal inlägg: 325
« Svar #26 skrivet: 16 december 2011, 01:11:26 »
Åker oftast Thai- TG och har silverkortet kommer flyga med Turkish nu i mitten på Januari då jag hittade en biljett för 5600:-

Hörde att Turkish ska vara helt okej någon som kan bekräfta?

Till Thailand 2012/07/28

Utloggad mp86

• Surr medlem
  • Silver V.I.P
  • Antal inlägg: 554
  • "Aha, vi har en äkta brat på forumet."
« Svar #27 skrivet: 16 december 2011, 01:15:28 »
Åker oftas Thai- TG och har silverkortet kommer flyga med Turkish nu i mitten på Januari då jag hittade en biljett för 5600:-

Hörde att Turkish ska vara helt okej någon som kan bekräfta?
jag har en kollega som säger att Turkish är riktigt bra, han rekommendera dom för mig is alla fall.

Befinner mig i Pattaya 12/6-21/6 (preliminärt även 15-23/10 och 4-28/2 och Songkran (2-23/4(?) 2013)
Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute efter midnatt

Utloggad Johan Lat

• Global Moderator
  • Guld V.I.P
  • Antal inlägg: 1454
« Svar #28 skrivet: 16 december 2011, 10:49:28 »
Det här stod på aftonbladet här om dan:
http://www.aftonbladet.se/resa/flyg/article14076289.ab, kan tilägga att ja aldrig flugit med dom men kompisen med fru och dotter flög med dom i vintras, när dom kom till Istanbul så visade det sig att flyget var överbokat så dom skulle inte få åka med till BKK, ja förutom deras femåriga dotter då, hon hade ensam fått plats :banghead

Utloggad AlexSwede

• Brons V.I.P
« Svar #29 skrivet: 16 december 2011, 11:11:16 »
http://www.aftonbladet.se/resa/flyg/article14076289.ab, kan tilägga att ja aldrig flugit med dom men kompisen med fru och dotter flög med dom i vintras, när dom kom till Istanbul så visade det sig att flyget var överbokat så dom skulle inte få åka med till BKK, ja förutom deras femåriga dotter då, hon hade ensam fått plats :banghead
Aftonbladet som källa well .... :-/ Turkish blir ju inte valda till bästa europeiska flygbolag 2011 för ingenting
Till Thailand 2012/07/28

Utloggad LexAndreas

• Surr medlem
  • V.I.P
  • Antal inlägg: 121
« Svar #30 skrivet: 16 december 2011, 11:57:10 »
Samtidigt vore det ju märkligt om piloterna går ut med ogrundad kritik... Hm, det låter allt lite läskigt tycker nog jag.  :scratch
Längtar tillbaka!

Utloggad Gurka79

• Hangaround
  • **
  • Antal inlägg: 52
« Svar #31 skrivet: 22 december 2011, 22:05:23 »
Skulle gärna prova qatar till thailand nån gång, men den rutten har väl oftast ganska dåliga flygtider?

Utloggad AlexSwede

• Brons V.I.P
« Svar #32 skrivet: 22 december 2011, 22:31:07 »

Ska flyga med Turkish (första gången) slutet Jan åker 13.30 framme nästa dag i Bangkok 09.00 tycker jag e helt okej.
Till Thailand 2012/07/28

Utloggad HKT

• Nybörjare
  • Antal inlägg: 2
« Svar #33 skrivet: 10 mars 2012, 20:15:28 »
Ett tips för er som inte känner till det redan...www.optiontown.com

Flyger ni med ett bolag (ex SAS) som är med i detta samarbete kan ni i de flesta fall få en uppgradering till bussiness för upp till 70% billigare än vad det normalt kostar. Har använt mig av dem vid ett flertal tillfällen och de flesta gånger har jag blivit uppgraderad. Läs hur det funkar på deras hemsida

Utloggad AlexSwede

• Brons V.I.P
« Svar #34 skrivet: 10 mars 2012, 20:18:48 »
Ska flyga med Turkish (första gången) slutet Jan åker 13.30 framme nästa dag i Bangkok 09.00 tycker jag e helt okej.

Inge mer Turkish om det finns andra alternativ, dålig service och mat samt en trist flygplats.
Till Thailand 2012/07/28

Utloggad Kurios

• Global Moderator
  • Diamant VIP
  • Antal inlägg: 6295
« Svar #35 skrivet: 10 mars 2012, 21:12:33 »
Inge mer Turkish om det finns andra alternativ, dålig service och mat samt en trist flygplats.
Å fan, jag tyckte att de var riktigt bra att flyga med och har inget att klaga på. Nästan.

Maten var ok och kom hyfsat snabbt som jag vill att den ska göra. Å andra sidan har jag inga högre krav på maten än att den ska smaka ok och vara mättande.

Resan mellan Arlanda och Istanbul var väl sådär. En 10"-skärm var fjärde stolsrad var väl inget vidare. Men mellan Istanbul och Bangkok var det suveränt.

Egen skärm och omkring 200 filmer att välja på. Man satt bra och kunde luta tillbaka sätet tillräckligt mycket för att kunna somna ordentligt.

Det enda som jag har att anmärka på är tiderna. De passar mig väldigt illa. Planet hem går ca halv tolv på förmiddagen och det är ju lite väl tidigt. Sedan landar man omkring midnatt när man kommit hem och det är ju heller ingen höjdare.

Men i stort sett var jag väldigt nöjd med dem, jag har iofs inte kommit hem ännu så det kanske dyker upp något på hemvägen som får mig att ändra min ståndpunkt.

Men tiderna gör att jag kommer att titta på andra alternativ nästa gång även om de inte på något vis är avgörande.

Utloggad relead

• Junior
  • *
  • Antal inlägg: 38
« Svar #36 skrivet: 10 mars 2012, 22:48:21 »
Jag hade hört mycket gott om Turkish och skulle egentligen åkt med dem ner när på väg tillbaka efter jul/nyår hemma i swe.

Blev rätt chockad när Gbg-Istanbul var inställt pga snöstorm (i Istanbul), min syn på Turkish blev väl inte kanon efter att man fick vänta 5h i en kö på väg till infodisken (då stod jag i mitten) och sen ytterliggare ett par timmar innan de kunde lösa en ny väg till bangkok.
När det blir dags att boka hemresa tänker jag hålla mig till Finnair.

Utloggad kambodjakungen

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
  • Antal inlägg: 1082
« Svar #37 skrivet: 10 mars 2012, 23:35:56 »
Tog Finnair även denna resan, tycker det funkar bra, även om det var lite krisigt att hinna med flyget till stockholm från helsinki, vi landade nog 30min efter att boardingen påbörjats på det planet. Hur fan de hann få med väskorna är ju ett under.

Bra plan, trevlig personal som fan, dock får man pröjsa för öl och sånt förutom 1 till maten, inget problem för mig dock, som inte brukar dricka alkohol under resan.
Som namnet antyder är jag mer Kambodja än Thailands resenär.
3Dec - 29Feb  Kambodja.

Utloggad AlexSwede

• Brons V.I.P
« Svar #38 skrivet: 11 mars 2012, 00:16:11 »
Jag hade hört mycket gott om Turkish och skulle egentligen åkt med dem ner när på väg tillbaka efter jul/nyår hemma i swe.

Blev rätt chockad när Gbg-Istanbul var inställt pga snöstorm (i Istanbul), min syn på Turkish blev väl inte kanon efter att man fick vänta 5h i en kö på väg till infodisken (då stod jag i mitten) och sen ytterliggare ett par timmar innan de kunde lösa en ny väg till bangkok.
När det blir dags att boka hemresa tänker jag hålla mig till Finnair.
yup och sura kärringar till flygvärdinnor en maträtt och välja på när det fanns 2 i menyn etc etc... nä dom suger enda som var bra att jag fick mina miles till Thai kortet
Till Thailand 2012/07/28

Utloggad Mrcloud

• En flygande semesterfågel
  • Surr medlem
  • Silver V.I.P
  • Antal inlägg: 727
  • En grön mans uppgift
« Svar #39 skrivet: 11 mars 2012, 07:59:09 »

Ja tyvärr en regel, än ett undantag att de överbokar ett flygplan. De räknar kallt med folk blir sjuka eller får annan förhinder.  :'( Idiotiskt,  :banghead
Dyselxi har många här inklusive jag , men det hindrar mig inte att skriva ändå så gott jag kan...

* Info

• *Totala Poster: 110160
  • *Total Ämnen: 5344
  • *Online idag: 32
  • *Mest Online: 256
(28 april 2011, 12:48:13)
  • *Medlemmar: 7
  • *Gäster: 24
  • *Totalt: 31