* Status

Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Författare Ämne: Bästa flygbolaget 2011  (läst 2260 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Daiva

• V.I.P
  • Antal inlägg: 114
Bästa flygbolaget 2011
« skrivet: 23 juni 2011, 00:46:35 »
Citera

Qatar Airways är världens bästa flygbolag 2011. I alla fall om man ska tro flygpassagerarna.

Det brittiska undersökningsföretaget Skytrax sätter varjer i år ihop en lista över världens bästa flygbolag och i år kniper Qatar Airways förstaplatsen, följt av Singapore Airlines och Asiana Airlines. Samma bolag återfanns i topp i fjol, men i lite annorlunda ordning.

http://www.airlinequality.com/

Trevlig nyhet, provade Qatar nyligen

http://www.thaisex.se/index.php/topic,7054.msg99714.html#msg99714

Speciellt minns jag den frächa fruckt-brickorna o god mat o tysta plan
          :sunny:

[attachment deleted by admin]
« Senast ändrad: 23 juni 2011, 10:58:12 av Daiva »

Utloggad ia56

• Hangaround
  • **
  • Antal inlägg: 76
  • Kön: Man
SV: Bästa flygbolaget 2011
« Svar #1 skrivet: 23 juni 2011, 05:52:31 »
Man kan ju bara undra på vilken plats Aerosvit landa i denna ranking...  :banghead :banghead :banghead

Utloggad Daiva

• V.I.P
  • Antal inlägg: 114
« Svar #2 skrivet: 23 juni 2011, 10:43:43 »
Här kommer uppföljaren
Antar att det är till fördel för oss resenärer

"Saxat"

FLYG: AIRBUS FÅR ORDER PÅ 200 ST A320, STÖRSTA ORDER HITTILLS  (Direkt)   
2011-06-23 11:18

STOCKHOLM (Direkt) Flygplanstillverkaren har Airbus har fått sin största order hittills i bolagets historia mätt i antal plan.

Ordern kommer från Airasia och avser 200 plan av modellen Airbus A320neo.

Det skriver Bloomberg News.

Good new's  :-)

Utloggad kambodjakungen

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
  • Antal inlägg: 1082
« Svar #3 skrivet: 23 juni 2011, 20:58:10 »
Air asia, flyger med dem varenda ggn jag är nere, 45min flight mellan bkk och phnom penh... Ganska lika Ryan Air, dock trevligare- billigaste alternativet oftast.
Som namnet antyder är jag mer Kambodja än Thailands resenär.
3Dec - 29Feb  Kambodja.

Utloggad neuthrino

• V.I.P
  • Antal inlägg: 142
« Svar #4 skrivet: 06 juli 2011, 19:40:00 »
Har inte provat airasia men däremot bangkok airways bra och billiga också men som med mycket annat får man söka söka och söka för att finna billigaste alternativet.

Utloggad jackswede

• Hangaround
  • **
  • Antal inlägg: 83
« Svar #5 skrivet: 26 juli 2011, 19:22:39 »
Även jag flyger helst AirAsia i sydostasien. Oftast överlägset billigast och för det mesta i tid, dock inte alltid. För 80-90 Baht extra får du sitta längst fram vilket är guld värt när alla skall stå i kö för att få visa, t ex i Kambodja. Jag brukar vinna det racet och vara först ute vid bagagebandet. Väl värt 20 kronor
27 mars - 8 april
22 juni - 22 juli
återigen i Kambodja

Utloggad jibber

• V.I.P
  • Antal inlägg: 231
« Svar #6 skrivet: 26 juli 2011, 19:35:03 »
Vet inte vilket som är bäst....beställde idag från Landvetter till phuket.....SAS emellan Landvetter och Arlanda Stockholm.....Thai Air från Arlanda Stockholm till Phuket via Bangkok betalade 5960 för biljetterna i slutet av September till mitten i Oktober bra pris!!! :D :D

Utloggad ikryj

• Hangaround
  • **
  • Antal inlägg: 54
« Svar #7 skrivet: 26 juli 2011, 20:07:56 »
Bra pris där Jibber  :-)

Utloggad jibber

• V.I.P
  • Antal inlägg: 231
« Svar #8 skrivet: 26 juli 2011, 21:12:24 »
Bra pris där Jibber  :-)

Ja jag måste säga att jag är riktigt nöjd! Bara hotellet kvar då, har några alternativ som jag funderar på.

Utloggad mp86

• Surr medlem
  • Silver V.I.P
  • Antal inlägg: 554
  • "Aha, vi har en äkta brat på forumet."
« Svar #9 skrivet: 27 juli 2011, 01:25:40 »
jag vill lägga in en varning för Norwegian, dom har månader efter avresa dragit pengar från VISA kort, för vad är oklart, det går knappt att komma i kontakt med dom, dom vägrar uppge e-post adress bland annat.

så om man ska åka med Norwegian uppge inte VISA korts uppgifter direkt till dom, kanske går bra genom en resebyrå. riktigt lågt av dom i alla fall.

Befinner mig i Pattaya 12/6-21/6 (preliminärt även 15-23/10 och 4-28/2 och Songkran (2-23/4(?) 2013)
Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute efter midnatt

Utloggad andlin

• Surr medlem
  • V.I.P
  • Antal inlägg: 234
« Svar #10 skrivet: 27 juli 2011, 04:12:45 »
jag vill lägga in en varning för Norwegian, dom har månader efter avresa dragit pengar från VISA kort, för vad är oklart, det går knappt att komma i kontakt med dom, dom vägrar uppge e-post adress bland annat.

så om man ska åka med Norwegian uppge inte VISA korts uppgifter direkt till dom, kanske går bra genom en resebyrå. riktigt lågt av dom i alla fall.

Det där låter inte bra, har hört rykten om att dom ska börja med en rutt till bankok. Blir väl en konkurrent till Aerosvit. Kan bli billigt men kanske inte värt att vänta på. Intressant att se om dom gör det.

Utloggad Mrcloud

• En flygande semesterfågel
  • Surr medlem
  • Silver V.I.P
  • Antal inlägg: 727
  • En grön mans uppgift
« Svar #11 skrivet: 27 juli 2011, 04:20:56 »
Jag håller med singapore airlines

har aldrig åkt asia air ännu...  är ett underbar flygbolag...
Dyselxi har många här inklusive jag , men det hindrar mig inte att skriva ändå så gott jag kan...

Utloggad ruvoy

• Nybörjare
  • Antal inlägg: 4
« Svar #12 skrivet: 19 oktober 2011, 23:25:14 »
Flög LOT till Hanoi i Vietnam. Visserligen en kort mellanlanding i Warzsawa och polska flygvärdinnor men trots det billigt och bra! Helt ok flygplan. Bra tider.

Utloggad LexAndreas

• Surr medlem
  • V.I.P
  • Antal inlägg: 121
« Svar #13 skrivet: 20 oktober 2011, 10:57:49 »
Någon som rest med Qatar Airways nyligen? Såg en flight den 27/12 till Singapore, retur 9/1, låg på 8.700 kr. Ganska bra för att vara högsäsong och stoppet i Doha var bara ett par timmar. Erfarenheter av dem?
Längtar tillbaka!

Utloggad kambodjakungen

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
« Svar #14 skrivet: 20 oktober 2011, 14:51:47 »
Qatar air, bara bra erfarenhet, om man inte är fobisk mot araber vill säga... För det kryllar det av ;)

Riktigt bra plan och sånt, maten kanske inte riktigt vad jag skulle välja, men gick och äta ;)
3Dec - 29Feb  Kambodja.

Utloggad Che

• V.I.P
  • Antal inlägg: 157
« Svar #15 skrivet: 20 oktober 2011, 14:58:59 »
Qatar air, bara bra erfarenhet, om man inte är fobisk mot araber vill säga... För det kryllar det av ;)

Riktigt bra plan och sånt, maten kanske inte riktigt vad jag skulle välja, men gick och äta ;)

Efter några månader i 35-40 graders värme
så kan det där med att gå runt i ett lakan te sej som en riktigt, riktigt bra ide
            :D
^^Asia, Here I Come

Utloggad kambodjakungen

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
« Svar #16 skrivet: 20 oktober 2011, 15:07:07 »
Jo, man spenderar ju ändå den bästa tiden i sängen  :yahoo :yahoo :yahoo därnere, så kanske ska byta till sängkläder nästa ggn ;)
3Dec - 29Feb  Kambodja.

Utloggad LexAndreas

• Surr medlem
  • V.I.P
« Svar #17 skrivet: 22 oktober 2011, 12:53:36 »

Låter ju lovande, och jag har inga problem med araber... Hade förövrigt en plan på att lära mig arabiska en gång i tiden. Blev aldrig av, men en resa med Qatar kunde ju ge motivation till att plocka fram böckerna - så man har något att göra på resan! Jag menar, bänkgrannen kan förmodligen hjälpa till med uttalet!  :-)

@kambodjakungen: vad var det med maten som du inte gillade? Arabiska specialiteter?  ;)
Längtar tillbaka!

Utloggad kambodjakungen

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
« Svar #18 skrivet: 23 oktober 2011, 21:33:30 »
Maten var väl varken bra eller dålig, jag kommer faktiskt inte ihåg vad de serverade, men minns att jag gjorde en liten mental notering att den var ätbar, men ovanlig för mig ;)
3Dec - 29Feb  Kambodja.

Utloggad jves

• V.I.P
  • Antal inlägg: 102
« Svar #19 skrivet: 24 oktober 2011, 14:32:34 »
Har börjat tröttna på alla flygbolag faktiskt. Jag mäter nästan 2 meter och jag har hittils inte suttit bekvämt på något plan innan jag gick över till buisniess class.

Visst det är tre-fyra gånger så dyrt, men jag kan verkligen rekommendera att testa någon gång. Det är klart värt det på långflygningar när man är i min längd.

Utloggad mp86

• Surr medlem
  • Silver V.I.P
« Svar #20 skrivet: 24 oktober 2011, 19:15:56 »
Har börjat tröttna på alla flygbolag faktiskt. Jag mäter nästan 2 meter och jag har hittils inte suttit bekvämt på något plan innan jag gick över till buisniess class.

Visst det är tre-fyra gånger så dyrt, men jag kan verkligen rekommendera att testa någon gång. Det är klart värt det på långflygningar när man är i min längd.
nästan så att jag beklagar mig själv över att jag inte är nästan 2 meter så att jag skulle ha en bra ursäkt för att testa buisniess class.
jag hade dock tur med sittplatsen på Thai, vid incheckningen så fick jag ingen sittplats då jag var ensam så dom ville kunna sätta mig lite var som helst, så jag trodde att jag skulle få sämsta möjliga, men det blev vid nödutgången så jag hade hur jättemycket benutrymme, satt vid gången så jag hade bara någon meter till "baren" och även nära till toaletterna, det kändes som buisniess class för mig, framförallt då jag bara flugit med lågpris bolag tidigare :)

Befinner mig i Pattaya 12/6-21/6 (preliminärt även 15-23/10 och 4-28/2 och Songkran (2-23/4(?) 2013)

Utloggad Thaihans

• Junior
  • *
  • Antal inlägg: 10
« Svar #21 skrivet: 26 oktober 2011, 16:56:40 »
Stor skillnad mellan bolagen?
Jag har enbart flugit med SAS till Thailand och lidit som bara den i turistklass. Anledningen till att jag valt detta bolag har varit de rabatter som jag haft. Jag är inte 2 meter lång men väl 1.86 och önskar att jag varit 1.40... Så trångt har det varit på SAS.
Är det samma på Finnair och på Thai? Är turistutrymmet som vore det anpassat för min thaitjej även där?
Om så... ja då blir det bussines class för mig i fortsättningen.
http://www.travelaid.se/wp-content/uploads/2007/02/kudde.jpg
Kanske en bra idé...
Lucky me - My Thai gf is gold since 3 years.WAS good in three years. Please, get me a new GF

Utloggad Hud

• Global Moderator
  • Diamant VIP
  • Antal inlägg: 5367
    • hgs.st
« Svar #22 skrivet: 26 oktober 2011, 17:30:00 »
Stor skillnad mellan bolagen?
Jag har enbart flugit med SAS till Thailand och lidit som bara den i turistklass. Anledningen till att jag valt detta bolag har varit de rabatter som jag haft. Jag är inte 2 meter lång men väl 1.86 och önskar att jag varit 1.40... Så trångt har det varit på SAS.
Är det samma på Finnair och på Thai? Är turistutrymmet som vore det anpassat för min thaitjej även där?
Om så... ja då blir det bussines class för mig i fortsättningen.
http://www.travelaid.se/wp-content/uploads/2007/02/kudde.jpg
Kanske en bra idé...

Jag har valt att flyga med Thai de senaste gångerna och det är inte så mycket plats där heller.
Så är man lång så blir det nog problem i de flesta ekonomi säten.
Jag har testat olika flygbolag och inte sett någon speciell skillnad.
Har man tur så får man plats vid någon nödutgång med gott om plats.
Varför måste ag vara i ett land där det fortfarande snöar i april?!

Utloggad kambodjakungen

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
« Svar #23 skrivet: 27 oktober 2011, 00:48:56 »
Bäst är väl att fixa biljetten på sånt sätt att du får välja plats i planet, vissa har ju sån service, då gäller det och lägga beslag på nödutgången ;)
3Dec - 29Feb  Kambodja.

Utloggad jackswede

• Hangaround
  • **
« Svar #24 skrivet: 27 oktober 2011, 20:17:36 »
Gå in på http://www.seatguru.com/. Där ser ni vilka 'möbleringar' de olika flygbolagen har på sina plan. Kolla upp vilken plantyp din flight har och du vet vid incheckningen var du helst vill sitta.

Jag lyckas i 90 % av mina långflygningar sitta där jag vill. Ibland kräver det dock att du står först i incheckningskön. Många internationella flygbolag låter dig inte välja nödutgången vid internetincheckning.

Good luck!
27 mars - 8 april
22 juni - 22 juli
återigen i Kambodja

Utloggad Tricky

• Brons V.I.P
  • Antal inlägg: 336
« Svar #25 skrivet: 29 oktober 2011, 15:05:05 »
En del flygbolag tar extra betalt för platser där det finns extra benutrymme tex KLM...Fast har man FLying blue kort och har kommit upp i silver tror jag det är så är det gratis...

Utloggad AlexSwede

• Brons V.I.P
  • Antal inlägg: 325
« Svar #26 skrivet: 16 december 2011, 01:11:26 »
Åker oftast Thai- TG och har silverkortet kommer flyga med Turkish nu i mitten på Januari då jag hittade en biljett för 5600:-

Hörde att Turkish ska vara helt okej någon som kan bekräfta?

Till Thailand 2012/07/28

Utloggad mp86

• Surr medlem
  • Silver V.I.P
« Svar #27 skrivet: 16 december 2011, 01:15:28 »
Åker oftas Thai- TG och har silverkortet kommer flyga med Turkish nu i mitten på Januari då jag hittade en biljett för 5600:-

Hörde att Turkish ska vara helt okej någon som kan bekräfta?
jag har en kollega som säger att Turkish är riktigt bra, han rekommendera dom för mig is alla fall.

Utloggad Johan Lat

• Global Moderator
  • Guld V.I.P
  • Antal inlägg: 1454
« Svar #28 skrivet: 16 december 2011, 10:49:28 »
Det här stod på aftonbladet här om dan:
http://www.aftonbladet.se/resa/flyg/article14076289.ab, kan tilägga att ja aldrig flugit med dom men kompisen med fru och dotter flög med dom i vintras, när dom kom till Istanbul så visade det sig att flyget var överbokat så dom skulle inte få åka med till BKK, ja förutom deras femåriga dotter då, hon hade ensam fått plats :banghead

Utloggad AlexSwede

• Brons V.I.P
« Svar #29 skrivet: 16 december 2011, 11:11:16 »
http://www.aftonbladet.se/resa/flyg/article14076289.ab, kan tilägga att ja aldrig flugit med dom men kompisen med fru och dotter flög med dom i vintras, när dom kom till Istanbul så visade det sig att flyget var överbokat så dom skulle inte få åka med till BKK, ja förutom deras femåriga dotter då, hon hade ensam fått plats :banghead
Aftonbladet som källa well .... :-/ Turkish blir ju inte valda till bästa europeiska flygbolag 2011 för ingenting
Till Thailand 2012/07/28

Utloggad LexAndreas

• Surr medlem
  • V.I.P
« Svar #30 skrivet: 16 december 2011, 11:57:10 »
Samtidigt vore det ju märkligt om piloterna går ut med ogrundad kritik... Hm, det låter allt lite läskigt tycker nog jag.  :scratch
Längtar tillbaka!

Utloggad Gurka79

• Hangaround
  • **
  • Antal inlägg: 52
« Svar #31 skrivet: 22 december 2011, 22:05:23 »
Skulle gärna prova qatar till thailand nån gång, men den rutten har väl oftast ganska dåliga flygtider?

Utloggad AlexSwede

• Brons V.I.P
« Svar #32 skrivet: 22 december 2011, 22:31:07 »

Ska flyga med Turkish (första gången) slutet Jan åker 13.30 framme nästa dag i Bangkok 09.00 tycker jag e helt okej.
Till Thailand 2012/07/28

Utloggad HKT

• Nybörjare
  • Antal inlägg: 2
« Svar #33 skrivet: 10 mars 2012, 20:15:28 »
Ett tips för er som inte känner till det redan...www.optiontown.com

Flyger ni med ett bolag (ex SAS) som är med i detta samarbete kan ni i de flesta fall få en uppgradering till bussiness för upp till 70% billigare än vad det normalt kostar. Har använt mig av dem vid ett flertal tillfällen och de flesta gånger har jag blivit uppgraderad. Läs hur det funkar på deras hemsida

Utloggad AlexSwede

• Brons V.I.P
« Svar #34 skrivet: 10 mars 2012, 20:18:48 »
Ska flyga med Turkish (första gången) slutet Jan åker 13.30 framme nästa dag i Bangkok 09.00 tycker jag e helt okej.

Inge mer Turkish om det finns andra alternativ, dålig service och mat samt en trist flygplats.
Till Thailand 2012/07/28

Utloggad Kurios

• Global Moderator
  • Diamant VIP
  • Antal inlägg: 6295
« Svar #35 skrivet: 10 mars 2012, 21:12:33 »
Inge mer Turkish om det finns andra alternativ, dålig service och mat samt en trist flygplats.
Å fan, jag tyckte att de var riktigt bra att flyga med och har inget att klaga på. Nästan.

Maten var ok och kom hyfsat snabbt som jag vill att den ska göra. Å andra sidan har jag inga högre krav på maten än att den ska smaka ok och vara mättande.

Resan mellan Arlanda och Istanbul var väl sådär. En 10"-skärm var fjärde stolsrad var väl inget vidare. Men mellan Istanbul och Bangkok var det suveränt.

Egen skärm och omkring 200 filmer att välja på. Man satt bra och kunde luta tillbaka sätet tillräckligt mycket för att kunna somna ordentligt.

Det enda som jag har att anmärka på är tiderna. De passar mig väldigt illa. Planet hem går ca halv tolv på förmiddagen och det är ju lite väl tidigt. Sedan landar man omkring midnatt när man kommit hem och det är ju heller ingen höjdare.

Men i stort sett var jag väldigt nöjd med dem, jag har iofs inte kommit hem ännu så det kanske dyker upp något på hemvägen som får mig att ändra min ståndpunkt.

Men tiderna gör att jag kommer att titta på andra alternativ nästa gång även om de inte på något vis är avgörande.

Utloggad relead

• Junior
  • *
  • Antal inlägg: 38
« Svar #36 skrivet: 10 mars 2012, 22:48:21 »
Jag hade hört mycket gott om Turkish och skulle egentligen åkt med dem ner när på väg tillbaka efter jul/nyår hemma i swe.

Blev rätt chockad när Gbg-Istanbul var inställt pga snöstorm (i Istanbul), min syn på Turkish blev väl inte kanon efter att man fick vänta 5h i en kö på väg till infodisken (då stod jag i mitten) och sen ytterliggare ett par timmar innan de kunde lösa en ny väg till bangkok.
När det blir dags att boka hemresa tänker jag hålla mig till Finnair.

Utloggad kambodjakungen

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
« Svar #37 skrivet: 10 mars 2012, 23:35:56 »
Tog Finnair även denna resan, tycker det funkar bra, även om det var lite krisigt att hinna med flyget till stockholm från helsinki, vi landade nog 30min efter att boardingen påbörjats på det planet. Hur fan de hann få med väskorna är ju ett under.

Bra plan, trevlig personal som fan, dock får man pröjsa för öl och sånt förutom 1 till maten, inget problem för mig dock, som inte brukar dricka alkohol under resan.
3Dec - 29Feb  Kambodja.

Utloggad AlexSwede

• Brons V.I.P
« Svar #38 skrivet: 11 mars 2012, 00:16:11 »
Jag hade hört mycket gott om Turkish och skulle egentligen åkt med dem ner när på väg tillbaka efter jul/nyår hemma i swe.

Blev rätt chockad när Gbg-Istanbul var inställt pga snöstorm (i Istanbul), min syn på Turkish blev väl inte kanon efter att man fick vänta 5h i en kö på väg till infodisken (då stod jag i mitten) och sen ytterliggare ett par timmar innan de kunde lösa en ny väg till bangkok.
När det blir dags att boka hemresa tänker jag hålla mig till Finnair.
yup och sura kärringar till flygvärdinnor en maträtt och välja på när det fanns 2 i menyn etc etc... nä dom suger enda som var bra att jag fick mina miles till Thai kortet
Till Thailand 2012/07/28

Utloggad Mrcloud

• Surr medlem
  • Silver V.I.P
  • En grön mans uppgift
« Svar #39 skrivet: 11 mars 2012, 07:59:09 »

Ja tyvärr en regel, än ett undantag att de överbokar ett flygplan. De räknar kallt med folk blir sjuka eller får annan förhinder.  :'( Idiotiskt,  :banghead
Dyselxi har många här inklusive jag , men det hindrar mig inte att skriva ändå så gott jag kan...

Utloggad jackswede

• Hangaround
  • **
« Svar #40 skrivet: 11 mars 2012, 14:12:12 »
För mig har Turkish alltid fungerat bra.Har åkt med dem 5 eller 6 gånger. Det enda tråkiga är de långa bytestiderna i Istanbul på hemvägen. Har hittat till Thai nu eftersom de har perfekta flyg- och bytestider när man skall till Phnom Penh och inte skall tillbringa tid i Thailand.

För övrigt utgår mina resonemang från att jag reser från Köpenhamn.
27 mars - 8 april
22 juni - 22 juli
återigen i Kambodja

Utloggad paxelsson

• Hangaround
  • **
  • Antal inlägg: 69
« Svar #41 skrivet: 17 april 2012, 03:10:40 »
Va fasen, får man pröjsa för dricken på Finnair?

Utloggad paxelsson

• Hangaround
  • **
« Svar #42 skrivet: 17 april 2012, 07:04:54 »
Och är det någon som vet vad det kostar för drickat på Finnair

Utloggad kontakt6

• Junior
  • *
  • Antal inlägg: 17
« Svar #43 skrivet: 17 april 2012, 10:03:42 »
Och är det någon som vet vad det kostar för drickat på Finnair

En wirre eller vodka tar dom 5€ för 5cl...Öl tror jag är samma förutom den du får till maten.

Detta har dom haft i flera år, men förra året gick priset upp med 1€.

Sen nu från 1:a Mars, så har dom även börjat ta bet för att få boka en stol.

För en " vanlig " stol tar dom 178:-
Första raden 355:-
Vid nödutgång 532:-...Allt per väg.

Nya Ryanair ? ???

Utloggad paxelsson

• Hangaround
  • **
« Svar #44 skrivet: 17 april 2012, 13:42:42 »
Fasen, 50 spänn för en grogg på reguljärflyg. Det är ju för jäkligt.

Utloggad AlexSwede

• Brons V.I.P
« Svar #45 skrivet: 17 april 2012, 16:47:34 »
Precis ytterligare en anledning att flyga Thai  :hb :D
Till Thailand 2012/07/28

Utloggad paxelsson

• Hangaround
  • **
« Svar #46 skrivet: 18 april 2012, 08:54:18 »
Fast med lite eftertanke så kanske det ändå lönar sig att flyga med finnarna. Så mycket billigare resa som det är jämfört med andra, så kan man ju hinka rätt mycket innan man kommer upp i samma kostnad :burp

Utloggad Kurios

• Global Moderator
  • Diamant VIP
« Svar #47 skrivet: 18 april 2012, 15:02:40 »
Det är ju ändå billigare än vad det är i LOS, så varför gnälla? :hmm

Euron står idag i 8,85.
5cl på Finnair kostar m.a.o. 44,25 SEK eller just 8,85 SEK per cl.

I LOS (Patong) tar de ca 150 baht för 3 cl sprit vilket blir 33 SEK d.v.s. 11 SEK per cl.
En differens på 2,15 SEK per cl till Finnairs fördel.

Köper man en LD får man betala upp till 200 baht för samma mängd sprit vilket då blir ca 14,65 per cl. En diff på 5,80 SEK per cl, även det till Finnairs fördel.

Utloggad mp86

• Surr medlem
  • Silver V.I.P
« Svar #48 skrivet: 18 april 2012, 15:16:14 »
Jag har aldrig betalst sådana priser i LOS
LD 100-120
Eller om tjejen endast nöjer sig med en läsk så 40B

SSC 40B
Tar jag en GT brukar det bli 100-120B, vid Happy Hour så halva det eller 2 för 1

Men då undviker jag ryskägda A-GoGos

Finnairs priser är inte överdrivet höga, Rayan air tar säkert mer än så.

Får jag välja så tar jag nog billigare flygbiljetter hellre än fri sprit.

Edit: hur mycket tar dom för läsken? Antar att den inte är gratis?
« Senast ändrad: 18 april 2012, 15:26:43 av mp86 »

Utloggad Kurios

• Global Moderator
  • Diamant VIP
« Svar #49 skrivet: 18 april 2012, 15:52:09 »
Jag har aldrig betalst sådana priser i LOS
Vart i LOS har du varit någonstans?
Inte i Patong, den saken är säker. Därifrån hämtade jag mina exempel.

I LOS (Patong) tar de ca 150 baht för 3 cl sprit

Utloggad mp86

• Surr medlem
  • Silver V.I.P
« Svar #50 skrivet: 18 april 2012, 16:02:26 »
Vart i LOS har du varit någonstans?
Inte i Patong, den saken är säker. Därifrån hämtade jag mina exempel.
ja i Patong är allt dyrt, mina priser var Pattaya Beer Bar + LK Metro A-GoGo

Utloggad paxelsson

• Hangaround
  • **
« Svar #51 skrivet: 18 april 2012, 16:41:10 »
Kompromissen blir kanske att flyga med turkarna. Billig flyg och dricka ingår!!

Utloggad AlexSwede

• Brons V.I.P
« Svar #52 skrivet: 18 april 2012, 18:12:09 »
Kompromissen blir kanske att flyga med turkarna. Billig flyg och dricka ingår!!

Men kasst käk och dålig service o väntan på en seg flygplats så visst
Till Thailand 2012/07/28

Utloggad flu4

• V.I.P
  • Antal inlägg: 100
« Svar #53 skrivet: 18 april 2012, 21:27:14 »
Ett mycket bra flygbolag med bra maskiner mycket bra service,Bra mat
och allting fritt är Qatar Airways, nya finna maskiner, skärm framför i stolen med150 filmer, och lite  Bättre plats för benen.

Problemet är när man ska till Puket mellanlandning i Doha ( Qatar) ny mellanlandning i
Bankok,ytterligare mellanlandning i Malaysia där maskinen kan stå upp till 6,5 timmar
innan man flyger den korta biten på 1,20 tim  till Pukhet.
Total restid ner om man ska åka natt planet  22,55  timmar.
Samma vända när man ska åka hem fast totaltiden blir då 19,10 detta beror på att
mellan landningen i Malaysia är kortare.

Utloggad kambodjakungen

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
« Svar #54 skrivet: 18 april 2012, 21:38:24 »
Qatar- om du ska till phuket kan du ju alltid ordna inrikesflyg från BKK till Phuket, och slippa flyga till malaysia? DVS bara ta Qatar till BKK... Vilket jag gjort.
3Dec - 29Feb  Kambodja.

Utloggad flu4

• V.I.P
  • Antal inlägg: 100
« Svar #55 skrivet: 18 april 2012, 22:10:52 »
Ja helt rätt men i detta fallet gjorde jag ett uppehåll i Malaysia, på 4 dagar
och det var Ok från flygbolaget. Kostade mig 400:- Sv Kr
Fortsatte 4 dagar senare till Phuket.
Jag ville bara i detta exempel vissa hur lång tid det tar, om man inte tänker sig för.

Utloggad Tomtebloss

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
  • Antal inlägg: 1460
  • Pussi - As good as it looks.
« Svar #56 skrivet: 18 april 2012, 22:22:04 »
Jag skulle inte ha nåt emot att betala en symbolisk summa för att få en drink på planet. Så länge det "ingår" i biljettpriset så ska varenda j*vel ha och det tar en jäkla tid innan man själv får sin drink om man sitter i fel ände på thaikärran t.ex. som i mitt fall 12 gånger av 10.

Kanske man ska se till att få en plats långt bak och ge dricks till flygvärdinnorna så de tar väl hand om en? Eller ska man omboka till business? 6000 DKK extra har man råd med, men å andra sidan så är ju det en hel resa ytterligare och lite till...... Nä, jag får testa finnair nån gång. Låter faktiskt som ett bra alternativ till thai airways!
Jag drar juli/augusti 2012!

Utloggad kontakt6

• Junior
  • *
  • Antal inlägg: 17
« Svar #57 skrivet: 18 april 2012, 22:34:32 »
Jag för min del värdesätter mer kortare flygtider än gratis dricka.

Om man nu " måste " ha dricka, så man ju  ta med en egen flaska köpt på taxfree.

Tycker förvisso att servicen och maten suger på Finnair men man trycker i sig så mkt mat man kan och tar ett par piller ihop med den. Då slipper man  surkartarna till flygvärdinnor och deras försök att sälja sina saker.

Brukar bli att man vaknar ca 45 min 1 tim innan frukost.

Kan tänka mig att " Finnen "  börjat ta betalt för drickat är att dom har fått vända planet till Vanta igen p.g.a. att ngn blivit överförfriskad och blivit stökig.
Det kostar mkt för bolaget.

Utloggad leroy20

• V.I.P
  • Antal inlägg: 127
« Svar #58 skrivet: 19 april 2012, 16:13:44 »
Ja mongon som inte kan bete sig för att dom måste supa ner sig på planet kan man ju slippa .. Kan man inte hålla sig 11 timmar med att dynga ner sig e nåt fel..

Utloggad Kurios

• Global Moderator
  • Diamant VIP
« Svar #59 skrivet: 19 april 2012, 17:26:39 »
Åker man reguljärt anser jag att både mat, dryck och någon eller några stänkare bör ingå i priset. Sprit är ingen större kostnad men samtidigt tycker jag att det kan finnas vissa restriktioner för folk som inte klarar av att flyga utan att supa till. Det är skillnad på att ta ett par stänkare och att supa till, särskilt om man blir störig. Kanske ett klippkort per säte som berättigar till fem fria stänkare kunde vara något?

Jag försöker somna efter maten men det är ju inte alltid man är trött, kanske man är lite spänd och då kan ett par stänkare sitta fint.

Men det som jag tycker är viktigast är ett bra benutrymme och att det går att fälla sätet till en någorlunda komfortabel lutning. Jag åkte med Thomas Cook och där var det trångt och man kunde inte fälla sätet ens en dm. Bedrövligt. Samma sak med Air Asia men eftersom det vid de tillfällena bara var ca en timmes flyg så spelar det mindre roll.

Turkish, Finnair, Lufthansa har samtliga acceptabla 32" mellan sätena, s.k. pitch, men Thai, Malaysia och China Air har hela 34" i sina ekonomiavdelningar och två tum kanske inte låter mycket men det är en otrolig skillnad.

Utloggad paxelsson

• Hangaround
  • **
« Svar #60 skrivet: 19 april 2012, 18:23:35 »
Håller med Kurios fullständigt vad gäller mat och dryck. Jag behöver några (få) stänkare för att sova gott resten av resan. Reser mycket i tjänsten och det har blivit lite av en vana på långresor, på gott och ont (tyvärr har jag ingen möjlighet att samla "flygpoäng").
Vad gäller benutrymmet så är jag inte så stor så det stör inte mig men det är ju individuellt.
Men som jag sa tidigare, "billigare resa, dyrare drinkar", kanske jämnar ut sig.

Utloggad Mrcloud

• Surr medlem
  • Silver V.I.P
  • En grön mans uppgift
« Svar #61 skrivet: 19 april 2012, 18:25:49 »
Åker man reguljärt anser jag att både mat, dryck och någon eller några stänkare bör ingå i priset. Sprit är ingen större kostnad men samtidigt tycker jag att det kan finnas vissa restriktioner för folk som inte klarar av att flyga utan att supa till. Det är skillnad på att ta ett par stänkare och att supa till, särskilt om man blir störig. Kanske ett klippkort per säte som berättigar till fem fria stänkare kunde vara något?

Jag försöker somna efter maten men det är ju inte alltid man är trött, kanske man är lite spänd och då kan ett par stänkare sitta fint.

Men det som jag tycker är viktigast är ett bra benutrymme och att det går att fälla sätet till en någorlunda komfortabel lutning. Jag åkte med Thomas Cook och där var det trångt och man kunde inte fälla sätet ens en dm. Bedrövligt. Samma sak med Air Asia men eftersom det vid de tillfällena bara var ca en timmes flyg så spelar det mindre roll.

Turkish, Finnair, Lufthansa har samtliga acceptabla 32" mellan sätena, s.k. pitch, men Thai, Malaysia och China Air har hela 34" i sina ekonomiavdelningar och två tum kanske inte låter mycket men det är en otrolig skillnad.

Jag åkte med Tomas Cook nu för en vecka sedan, det är skärmande trångt, Men helt klart de bästa "stewards" jag har träffat på. De var jättetrevliga, de var mer underhållning där. Det gjorde resan mer trevlig. Vilken service de hade, tyckte jag. Men det tillhör nog inte det vanligaste på Cook ... Annars var det som du säger trångt, tur man är liten :) 
Men fortfarande jag mest nöjd med icelandair, singapore, Quantas..  :-)

* Info

• *Totala Poster: 110160
  • *Total Ämnen: 5344
  • *Online idag: 32
  • *Mest Online: 256
(28 april 2011, 12:48:13)
  • *Medlemmar: 7
  • *Gäster: 23
  • *Totalt: 30