* Status

Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Författare Ämne: Min första gång som grön rookie i thailandet  (läst 3169 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad neuthrino

• V.I.P
  • Antal inlägg: 142
  • Kön: Man
Min första gång som grön rookie i thailandet
« skrivet: 20 juni 2011, 22:36:26 »
Jag kommer ihåg min första gång i thailandet, jag var helt rookie grön som man bara kan vara utan de minsta förkunskaper om man säger så 

Iaf. jag hade precis kommit till hotellet efter 1.5 timme resande med en taxi som skulle ta mig till ett " bra hotel". Min tanke var att ta mig från bkk flygplats till ett hotellet som jag hade skrivit ned på en lapp som blev kvar på köksbordet i sverige 

Väl på hotellet och mat i magen var jag bra sugen på att utforska staden och dess läckerheter. Utanför hotellet fann jag en tuk-tuk som var villiga att köra mig runt för en mindre summa pengar. Jag hoppade in och väntade på att skulle börja köra iväg för att ta mig ut i bangkok natten. Vid det läget var det rätt så mycket bilar som körde så jag antog att han skulle invänta trafiken tills en "lämplig" lucka skulle infinna sig när jag plötsligt började kände hur tuk-tuken gungade fram och tillbaka, lite grann som att han skulle ta fart och "kasta" sig ut i trafiken, men den tanken slog jag snabbt bort. Lika snabbt som kom den tillbaka då jag insåg att han verkligen gjorde det, jag blev skit rädd och bokstavligen halv stod i tuk-tuken och försökte värja mig mot all trafik som kom. Det var en skräck blandad förtjusning 

Väl ute i trafiken var en rätt så härlig känsla med dofter som blandades med avgaser, avfall, söta frukter och parfym. Antingen så gillar man det eller inte, jag älskade det på ett bizzart sätt. Hur som helst han körde mig i på små gator och in till ett ställe som liknade ett garage. När vi väl stannat gick jag in, hade ingen aning vad som väntade mig, först kom ett förrum med några biljard bord och tv som visade galopp tävlingar (något åt det hållet) där fanns även några thai killar. Raskt vidare till det inre rummet tvärstannade jag och bara stod som ett fån och visste inte vad jag skulle göra eller tro. Rakt framför var ett gäng tjejer bakom en glasvägg till vänster om mig satt ytterligare ett gäng tjejer som senare visade sig vara frilansare. Jag tog en öl och små pratade med värden som förklarade att tjejerna som fanns bakom glas väggen kostade 3000 bath och att tjejerna till vänster kostade 4000 bath, sen var det upp till mig att välja. Det hela slutade att jag gick därifrån, kände mig väldigt obekväm i den situationen.

Tillbaka till tuk-tuk föraren, förklarade jag för honom att jag ville till en bar, sagt och gjort körde han mig till en sådan. Då jag var väldigt rookie i hela mitt beteende valde jag (tvingade) att ta med min tuk tuk chaufför in eftersom upplevelsen från förra stället var obekväm.

Till min stora förvåning skulle detta möte bli ännu ett intressant möte. Väl inne på baren slog vi oss ned vid ett bord och rakt framför oss satt det två rader men tjejer som bara stirrade på mig. Vi var de enda kunderna där 

Jag tittade väldigt blygsamt på dem och insåg att jag skulle välja en av tjejerna (enligt mamasan). Hade väldigt svårt för detta och så jag tog den första sympatiska tjejen jag såg. Bjöd henne på en drink och små pratade med henne, men valde sedan att inte gå vidare med henne utan villa bara ut från baren så fort min öl tog slut. I det läget kom mamasan fram till mig och frågade vad hon sagt och varför jag inte ville gå med henne. Efter lite förklarande (som hon knappt godtog) gick vi därifrån bara för att mötas av papasan som var än mindre villig till att jag skulle lämna stället utan en av skönheterna. Men, mitt i diskussionen dök en väldigt söt petit flicka upp i svart trippande utanför baren och på väg in. Hon hade förmodligen redan varit hos en kund. När papasan såg mitt gillande till henne ropade han snabbt in henne med följande ord "money money money, come come" 

Resten är väl till historia, men vi pratade lite om väder och vind samt om priset, sedan slog hon mig följe med tuk-tuken till hotellet. Hon var en otroligt härlig läckerbit, efteråt innan hon skulle gå begärde hon om mitt telefon nummer och jag var inte direkt sen med att ge henne det 

Följande nätter i bkk och framförallt resan från bkk till pattaya nattetid var en orgie av erfarenheter, men slutet gott allting gott 

Utloggad the dude

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
  • Antal inlägg: 1534
SV: Min första gång som grön rookie i thailandet
« Svar #1 skrivet: 20 juni 2011, 22:53:20 »
Bra bra, ser fram emot fler små minneshistorier! :thumbsup
Vill ner till värmen igen! :(

Utloggad neuthrino

• V.I.P
« Svar #2 skrivet: 20 juni 2011, 23:02:46 »
Har faktiskt några på lager, speciellt från den resan då jag fick en massa bra erfarenheter  :-)

Skriver inom kort igen!

Utloggad andlin

• Surr medlem
  • V.I.P
  • Antal inlägg: 234
« Svar #3 skrivet: 21 juni 2011, 04:06:11 »
Ja :yahoo

Jag vill höra mer, känner igen mycket. Framförallt den där obekväma/vilsna känslan vid första besöket på ett ställe där man kan välja dam. :P

Utloggad Skytten

• Brons V.I.P
  • Antal inlägg: 259
« Svar #4 skrivet: 21 juni 2011, 23:27:03 »
Har jag berättat tidigare som en i o f s inte alltför rookie när jag kom från flyget till Bangkok på min tredje (eller om det var fjärde? Börjar bli lite senil) Strategiskt valde jag ju ett par nätter i Bangkok innan jag reste vidare till landsbygden och huskorset.

Nåväl, jag valde snålalt. och åkte buss från flygpl till Bangkok. Landade o Bkk ca 8.30, hotellrum 12.00. Vad göra?

Som av en händelse stod en söt, bystig "hotelluthyrare" och förbarmade sig över mej när jag vilset klev ur bussen. Henne blev jag inte av med förrän jag entrade bussen till Isaan och huskorset.

ÄÄh, jag är ganska säker på att jag har blajat om detta förut....

Utloggad neuthrino

• V.I.P
« Svar #5 skrivet: 03 juli 2011, 13:10:29 »
Satt på sängen i hotell rummet i bkk och ville åka därifrån, var trött på all trafik som låg som en tung dimma av buller utanför vart jag bodde, kände som om att rusnings trafiken aldrig tog slut. Det var kvälls vid 22.00 tiden och hade precis pratat klart i mobilen med en av tjejerna jag träffat tidigare, hon ville träffa upp mig på khosan road, men inget jag hade lust med. Hade en natt kvar innan jag skulle åka vidare till pattaya. Frustrationen växte inom mig och det var då under den tiden jag fick den briljanta idén, varför vänta till morgonen när jag kunde vakna upp med havet, stranden och de ljumma vindar imorgon. Tanken var så stark att jag inte bara kunde släppa den, reste mig upp och packade väskan med alla mina tillhörigheter som låg utspridda i rummet och sedan raskt ned till receptionen. Personalen blev något överrumplad av min plötsliga ut checkning och frågade om allt var okay, ja ja, svarade jag kort och ville bara därifrån så fort som möjligt. Nu i efterhand trodde de kanske att jag hade ett skelett på rummet, för det blev en väldigt livlig aktivitet bland dem  :D

Väl ute från hotellet gick jag till en ATM och plockade ut 20 000 bath för att sedan ropa in en taxi som skulle ta mig till pattaya. Jag slängde in min stora väska i bagage luckan och satte mig in i framsätet (!) tillsammans med min axel väska. Jag bad honom köra mig till pattaya, han vände sig mot mig och sa "no problem". Där satt vi och små pratade, han var en ganska stor man men sympatisk och trevlig. Men, detta vänliga beteende skulle snart få en annan vändning då han frågade mig vart i pattaya jag skulle bo, utan att tänka mig för berättade jag för honom att jag inte hade bokat något hotel (!) och trodde att han skulle hjälpa mig att få ett bra hotell för natten.   fool
Han saktade in med bilen och menade på att han inte kunde köra mig till pattaya utan att ha ett hotel reserverat, men eftersom han "råkade" känna några vänner skulle han hjälpa till att fixa ett hotel åt mig (såå vänligt  :banghead). Vi påbörjade då en tur tillbaka in i mot bkk:s små gator och gränder, jag hade ingen aning var vi var och började känna mig olustig i situationen jag försatt mig i. Väl framme vid hans vänner butik som var vid någon enslig gränd, klev vi båda ur bilen, han uppmanade mig att boka för 4 nätter vilket jag inte ville utan menade på att jag bara skulle vara där en natt för att sedan åka vidare (vilket förstås var en lögn) han tog då ett fast grepp om man arm och sa, "sir, you will book four nights, ok!" Insåg att detta inte var förhandlingsbart och kände hur pulsen låg på 140 började faktiskt känna mig lite skraj. Väl inne i butiken noterade jag snabbt två stora killar samt en minde tanig sak som satt bakom datorn, misstänkte att det var honom jag skulle förhandla med. Satt mig ned i en stol framför honom för att välja ut hotel, priserna de gav mig var fullständigt hutlösa. Kände hur de gick bakom mig fram och tillbaka och ville även erbjuda mig något att dricka, tacka bestämt men vänligt nej.
Pulsen hade nu stigit till 150-160 och min säkerhets känsla var borta. Det var i detta ögonblicket som jag insåg att jag måste komma ut härifrån helskinnad. Kommer ihåg att alla mina sinnen skärptes till, varenda liten detalj fångades upp och registrerades. När affären nästan var klar för fyra nätter á 2000 bth/natt kom en svettig stor vuxen man och satte sig bredvid mig för att ta betalt. Jag insåg att jag inte hade förberett pengar för detta och att min 20 000 bth låg väl samlad i väskan. Stoppade ned min hand i väskan och försökte snabbt räkna ihop summan de ville ha utan att vifta med sedel bunten framför deras näsa. Under räkningen kände jag hur mannen bredvid mig luta sig fram och jag insåg att loppet var kört, han hade upptäckt att jag hade mycket pengar på mig. Plockade upp min hand ur väska och tryckte ned resten av pengarna i väsan varpå han kollade på mig sa med sitt svettiga flin "Oooh, big money", reptil snabbt svarade jag "Yes, food money". Jag gav honom pengarna, torkade min svett pärlande panna och frågade efter kvitto, de taniga killen bakom datorn sa att kvittot är faxat till hotellet i pattaya. Min första tanke var att jag blivit blåst på hotellet, men det var skit samma för jag ville bara gå därifrån.

När vi reste oss upp och började gå ut ur affären kommer jag ihåg hur en lättnads känsla började strömma genom mig. Ute ur butiken satte jag mig i baksätet på taxin, nu hade min puls gått ned mot 100 och jag andas mer normalt och hoppades att detta var över för att bara njuta av färden mot pattaya, klockan var nu ungefär vid halv tolv tiden på natten (!). Jag frågade taxi killen att nu åker vi mot pattaya han svarade glatt "yes sir". Vi påbörjade färden genom trånga gränder en lång stund och jag satt där undrade om inte vi borde åka upp mot highway snart, kände att något inte stod rätt till så jag frågade igen att vi är väl på väg mot pattaya, han svarade med samma glada min "yes sir". Kort därefter tog han upp sin mobil telefon och började prata thai med någon bekant. I det läget gick min puls raskt upp igen mot 140 och därefter stannade taxin bara för att två fullvuxna män hoppade in i bilen, en i framsätet och en i baksätet! Mina tankar var okontrollerade, pulsen var hög som fan, jag kommer ihåg hur jag hoppade ut ur bilen och tog tre till fyra steg från den. Tänkte för mig själv att nu gäller det att springa för glatta livet, skit i mitt bagage. Mina ben skakade och kroppen var fylld av adrenalin. Jag vände mig hastigt om då taxi chauffören ropade till mig "whats the problem" jag svarade honom med en lätt upprörd men stark röst att "what is this, two more guys in the car, that is not okay" han svarade att "no problem sir" killarna i som var i bilen klev ur och gick snabbt därifrån. Jag visste inte var jag var eller hur jag skulle hantera situationen, så jag valde att hoppa in i bilen igen, valde bak sätet, och färden fortsatte krystat mot pattaya, vi kom snabbt upp mot high way där jag med lätthet kunde följa skyltarna. Jag börjde småprata med taxi killen igen och denna gång var att försöka få honom på bättre humör samtidigt hålla honom upptagen så han inte får för sig att göra fler konstiga saker. Bla. så drog jag en historia om att min vän är på väg till thailand om två dagar och att han kunde plocka upp honom från flygplatsen, jag tog hans visit kort och lovade att min vän skulle ringa honom  :q

Väl framme i pattaya var stämningen bättre mellan oss, jag hade lyckats avfärda hans misstankar mot att min vän inte skulle ringa honom samt underhållit honom på resan. Framme vid hotellet tog jag ut mitt bagage och promenerade mot receptionen för att få nyckeln till mitt rum, viss tveksamhet hade jag, men till min stora förvåning låg där en bokning till mig för fyra dagar  :D

Hotellet som jag betalade för låg på 2000 bth /natt kostade egentligen 1000 bath/natt, men det gjorde inget för jag bytte två dagare senare till ett annat som hade betydligt bättre standard och till ett billigare pris. Summa av kardemumman var att jag förlorade 4000 bath samt blev rippad på 2300 bath för taxi resan till pattaya.

Jag överlevde och fick med mig en massa erfarenheter!

Slutet gott, allting gott!!!

Utloggad Happyman

• Surr medlem
  • Brons V.I.P
  • Antal inlägg: 310
« Svar #6 skrivet: 03 juli 2011, 13:18:20 »
Ja, det gäller att vara försiktig och du får se det som läropengar men än idag är det för mig att man blir blåst det är bara frågan hur mycket man blir blåst. Spännande story annars som vi kan ha lärar oss av.

Utloggad Kurios

• Global Moderator
  • Diamant VIP
  • Antal inlägg: 6295
« Svar #7 skrivet: 03 juli 2011, 13:53:02 »
Ja fy fan, det lät inget vidare. :'(

Utloggad kambodjakungen

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
  • Antal inlägg: 1082
« Svar #8 skrivet: 03 juli 2011, 14:40:20 »
Wowsie Neuthrino! Shit happens, och det händer ofta därnere om man inte vet vart och vad man gör. Fick en jävla lust att berätta om min första thaivecka, men är så hungrig att jag inte orkar ;)  Inte lika illa som din, absolut inte, men liknande.
Som namnet antyder är jag mer Kambodja än Thailands resenär.
3Dec - 29Feb  Kambodja.

Utloggad Skytten

• Brons V.I.P
  • Antal inlägg: 259
« Svar #9 skrivet: 04 juli 2011, 07:42:16 »
Av någon anledning råkade jag aldrig ut för några konstigheter under mina Thailandbesök, förutom första kvällen i Bangkok då en tuktuk-förare försökte blåsa mej. Det lyckades han inte med. Det var första och sista gången jag åkte tuktuk.

Korta rookie-råd:
1. Från flyget till Bangkok: Gå ner och ut till taximeter-bilarna. ca 400 bath i st för 1500 som limousinesnubbarna försöker få dej att nappa på.
2. Åk aldrig tuktuk.
3.Skaffa fort som fan en kvinnlig "guide/livvakt" (dom kan ju i o f s bytas med jämna mellanrum.
4.Åk endast Taximeterbilar.
5.För resa Bangkok-Pattaya o vice versa: Finns ett otal "taxi-stånd" med fast pris på ca 800 bath.

Råd tre är nästan ovärderligt. Man tjänar lätt in arvodet till "guiden" genom att slippa bli blåst.

(Tänka sig att jag skulle kunna komma med goda råd om hur man vistas i Thailand)

Utloggad Crazy Joe Devola

• Junior
  • *
  • Antal inlägg: 14
« Svar #10 skrivet: 04 juli 2011, 09:31:35 »
Har varit nere 2ggr men själv aldrig råkat ut för nåt dåligt i LOS (streetsmart som man e :)).
Ett tips är dock att aldrig snåla för mkt på tjejerna.

Min första resa (Patong) blev jag polare med 3 schweizare. Dessa killar hade för vana att snåla så mkt som möjligt på brudarna.
Dom visade mig Tiger och Hollywood och förklarade att det gick att få med sig brudarna för 500 bth och att dom 1000 jag brukade lägga var för mycket.
Visst funkade det för att få hem nån några timmar men..

En natt var det ett jävla liv från en av killarnas rum. Dom förklarade nästa dag att ena killen legat och kört en tjej som mitt i akten börjar skrika "rape".
Killarna hade fått panik men en av dom hade snabbt sprungit in, kastat 2000 bth till henne och sagt "go".
Tjejen gick sen lugnt därifrån.

Kan tillägga att både schweizarna och jag endast körde/kör FL, men själv har jag aldrig fått några problem.
Behövde inte ens betala den FL-tjej som va min LT första resan eftersom hon fastnade för mig. 
Har aldrig hämtat ut en bartjej eller ens övervägt det.

2a resan fixade jag thai-nr, rekommenders.
Hela dagarna blir man trackasserad av massagebrudar så jag kom på att börja ta så många nr jag orkade och ringa över dom snyggaste efter midnatt när dom slutar. Funkade perfekt för mig. Då ser man dom nykter samt att jag tycker dom verkar lite mer problemfria än vanliga FL. Du vet ju var dom jobbar..

Inloggad sweetthai

• Hangaround
  • **
  • Antal inlägg: 83
« Svar #11 skrivet: 04 juli 2011, 10:48:04 »
@neuthrino

Vilken story. Det blev ju som en deckare att läsa den :)

Utloggad neuthrino

• V.I.P
« Svar #12 skrivet: 04 juli 2011, 22:06:20 »
Jag bugar och bockar för er som gillade min lilla story. Så enkelt sak kan bli så fel, men samtidigt fick upplevelsen mig att inse hur jag fungerar i jobbiga situationer, inget att rekommendera dock, finns nog bättre och betydligt säkrare sätt att göra det på  :D

Min första rookie resa till thailandet samt att jag åke dit helt själv gav mig perspektiv på saker och ting, men framförallt så upptäckte jag hur mycket jag gillade att resa själv (iaf till th  ;)) trots en intressant start =)

Som jag nämnde tidigare har jag fler historier om min rookie resa som var betydligt trevligare  :P
Men de tar jag vid ett annat tillfälle då klockan inte är så mycket, känner hur john blund håller på att tömma hela påsen på mina ögon  ;)

Utloggad Happyman

• Surr medlem
  • Brons V.I.P
  • Antal inlägg: 310
« Svar #13 skrivet: 05 juli 2011, 01:24:59 »
Jag bugar och bockar för er som gillade min lilla story. Så enkelt sak kan bli så fel, men samtidigt fick upplevelsen mig att inse hur jag fungerar i jobbiga situationer, inget att rekommendera dock, finns nog bättre och betydligt säkrare sätt att göra det på  :D

Min första rookie resa till thailandet samt att jag åke dit helt själv gav mig perspektiv på saker och ting, men framförallt så upptäckte jag hur mycket jag gillade att resa själv (iaf till th  ;)) trots en intressant start =)

Som jag nämnde tidigare har jag fler historier om min rookie resa som var betydligt trevligare  :P
Men de tar jag vid ett annat tillfälle då klockan inte är så mycket, känner hur john blund håller på att tömma hela påsen på mina ögon  ;)
   Hoppas dina andra historier är lika spännande och roliga som dem du redan har skrivit. Ser fram emot att höra  "dina misstag" och några känner man igen av egen erfarenhet.

Utloggad neuthrino

• V.I.P
« Svar #14 skrivet: 05 juli 2011, 20:47:33 »
Jorå happyman, som man säger i norrland "den enas död den andres bröd"  ;)

Utloggad mp86

• Surr medlem
  • Silver V.I.P
  • Antal inlägg: 554
  • "Aha, vi har en äkta brat på forumet."
« Svar #15 skrivet: 16 juli 2011, 19:29:51 »
bra skrivet, jag gillade framförallt deckaren, jag kunde se allt framför mig :)
det känns som att jag klarade mig relativt bra under mitt första dygn i LOS även om det var ett riktigt dyrt första dygn.
jag har ju tänkt skriva om det men jag skjuter det på framtiden hela tiden :(

bra att man kan lära sig av varandras misstag :)
säkert ett "kul" minne såhär i efterhand.

Befinner mig i Pattaya 12/6-21/6 (preliminärt även 15-23/10 och 4-28/2 och Songkran (2-23/4(?) 2013)
Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute efter midnatt

Utloggad andlin

• Surr medlem
  • V.I.P
  • Antal inlägg: 234
« Svar #16 skrivet: 17 juli 2011, 09:51:04 »
Usch, usch usch. Hur stressad och nervös jag hade blivit, förmodligen riktigt förbannad också.
De flesta spenderar nog lite mer än budgeterat första dygnet i Bankok, jag tror att jag drog iväg ca: 30000-35000 bath inkl. resa och bungalow hyran i 10 dagar i Napparat. Kanske det var 40000, ingen riktig koll. Jag hade ett sjukt flyt med tuc-tuc killen förstår jag efter att ha läst din story.
Nu vill jag läsa de trevliga bitarna också.

jag har ju tänkt skriva om det men jag skjuter det på framtiden hela tiden :(

bra att man kan lära sig av varandras misstag :)

Kom igen och skriv, jag lever för det här nu. Att läsa en bra story är som att ta en ipren, febern sjunker så länge man läser. Sen blir man ännu sämre, men det är det värt när gula febern drämmer till med storsläggan.

Utloggad crasch

• Junior
  • *
  • Antal inlägg: 37
« Svar #17 skrivet: 06 augusti 2011, 16:14:09 »
Spännande historier! Bra med råd för en som aldrig varit i Thailand och planerar sin första resa till Pattaya!

Utloggad frewan

• Hangaround
  • **
  • Antal inlägg: 50
« Svar #18 skrivet: 06 augusti 2011, 21:19:23 »
bra att du överlevde

Utloggad LexAndreas

• Surr medlem
  • V.I.P
  • Antal inlägg: 121
« Svar #19 skrivet: 12 augusti 2011, 23:58:43 »
Hallå där neuthrino! Hur gick det med de historier du utlovade? Vi längtar efter fler intressanta berättelser..  :)
Längtar tillbaka!

* Info

• *Totala Poster: 110160
  • *Total Ämnen: 5344
  • *Online idag: 32
  • *Mest Online: 256
(28 april 2011, 12:48:13)
  • *Medlemmar: 7
  • *Gäster: 24
  • *Totalt: 31