* Status

Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Författare Ämne: Bra kreditkort utomlands!  (läst 2456 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ia56

• Hangaround
  • **
  • Antal inlägg: 76
  • Kön: Man
Bra kreditkort utomlands!
« skrivet: 21 maj 2011, 14:45:31 »
Dom flesta banker har valutapåslag (1,5% typ) och avgifter på uttag etc på sina kort...vilket blir dyrt i långa loppet.... >:(
Tips är att skaffa GE Moneybanks kreditkort (www.gemoneybank.se) som inte har några påslag eller avgifter alls...det enda är att dom tar ränta vid uttag av kontanter men har man diciplin och pröjsar in pengarn på kortet så hinner räntan inte bli många spänn...sparat mkt pengar med detta kort :-)
Ngn som har ngt bättre tips om kort, tex som inte tar ränta och ger bonus eller liknande fast utan påslagen och avgifterna.

Utloggad Maskenth

• Hangaround
  • **
  • Antal inlägg: 74
SV: Bra kreditkort utomlands!
« Svar #1 skrivet: 21 maj 2011, 16:18:34 »
Jag tror att alla tar betalt, men på olika sätt. Inga avgifter brukar ge sämre kurs. Kursen varierar ju kraftigt, så det är inte bara avgiften som är intressant. Detta är en djungel.

Chok Dee Khrap

Utloggad ia56

• Hangaround
  • **
« Svar #2 skrivet: 21 maj 2011, 16:46:42 »
Jag tror att alla tar betalt, men på olika sätt. Inga avgifter brukar ge sämre kurs. Kursen varierar ju kraftigt, så det är inte bara avgiften som är intressant. Detta är en djungel.

Chok Dee Khrap

Men MasterCard, Visa, Amex mfl har ju globala kurser, dvs valutapåslagen är upp till varje bank att lägga på (sko sig)...eller har jag missuppfattat ngt?

Utloggad Johan Lat

• Global Moderator
  • Guld V.I.P
  • Antal inlägg: 1454
« Svar #3 skrivet: 21 maj 2011, 17:57:46 »
Här finns lite information om detta http://round.se/allmant/bankkort-utomlands/, och som det står så är ICA banken den bästa då dom vare sig ha valutapåslag eller uttagsavgift, själv har jag Skandiabanken.

Vad man inte skall glömma dock är att i Thailand får man alltid betala 150 baht i uttagsavgift, detta går inte att komma undan tyvärr.

Utloggad Hud

• Global Moderator
  • Diamant VIP
  • Antal inlägg: 5367
    • hgs.st
« Svar #4 skrivet: 21 maj 2011, 20:57:58 »
Dom flesta banker har valutapåslag (1,5% typ) och avgifter på uttag etc på sina kort...vilket blir dyrt i långa loppet.... >:(
Tips är att skaffa GE Moneybanks kreditkort (www.gemoneybank.se) som inte har några påslag eller avgifter alls...det enda är att dom tar ränta vid uttag av kontanter men har man diciplin och pröjsar in pengarn på kortet så hinner räntan inte bli många spänn...sparat mkt pengar med detta kort :-)
Ngn som har ngt bättre tips om kort, tex som inte tar ränta och ger bonus eller liknande fast utan påslagen och avgifterna.

Jobbar du på GE monybank. Jag undrar bara då du under kort tid gjort reklam för deras kort här inne?!
Varför måste ag vara i ett land där det fortfarande snöar i april?!

Utloggad Bruno

• Mongler
  • V.I.P
  • Antal inlägg: 154
« Svar #5 skrivet: 22 maj 2011, 05:12:15 »
Jag håller med ia56.
Jag har använt GE i ett år nu och de har inga avgifter för kortet, valutapåslag eller uttagsavgifter så de är klart billigast.
En begränsning är dock att efter 12 uttag utomlands (per år), så börjar de ta betalt, 15 konor per uttag.

Utloggad ia56

• Hangaround
  • **
« Svar #6 skrivet: 22 maj 2011, 07:23:59 »
Nix, jobbar inte för GE...tror deras "gratis" deal är ett sätt att få folk att förköpa sig och hamna i deras lån. Diciplin ska man ha och betala så fort möjligt för att tjäna på deras kort    :-)

Coop MedMera Visa ser bra ut med återbäring på 0,5% på vad man än handlar i världen, inga valuta påslag och årsavgift på 95spänn...handla för 20papp och årsavgiften är betald och resten man handlar på kortet är vinst.
Ngn som har erfarenhet av detta kort?
« Senast ändrad: 22 maj 2011, 09:28:50 av ia56 »

Utloggad Kurios

• Global Moderator
  • Diamant VIP
  • Antal inlägg: 6295
« Svar #7 skrivet: 22 maj 2011, 07:26:34 »
Jobbar du på GE monybank. Jag undrar bara då du under kort tid gjort reklam för deras kort här inne?!
Nu var du väl lite väl nitisk i din kritik?
Att nämna (tipsa om) deras kort i två inlägg är väl inte så farligt? :hmm
Då finns det betydligt fler som nämner ICA´s kort i varje liknande tråd och ingen tror väl, eller frågar om dessa jobbar på ICA?

Även Skandiabanken får lite uppmärksamhet då och då utan att någon höjer på ögonbrynen så att tipsa om ett kort, som man själv anser vara ett bra alternativ i en tråd som handlar om olika kort är väl bara i sin ordning som jag ser det..

Utloggad Skytten

• Brons V.I.P
  • Antal inlägg: 259
« Svar #8 skrivet: 24 maj 2011, 14:05:15 »

Vad man inte skall glömma dock är att i Thailand får man alltid betala 150 baht i uttagsavgift, detta går inte att komma undan tyvärr.

Det stämmer inte. Vid uttag hos den "gula banken" (kommer fan i mej inte ihåg vad den heter) debiteras ingen avgift. Hur det se´n är med kursen kollade jag aldrig. Det är möjligt att dom tar igen det avgiftsfria på sämre kurs. Se´n dräller det ju tyvärr inte av uttagsautomater kopplade till "gula banken".

Utloggad Bruno

• Mongler
  • V.I.P
  • Antal inlägg: 154
« Svar #9 skrivet: 24 maj 2011, 21:10:26 »
Var finns den här "gula banken"?

Utloggad krille thai

• Surr medlem
  • Diamant VIP
  • Antal inlägg: 5109
« Svar #10 skrivet: 24 maj 2011, 21:23:02 »
Var finns den här "gula banken"?

På många ställen i Thailand.
Namnet på den banken är väl "bank of ayudhya"
Dom tar ingen avgift men kursen brukar vara kass.

[attachment deleted by admin]
« Senast ändrad: 24 maj 2011, 21:39:24 av krille thai »

Utloggad Kurios

• Global Moderator
  • Diamant VIP
« Svar #11 skrivet: 24 maj 2011, 21:39:59 »
Jag vet inte om det är bankerna där som sätter kurserna? Är det så även om man tar ut via sitt VISA-kort? Har för mig att man då ska få deras bästa dagskurs eller om det är bankens bästa dagskurs? :hmm

Fast i ärlighetens namn bryr jag mig inte om det utan tar ut de pengar jag behöver. Det finns andra och betydligt trevligare saker att sysselsätta sig med när man är i LOS än att räkna kronor och ören. :coffee

Utloggad kambodjakungen

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
  • Antal inlägg: 1082
« Svar #12 skrivet: 24 maj 2011, 22:09:22 »
Ingen aning vilken kurs det är man betalar för, bankens eller visa's...

Om ni tar ut pengar i kambodja, så har Canadia Bank(röda ATM's, ganska få)  ingen avgift som tex AZN Royal(ljusblå ATM's, finns i massor) har.
Brukar få skaplig kurs från båda, dollar dock.
Som namnet antyder är jag mer Kambodja än Thailands resenär.
3Dec - 29Feb  Kambodja.

Utloggad Johan Lat

• Global Moderator
  • Guld V.I.P
  • Antal inlägg: 1454
« Svar #13 skrivet: 25 maj 2011, 06:45:17 »
Det stämmer inte. Vid uttag hos den "gula banken" (kommer fan i mej inte ihåg vad den heter) debiteras ingen avgift. Hur det se´n är med kursen kollade jag aldrig. Det är möjligt att dom tar igen det avgiftsfria på sämre kurs. Se´n dräller det ju tyvärr inte av uttagsautomater kopplade till "gula banken".

Det var så ett tag men nu har Bank of Ayutthaya också en avgift på 150 baht så det stämmer inte längre, fick betala det senast i fredags, alla banker utom Aeon bankomater(som jag aldrig sett någon) tar den avgiften.

Utloggad ia56

• Hangaround
  • **
« Svar #14 skrivet: 25 maj 2011, 11:39:47 »
Jag vet inte om det är bankerna där som sätter kurserna? Är det så även om man tar ut via sitt VISA-kort? Har för mig att man då ska få deras bästa dagskurs eller om det är bankens bästa dagskurs? :hmm

Bank X (nämns i detta ämne) skriver följande svar om detta:
Kan någon annan ta ut en växlingsavgift på mitt MasterCard?
Om du gjort ett köp utomlands och bett att få betala i svenska kronor på ditt kort, kan det hända att inköpsstället tar ut en valutaväxlingsavgift eftersom du inte gör köpet i landets valuta.

Kostar det något att göra kontantuttag?
Uttag kostar ingenting. Varken i bankautomat, på valutaväxlingskontor eller i bankautomat utomlands. Däremot måste du betala ränta från och med den dagen du tar ut pengar, eller gör uttag via valutaväxlingskontor. När du handlar med kortet har du alltid upp till 60 dagar räntefritt.

Vilken valutakurs använder ni vid köp utomlands?
Bank X använder sig av MasterCards växelkurser. Vi lägger inte till någon avgift. Vårt mål är att ha ett användarvänligt kort med så bra villkor som möjligt.

Inloggad uffekinjo

• V.I.P
  • Antal inlägg: 130
« Svar #15 skrivet: 25 maj 2011, 13:39:14 »
Bank X (nämns i detta ämne) skriver följande svar om detta:
Kan någon annan ta ut en växlingsavgift på mitt MasterCard?
Om du gjort ett köp utomlands och bett att få betala i svenska kronor på ditt kort, kan det hända att inköpsstället tar ut en valutaväxlingsavgift eftersom du inte gör köpet i landets valuta.

Kostar det något att göra kontantuttag?
Uttag kostar ingenting. Varken i bankautomat, på valutaväxlingskontor eller i bankautomat utomlands. Däremot måste du betala ränta från och med den dagen du tar ut pengar, eller gör uttag via valutaväxlingskontor. När du handlar med kortet har du alltid upp till 60 dagar räntefritt.

Vilken valutakurs använder ni vid köp utomlands?
Bank X använder sig av MasterCards växelkurser. Vi lägger inte till någon avgift. Vårt mål är att ha ett användarvänligt kort med så bra villkor som möjligt.

Ja men va bra ia.

Då har vi alla som tagit ut TB i ATM i Thailand sett fel på våra uttagskvitton. De 150 batharna som vi trodde var en kostnad, var väl antagligen bara någon formation av sovande mygg.

Har du varit i Thailand ia?

Utloggad Hud

• Global Moderator
  • Diamant VIP
  • Antal inlägg: 5367
    • hgs.st
« Svar #16 skrivet: 25 maj 2011, 13:43:31 »
När jag tagit ut pengar i olika ATMs i Thailand har jag alltid fått frågan om jag accepterar att dom tar ut en avgift på 150 baht.
Om man svarar nej så får man inte ut några pengar.
Så det är bara att betala.
Varför måste ag vara i ett land där det fortfarande snöar i april?!

Utloggad ia56

• Hangaround
  • **
« Svar #17 skrivet: 25 maj 2011, 14:56:56 »
Ja men va bra ia.

Då har vi alla som tagit ut TB i ATM i Thailand sett fel på våra uttagskvitton. De 150 batharna som vi trodde var en kostnad, var väl antagligen bara någon formation av sovande mygg.

Har du varit i Thailand ia?

De 150baht som den thailändska banken läggs på beloppet som kommer till den svenska banken... Dvs uttag på 10000 blir 10150 vilket dras från ens konto...svenska banken (X i detta fall) tar inte ngn avgift och kör med Mastercards kurs

Utloggad Kurios

• Global Moderator
  • Diamant VIP
« Svar #18 skrivet: 25 maj 2011, 18:08:19 »
Om jag inte är helt fel ute så handlade väl den här tråden främst om kreditkort snarare än uttagskort. :hmm
Olika uttagskort och deras för och nackdelar har väl stötts och blötts i ett antal trådar redan medan jag inte kan påminna mig någon tråd om kreditkort vilket leder mig till följande fråga:

Finns det någon som använder sig av krediten på kortet under resan?

Det är ju inte helt ovanligt att folk använder sin kredit för att leva lite flottare en stund för att sedan betala tillbaka den efteråt.

Det är ett förfarande jag saknar all förståelse för men det innebär ju inte att andra kan använda sig av den metoden.

Så hur vanligt är det egentligen?

Utloggad ia56

• Hangaround
  • **
« Svar #19 skrivet: 25 maj 2011, 19:28:11 »
Om jag inte är helt fel ute så handlade väl den här tråden främst om kreditkort snarare än uttagskort. :hmm
Olika uttagskort och deras för och nackdelar har väl stötts och blötts i ett antal trådar redan medan jag inte kan påminna mig någon tråd om kreditkort vilket leder mig till följande fråga:

Finns det någon som använder sig av krediten på kortet under resan?

Det är ju inte helt ovanligt att folk använder sin kredit för att leva lite flottare en stund för att sedan betala tillbaka den efteråt.

Det är ett förfarande jag saknar all förståelse för men det innebär ju inte att andra kan använda sig av den metoden.

Så hur vanligt är det egentligen?

Jag har kört med kreditkort de senaste 5åren på resor och för köp på internet främst för att det är "säkrare" om man skulle råka ut för bedrägeri. Om ngn skulle skimsa (stavas det så?) kortet och sedan köpa saker eller ta ut pengar så är det lättare att bestrida dessa transaktioner och typ låta bli att betala fakturan än om man använder ett kort som är kopplat till mitt personliga konto då banker inte är lika villiga att ersätta bedrägerier.
Det gäller ju sen att ha diciplin att betala kreditkortsräkningen innan banken börjar ta ränta när man kommer hem.
Startade denna tråd med syftet att få tips på kreditkort där banken (svenska) inte tar dyra avgifter och påslag och kanske också ger bonus på köp   :-)
De 150baht som de thailändska bankerna lägger på uttagen går inte att komma undan och är bara att acceptera...dom vill väl också tjäna pengar på farangerna   ???

* Info

• *Totala Poster: 110160
  • *Total Ämnen: 5344
  • *Online idag: 32
  • *Mest Online: 256
(28 april 2011, 12:48:13)
  • *Medlemmar: 7
  • *Gäster: 18
  • *Totalt: 25