0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag tror att alla tar betalt, men på olika sätt. Inga avgifter brukar ge sämre kurs. Kursen varierar ju kraftigt, så det är inte bara avgiften som är intressant. Detta är en djungel.Chok Dee Khrap
Dom flesta banker har valutapåslag (1,5% typ) och avgifter på uttag etc på sina kort...vilket blir dyrt i långa loppet.... Tips är att skaffa GE Moneybanks kreditkort (www.gemoneybank.se) som inte har några påslag eller avgifter alls...det enda är att dom tar ränta vid uttag av kontanter men har man diciplin och pröjsar in pengarn på kortet så hinner räntan inte bli många spänn...sparat mkt pengar med detta kort Ngn som har ngt bättre tips om kort, tex som inte tar ränta och ger bonus eller liknande fast utan påslagen och avgifterna.
Jobbar du på GE monybank. Jag undrar bara då du under kort tid gjort reklam för deras kort här inne?!
Vad man inte skall glömma dock är att i Thailand får man alltid betala 150 baht i uttagsavgift, detta går inte att komma undan tyvärr.
Var finns den här "gula banken"?
Det stämmer inte. Vid uttag hos den "gula banken" (kommer fan i mej inte ihåg vad den heter) debiteras ingen avgift. Hur det se´n är med kursen kollade jag aldrig. Det är möjligt att dom tar igen det avgiftsfria på sämre kurs. Se´n dräller det ju tyvärr inte av uttagsautomater kopplade till "gula banken".
Jag vet inte om det är bankerna där som sätter kurserna? Är det så även om man tar ut via sitt VISA-kort? Har för mig att man då ska få deras bästa dagskurs eller om det är bankens bästa dagskurs?
Bank X (nämns i detta ämne) skriver följande svar om detta:Kan någon annan ta ut en växlingsavgift på mitt MasterCard?Om du gjort ett köp utomlands och bett att få betala i svenska kronor på ditt kort, kan det hända att inköpsstället tar ut en valutaväxlingsavgift eftersom du inte gör köpet i landets valuta. Kostar det något att göra kontantuttag?Uttag kostar ingenting. Varken i bankautomat, på valutaväxlingskontor eller i bankautomat utomlands. Däremot måste du betala ränta från och med den dagen du tar ut pengar, eller gör uttag via valutaväxlingskontor. När du handlar med kortet har du alltid upp till 60 dagar räntefritt. Vilken valutakurs använder ni vid köp utomlands?Bank X använder sig av MasterCards växelkurser. Vi lägger inte till någon avgift. Vårt mål är att ha ett användarvänligt kort med så bra villkor som möjligt.
Ja men va bra ia.Då har vi alla som tagit ut TB i ATM i Thailand sett fel på våra uttagskvitton. De 150 batharna som vi trodde var en kostnad, var väl antagligen bara någon formation av sovande mygg.Har du varit i Thailand ia?
Om jag inte är helt fel ute så handlade väl den här tråden främst om kreditkort snarare än uttagskort. Olika uttagskort och deras för och nackdelar har väl stötts och blötts i ett antal trådar redan medan jag inte kan påminna mig någon tråd om kreditkort vilket leder mig till följande fråga:Finns det någon som använder sig av krediten på kortet under resan?Det är ju inte helt ovanligt att folk använder sin kredit för att leva lite flottare en stund för att sedan betala tillbaka den efteråt.Det är ett förfarande jag saknar all förståelse för men det innebär ju inte att andra kan använda sig av den metoden.Så hur vanligt är det egentligen?