* Status

Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Författare Ämne: Kambodja resa.  (läst 3126 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad kambodjakungen

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
  • Antal inlägg: 1082
  • Kön: Man
Kambodja resa.
« skrivet: 12 maj 2011, 22:44:31 »
Tjena, tänkte starta en egen tråd för första ggn, är nybliven medlem men hoppas ni överser med det   ;)

Är egentligen ingen riktig thailands resenär, som "nicket" kan antyda. Har varit lite grann i thailand, men mest i Kambodja. Hua Hin, Bangkok, Kosa Mett(hur fan stavar man till det egentligen) är väl de enda ställena jag besökt.

Sticker till Thailand den 3'e december, 2-3 dar i bkk, sen vidare till Phnom Penh-kambodja. Har varit där de senaste 4 åren, och har väl aldrig varit nöjdare än när jag väl har arslet där. Stannar nog resten av Dec i PP om inte polarns födelsekalas :burp   flyttas till Sihanoukville.
I januari vete fan om det inte är dags för nåt nytt, kanske vietnam, burma, eller Filippinerna (aldrig varit på nåt av ställena). Tänkte avsluta resan i pattaya i februari samt 2-3 dagar i bkk innan hemresan.
Har hört så mycket om Pattis nu att jag måste se det innan det bara är ryssjävlar där.

Frågor eller tips mottages gärna.
« Senast ändrad: 08 augusti 2011, 20:36:26 av Kurios »
Som namnet antyder är jag mer Kambodja än Thailands resenär.
3Dec - 29Feb  Kambodja.

Utloggad Qbase

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
  • Antal inlägg: 1091
SV: Kambodja resa.
« Svar #1 skrivet: 13 maj 2011, 08:18:54 »
Vad kul med lite fler inriktningar än Thailand och Filippinerna.  :)

Vore kul att höra lite om erfarenheterna därifrån.
Fyra nyanser av brunt är inte fel.. :downtown:

Utloggad kambodjakungen

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
« Svar #2 skrivet: 13 maj 2011, 14:42:32 »
Har ju haft stadigt därnere i 4år, från första thairesan tills sista resan nu i vintras, då hon helt enkelt hittat någon ny.

Var 2ggr per år nere i Sihanoukville, som blivit mitt lilla paradis, sista resan fick jag fly därifrån då exet blev dum i huvet minst sagt.
Andra som spenderar sin tid i Pattis tycker nog att Kambodja är ett tråkställe, då de är ganska blyga och inte lika framfusiga som på vissa andra ställen.
Det har dock ändrats ganska mycket bara de 4 åren jag varit nere, en del av de jag hade sex med visste knappt att de fick stöna, utan låg som förstenade fiskar, medans andra varit riktigt bra ligg. Sista resan tog det som sagt slut med tjejen, så jag knullade runt som en nybörjare mer eller mindre, hade liksom inte lust att ha någon "stadig" fast jag tar mest LT som ni kallar det, gillar att stoppa kuken i något när jag vaknar....

Har så gott som alltid åkt själv, träffat en massa roliga människor/vänner på resorna, somliga som jag saknar ordentligt när jag kommer hem, massor med Australiensare i kambodja, vilket passar mig fint, då deras mentalitet och min stämmer överens bra, tom blivit kallad "honorary Aussie" av polarna därnere, ett sjukt bra gäng I sihanoukville (sinnyville).
3Dec - 29Feb  Kambodja.

Utloggad Hud

• Global Moderator
  • Diamant VIP
  • Antal inlägg: 5367
    • hgs.st
« Svar #3 skrivet: 14 maj 2011, 09:54:09 »
Tjena, tänkte starta en egen tråd för första ggn, är nybliven medlem men hoppas ni överser med det   ;)
Välkommen till TS.
Det är bara kul att "nybörjare" startar nya trådar och berättar om vad dom varit med om. Kambodja är ett ställe som det inte berättats så mycket om här. Så det är mycket välkommet.
Varför måste ag vara i ett land där det fortfarande snöar i april?!

Utloggad Kurios

• Global Moderator
  • Diamant VIP
  • Antal inlägg: 6295
« Svar #4 skrivet: 06 augusti 2011, 19:32:11 »
Nu har jag efter mycket vånda och velande fram och tillbaka bestämt mig, åtminstone till 99%.
Det blir tre veckor i Kambodja i mitten av januari.
Det ska bli jäkligt kul att få se något nytt.

Har kollat på MrJet efter biljetter men ska kolla med en resebyrå på måndag för att se vad de har att erbjuda.
Hade kontakt med en resebyrå för ett par veckor sedan men eftersom jag inte hört något från dem så blir det någon annan som får mina pengar.

Några frågor:
Om man beställer genom MrJet, får man biljetterna konfirmerade direkt?
Är de tillförlitliga? Har aldrig använt mig av dem tidigare.
Jag ville åka en annan klass hem men det verkade de inte kunna fixa, kanske kan deras kundtjänst hjälpa till?

Jag kommer fram till PP vid 19-tiden så jag tar förmodligen och tar en övernattning där innan det sedan bär av till Sinnyville.
Några tips på boende i PP?
Kan man boka taxi från PP till Sinnyville? Kostnad?

Tips på ett schysst boende i Sinnyville? Kostnad?
Kraven är att det är schyssta sängar i kingsize, inte för hårda, och att det finns AC, kylskåp och dusch/ toa.
En pool är önskvärd men inte nödvändig.
Gångavstånd till havet, typ 5-10 minuter.
Hyfsat lugnt nattetid.

Visa. Såg i en äldre tråd att man kan fixa det i förväg för att slippa köa på flygplatsen. Är det möjligt eller är köerna överkomliga?

Säkert dyker det upp fler frågor innan avfärd men vi börjar med de här.

Utloggad Hebbe

• Surr medlem
  • Junior
  • *
  • Antal inlägg: 14
« Svar #5 skrivet: 06 augusti 2011, 19:43:11 »

Om man beställer genom MrJet, får man biljetterna konfirmerade direkt?
Är de tillförlitliga? Har aldrig använt mig av dem tidigare.

Har själv bokat via Mr Jet många ggr. såväl Asien (singapore) som "inrikes" Oslo-Arlanda och har aldrig upplevt några problem. Konfirmation via E-Post med bokningsnummer och "hela faderullan" kommer i inboxen efter bara någon minut. Aldrig upplevt något strul så är nog bara tuta och köra  :yahoo
hellre en thaibrud på stranden än 10 svenska i sängen

Utloggad kambodjakungen

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
« Svar #6 skrivet: 06 augusti 2011, 19:54:44 »
Kurios, jag tar ett utförligt svar imorrn, måste isäng nu då det är 12timmars imorrn och jag är kranförare (gäller att vara på alerten...).
3Dec - 29Feb  Kambodja.

Utloggad Kurios

• Global Moderator
  • Diamant VIP
« Svar #7 skrivet: 06 augusti 2011, 20:07:40 »
Har själv bokat via Mr Jet många ggr. såväl Asien (singapore) som "inrikes" Oslo-Arlanda och har aldrig upplevt några problem. Konfirmation via E-Post med bokningsnummer och "hela faderullan" kommer i inboxen efter bara någon minut. Aldrig upplevt något strul så är nog bara tuta och köra  :yahoo
Det låter bra, tack för svaret. :thumbsup

Kurios, jag tar ett utförligt svar imorrn, måste isäng nu då det är 12timmars imorrn och jag är kranförare (gäller att vara på alerten...).
Visst, det blir bra. Det är ju gott om tid innan jag åker.

Utloggad kambodjakungen

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
« Svar #8 skrivet: 07 augusti 2011, 17:29:13 »
Alright. Äntligen får man känna sig kunnig!

Vet dock inte riktigt vilken klass på boende du vill ha, finns inte så många pool försedda hotell i Phnom Penh som i tex bangkok, jag har aldrig bott på ett med pool, bor dock bara på s.k. Guest houses.
Mitt favorit i Phnom Penh finns på denna sida: http://www.tonlesapguesthouse.com/    och är välstädat och rent, men inte något "lyxigt", funktionellt och bekvämt, ligger dessutom insprängt på den beryktade Street 104, som har en hel del ladybars av varierande kvalisort.

För schysst boende i sinnyville nära stranden med pool, vet fan inget om sängar och sånt dock, men Golden Sands ligger väldigt nära den största stranden och har väl skapligt rykte-vet dock inte deras priser tror runt 40-50$ per natt, Sokha Resort är mycket dyrare 130$ per natt för enklaste rummet, och de är nog ganska hårda med restriktioner.
Hittade denna sidan med schysst info http://www.sihanoukville-cambodia.com/ - har hört bra saker om Orchidee, men vet inte hur tjejvänliga de är.

På sidan finns flertal tips och tricks.(aldrig varit där förr... nu blev jag lite ofokuserad...)

Visumet på flygplatsen tar en halvtimme max, att fixa. Jag kollade över nätvisat, men det var så enkelt att fixa vanligt att jag inte ens orkade läsa igenom instruktionerna  för nätvisat...
Du ska vara där i 3 veckor, så välj tourist visa, billigare än Business, men business kan du förlänga oändligt (har jag för mig).

Finns Taxi direkt på flygplatsen, ska kosta runt 7$ att åka in till stan, kanske något mer nu, samma pris med tuktuk.
Hotellet kan fixa en taxi åt dig till Sinnyville för runt 50$, ibland har jag betalat 45$, men nu är priset 50$.

Mr Jet... Ingen aning, men vilka flyger du med till PP och från vart?
Jag har nog fler frågor till dig också, haha, tar det i pm om inget annat ;)
3Dec - 29Feb  Kambodja.

Utloggad jackswede

• Hangaround
  • **
  • Antal inlägg: 83
« Svar #9 skrivet: 07 augusti 2011, 18:09:22 »
Kan bara supporta kungen med lite mer info! Vad gäller boende mm så kolla även in http://www.canbypublications.com/ som har mycket bra info, både om PP och Snooky. Jag bor också lite åt guesthouse hållet så har inte riktigt koll på detta med kylskåp och pooler, men länken ovan bör ge dig en hint.

Visa. Om du åker AirAsia från BKK till Phnom Penh (som är billigast) så köp till möjligheten att välja plats i planet. Kostar 85 THB om jag kommer ihåg rätt. Du kan då sitta långt fram och kommer av planet först och är först i visakön och ute precis lagom till bagaget anländer. Tre sista gångerna i PP har jag varit först ut och det har blivit en liten sport att få visa först. Taxin in kostar 9 dollar numera och tuktuken 7.

har du fler frågor så bara kör. har en del erfarenhet av Kambodja att dela med mig.
27 mars - 8 april
22 juni - 22 juli
återigen i Kambodja

Utloggad kambodjakungen

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
« Svar #10 skrivet: 07 augusti 2011, 18:26:03 »
Canby, är inte det de små pocketarna med info som ligger ute på varje bar /guest house i kambodja- jackswede?

Finns i flertalet varianter, från husrum till mat och nattliv. Jävligt bra info i dessa om man orkar kolla igenom, lite som reklampockets nästan men med referenser från utgivarna.

Kollade upp Billabonghotell i phnom penh... ganska billigt med pool, men orden underst på deras hemsida skrämde bort mig....

"SEX TOURISTS ARE NOT WELCOME"    med stora bokstäver... Awwww kom igen....
« Senast ändrad: 07 augusti 2011, 18:30:27 av kambodjakungen »
3Dec - 29Feb  Kambodja.

Utloggad jackswede

• Hangaround
  • **
« Svar #11 skrivet: 07 augusti 2011, 18:50:24 »
Jo, det är riktigt. Det finns tryckta versioner också, men denna nätversionen har jag som uppslagsbok vad gäller den seriösa sidan av landet. För damernas inkomster och hur de befrämjas finns det ju andra källor, även om ovan nämnda sida tar upp en hel del adresser till bl a st104 mm.

För den som vill läsa mer om landet och vad som händer finns det en nättidning som heter Bayon Pearnik. Det är till för expatsen och har både seriösa artiklar och en del kul notiser. Kommer en gång i månaden och finns här http://www.bayonpearnik.com/. Ladda hem och läs. Finns även en hel del länkar på den hemsidan om hur man reser och har det trevligt i Kambodja.

Som ni förstår är jag lika mycket kambodjanörd som kambodjakungen och drar dit för sjätte gången i december.
27 mars - 8 april
22 juni - 22 juli
återigen i Kambodja

Utloggad Kurios

• Global Moderator
  • Diamant VIP
« Svar #12 skrivet: 07 augusti 2011, 19:06:04 »
Jag jobbade med en kille som är delägare i The Red Snapper och deras priser ligger på $6 -$15 och det var där omkring jag hade tänkt mig. Deras ställe ligger ju lite off så det går ju bort av den anledningen. (Eller det kanske ligger bra till för nattlivet?)

Är inget för lyx så länge det är fräscht och en pool är bara en bonus inte något man behöver.
Några 40 - 50 dollarsställen är jag inte intresserad av utan tycker att 20 - 25 får vara max. Lägger hellre pengarna på något annat..

Jag gillar ju sol och bad och ligger gärna under ett parasoll på dagarna så det får ju helst inte vara för långt bort. Har ingen lust att hyra hoj heller.

Jag tror att jag åker dit från Bangkok med ett vietnamesiskt bolag och tillbaka med Bangkok Air. Bokningen gör jag i morgon efter att ha hört mig för med några resebyråer för att se vad de har att erbjuda och först då vet jag till hundra%.

Tonelsap såg ju helt ok ut och en tjuga är ju ett ok pris.
Billabong tänker jag inte ens googla på.

Ska kolla lite på de andra länkarna (som jag tackar för) lite senare.

@ Jackswede; Hur länge stannar du?

Utloggad kambodjakungen

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
« Svar #13 skrivet: 07 augusti 2011, 19:14:38 »
Kolla in Orchide i sinnyville, hört bra om dem men vet som sagt inte om deras syn på "flickvänner".

Red snapper ligger mellan centrum och victory hill, om mitt minne inte felar mig, sett skylten, men aldrig åkt in på den gatan.
Det finns flertalet andra hotell/guest houses längs med mainstrandens gator, som har priser runt 10-25$ per natt.

Kolla upp Airasia innan du bokar din bkk-pp resa, väldigt prisvärda.

Kommer definitivt försöka klämma in en öl kväll med dig och gärna Jackswede om ni har lust att träffas därnere. (kanske kan lura på er mitt ex).....
3Dec - 29Feb  Kambodja.

Utloggad Kurios

• Global Moderator
  • Diamant VIP
« Svar #14 skrivet: 07 augusti 2011, 19:27:52 »
Jag ska kolla med dem. Jag vet att det kan bli en tredjedel av priset om man är ute i god tid och är lite flexibel. Vissa dagar är riktigt billiga och andra är det riktigt dyrt.

Kollade med MrJet´s multistopp sist, det gick på ca 11500 SEK, men kanske kan man boka på allt på egen hand.
Får ägna förmiddagen i morgon åt det.

En öl rinner ju ner enkelt så det ska vi väl kunna få till om vi ändå är på samma plats.

Men ditt ex... :hmm
Jag är inte den som är den men nog ska jag väl kunna hitta någon annan?
Men det kanske är lika bra att du pekar ut henne för mig vid tillfälle så att jag vet vem jag ska undvika..

Utloggad jackswede

• Hangaround
  • **
« Svar #15 skrivet: 07 augusti 2011, 19:36:49 »
@Kurios
Stannar till ngn dag före nyår. Flyger hem från BKK den 29:e dec.

Det finns absolut  plats för några pilsner från min sida.
27 mars - 8 april
22 juni - 22 juli
återigen i Kambodja

Utloggad Kurios

• Global Moderator
  • Diamant VIP
« Svar #16 skrivet: 07 augusti 2011, 19:42:53 »
@Kurios
Stannar till ngn dag före nyår. Flyger hem från BKK den 29:e dec.

Det finns absolut  plats för några pilsner från min sida.
Då får ni ta en öl utan mig och jag får ta en med Kambodjakungen senare.
Jag räknar med att åka i mitten av januari, så tyvärr.

Men det här är ju bara en första resa för mig i studiesyfte och skulle jag bli nöjd, vilket jag tror så kommer det att bli fler tillfällen att skåla tillsammans. :drunk

Utloggad kambodjakungen

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
« Svar #17 skrivet: 07 augusti 2011, 19:43:23 »
Trodde du skulle vara nere längre Jackswede, måste missförstått.

Blir svårt med att få bägga samtidigt, så ingen trekant alltså... Om du åker hem 29dec, och Kurios åker ned i januari.
Men det funkar ju att göra det en och en också ;)

Vad tycker du Jack, ska jag lura ned Kurios till chicken farmarna?
3Dec - 29Feb  Kambodja.

Utloggad jackswede

• Hangaround
  • **
« Svar #18 skrivet: 07 augusti 2011, 19:54:11 »
Klart du måste. Alla oskulder skall bort! naturligtvis i rent forskningssyfte, utan förpliktelser.  ;) Ta den lilla grusvägen nere vid hamnen. det är viktigt att se alla sidor av kulturen.  :hb
27 mars - 8 april
22 juni - 22 juli
återigen i Kambodja

Utloggad Kurios

• Global Moderator
  • Diamant VIP
« Svar #19 skrivet: 07 augusti 2011, 20:11:04 »
Jag sa ju att det var en studieresa jag skulle på så det är klart att man ska passa på att studera omgivningarna men därmed inte sagt att man måste provsmaka allt. :)

Utloggad kambodjakungen

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
« Svar #20 skrivet: 07 augusti 2011, 20:14:15 »
Han måste se det, seeing is beliving... Vi kan alltid ta en öl på något ställe därnere, det är inte fel det heller.

@Kurios - jag luskade lite och hittade mail och telenummer till Orchidee...

tele:+855 34 933 639  (tog bort första nollan från deras nummer)

mail: orchidee@camintel.com

Som sagt, ett av de få jag känner till med pool,ac,tv,fridge and wifi... På alla rum står det, ja alltså inte pool på alla rum, men iaf...
3Dec - 29Feb  Kambodja.

Utloggad Kurios

• Global Moderator
  • Diamant VIP
« Svar #21 skrivet: 07 augusti 2011, 20:36:56 »
Jag hittade deras hemsida och drog iväg en förfrågan på studs. Det såg helt ok ut tycker jag.
Får se vad de svarar och när.

Utloggad jackswede

• Hangaround
  • **
« Svar #22 skrivet: 07 augusti 2011, 21:03:57 »
Ser ju bra ut och ett perfekt läge. Det tar ett par minuter och du är på beachen och ännu närmare till barerna på Lion Plaza med en och annan sällskapsdam. Vad jag förstår så satsas det lite där nu.

Kungen och jag kommer att reka mycket väl innan du kommer ner. Var så säker!

Jag är nyfiken på vad du får för pris på Orchidee!
27 mars - 8 april
22 juni - 22 juli
återigen i Kambodja

Utloggad kambodjakungen

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
« Svar #23 skrivet: 07 augusti 2011, 21:43:35 »
Vore inte fel att veta hur de ställer sig till kvinnor på rummet heller. De har ju mest familjer har jag för mig tyvärr...
Har ju alltid bott nära ex'et när jag var nere, så fick aldrig testa detta hotellet.

Nu lutar det åt att jag bor på G'day mate som ligger mitt i stan, mest pga att det är riktigt tajt personal och jag känner en av ägarna som är riktigt rolig att snacka med framåt småtimmarna.
Om Steve(riktigt god vän) inte är upplåst i PP kommer han också bo där, och alltid roligt med folk man känner på nära håll.
Känner mig väl inte 100% säker i Sinnyville heller då jag inte vet om exet är stabil, trots flera sms där hon bett om ursäkt och vill vara vänner (kvinnor, man vet aldrig...).

Älskar ju Sinnyville mer än jag borde dock, så kommer nog återvända flera år till.

Apropå tonle sap guesthouset i PP så har de den renligaste toaletten i PP vid baren. Vanligtvis bra käk där också.
Ägaren är en jävel på cross country motorcykel och vad jag förstått ordnar han turer med motorcykel runt kambodja, kanske bara för vänner och invigda, men han är en bra källa med info om inte annat. Personalen han har är bland den roligaste och trevligaste jag nånsin träffat, 125kilo tjock svensk fick smeknamnet "Sexy Body" när jag klev in där sist för att hyra rum.... Det namnet fick jag ha resten av resan...
Så där kommer jag nog bo när jag är i PP, om inte polarn jobbar som manager på ett annat hotell, då får man väl stödja honom....
Kan fan inte gå fort nog innan det är december... Har ryslig reslust redan nu, räcker med att se "Sparky's" leende från deras hemsida för att få mig att slita mitt hår av längtan att komma ner (hon är tjejen längst ut till höger, finns även på reservations sidan, underbart trevlig).
3Dec - 29Feb  Kambodja.

Utloggad Ozz

• Global Moderator
  • Guld V.I.P
  • Antal inlägg: 1558
« Svar #24 skrivet: 07 augusti 2011, 23:49:25 »
Går det direktflyg från Phuket till Kambodja? Blev sugen på en tur nu också när vi ändå är nere så länge i vinter.
Kommer du (Kurios) till Patong också, eller nöjer du dig med 3 veckor i Kambodja?
//Ozz

Utloggad Kurios

• Global Moderator
  • Diamant VIP
« Svar #25 skrivet: 08 augusti 2011, 07:20:50 »
Går det direktflyg från Phuket till Kambodja? Blev sugen på en tur nu också när vi ändå är nere så länge i vinter.
Kommer du (Kurios) till Patong också, eller nöjer du dig med 3 veckor i Kambodja?
Nej det ser inte så ut. Via Malaysia med drygt sju timmars väntetid för ca 5700 och via Bangkok med en dryg timmes väntetid för ca 6300.

Jag vet inte vad jag ska säga om MrJet. :hmm
Det billigaste priset var 5700SEK.
För den snabbaste resan 6300SEK.
Med några klick hittade jag själv en resa med Air Asia för 2500 baht, dvs ca 550SEK.

Visst kan det skilja en del i pris men rör det sig om ca 5000 svenska kronor för den relativt korta resan så tycker jag att de tappar lite av sin trovärdighet.

1400SEK var den billigaste resan från Bangkok och Phnom Pehn på MrJet. Jag hittade en resa under samma tid för 380 baht! Visserligen utan skatt men ändå..

Sitter och söker efter olika alternativ nu, får se om jag hittar något jag blir nöjd med.
Kan tänka mig att betala lite extra för att det ska vara så smidigt som möjligt och med inte allt för långa väntetider men det finns ju en gräns någonstans.

Nja, efter att ha våndats sedan jag sist lämnade det leende landet så blir det ju en tur även till Patong.
I nuläget ser det ut att bli mellan fem och sex veckor där, dvs till mitten av mars lite drygt.

Skulle boka upp ett VIP-rum på C&N men var redan upptagna.
Fick nyss ett förslag på boende för 1100 baht/ natt som jag antagligen kommer att boka upp.
Problemet var att de vill ha en deposition på 20% för att garantera rummet.
Jag är inte så förtjust i att lämna ut uppgifterna på mitt Visakort så jag ska se om jag kan sätta in pengarna på ett konto istället.

Sedan finns det ju personer här på forumet som skriver om AoNang på ett sätt som gör att man blir sugen på att åka dit. Kanske blir det en tur dit också men då blir det bara för ett par dagar för att reka lite.

Patong är Patong och jag gillar stället, det är lagom stort med ett lagom utbud men samtidigt så utvecklas det åt ett håll jag är osäker på om jag tycker är bra. Får se om de byggt färdigt nästa gång och hur det verkar vara då.
Kanske blir det fantastiskt bra? Jag tror ändå att priserna kommer att höjas ytterligare, 200 baht för en liten vodkagrogg på max tre cl sprit är inte särskilt billigt som jag ser det.

Det tjatas för mycket tyckte jag sist men det kanske blir bättre det med? Annars så finns det ju gott om andra platser som gärna tar emot våra pengar, så det finns ingen anledning att krusa alltför mycket, inte ens av sentimentala skäl.

Är Kambodja så bra som jag hoppas så är inte jag främmande för att byta semesterresmål i framtiden. Thailand har inte på något vis ensamrätt till min semesterkassa.

Utloggad kambodjakungen

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
« Svar #26 skrivet: 08 augusti 2011, 13:22:57 »
Bäst jag håller mig undan ifrån dig Kurios medans du är i kambodja, vill ju inte du får negativa vibbar från en halvfull tjock svensk som aldrig kan hålla käft.

Air asia är nog billigast mellan Bkk och Phnom Penh, det är lite ryan air över dem, men inte fullt så negativt. Jackswede köpte visst alltid "först ut" biljett för några kronor extra, jag har aldrig gjort det själv, mest för att jag inte har så bråttom, men ska fundera på det denna ggn.

Det vore ju kul att möta upp i PP, och få visa några ställen, men kanske inget du är intresserad av - "storstan" alltså. Jag är ju lite förtjust i att hänga där med ska villigt erkännas, och utbudet är större där än i Sinnyville, om man vill ta en LT från PP med sig alltså. Har funderat på det ....

Fan, varje ggn jag skriver om ställena får jag ryckningar i de nedre regionerna och en drömsk blick ut mot fönstret.... Längtar så sjukt mycket!
3Dec - 29Feb  Kambodja.

Utloggad Kurios

• Global Moderator
  • Diamant VIP
« Svar #27 skrivet: 08 augusti 2011, 14:09:52 »
Ja ett par dagar i PP (max) ;) kanske inte skulle vara så dumt, särskilt inte med någon som känner till stan.
Jag har ju inte bokat Orchidee än så varför inte? Fick erbjudande om rum för 22 resp 28 dollar av dem. Mer än godkänt tycker jag.

Finns det soapy i PP?

En större stad har ju ett större utbud och kommer man till Sihanoukville med en LT så kan ju inte hotellet neka heller om man reggar henne samtidigt. Fast då gäller det att undersöka vad det är för tjej innan man tar med henne. Man vill ju inte ha ett psykfall på halsen. Samtidigt är man ju låst men är det en bra tjej så gör det ju inte så mycket.

Har precis bokat och betalt resan till BKK. Det var så billigt att jag knappt trodde det var sant.

Kollade på MrJet och Flygresor för biljetter mellan BKK --> PP och PP --> HKT --> BKK.
MrJet vill ha 3438 SEK och då är den totala restiden mellan PP och HKT 12.55 timmar med 8.25 lång väntan i BKK.
Vill man dit snabbare kostar det enligt dem 4497 SEK.

Flygresor vill ha 2618 SEK och då tar det 13.10 timmar.
För 4174 kommer man dit snabbare.

Det blir antagligen Air Asia. 3590 baht mellan BKK och PP ToR. Till och från Phuket kostar det mellan 1600 och 1800.

Jävlar vad skönt att det är klart. Nu blir resan något kortare än vad jag räknat med, drygt två månader mot de nästan tre som jag först hade tänkt mig. Men vad gör det, det finns många som inte ens kommer iväg två veckor så man ska vara glad att man har möjlighet att resa.

Utloggad Ozz

• Global Moderator
  • Guld V.I.P
« Svar #28 skrivet: 08 augusti 2011, 14:24:46 »
Citera
Det blir tre veckor i Kambodja i mitten av januari.
Citera
Jävlar vad skönt att det är klart. Nu blir resan något kortare än vad jag räknat med, drygt två månader mot de nästan tre som jag först hade tänkt mig. Men vad gör det, det finns många som inte ens kommer iväg två veckor så man ska vara glad att man har möjlighet att resa.
Vad blir det utöver de 3 veckorna i Kambodja, nåt annat kul som du undanhåller en god vän?
//Ozz

Utloggad Kurios

• Global Moderator
  • Diamant VIP
« Svar #29 skrivet: 08 augusti 2011, 14:42:37 »
Vad blir det utöver de 3 veckorna i Kambodja, nåt annat kul som du undanhåller en god vän?
Du borde känna mig så pass bra vid det här laget att du vet att det inte är mycket jag undanhåller, särskilt inte för goda vänner.
Jag svarade på det tidigare men det försvann kanske i all text.

Nja, efter att ha våndats sedan jag sist lämnade det leende landet så blir det ju en tur även till Patong.
I nuläget ser det ut att bli mellan fem och sex veckor där, dvs till mitten av mars lite drygt.

Det blir Patong och eventuellt någon tur till Krabi. Flyget går hem den 17:e mars från BKK och eventuellt avslutar jag med två eller tre dagar där.

Nu har man äntligen något att se fram mot. Jag har ju varit på det klara med att jag ska åka, bara inte när och vart.
Men efter att ha läst Kambodjakungens berättelser så blev jag sugen på att kolla hur det är där.
Andlins berättelser har gjort mig sugen på Ao Nang.

Det kan vara bra att ha lite alternativ till semesterort.

Kan det vara så väl att vi hinner träffas där den här gången?

Utloggad Ozz

• Global Moderator
  • Guld V.I.P
« Svar #30 skrivet: 08 augusti 2011, 15:49:30 »
Du borde känna mig så pass bra vid det här laget att du vet att det inte är mycket jag undanhåller, särskilt inte för goda vänner.
Jag svarade på det tidigare men det försvann kanske i all text.

Det blir Patong och eventuellt någon tur till Krabi. Flyget går hem den 17:e mars från BKK och eventuellt avslutar jag med två eller tre dagar där.

Nu har man äntligen något att se fram mot. Jag har ju varit på det klara med att jag ska åka, bara inte när och vart.
Men efter att ha läst Kambodjakungens berättelser så blev jag sugen på att kolla hur det är där.

Det kan vara bra att ha lite alternativ till semesterort.

Kan det vara så väl att vi hinner träffas där den här gången?
Vi har ju bokat vinter 18 dec-28 jan och våren är inte bokan än, brukar bli rund 20-25 mars och april ut.
(Det ser väl inte ut som att vi kommer att sammanträffa till vintern heller...)

Då min grabb råkade ut för en olycka dagarna innan midsommar och skall opereras "inom 6 månader" igen så finns det en viss risk att vi flyttar vintersemestern till i början av januari beroende på hur/när operationen blir av. Det känns inte så bra att kasta sig ner till Asien veckan efter operation med tanke på bakterier o.s.v.
//Ozz

Utloggad Dagge

• Surr medlem
  • Brons V.I.P
  • Antal inlägg: 392
« Svar #31 skrivet: 08 augusti 2011, 16:09:25 »
Det tjatas för mycket tyckte jag sist men det kanske blir bättre det med? Annars så finns det ju gott om andra platser som gärna tar emot våra pengar, så det finns ingen anledning att krusa alltför mycket, inte ens av sentimentala skäl.

Jag känner på samma sak, va inne på Lion Bar och det tog inte 2 min innan minst 5st tjatade om drinkar. Så nu stannar jag inte till där mer.
När det gäller nya Stockholm Bar så ska det bli helt ny personal så hoppas dom är bättre.
Sedan ett tips om man du vill ta det lungt en kväll utan tjat om drinkar så kan du åka ner till Bots bar i Chalong. Visst det är en bit att åka men väldigt lungt och skönt att slippa tjatet.

Och Ozz jag tror det är ett bra förslag att vänta lite efter en operation innan ni åker ner. Mitten på jan bli nog bättre, då hinner jag komma ner igen innan ni åker hem  :q

Utloggad andlin

• Surr medlem
  • V.I.P
  • Antal inlägg: 234
« Svar #32 skrivet: 08 augusti 2011, 17:29:23 »
Har hört så mycket om Pattis nu att jag måste se det innan det bara är ryssjävlar där.

Precis så känner jag, iofs har en av mina farbröder som släktforskat hittat en ryss i släkten för tvåhundra år sen eller nå´t. Det borde vara preskriberat idag.

Fan, varje ggn jag skriver om ställena får jag ryckningar i de nedre regionerna och en drömsk blick ut mot fönstret.... Längtar så sjukt mycket!

För mig är det så illa att jag knappt kan skriva när jag läst om dom, jag måste sitta och stirra och drömma en stund för att samla mig.

Jo du, visst blev man sugen.
Under 1000 SEK ToR till PP låter taget, då kan man åka bara några dagar. Två-tre dagar i PP och tre-fyra i sinnyville låter som en plan för mig. Det känns som om "sinnyville" kan var det nya Phuket/Patong som enligt beskrivningarna jag läst här utvecklas mer och mer till charterparadis vilket inte lockar mig så mycket. Jag kanske har fel.

Oerhört glad att kunna inspirera. Samtidigt vill jag baissa stället lite, nu med lite distans så är byn kanske inte riktigt lika bra som jag hade det. Jag har inte så mycket liknande att jämföra med, med rätt attityd har man kanske samma flyt var man än hamnar. Att ta med sig en skönhet som verkar helt förälskad i dig till Railey är en upplevelse som jag inte hade velat vara utan. Det tror jag att du skulle uppskatta och det hoppas jag att du får uppleva om du åker dit. Tror tom att du skulle uppskatta det ännu mer än jag eftersom du verkar vara mer av en sol o badkille.

Själv är jag lite orolig för att åka dit igen, jag lämnade två tjejer missnöjda eftersom jag inte kunde låta bli att kolla om det fanns grönare gräs.
Man vill ju inte att de thailändska kirurgerna ska få utöva sin expertis på mig.

Landar ju i Bankok 21/1 och håller på att planera resten, har utryckt önskemål om att få träffa "Kungen" i Pattis över en malt eller två tidigare. Nu med nya ideér som inte är spikade finns det hopp om att få se er båda i Kambodja.  :yahoo

En guidad tur i PP eller sinnyville av Kambodjakungen kan inte vara fel :-)

off-topic Har nu fått ihop 79,5 komptimmar som kommer att tas ut i början på november, då blir det en tvåveckorsresa till LOS. Det är alldeles för långt till januari, måste få något febernedsättande innan dess.

Utloggad Kurios

• Global Moderator
  • Diamant VIP
« Svar #33 skrivet: 08 augusti 2011, 20:06:53 »
Vi har ju bokat vinter 18 dec-28 jan och våren är inte bokan än, brukar bli rund 20-25 mars och april ut.
(Det ser väl inte ut som att vi kommer att sammanträffa till vintern heller...)

Då min grabb råkade ut för en olycka dagarna innan midsommar och skall opereras "inom 6 månader" igen så finns det en viss risk att vi flyttar vintersemestern till i början av januari beroende på hur/när operationen blir av. Det känns inte så bra att kasta sig ner till Asien veckan efter operation med tanke på bakterier o.s.v.
Att hoppas på att ni måste skjuta på semestern i ett par veckor känns inte riktigt rätt att säga när omständigheterna är som de är. Naturligtvis önskar jag sonen ett snabbt tillfrisknande men det skulle onekligen vara kul att träffas på plats.

Lite medvetet sköt jag på min resa, förhoppningen är att den värsta vintern ska vara över när jag kommer hem igen. Vanligtvis åker jag ner över jul och nyår och vi har kommit ur fas men redan till nästa år planerar jag att vara borta över helgerna, vart jag är beror på kommande resa.

Utloggad Kurios

• Global Moderator
  • Diamant VIP
« Svar #34 skrivet: 08 augusti 2011, 20:12:50 »
Mitten på jan bli nog bättre, då hinner jag komma ner igen innan ni åker hem  :q
Åker du tidigare nästa år, sist var du väl nere i början eller var det mitten av februari?
Jag kommer ju till Patong den fjärde februari.
Ja ja, så är det. Jag kan skåla med mig själv. :'(

;)

Utloggad Kurios

• Global Moderator
  • Diamant VIP
« Svar #35 skrivet: 09 augusti 2011, 06:57:45 »
Oerhört glad att kunna inspirera. Samtidigt vill jag baissa stället lite, nu med lite distans så är byn kanske inte riktigt lika bra som jag hade det. Jag har inte så mycket liknande att jämföra med, med rätt attityd har man kanske samma flyt var man än hamnar. Att ta med sig en skönhet som verkar helt förälskad i dig till Railey är en upplevelse som jag inte hade velat vara utan. Det tror jag att du skulle uppskatta och det hoppas jag att du får uppleva om du åker dit. Tror tom att du skulle uppskatta det ännu mer än jag eftersom du verkar vara mer av en sol o badkille.

Vem kan inte trivas om man omges av vackra stränder, ett svalkande hav(nåja) och vackra damer?
Så kan jag ha det tills jag lägger näsan i vädret för gott.

Citera
Själv är jag lite orolig för att åka dit igen, jag lämnade två tjejer missnöjda eftersom jag inte kunde låta bli att kolla om det fanns grönare gräs.
Man vill ju inte att de thailändska kirurgerna ska få utöva sin expertis på mig.

Det är nog ingen fara. De blir nog glada av att se dig igen.
Men låt dem vara den här gången, prata gärna med dem och var trevlig men ta inte med dem hem. Då kan de tro att du kom tillbaka för deras skull så säg bara att du ska vila upp dig och vara en butterfly den här resan.
Sköter du det snyggt så kan ni ju vara kompisar istället. Det är aldrig fel att ha några man vet hjälper till om det skulle behövas någon gång.

Citera
Landar ju i Bankok 21/1 och håller på att planera resten, har utryckt önskemål om att få träffa "Kungen" i Pattis över en malt eller två tidigare. Nu med nya ideér som inte är spikade finns det hopp om att få se er båda i Kambodja.  :yahoo

En guidad tur i PP eller sinnyville av Kambodjakungen kan inte vara fel :-)

Nej det kan vara bra att ha någon med lokalkännedom med sig den första gången.
Jag har bokat hotellet i Sihanoukville från den 19:e januari så jag stannar i Phnom Pehn de första dagarna.
Skulle jag träffa honom där så är det kanon men annars så får man väl hitta något på egen hand. Hur svårt kan det vara för en välmående man från fjärran Norden?  :D

Citera
off-topic Har nu fått ihop 79,5 komptimmar som kommer att tas ut i början på november, då blir det en tvåveckorsresa till LOS. Det är alldeles för långt till januari, måste få något febernedsättande innan dess.

Visst kan det vara skönt med ett kortare uppehåll från vardagen men varför inte spara både pengar och komptid till en längre resa. Jag brukar säga att tre veckor är det minsta och en månad är bra, då slipper man hålla på med VISA. Själv föredrar jag lite längre resor och motstår frestelsen att ta en sommarresa. Det är helt klart värt det när semestern äntligen kommer.

Utloggad jibber

• V.I.P
  • Antal inlägg: 231
« Svar #36 skrivet: 09 augusti 2011, 11:13:00 »
Skall bli kul att läsa din reseberättälse om denna resa när du kommer hem igen. Om roliga händelser och tokiga upptåg, önskar dig en trevlig resa.

Utloggad Kurios

• Global Moderator
  • Diamant VIP
« Svar #37 skrivet: 09 augusti 2011, 11:19:41 »
Skall bli kul att läsa din reseberättälse om denna resa när du kommer hem igen. Om roliga händelser och tokiga upptåg, önskar dig en trevlig resa.
Tack för det.
Någon berättelse ska jag säkert kunna få till. Jag ska ju vara borta i drygt två månader totalt och det finns alltid något att skriva om.
Eventuellt köper jag en liten dator och tar med mig på resan, har inte bestämt mig än. Men annars finns det ju lagrat i huvudet tills man kommit hem.

Utloggad kambodjakungen

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
« Svar #38 skrivet: 09 augusti 2011, 14:12:26 »
Ojoj, har man gett folk såna härliga förväntningar om kambodja så får man väl gängspö av hela forumet om inte resorna faller väl ut ;)

Blir riktigt nervös nu, men kan bara hoppas att alla förväntningar infrias eller ptja, att det mesta blir bra iaf...

@Andlin vore riktigt kul att få visa lite ställen i PP och Sinnyville. Jag kommer fixa kambodjanskt simkort så fort jag kommer ner, och skicka numret till dem som vill ha det via PM här på forumet, varning bara, kan komma något fyllesms tillbaka mitt i natta om jag hittar på något för roligt... :q

Hmmmm, ... klockan går väldigt sakta just nu....
9'e augusti...  - 3dec....  Det är en bit dit... Bara hänga i och jobba.
3Dec - 29Feb  Kambodja.

Utloggad andlin

• Surr medlem
  • V.I.P
« Svar #39 skrivet: 09 augusti 2011, 14:48:36 »
Ojoj, har man gett folk såna härliga förväntningar om kambodja så får man väl gängspö av hela forumet om inte resorna faller väl ut ;)

Blir riktigt nervös nu, men kan bara hoppas att alla förväntningar infrias eller ptja, att det mesta blir bra iaf...

@Andlin vore riktigt kul att få visa lite ställen i PP och Sinnyville. Jag kommer fixa kambodjanskt simkort så fort jag kommer ner, och skicka numret till dem som vill ha det via PM här på forumet, varning bara, kan komma något fyllesms tillbaka mitt i natta om jag hittar på något för roligt... :q

Hmmmm, ... klockan går väldigt sakta just nu....
9'e augusti...  - 3dec....  Det är en bit dit... Bara hänga i och jobba.

Nja, du verkar ju vara en stor kille så dig bråkar man inte med. Själv är jag precis under tresiffrigt så vi går väl nästan i samma viktklass.

Några fyllesms ser jag nästan fram emot även om dom kommer mitt inatten, är det dyrt att skicka fyllemms? Det vore ändå roligare.  lol
Du åker ju ner 6 veckor före mig, så jag fuskar lite med en kortresa i november också. Nästan desperat för att tiden går så långsamt, man får försöka hålla sig upptagen tills det är dags.

Utloggad andlin

• Surr medlem
  • V.I.P
« Svar #40 skrivet: 09 augusti 2011, 15:09:19 »
Det är nog ingen fara. De blir nog glada av att se dig igen.
Men låt dem vara den här gången, prata gärna med dem och var trevlig men ta inte med dem hem. Då kan de tro att du kom tillbaka för deras skull så säg bara att du ska vila upp dig och vara en butterfly den här resan.
Sköter du det snyggt så kan ni ju vara kompisar istället. Det är aldrig fel att ha några man vet hjälper till om det skulle behövas någon gång.

I teorin har du helt rätt, men jag är en svag och lättledd människa vissa gånger och om någon av dessa två försöker följa med mig hem så är jag mycket tveksam om jag klarar av att avstå.

Någon berättelse ska jag säkert kunna få till.
Eventuellt köper jag en liten dator och tar med mig på resan, har inte bestämt mig än.

Att du får till en reseskildring som jag och många med mig kommer att uppskatta tror jag inte att någon tvivlar på.

Att sitta på något trevligt ställe och teckna ner gårdagens upplevelser är nog mysigt. Jag tyckte det var skönt att sitta hemma och skriva och återuppleva vissa saker i minnet, nu hittade jag det här forumet först när jag varit hemma ett bra tag så det fanns inget alternativ för mig.

Visst kan det vara skönt med ett kortare uppehåll från vardagen men varför inte spara både pengar och komptid till en längre resa. Jag brukar säga att tre veckor är det minsta och en månad är bra, då slipper man hålla på med VISA. Själv föredrar jag lite längre resor och motstår frestelsen att ta en sommarresa. Det är helt klart värt det när semestern äntligen kommer.

Min arbetssituation är inte optimal för det, vilket din verkar vara. Jag får göra det mesta som borde gjorts under min ledighet när jag kommer tillbaka. Efter min treveckorsresa i vintras så tog det ca: tre veckor med mycket övertid innan jag var ikapp. Företaget jag jobbar på kommer inte att anställa någon att sköta mina arbetsuppgifter, ensam om kompetensen på företaget, har löst delar av det genom att leja in konkurrenter tidigare vilket inte är så populärt i ledningen.

Utloggad Kurios

• Global Moderator
  • Diamant VIP
« Svar #41 skrivet: 26 augusti 2011, 18:40:18 »
off-topic Jäklar vad du kommer få jobba när du ska örfila upp mig i kambodja Kurios ;)  Kommer bli rena rama ufc matcherna de dagar vi springer på varandra... Passa dig bara, för jag har ett ganska grymt stående giljotingrepp ;)
Och förlorar du ska jag tvinga dig att bära flipflops en hel vecka...   lol

off-topic

Jag skrev att de, bärarna, bör örfilas upp men inte att jag skulle göra det. Jag rör mig inte i onödan.
Jag är på semester och kommer då att vara ytterst selektiv när det gäller att utföra kroppsarbete.
Vid detta utförande kan jag garantera att det inte kommer att finnas någon kambodjakung i närheten, en prinsessa kanske men som sagt, ingen kung. ;)

Utloggad kambodjakungen

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
« Svar #42 skrivet: 26 augusti 2011, 19:02:09 »
Om jag får äran, ska jag försöka fixa så du får en riktigt fin Kambodjanska genom att visa dig allt jag känner till i PP och Sinnyville.

Men det är bra långt tills dess...  Denna resan tänkte jag försöka anpassa mig till långbrallor vissa dagar... Och då åker ju flipflopsen bort... Måste kunna gå på nattklubb i bkk... hehe..
3Dec - 29Feb  Kambodja.

Utloggad Kurios

• Global Moderator
  • Diamant VIP
« Svar #43 skrivet: 26 augusti 2011, 19:21:26 »
Ja en riktigt fin kambodjanska är något man inte säger nej till så det ska bli ett sant nöje.

Har haft med mig långbyxor när jag rest men kommer inte att ha det fler gånger, de blir ju aldrig använda och släpas halva jorden runt till ingen nytta. Kanske på någon nattklubb då men jag gillar barer/ pubar bättre.

Fanns det någon soapy i PP?
Det är alltid skönt att bli av med resdammet efter en längre resa.

Det ska bli så otroligt gött att komma fram, längtar som fan kan jag meddela.. :'(

Utloggad kambodjakungen

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
« Svar #44 skrivet: 26 augusti 2011, 19:29:38 »
Soapy i PP... Aldrig sett.... hela den massage med olja grejen är okänd där vad jag vet... Det får vi fan forska i lite innan du kommer ner... De är ju som sagt 20-30 år efter, sexuellt sett typ... Det är mer Tabun i Kambodja än i thailand, dock vet tjejerna fortfarande hur de ska göra det skönt för en...

Ska kanske ta en soapy när jag landat i bkk, brukar försöka avsluta med en innan jag har rest hem ibland...
Måste lägga detta på minnet nu, Kolla efter Soapys i PP....  Check!
3Dec - 29Feb  Kambodja.

Utloggad madelikemin

• Junior
  • *
  • Antal inlägg: 18
« Svar #45 skrivet: 27 augusti 2011, 00:30:26 »
Hur är priserna i kambodja för damerna jämfört med thailand samt boende? Vad jag har fått intryck av så är det väl billigare? Står säkert här på forumet men har inte snubblat över det ännu.

Utloggad jackswede

• Hangaround
  • **
« Svar #46 skrivet: 27 augusti 2011, 14:26:37 »
shorttime från 15-20 dollar, ja på vissa hönshus kan du få det för 5, men det är inte helt rent där.
longtime från 30-40 dollar.
boende hyfsat hotell från 15 dollar

sen finns det ju de som betalar mycket mer både för damsällskap och boende, men är 'mina' priser

Summa: det är billigt att ha damsällskap i kambodja och livet är gött att leva. Grillad barracuda med bakad potatis och fyra öl på beachen i Snooky kostar 6-8 dollar
27 mars - 8 april
22 juni - 22 juli
återigen i Kambodja

Utloggad madelikemin

• Junior
  • *
  • Antal inlägg: 18
« Svar #47 skrivet: 27 augusti 2011, 19:29:57 »
Låter jävligt nice :) Blir en månad i kambodja i december. Hur är det med visum föresten, är det 30 dagars eller?

Utloggad jackswede

• Hangaround
  • **
« Svar #48 skrivet: 28 augusti 2011, 10:19:00 »
yes, och du handlar det på flygplatsen när du kommer dit. kostar 20 dollar.
27 mars - 8 april
22 juni - 22 juli
återigen i Kambodja

Utloggad kambodjakungen

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
« Svar #49 skrivet: 28 augusti 2011, 11:37:15 »
@madelikemin  i december säger du?

Jag åker ned 3dec, landar i kambodja den 5'e eller 6'e -inte beställt biljett från bkk än..  Om du vill ha tips och tricks så pm'a mig eller varför inte jackswede som varit där lika mycket som mig.
3Dec - 29Feb  Kambodja.

Utloggad kambodjakungen

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
« Svar #50 skrivet: 09 september 2011, 19:03:44 »
Nehe, nu fick man sån där nästan fysisk ångest över hur länge det är kvar tills man åker... Satt och glodde igenom en jäkla massa bilder från ett av PP's mer populära diskon, spenderade lite tid där sista resan och det var ju ganska trevligt att titta på sexiga tjejer som dansar medans man dricker öl/grogg.

Hittade flertalet bilder där jag kände igen tjejerna vilket inte direkt gör längtan mindre...  Undra om jag kommer stå ut på stranden och bara slöa eller om jag måste få lite diskofeber och dra till PP mestadels av tiden... Allt beror kanske på vilka man umgås med, då det går att ha riktigt jävla roligt i Sinnyville också, fast man bara försöker slöa ;)
Ja jävlar vad minnena kan kännas sköna ibland. Så skönt att det är mindre än 3 månader kvar iaf..

83dagar eller så... Hoppas man kan jobba mestadels av den tiden så man inte har tid och längta....
3Dec - 29Feb  Kambodja.

Utloggad kambodjakungen

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
« Svar #51 skrivet: 11 september 2011, 17:13:09 »
Bjuden på BBQ hos en jobbpolare vilket slutade i en sväng in till stan och lite partaj.

Blev sittandes i en stor "soffa" och gloendes på tjejerna som dansade, det var ganska skoj... Tills man kommer på sig själv med att drömma tillbaka till "Pontoon / Heart of darkness" i kambodja. Då blev man ju nästan desperat efter lite hångel mm... Så där satt man och intalade sig själv att det är bara en liten stund kvar nu tills man får resa ned till paradiset.
Närmre och närmre kommer man... Men det går inte tillräckligt fort..Avundas alla som gör kortare resor på hösten och en resa till på vintern... Fastän jag vet att mina (nästan)3 månader kommer bli så goa så bränner ju gula febern obarmhärtigt dag efter dag...
Blir inte mycket bättre när man fastnar framför datorn och googlar efter info från paradiset, självplågare som man tydligen är.
3Dec - 29Feb  Kambodja.

Utloggad Hellgon

• Junior
  • *
  • Antal inlägg: 27
« Svar #52 skrivet: 16 oktober 2011, 08:45:00 »
Tjena,

Jag har inte varit i Asien på 10 år. Jag har varit runt på alla möjliga platser men aldrig besökt Kambodja. Nu är resa bokad till PP 28 dec och hem 09 jan.

Tänkte börja i PP och avsluta i Sihanoukville. Var bör man fira nyår?

Pengar: Finns det bankomater? Är det US $ som gäller i landet? Finns det safe på rummet?

Hotel: Kambodjakungen nämnde Tonlesap i PP (ser bra ut) och G'day mate i S-ville. Bör man boka G'day mate innan man kommer? Är det annars lätt att få tag i rum väl på plats (som i Thailand).

Kultur (bärs och brudar) Var bör man ta första bärsen i PP  :P

Kultur (annat än bärs och rakade brudar): Röda Khmererna eller nån tur på floden?

Längtar som fan....

Utloggad Hellgon

• Junior
  • *
« Svar #53 skrivet: 16 oktober 2011, 18:01:56 »
jag är kranförare (gäller att vara på alerten...).

Hehe, när du är i PP behövs nog ingen kran för att lyfta stocken i rätt läge  :q

Gillar dina inlägg, fortsätt. Synd bara att resfebern ökar dramatiskt.

Utloggad kambodjakungen

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
« Svar #54 skrivet: 16 oktober 2011, 19:59:18 »
@Hellgon  Du kommer ju vara nere samtidigt som mig och Jackswede.   Jag landar i PP 5'e dec.  Kan ju skicka mitt kambodjanska nummer via pm om du vill ha det när du kommer ner.

Har faktiskt aldrig firat nyår eller jul utanför familjens räckhåll, så blir en nyhet för mig också, troligtvis är jag i Sinnyville, men kanske drar te PP för nyår/jul bara för att festa runt mer, vet ej än.

G'day amte har nog ingen hemsida, då bägge ägarna har många polare som bokar rum, de är sällan utan kunder vad jag förstår. Mest aussies som bor där dock.
Rum finns ju överallt i sinnyville, det är inget du behöver oroa dig för annat än för kanske just nyår.

Det "kryllar" nästan av bankomater, alla ger ut $ usa dollars alltså.  4000riel är 1dollar. Så kostar maten 2.5$ äre 10000riel... Eller 2dollar 2000riel. Du kan blanda och mixa med pengarna som du behagar. De har dock svårt att växla allt över 10$ på småställen, så ha med dig ett gäng 5or och 1dollar sedlar.
Stora barer som Sharky eller Freedom kan växla 100$ lätt, men mindre barer kan ha dåligt med växel.

Första bärsen bör du ta med mig i PP ;)  eller kanske på Sharkys (mitt favvohak).
3Dec - 29Feb  Kambodja.

Utloggad kambodjakungen

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
« Svar #55 skrivet: 05 november 2011, 23:09:11 »
28 dagar kvar, 30 tills jag landar i Kambodja.

Det blir ett kamerainköp innan resan, troligtvis blire en Canon powershot sx40hs, då den verkar trevlig... Både på pris och kvalite, är ingen kameranörd, så vet bara det jag blivit tillsagd ;)

Kommer bli mycket intressant att se hur mycket som förändrats över 8månader, saker och ting händer fort därnere nu, det byggs som aldrig förr, vilket inte bara är positivt.
Det blir 2nätter minst i PP, innan jag drar till Snooky/Sihanoukville. Tänkte spendera dem 2 nätterna ganska proppfull och gärna med damsällskap, men man vet ju aldrig hur det blir, eller ens med vem ;)
Jackswede kommer det definitivt bli några öl med, om han inte hotar med stryk ;)  eller sparkar efter mig ... Då vi flyger med samma plan från BKK.

Ska hinna möta upp Kurios också, om han vill bälga några öl med mig vill säga. Det finns fler som sagt de ska till kambodja, och om de vill ska jag göra mitt bästa för att skåla med dem med.
Givetvis kommer det komma en reseberättelse, dock kanske den blir ganska tråkig jämfört med "2veckors pattaya resenärernas", då jag inte kommer att ens försöka få skavsår på snorren igen.

28dagar kvar... av dem jobbar jag minst 17.... Fan, jag håller nog redan på att få resfeber, eller är det 2liter cola på 1timme som gör sig påmind?
30 dagar till Sharky's och en kall öl i värmen.  :P
3Dec - 29Feb  Kambodja.

Utloggad Mrcloud

• En flygande semesterfågel
  • Surr medlem
  • Silver V.I.P
  • Antal inlägg: 727
  • En grön mans uppgift
« Svar #56 skrivet: 06 november 2011, 11:09:58 »
Du mellan landar inte i singapore eller något liknande? Tänkte på ditt kameraköp, det skiljer sig jättemycket i priser på kamerorna. Sverige är skitdyrt jämnfört med i aisen på dessa tekniska prylar. Själv ska jag investera i ett objektiv nästan gång jag mellanlandar i sing, förhoppningsviss snart :) det är nästan 30 % billigare. Sedan köper jag oftast på flygplatsen eller de större affärerna, skumraskaffärer undviker jag pågrund av risk av förfalskningar.
Dyselxi har många här inklusive jag , men det hindrar mig inte att skriva ändå så gott jag kan...

Utloggad kambodjakungen

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
« Svar #57 skrivet: 06 november 2011, 13:38:45 »
De enda ställena som är billigare än REA i sverige är väl just singapore och i vissa fall New york har jag hört.
Den kameran jag tänker mig är ju inte en systemkamera, fast den har en zoom som i vissa fall påminner om en. En stor kompaktkamera med lite bättre zoom.
Vill kunna ta bilder på lite håll också.
3Dec - 29Feb  Kambodja.

Utloggad Qbase

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
  • Antal inlägg: 1091
« Svar #58 skrivet: 07 november 2011, 10:00:00 »
Tänkte på ditt kameraköp, det skiljer sig jättemycket i priser på kamerorna. Sverige är skitdyrt jämnfört med i aisen på dessa tekniska prylar. Själv ska jag investera i ett objektiv nästan gång jag mellanlandar i sing, förhoppningsviss snart :) det är nästan 30 % billigare. Sedan köper jag oftast på flygplatsen eller de större affärerna, skumraskaffärer undviker jag pågrund av risk av förfalskningar.

Påminner mig om när jag asade mig runt på MBK, på teknikvåningen och hittade en bättre Nikon-systemare än den jag själv hade hängande runt halsen.
Ja, den var just ca 30..kanske 40% billigare än i Sverige men jag avfärdade den och tänkte dessutom högt på engelska att "det är nog bara en välgjord thai-kopia med annan programvara och kvalite som tex alla fejkade Apple-produkter med Android" medan jag avlägsnade mig från MBK.

Då tittar min kvinnliga ledsagare på mig med en förmanande blick och knackar på kameran jag har runt halsen och säger ungefär så här:

- Jor cammera jo bujd in Swiiden?
- Yes..?
- Den jo shod to sii wäre its mäjd...look!

MADE IN THAILAND!  :v

Mmm, både huset och objektivet.

Jag som trodde mig ha koll på det mesta (skoja bara) har alltså missat att Nikon producerar just i Thailand trots att jag haft samma kamera i flera år. En uppgift som borde varit omöjlig för mig att missa och det kändes ungefär lika pinsamt som att bogsera bilen till verkstaden för att vid uthämtandet få veta att de bara fyllt på bensin.
Ok, det sistnämnda har inte drabbat mig. Det var en polare.
Jag bara applicerade känslan. :q

Lycka till med kameraköpet, Kambodja!
Fyra nyanser av brunt är inte fel.. :downtown:

Utloggad jackswede

• Hangaround
  • **
« Svar #59 skrivet: 07 november 2011, 19:14:07 »
Såja, nu börjar bitarna riktigt att falla på plats! Fixade boendet i Sihanoukville nu och det blir 3 veckor på den stranden. Guest house för 11 dollar natten med fri WIFI, så jag kan hålla er underrättade om vad Kambodjakungen har för hyss för sig.  ;) Vi skall nog hinna reka lite också innan Kurios kommer hit. Då har jag tyvärr satt ner fötterna på svensk mark igen, men allt varar inte i evighet.

19 dar kvar! Planen är följande: 2 dagar i Bangkok, 6 dagar på Koh Chang sen byter jag land till Kambodja. Som han skrev så åker Kambodjakungen och jag samma plan från Bangkok till Phnom Penh. Orkar vi bara upp för trapporna på Sharkys  :drunk så får damerna passa sig. Sen tar jag 3 dar i Phnom Penh, 3 veckor i Sihanoukville och avslutar med 2 dar i Bangkok. Kommer hem dagen innan nyårsafton. Å då blir det fest ….. om jag orkar! Not.

Sammanlagt 5 veckor och jag tänker inte göra många knop. Ja kanske lite på nätterna, då. 19 dar till en kall Singa. De ni.
27 mars - 8 april
22 juni - 22 juli
återigen i Kambodja

Utloggad kambodjakungen

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
« Svar #60 skrivet: 08 november 2011, 18:49:18 »
Fan så fint det låter Jackswede!
Du får lite försprång på det goda, men sen blire sprint uppför trappen på Sharky bar ;) ... Den dagen jag sprintar i 35gradig värme....

Undra om man skulle boka på ytterligare en dag i PP... Nä, en dag kan du få ha för dig själv Jackswede ;)
Vi springer nog på varandra i Snooky ändå.
3Dec - 29Feb  Kambodja.

Utloggad kambodjakungen

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
« Svar #61 skrivet: 10 november 2011, 15:13:45 »
En Aussie polare som jag nämnt ganska ofta fick tag på mitt nummer och sms'a mig inatt, samtidigt som jag hade jordens diarr'e för den delen, haha, undra om det betyder något...

Kommer stanna i Phnom Penh en vecka till, så 9dagar minst från den 5'e, beroende på om han orkar dra till Snooky eller inte efter några dagars hårt festande.
Så det var bara att boka på mer tid på Tonle Sap guesthouse (pickled parrot).

Visste ju jag skulle ta tid i PP, dock inte när, kanske är skönt att få slappa på stranden efter 9nätters partaj!.
3Dec - 29Feb  Kambodja.

Utloggad jackswede

• Hangaround
  • **
« Svar #62 skrivet: 10 november 2011, 19:45:55 »
Ja, då får jag ju försprång igen och hinner undersöka och boka det bästa godiset i Snooky.  :yahoo

Men jag åker ju hem tidigare, så då kan du ta hand om det som inte är utslitet. Sen vågar jag inte bo så långt från bryggeriet. Tänk om ni dricker torrt i PP och det tar fyra timmar att få upp ölen från Snooky. Det är alltid säkrast att bo där bryggeriet ligger.  :burp
27 mars - 8 april
22 juni - 22 juli
återigen i Kambodja

Utloggad kambodjakungen

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
« Svar #63 skrivet: 11 november 2011, 13:47:26 »
Haha, ja, någon chans att vi dricker PP torrt finns nog inte, om vi inte har alkis Bruce med oss.. Han drack bira som en annan andas, sen fick han sina fix ideer om att han bara kunde äta tex toast med skinka och ost, eller pizza slicer från ett speciellt ställe...
Hans lever måste våndas varje ggn han tänkte på kambodja.

Han var 36 tror jag, såg äldre ut än mig, mer sliten, nött. Kedjerökte och drack bira konstant. Han såg det som att han tjänade pengar på att röka och dricka i kambodja, i gruvbyn där han köpte cigg låg priset på 18$ per paket!!.... Det var visst några mil till närmsta andra butik...
Fanns inte en tillstymmelse till fett på hans kropp, den var som en torr kvist, fast han hade muskler, det märkte man.

"I dont plan on living past 40" Var hans sätt att se på tillvaron. Han var nöjd med att dricka och röka ihjäl sig. Ingen jävel skulle säga åt honom hur han skulle leva sitt liv.
Ändå var han nöjd med livet enligt han själv, han gillade att leva. Skojig man.
3Dec - 29Feb  Kambodja.

Utloggad jackswede

• Hangaround
  • **
« Svar #64 skrivet: 12 november 2011, 13:47:40 »
En gång har jag varit med om att dricka stället torrt. det var i gamla Jugoslavien någon gång på 80-talet. En bar på det hotell vi bodde fick slut på ölen.

När jag skulle beställa framåt småtimmarna så sa bartendern "Sorrry, no more". Det tolkades naturligtvis som att jag var för full och jag försökte förklara att jag inte var full. Då sa han "No, no. We have no more beer. Finshed". Duktiga svenska grabbar!
27 mars - 8 april
22 juni - 22 juli
återigen i Kambodja

Utloggad kambodjakungen

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
« Svar #65 skrivet: 13 november 2011, 09:36:08 »
Hehe, bra jobbat ;)

En rolig anekdot som jag och en polare råkade ut för i bulgarien i våran lilla hotellbar (har jag för mig det var), polarn beställer en drink, jag vill ha en white russian och får någon kommentar på bulgariska tillbaka från den ganska griniga bartendern.
Efter polarn fått och druckit halva sin drink så sitter jag fortfarande utan nåt...  White Russian!  Igen till bartendern, som säger samma sak, tittar på mig som om jag vore dum i huvet, då sticker jag till med ett "Please?"  Varvid han mumlar något ohörbart och går därifrån...
Det tar honom 5minuter att dyka upp igen, vid det laget vill polarn ha en ny drink, och jag får äntligen min white russian då han tydligen hämtat kahlua i ett litet glas...
Tar mig säkert 2min att svepa den och beställa en till- Varvid bartendern säger samma sak och går iväg igen... Han hämtar kahlua till 1drink varje ggn....
I en bar som ligger flera hundra meter därifrån, bredvid oss ligger ett snabbköp där man kan köpa kahlua... Men nejdå...Han ska prompt iväg till den andra baren och hämta där.

Bästa med saken var ju att polarn och jag redan var bra på arslet, så vi satt ju bara och skrattade när han sa saker till oss som vi inte förstod, vi var inte dumdryga eller något sånt, men han snackade bara bulgariska, något som inte funkade på 2 pruttfulla svenskar.
Hans blick när jag säger "Please?" Visade att han fröstod att jag inte drev med honom, men han ville ändå inte gå och hämta.
3Dec - 29Feb  Kambodja.

Utloggad kambodjakungen

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
« Svar #66 skrivet: 04 december 2011, 10:04:01 »
 :yahoo :yahoo :yahoo
Då har man äntligen landat i asien igen, visserligen en dag kvar till kambodja, men Bangkok har ju desto mer att erbjuda...

Tog ett sunkhotell en gata ner från Nana, Crown hotel eller vad det nu heter, får se om jag hittar hit inatt...

Nu ska jag nog ut och checka runt lite, vore ju värt en soapy direkt nu när man är nere....
3Dec - 29Feb  Kambodja.

Utloggad andlin

• Surr medlem
  • V.I.P
« Svar #67 skrivet: 04 december 2011, 11:08:50 »
:yahoo :yahoo :yahoo
Då har man äntligen landat i asien igen, visserligen en dag kvar till kambodja, men Bangkok har ju desto mer att erbjuda...

Tog ett sunkhotell en gata ner från Nana, Crown hotel eller vad det nu heter, får se om jag hittar hit inatt...

Nu ska jag nog ut och checka runt lite, vore ju värt en soapy direkt nu när man är nere....
Du måste ju hålla dig ren :-)
Om du redan har duschat så gå till lollipops på Soi 10, ångrar att jag inte gick in där men för mig drog biran nästan lika mycket som damerna.
Känns som om jag missar så mycket, undrar hur många ggr man ska åka innan man lär sig prioritera rätt.

Utloggad Hellgon

• Junior
  • *
« Svar #68 skrivet: 14 januari 2012, 17:57:52 »
En liten episod från en bar i Phnom Penh.

Jag går in på Rose’s bar när en stor man som pratar i telefon vid bardisken vinkar till sig mig med sin fria hand. Jag går fram till honom och han frågar med australiensisk dialekt –”Where you from?” Jag svarar ”Sweden” varvid han säger ”For some reason I just love Swedish butter” och fortsätter sitt mobilsamtal.

Stämning är på topp med bra musik och många brudar i lokalen. Jag står och pratar med en tjej bredvid ”cashiern” när en japan kommer fram. Tydligen vill han höra japansk musik istället för väst-musiken som spelas eftersom han ideligen säger ”japeno, japeno”.  Tjejerna bara fnittrar och japanen lomar vidare utan sin önskemusik. När jag frågar en tjej vad de fnittrar åt, svarar hon –”You know, in khmer japeno means pussy”

Om japanen till slut fick sin japeno vet jag inget, men chansen är stor att han lyckades.

Jag bara älskar detta land.

Utloggad jackswede

• Hangaround
  • **
« Svar #69 skrivet: 14 januari 2012, 23:05:04 »
det verkar som vi blir fler och fler som älskar detta land. Kungen och jag har varit förälskade i detta land (och några brudar) länge. Det glädjer mig att vi blir fler och snart har vi kanske vår egen kambodjatråd. Jag har bara varit hemma i två veckor och gör inget annat än planerar nästa resa.

Rose bar var tidigare ett stammisställe för mig, men det sket sig med en dam där och jag gick aldrig dit under senaste resan, för att undvika problem.

Lycka till i ditt fortsatta utforskande av "my beer, my country"!
27 mars - 8 april
22 juni - 22 juli
återigen i Kambodja

* Info

• *Totala Poster: 110160
  • *Total Ämnen: 5344
  • *Online idag: 32
  • *Mest Online: 256
(28 april 2011, 12:48:13)
  • *Medlemmar: 4
  • *Gäster: 23
  • *Totalt: 27