* Status

Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Författare Ämne: Kambodja resa.  (läst 3126 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kambodjakungen

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
  • Antal inlägg: 1082
  • Kön: Man
Kambodja resa.
« skrivet: 12 maj 2011, 22:44:31 »
Tjena, tänkte starta en egen tråd för första ggn, är nybliven medlem men hoppas ni överser med det   ;)

Är egentligen ingen riktig thailands resenär, som "nicket" kan antyda. Har varit lite grann i thailand, men mest i Kambodja. Hua Hin, Bangkok, Kosa Mett(hur fan stavar man till det egentligen) är väl de enda ställena jag besökt.

Sticker till Thailand den 3'e december, 2-3 dar i bkk, sen vidare till Phnom Penh-kambodja. Har varit där de senaste 4 åren, och har väl aldrig varit nöjdare än när jag väl har arslet där. Stannar nog resten av Dec i PP om inte polarns födelsekalas :burp   flyttas till Sihanoukville.
I januari vete fan om det inte är dags för nåt nytt, kanske vietnam, burma, eller Filippinerna (aldrig varit på nåt av ställena). Tänkte avsluta resan i pattaya i februari samt 2-3 dagar i bkk innan hemresan.
Har hört så mycket om Pattis nu att jag måste se det innan det bara är ryssjävlar där.

Frågor eller tips mottages gärna.
« Senast ändrad: 08 augusti 2011, 20:36:26 av Kurios »
Som namnet antyder är jag mer Kambodja än Thailands resenär.
3Dec - 29Feb  Kambodja.

Utloggad Qbase

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
  • Antal inlägg: 1091
SV: Kambodja resa.
« Svar #1 skrivet: 13 maj 2011, 08:18:54 »
Vad kul med lite fler inriktningar än Thailand och Filippinerna.  :)

Vore kul att höra lite om erfarenheterna därifrån.
Fyra nyanser av brunt är inte fel.. :downtown:

Utloggad kambodjakungen

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
« Svar #2 skrivet: 13 maj 2011, 14:42:32 »
Har ju haft stadigt därnere i 4år, från första thairesan tills sista resan nu i vintras, då hon helt enkelt hittat någon ny.

Var 2ggr per år nere i Sihanoukville, som blivit mitt lilla paradis, sista resan fick jag fly därifrån då exet blev dum i huvet minst sagt.
Andra som spenderar sin tid i Pattis tycker nog att Kambodja är ett tråkställe, då de är ganska blyga och inte lika framfusiga som på vissa andra ställen.
Det har dock ändrats ganska mycket bara de 4 åren jag varit nere, en del av de jag hade sex med visste knappt att de fick stöna, utan låg som förstenade fiskar, medans andra varit riktigt bra ligg. Sista resan tog det som sagt slut med tjejen, så jag knullade runt som en nybörjare mer eller mindre, hade liksom inte lust att ha någon "stadig" fast jag tar mest LT som ni kallar det, gillar att stoppa kuken i något när jag vaknar....

Har så gott som alltid åkt själv, träffat en massa roliga människor/vänner på resorna, somliga som jag saknar ordentligt när jag kommer hem, massor med Australiensare i kambodja, vilket passar mig fint, då deras mentalitet och min stämmer överens bra, tom blivit kallad "honorary Aussie" av polarna därnere, ett sjukt bra gäng I sihanoukville (sinnyville).
3Dec - 29Feb  Kambodja.

Utloggad Hud

• Global Moderator
  • Diamant VIP
  • Antal inlägg: 5367
    • hgs.st
« Svar #3 skrivet: 14 maj 2011, 09:54:09 »
Tjena, tänkte starta en egen tråd för första ggn, är nybliven medlem men hoppas ni överser med det   ;)
Välkommen till TS.
Det är bara kul att "nybörjare" startar nya trådar och berättar om vad dom varit med om. Kambodja är ett ställe som det inte berättats så mycket om här. Så det är mycket välkommet.
Varför måste ag vara i ett land där det fortfarande snöar i april?!

Utloggad Kurios

• Global Moderator
  • Diamant VIP
  • Antal inlägg: 6295
« Svar #4 skrivet: 06 augusti 2011, 19:32:11 »
Nu har jag efter mycket vånda och velande fram och tillbaka bestämt mig, åtminstone till 99%.
Det blir tre veckor i Kambodja i mitten av januari.
Det ska bli jäkligt kul att få se något nytt.

Har kollat på MrJet efter biljetter men ska kolla med en resebyrå på måndag för att se vad de har att erbjuda.
Hade kontakt med en resebyrå för ett par veckor sedan men eftersom jag inte hört något från dem så blir det någon annan som får mina pengar.

Några frågor:
Om man beställer genom MrJet, får man biljetterna konfirmerade direkt?
Är de tillförlitliga? Har aldrig använt mig av dem tidigare.
Jag ville åka en annan klass hem men det verkade de inte kunna fixa, kanske kan deras kundtjänst hjälpa till?

Jag kommer fram till PP vid 19-tiden så jag tar förmodligen och tar en övernattning där innan det sedan bär av till Sinnyville.
Några tips på boende i PP?
Kan man boka taxi från PP till Sinnyville? Kostnad?

Tips på ett schysst boende i Sinnyville? Kostnad?
Kraven är att det är schyssta sängar i kingsize, inte för hårda, och att det finns AC, kylskåp och dusch/ toa.
En pool är önskvärd men inte nödvändig.
Gångavstånd till havet, typ 5-10 minuter.
Hyfsat lugnt nattetid.

Visa. Såg i en äldre tråd att man kan fixa det i förväg för att slippa köa på flygplatsen. Är det möjligt eller är köerna överkomliga?

Säkert dyker det upp fler frågor innan avfärd men vi börjar med de här.

Utloggad Hebbe

• Surr medlem
  • Junior
  • *
  • Antal inlägg: 14
« Svar #5 skrivet: 06 augusti 2011, 19:43:11 »

Om man beställer genom MrJet, får man biljetterna konfirmerade direkt?
Är de tillförlitliga? Har aldrig använt mig av dem tidigare.

Har själv bokat via Mr Jet många ggr. såväl Asien (singapore) som "inrikes" Oslo-Arlanda och har aldrig upplevt några problem. Konfirmation via E-Post med bokningsnummer och "hela faderullan" kommer i inboxen efter bara någon minut. Aldrig upplevt något strul så är nog bara tuta och köra  :yahoo
hellre en thaibrud på stranden än 10 svenska i sängen

Utloggad kambodjakungen

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
« Svar #6 skrivet: 06 augusti 2011, 19:54:44 »
Kurios, jag tar ett utförligt svar imorrn, måste isäng nu då det är 12timmars imorrn och jag är kranförare (gäller att vara på alerten...).
3Dec - 29Feb  Kambodja.

Utloggad Kurios

• Global Moderator
  • Diamant VIP
« Svar #7 skrivet: 06 augusti 2011, 20:07:40 »
Har själv bokat via Mr Jet många ggr. såväl Asien (singapore) som "inrikes" Oslo-Arlanda och har aldrig upplevt några problem. Konfirmation via E-Post med bokningsnummer och "hela faderullan" kommer i inboxen efter bara någon minut. Aldrig upplevt något strul så är nog bara tuta och köra  :yahoo
Det låter bra, tack för svaret. :thumbsup

Kurios, jag tar ett utförligt svar imorrn, måste isäng nu då det är 12timmars imorrn och jag är kranförare (gäller att vara på alerten...).
Visst, det blir bra. Det är ju gott om tid innan jag åker.

Utloggad kambodjakungen

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
« Svar #8 skrivet: 07 augusti 2011, 17:29:13 »
Alright. Äntligen får man känna sig kunnig!

Vet dock inte riktigt vilken klass på boende du vill ha, finns inte så många pool försedda hotell i Phnom Penh som i tex bangkok, jag har aldrig bott på ett med pool, bor dock bara på s.k. Guest houses.
Mitt favorit i Phnom Penh finns på denna sida: http://www.tonlesapguesthouse.com/    och är välstädat och rent, men inte något "lyxigt", funktionellt och bekvämt, ligger dessutom insprängt på den beryktade Street 104, som har en hel del ladybars av varierande kvalisort.

För schysst boende i sinnyville nära stranden med pool, vet fan inget om sängar och sånt dock, men Golden Sands ligger väldigt nära den största stranden och har väl skapligt rykte-vet dock inte deras priser tror runt 40-50$ per natt, Sokha Resort är mycket dyrare 130$ per natt för enklaste rummet, och de är nog ganska hårda med restriktioner.
Hittade denna sidan med schysst info http://www.sihanoukville-cambodia.com/ - har hört bra saker om Orchidee, men vet inte hur tjejvänliga de är.

På sidan finns flertal tips och tricks.(aldrig varit där förr... nu blev jag lite ofokuserad...)

Visumet på flygplatsen tar en halvtimme max, att fixa. Jag kollade över nätvisat, men det var så enkelt att fixa vanligt att jag inte ens orkade läsa igenom instruktionerna  för nätvisat...
Du ska vara där i 3 veckor, så välj tourist visa, billigare än Business, men business kan du förlänga oändligt (har jag för mig).

Finns Taxi direkt på flygplatsen, ska kosta runt 7$ att åka in till stan, kanske något mer nu, samma pris med tuktuk.
Hotellet kan fixa en taxi åt dig till Sinnyville för runt 50$, ibland har jag betalat 45$, men nu är priset 50$.

Mr Jet... Ingen aning, men vilka flyger du med till PP och från vart?
Jag har nog fler frågor till dig också, haha, tar det i pm om inget annat ;)
3Dec - 29Feb  Kambodja.

Utloggad jackswede

• Hangaround
  • **
  • Antal inlägg: 83
« Svar #9 skrivet: 07 augusti 2011, 18:09:22 »
Kan bara supporta kungen med lite mer info! Vad gäller boende mm så kolla även in http://www.canbypublications.com/ som har mycket bra info, både om PP och Snooky. Jag bor också lite åt guesthouse hållet så har inte riktigt koll på detta med kylskåp och pooler, men länken ovan bör ge dig en hint.

Visa. Om du åker AirAsia från BKK till Phnom Penh (som är billigast) så köp till möjligheten att välja plats i planet. Kostar 85 THB om jag kommer ihåg rätt. Du kan då sitta långt fram och kommer av planet först och är först i visakön och ute precis lagom till bagaget anländer. Tre sista gångerna i PP har jag varit först ut och det har blivit en liten sport att få visa först. Taxin in kostar 9 dollar numera och tuktuken 7.

har du fler frågor så bara kör. har en del erfarenhet av Kambodja att dela med mig.
27 mars - 8 april
22 juni - 22 juli
återigen i Kambodja

Utloggad kambodjakungen

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
« Svar #10 skrivet: 07 augusti 2011, 18:26:03 »
Canby, är inte det de små pocketarna med info som ligger ute på varje bar /guest house i kambodja- jackswede?

Finns i flertalet varianter, från husrum till mat och nattliv. Jävligt bra info i dessa om man orkar kolla igenom, lite som reklampockets nästan men med referenser från utgivarna.

Kollade upp Billabonghotell i phnom penh... ganska billigt med pool, men orden underst på deras hemsida skrämde bort mig....

"SEX TOURISTS ARE NOT WELCOME"    med stora bokstäver... Awwww kom igen....
« Senast ändrad: 07 augusti 2011, 18:30:27 av kambodjakungen »
3Dec - 29Feb  Kambodja.

Utloggad jackswede

• Hangaround
  • **
« Svar #11 skrivet: 07 augusti 2011, 18:50:24 »
Jo, det är riktigt. Det finns tryckta versioner också, men denna nätversionen har jag som uppslagsbok vad gäller den seriösa sidan av landet. För damernas inkomster och hur de befrämjas finns det ju andra källor, även om ovan nämnda sida tar upp en hel del adresser till bl a st104 mm.

För den som vill läsa mer om landet och vad som händer finns det en nättidning som heter Bayon Pearnik. Det är till för expatsen och har både seriösa artiklar och en del kul notiser. Kommer en gång i månaden och finns här http://www.bayonpearnik.com/. Ladda hem och läs. Finns även en hel del länkar på den hemsidan om hur man reser och har det trevligt i Kambodja.

Som ni förstår är jag lika mycket kambodjanörd som kambodjakungen och drar dit för sjätte gången i december.
27 mars - 8 april
22 juni - 22 juli
återigen i Kambodja

Utloggad Kurios

• Global Moderator
  • Diamant VIP
« Svar #12 skrivet: 07 augusti 2011, 19:06:04 »
Jag jobbade med en kille som är delägare i The Red Snapper och deras priser ligger på $6 -$15 och det var där omkring jag hade tänkt mig. Deras ställe ligger ju lite off så det går ju bort av den anledningen. (Eller det kanske ligger bra till för nattlivet?)

Är inget för lyx så länge det är fräscht och en pool är bara en bonus inte något man behöver.
Några 40 - 50 dollarsställen är jag inte intresserad av utan tycker att 20 - 25 får vara max. Lägger hellre pengarna på något annat..

Jag gillar ju sol och bad och ligger gärna under ett parasoll på dagarna så det får ju helst inte vara för långt bort. Har ingen lust att hyra hoj heller.

Jag tror att jag åker dit från Bangkok med ett vietnamesiskt bolag och tillbaka med Bangkok Air. Bokningen gör jag i morgon efter att ha hört mig för med några resebyråer för att se vad de har att erbjuda och först då vet jag till hundra%.

Tonelsap såg ju helt ok ut och en tjuga är ju ett ok pris.
Billabong tänker jag inte ens googla på.

Ska kolla lite på de andra länkarna (som jag tackar för) lite senare.

@ Jackswede; Hur länge stannar du?

Utloggad kambodjakungen

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
« Svar #13 skrivet: 07 augusti 2011, 19:14:38 »
Kolla in Orchide i sinnyville, hört bra om dem men vet som sagt inte om deras syn på "flickvänner".

Red snapper ligger mellan centrum och victory hill, om mitt minne inte felar mig, sett skylten, men aldrig åkt in på den gatan.
Det finns flertalet andra hotell/guest houses längs med mainstrandens gator, som har priser runt 10-25$ per natt.

Kolla upp Airasia innan du bokar din bkk-pp resa, väldigt prisvärda.

Kommer definitivt försöka klämma in en öl kväll med dig och gärna Jackswede om ni har lust att träffas därnere. (kanske kan lura på er mitt ex).....
3Dec - 29Feb  Kambodja.

Utloggad Kurios

• Global Moderator
  • Diamant VIP
« Svar #14 skrivet: 07 augusti 2011, 19:27:52 »
Jag ska kolla med dem. Jag vet att det kan bli en tredjedel av priset om man är ute i god tid och är lite flexibel. Vissa dagar är riktigt billiga och andra är det riktigt dyrt.

Kollade med MrJet´s multistopp sist, det gick på ca 11500 SEK, men kanske kan man boka på allt på egen hand.
Får ägna förmiddagen i morgon åt det.

En öl rinner ju ner enkelt så det ska vi väl kunna få till om vi ändå är på samma plats.

Men ditt ex... :hmm
Jag är inte den som är den men nog ska jag väl kunna hitta någon annan?
Men det kanske är lika bra att du pekar ut henne för mig vid tillfälle så att jag vet vem jag ska undvika..

Utloggad jackswede

• Hangaround
  • **
« Svar #15 skrivet: 07 augusti 2011, 19:36:49 »
@Kurios
Stannar till ngn dag före nyår. Flyger hem från BKK den 29:e dec.

Det finns absolut  plats för några pilsner från min sida.
27 mars - 8 april
22 juni - 22 juli
återigen i Kambodja

Utloggad Kurios

• Global Moderator
  • Diamant VIP
« Svar #16 skrivet: 07 augusti 2011, 19:42:53 »
@Kurios
Stannar till ngn dag före nyår. Flyger hem från BKK den 29:e dec.

Det finns absolut  plats för några pilsner från min sida.
Då får ni ta en öl utan mig och jag får ta en med Kambodjakungen senare.
Jag räknar med att åka i mitten av januari, så tyvärr.

Men det här är ju bara en första resa för mig i studiesyfte och skulle jag bli nöjd, vilket jag tror så kommer det att bli fler tillfällen att skåla tillsammans. :drunk

Utloggad kambodjakungen

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
« Svar #17 skrivet: 07 augusti 2011, 19:43:23 »
Trodde du skulle vara nere längre Jackswede, måste missförstått.

Blir svårt med att få bägga samtidigt, så ingen trekant alltså... Om du åker hem 29dec, och Kurios åker ned i januari.
Men det funkar ju att göra det en och en också ;)

Vad tycker du Jack, ska jag lura ned Kurios till chicken farmarna?
3Dec - 29Feb  Kambodja.

Utloggad jackswede

• Hangaround
  • **
« Svar #18 skrivet: 07 augusti 2011, 19:54:11 »
Klart du måste. Alla oskulder skall bort! naturligtvis i rent forskningssyfte, utan förpliktelser.  ;) Ta den lilla grusvägen nere vid hamnen. det är viktigt att se alla sidor av kulturen.  :hb
27 mars - 8 april
22 juni - 22 juli
återigen i Kambodja

Utloggad Kurios

• Global Moderator
  • Diamant VIP
« Svar #19 skrivet: 07 augusti 2011, 20:11:04 »
Jag sa ju att det var en studieresa jag skulle på så det är klart att man ska passa på att studera omgivningarna men därmed inte sagt att man måste provsmaka allt. :)

* Info

• *Totala Poster: 110160
  • *Total Ämnen: 5344
  • *Online idag: 32
  • *Mest Online: 256
(28 april 2011, 12:48:13)
  • *Medlemmar: 4
  • *Gäster: 23
  • *Totalt: 27