Tjenare,
Det var länge sedan. Har lite nytt att förtälja kring oss. Vi åkte ned till Thailand tillsammans, samma dag som hennes visum gick ut. Resan ned förflöt bra, men istället för att stanna till i Bangkok flög vi vidare till Udon Thani, där vi sedan blev upphämtade av hennes föräldrar.
Trött som en gnu var man när vi kom till flygplatsen och inte blev jag piggare av att vi åt på en intilliggande restaurang. Sedan ville hennes bror, som är munk och bor i ett tempel utanför Udon Thani, prompt träffa oss idag. Kan inte säga att jag gjorde ett så gott första intryck genom att sitta och sova den mesta av tiden

Men familjen var trevlig och förståelsen fanns där. Dessutom var min tjej även rätt trött hon med.
Vi tillbringade första åtta nätterna i hennes föräldrars hus. Vi hade fri tillgång till hennes fars bil och passade på att åka in till närmaste storstad (Sakon Nakhon) lite då och då. Marknader besöktes, en stor shoppingrunda på supermarket och några restaurangbesök var väl det som vi hittade på i början. Inspektion av familjens risfält, hälsa på hela tjocka släkten, några enkla cermonier blev det också.
Efter de åtta nätterna tog vi bilen och for ned till Surin. Där sov vi en natt och på morgonen dagen efter mötte en god vän till oss två (Thaitjej, som bott i Sverige/Norge) med sin man i snart 10 år och som passade på att ta samma flyg ned med oss) och vi besökte först elefantfestivalen och sedan for vi iväg till hennes by som låg cirka 1 timmas bilfärd bort.
Efter tre nätter var det dags att säga adjö och vi for iväg och sov en natt i Ban Sang, innan vi dagen efter rundade Bangkok och for ned till Hua Hin för att se hur det står till med denna trevliga stad. Där stannade vi i 8 nätter och fixade bland annat översättning på några dokument som skulle bifogas ansökan om UT. När det var klart satte vi oss ned och fyllde i ansökan via webben. Tog ett par timmar och sedan var vi klara med hennes del och det firade vi med genom en tämlligen blöt kväll ute i barlivet på Jimmy Bar och dess duktiga husband.
Dagen efter fortsatte jag med att fylla i min del och sedan var det bara att avvakta tills ambassaden hörde av sig. Den 1:a december checkade vi ut från Hua Hin och for iväg hela vägen till Khon Kaen där vi passade på att slå läger för natten. Var lite ängsligt att passera de översvämningsdrabbade delarna norr om Bangkok och under en sträcka var vattnet oroväckande högt. Tur att man åkte en pickup.
Efter natten i Khon kaen åkte vi sedan på lite sightseeing och kom på kvällningen hem till hennes föräldrar igen där vi bodde fram tills dess mitt flyg hem skulle lyfta.
Har fått varit med om en hel del på denna resa och sett/upplevt delar som varit både nyttiga och lärorika för vårt förhållande. Vill påstå att hennes familj har det tämligen gott ställt. De äger stora risfält som gott och väl täcker hela familjens behov av ris för ett år. Huset ser ut att hålla en bra standard och gör det också. Västerländsk spoltoalett hade de också.
Vad hittade jag / vi på under semestern. Här kommer ett urval av händelser:
* Loy Krathong med hennes familj
* Privat visning av Kungens residens/plats/hus i Sakon Nakhon.
* Begravning av Buddist munk
* Rolig utekväll med hennes vänner på en nattclub i Sakon Nakhon. Najs att man fick ta in eget dricka

* Besökte utgrävning av dinosauriefynd.
* Träffa hela hennes tjocka släkt, fick medgivande att leva tillsammans utan giftemål, men dock förväntar de sig att vi skall få tillökning inom två år sade de
* Fick se hur de lever utanför turistorterna. Var hemma hos några fattiga vänner
Hennes familj var mycket trevliga. Den privata guidningen av kungens residens gjorde att jag köpte en flaska whiskey till min flickväns fars vän som jobbade på stället. Det skulle återgäldas genom att han dagen efter kom hem till oss på söndagen och broderligt skulle flaskan förtäras. Klockan 08 på morgonen...
Nåväl, hur har de gått med UT?
Vi blev kontaktade via ett email av ambassaden och nästföljande dag satt vi i telefonkö för att komma fram. Så småningom gjorde vi så och min flickvän uppgav sina kontaktuppgifter. En timme senare blev vi uppringda och en tid bokades: 15 December.
Intervjun flöt på bra, enligt min tjej. Var dock över på 20 minuter. Lång bussresa för så litet möte. Tar ju ändå cirka 10 timmar med buss. Sedan har vi gått i väntans tider. Ringde idag till Migrationsverket för att höra efter. Har ju varit stendött sedan intervjun. Fick veta följande:
Ansökan inlämnades 30 november
Intervju skedde 15 december
Papper skickades från Thailand till Migrationsverket 27:e december
Papprena har inte kommit fram till migrationsverket än... !!! Hon i kundtjänst sade att det tar normalt cirka 4 veckor. Tjena, inte undra på att myndigheterna inte hinner med sina sysslor. Helst sanslöst. Kanske borde starta upp ett eget företag som kan optimera verksamheten i statliga verksamheter.
Så... Där är vi idag. Då vi sökte elektroniskt, så utlovar de en handläggningstid på 3 månader. Vilket borde innebära att vi får besked senast sista februari. Hoppas såklart att det kortare tid.
Vi språkas vid en till två gånger per dag och jag längtar så efter henne. Man vänjer sig snabbt med tvåsamheten. Snart så hoppas jag att vi får besked, så att hon kan vara här.