* Status

Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Författare Ämne: Tankar så här i efterhand  (läst 8320 gånger)

0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad kambodjakungen

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
  • Antal inlägg: 1082
  • Kön: Man
SV: Tankar så här i efterhand
« Svar #80 skrivet: 10 augusti 2011, 19:18:31 »
Hoppas att det fortfarande går bra för er, var skönt att se ett lyckligt "slut" på färden =)
Som namnet antyder är jag mer Kambodja än Thailands resenär.
3Dec - 29Feb  Kambodja.

Utloggad neuthrino

• V.I.P
  • Antal inlägg: 142
« Svar #81 skrivet: 09 oktober 2011, 19:43:04 »
Härligt att det går bra för er, jag måste erkänna att jag hade mina aningar men nu är de som bortblåsta! Kör hårt och var vis =)

Utloggad Golfnörden

• V.I.P
  • Antal inlägg: 143
« Svar #82 skrivet: 20 oktober 2011, 16:20:14 »
Härligt att det går bra för er, jag måste erkänna att jag hade mina aningar men nu är de som bortblåsta! Kör hårt och var vis =)

Tack tack!

Nu har vi inte många dagar kvar tillsammans i Sverige. Men vi reser ned tillsammans den 8:e nov. och då blir det först ett besök på ambassaden för att lämna in UT och sedan tar vi oss till Don Muang för att flyga till Sakon Nakhon. Efter en vecka där, så tar vi oss söderut med bil till Surin och efter ytterliggare några dagar bilar vi till Hua hin för att sedan dra tillbaks till Sakon Nakhon. Kommer att resa hem 8:e dec. och då skjutsar de mig till Udon Thani som har flyg till Suvarnabhumi. Ska bli intressant att få se andra delar av Thailand. Tyvärr kommer inte golfklubborna med i bagaget, då jag istället har tänkt mig att ta med en resväska med hennes prylar hem igen. Vi har bestämt oss för att satsa långsiktigt på detta och det känns just nu som att det kan hålla i många år.

När hon kommer tillbaks till Sverige i vinter/vår, så kommer jag sätta henne på Svenskkurs. Hon är ganska klipsk, så jag tror att hon kommer att lära sig svenska snabbt. Hon har lärt sig betydligt mer svenska än vad jag lärt mig thai, även fast jag snappat upp en del nya fraser att kunna briljera med därnere.

Nu ska jag ta och läsa tipsen i forumet kring UT.

Ha det bra allesammans.

Utloggad Tomtebloss

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
  • Antal inlägg: 1460
  • Pussi - As good as it looks.
« Svar #83 skrivet: 21 oktober 2011, 05:48:22 »
Underbart! Jag sällar mig till gratulanterna och utbringar en skål (jag är i Pattaya) till er ära.

Lycka till med allt!  :thumbsup
Jag drar juli/augusti 2012!

Utloggad Hotspot

• V.I.P
  • Antal inlägg: 120
« Svar #84 skrivet: 31 december 2011, 15:22:45 »
Hur gick resan till Thailand ? Du skrev att du skulle tillbaks hit den 8:e dec och det är nyårsafton nu.
Vi sitter alla här och väntar med spänning på någon recension hur resan gick och vad som du fick uppleva där.

Om inte annat så önskar jag ett Gott Nytt År !!

Utloggad Anonym71

• Nybörjare
  • Antal inlägg: 1
« Svar #85 skrivet: 04 januari 2012, 19:43:06 »

På dagarna är hon nu ibland tillsammans med vänner som inte jobbar (och lirar kort), ibland vill hon ned till restaurangen där två av hennes vänner jobbar och ibland vill hon vara hemma för sig själv. Hon ringer sällan ned till Thailand nu. Tycker det är ett gott tecken som betyder att hon kommit tillrätta i Sverige och att hon trivs här.

Vi höres.

Är det bara jag som reagerade över texten i fet stil?
Många har hamnat i fördärvet för dom har blivit lurade och skuldsatt sig genom kortspel.

Utloggad Golfnörden

• V.I.P
« Svar #86 skrivet: 23 januari 2012, 17:45:44 »
Tjenare,

Det var länge sedan. Har lite nytt att förtälja kring oss. Vi åkte ned till Thailand tillsammans, samma dag som hennes visum gick ut. Resan ned förflöt bra, men istället för att stanna till i Bangkok flög vi vidare till Udon Thani, där vi sedan blev upphämtade av hennes föräldrar.

Trött som en gnu var man när vi kom till flygplatsen och inte blev jag piggare av att vi åt på en intilliggande restaurang. Sedan ville hennes bror, som är munk och bor i ett tempel utanför Udon Thani, prompt träffa oss idag. Kan inte säga att jag gjorde ett så gott första intryck genom att sitta och sova den mesta av tiden ;) Men familjen var trevlig och förståelsen fanns där. Dessutom var min tjej även rätt trött hon med.

Vi tillbringade första åtta nätterna i hennes föräldrars hus. Vi hade fri tillgång till hennes fars bil och passade på att åka in till närmaste storstad (Sakon Nakhon) lite då och då. Marknader besöktes, en stor shoppingrunda på supermarket och några restaurangbesök var väl det som vi hittade på i början. Inspektion av familjens risfält, hälsa på hela tjocka släkten, några enkla cermonier blev det också.

Efter de åtta nätterna tog vi bilen och for ned till Surin. Där sov vi en natt och på morgonen dagen efter mötte en god vän till oss två (Thaitjej, som bott i Sverige/Norge) med sin man i snart 10 år och som passade på att ta samma flyg ned med oss) och vi besökte först elefantfestivalen och sedan for vi iväg till hennes by som låg cirka 1 timmas bilfärd bort.

Efter tre nätter var det dags att säga adjö och vi for iväg och sov en natt i Ban Sang, innan vi dagen efter rundade Bangkok och for ned till Hua Hin för att se hur det står till med denna trevliga stad. Där stannade vi i 8 nätter och fixade bland annat översättning på några dokument som skulle bifogas ansökan om UT. När det var klart satte vi oss ned och fyllde i ansökan via webben. Tog ett par timmar och sedan var vi klara med hennes del och det firade vi med genom en tämlligen blöt kväll ute i barlivet på Jimmy Bar och dess duktiga husband.

Dagen efter fortsatte jag med att fylla i min del och sedan var det bara att avvakta tills ambassaden hörde av sig. Den 1:a december checkade vi ut från Hua Hin och for iväg hela vägen till Khon Kaen där vi passade på att slå läger för natten. Var lite ängsligt att passera de översvämningsdrabbade delarna norr om Bangkok och under en sträcka var vattnet oroväckande högt. Tur att man åkte en pickup.

Efter natten i Khon kaen åkte vi sedan på lite sightseeing och kom på kvällningen hem till hennes föräldrar igen där vi bodde fram tills dess mitt flyg hem skulle lyfta.

Har fått varit med om en hel del på denna resa och sett/upplevt delar som varit både nyttiga och lärorika för vårt förhållande. Vill påstå att hennes familj har det tämligen gott ställt. De äger stora risfält som gott och väl täcker hela familjens behov av ris för ett år. Huset ser ut att hålla en bra standard och gör det också. Västerländsk spoltoalett hade de också.

Vad hittade jag / vi på under semestern. Här kommer ett urval av händelser:
* Loy Krathong med hennes familj
* Privat visning av Kungens residens/plats/hus i Sakon Nakhon.
* Begravning av Buddist munk
* Rolig utekväll med hennes vänner på en nattclub i Sakon Nakhon. Najs att man fick ta in eget dricka ;)
* Besökte utgrävning av dinosauriefynd.
* Träffa hela hennes tjocka släkt, fick medgivande att leva tillsammans utan giftemål, men dock förväntar de sig att vi skall få tillökning inom två år sade de
* Fick se hur de lever utanför turistorterna. Var hemma hos några fattiga vänner

Hennes familj var mycket trevliga. Den privata guidningen av kungens residens gjorde att jag köpte en flaska whiskey till min flickväns fars vän som jobbade på stället. Det skulle återgäldas genom att han dagen efter kom hem till oss på söndagen och broderligt skulle flaskan förtäras. Klockan 08 på morgonen...

Nåväl, hur har de gått med UT?
Vi blev kontaktade via ett email av ambassaden och nästföljande dag satt vi i telefonkö för att komma fram. Så småningom gjorde vi så och min flickvän uppgav sina kontaktuppgifter. En timme senare blev vi uppringda och en tid bokades: 15 December.

Intervjun flöt på bra, enligt min tjej. Var dock över på 20 minuter. Lång bussresa för så litet möte. Tar ju ändå cirka 10 timmar med buss. Sedan har vi gått i väntans tider. Ringde idag till Migrationsverket för att höra efter. Har ju varit stendött sedan intervjun. Fick veta följande:
Ansökan inlämnades 30 november
Intervju skedde 15 december
Papper skickades från Thailand till Migrationsverket 27:e december
Papprena har inte kommit fram till migrationsverket än... !!! Hon i kundtjänst sade att det tar normalt cirka 4 veckor. Tjena, inte undra på att myndigheterna inte hinner med sina sysslor. Helst sanslöst. Kanske borde starta upp ett eget företag som kan optimera verksamheten i statliga verksamheter.

Så... Där är vi idag. Då vi sökte elektroniskt, så utlovar de en handläggningstid på 3 månader. Vilket borde innebära att vi får besked senast sista februari. Hoppas såklart att det kortare tid.

Vi språkas vid en till två gånger per dag och jag längtar så efter henne. Man vänjer sig snabbt med tvåsamheten. Snart så hoppas jag att vi får besked, så att hon kan vara här.

Utloggad Che

• V.I.P
  • Antal inlägg: 157
« Svar #87 skrivet: 23 januari 2012, 18:40:12 »
Helt fantastiskt
Tack för storryn  :clap:
Hoppas att det går bra för Er
             :wai2
^^Asia, Here I Come

Utloggad Qbase

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
  • Antal inlägg: 1091
« Svar #88 skrivet: 23 januari 2012, 23:48:41 »
Så... Där är vi idag. Då vi sökte elektroniskt, så utlovar de en handläggningstid på 3 månader. Vilket borde innebära att vi får besked senast sista februari. Hoppas såklart att det kortare tid.

Och inte blir det mkt lättare när man ska ansöka förlängning av UT blev man varse idag.
Upp till 6 månaders väntetid och då är man helt låst och kan inte lämna Sverige. (eller resa tillbax rättare sagt)

Här trodde man att det skulle vara en bagatell i jämförelse med den första proceduren men icke sa Nicke!

Trevlig story som sagt och allting löser sig förr eller senare vilket du lär märka.
Dä ä bar å vänt!  :0
Fyra nyanser av brunt är inte fel.. :downtown:

Utloggad Golfnörden

• V.I.P
« Svar #89 skrivet: 09 februari 2012, 19:07:53 »
Igår ringde jag på nytt upp migrationsverket. Efter cirka 30 minuter i kö (tur man har högtalartelefon på sitt privata kontor och därmed kunde jobba under tiden) så blev det min tur. Uppgav ärendenummer och namn på min tös och fick beskedet att:

-"Jodå papprena har kommit fram, men är nu på väg ned till Thailand igen!", svarade hon i kundtjänst.
-"Varför?", frågade jag.
-"Vet inte", svarade hon
-"Kommer ni fortfarande hinna med er utlovade deadline på tre månader"
-"Det kan inte jag svara på"
-"Finns det någonting jag kan göra"
-"Vänta"

Roligt värre.
Men jag får försöka göra som Qbase säger: Dä ä bar å vänt. Synd bara att man inte har det där norrländska lugnet/mentaliteten utan jag känner mig mer som en speedad labratorieråtta på uppåttjack...

Första gången på 5 år som jag tillbringar februarimånaden i Sverige. Och dessutom på egen hand. Men men, det skall väl gå och uthärda också. Hoppas på besked inom kort, så att dagarna blir ljusare.

Utloggad kambodjakungen

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
  • Antal inlägg: 1082
« Svar #90 skrivet: 17 februari 2012, 15:05:35 »
Hoppas på det bästa!

Lycka till med allt ;)
Som namnet antyder är jag mer Kambodja än Thailands resenär.
3Dec - 29Feb  Kambodja.

Utloggad Golfnörden

• V.I.P
« Svar #91 skrivet: 23 februari 2012, 20:46:49 »
 :yahoo :yahoo :yahoo :yahoo :yahoo :yahoo :yahoo :yahoo :yahoo :yahoo

Idag fick jag beskedet: UT beviljat!

Tyvärr togs inga fingeravtryck och fotografier vid hennes intervju på Ambassaden. Så nu får hon bege sig dit igen innan de kan börja tillverka ett kort, sedan skulle det enligt migrationsverket kunna ta upp till 3 veckor innan kortet är klart. Därefter kan hon borda första bästa plan till Sverige :)

Utloggad Kurios

• Global Moderator
  • Diamant VIP
  • Antal inlägg: 6295
« Svar #92 skrivet: 23 februari 2012, 21:19:33 »
Ett stort grattis till det. :thumbsup

Den som väntar på något gott o.s.v. :)

Utloggad zinken

• V.I.P
  • Antal inlägg: 210
« Svar #93 skrivet: 23 februari 2012, 22:28:46 »
 :thumbsup grattis  :thumbsup

Zinken

Utloggad Baldrick

• V.I.P
  • Antal inlägg: 138
« Svar #94 skrivet: 23 februari 2012, 22:42:46 »
Härligt, lycka till!
Joråsåatte.....

Utloggad Tomtebloss

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
  • Antal inlägg: 1460
  • Pussi - As good as it looks.
« Svar #95 skrivet: 24 februari 2012, 08:03:28 »
Det är bara att gratulera! Lycka till återigen  :thumbsup
Jag drar juli/augusti 2012!

Utloggad Mrcloud

• En flygande semesterfågel
  • Surr medlem
  • Silver V.I.P
  • Antal inlägg: 727
  • En grön mans uppgift
« Svar #96 skrivet: 24 februari 2012, 08:10:51 »
Jag måste också gratulera ..  :thumbsup and good luck , with you both!
Dyselxi har många här inklusive jag , men det hindrar mig inte att skriva ändå så gott jag kan...

Utloggad Chingchang

• V.I.P
  • Antal inlägg: 120
« Svar #97 skrivet: 04 april 2012, 12:36:03 »
Grattis! Hoppas allt går bra för er

Utloggad Rolf sv

• Surr medlem
  • Hangaround
  • **
  • Antal inlägg: 66
« Svar #98 skrivet: 09 april 2012, 21:08:58 »
Vilken härlig berättelse  :clap:
Jag har nu för första gången sträckläst hela denna tråden (ja, jag kunde inte sluta) och måste säga att det var riktigt spännande och trevlig läsning, och så måste jag säga grattis och önska er lycka till :thumbsup
Ja då var det klart, flyger till Bangkok 27/7 för vidare färd till Pattaya

* Info

• *Totala Poster: 110160
  • *Total Ämnen: 5344
  • *Online idag: 32
  • *Mest Online: 256
(28 april 2011, 12:48:13)
  • *Medlemmar: 3
  • *Gäster: 23
  • *Totalt: 26