* Status

Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Författare Ämne: Tankar så här i efterhand  (läst 8320 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Golfnörden

• V.I.P
  • Antal inlägg: 143
  • Kön: Man
Tankar så här i efterhand
« skrivet: 07 mars 2011, 19:53:11 »
Tjenare allesammans,

Är ledsen att jag inte höll er uppdaterad på denna semester jag "nyss" haft. (4-28/2) Efter två resor till Thailand på kort tid (se tidigare inlägg kring min förra resa i november. Har för mig att tråden heter: Rapport från Hua Hin, november 2010) och totalt 6½ vecka i det förlovande landet är jag just nu i något stadium av deprission.

Som någon av er kanske minns, så spenderade jag 2 av 3 veckor i November/December med samma trevliga tjej. Efter hemkomsten till Sverige och mellantiden över jul/nyår och januari höll vi kontakt via telefon ett par gånger i veckan. Jag funderade länge och väl och beslutade sedan att kolla upp villkoren för Visum. Min tanke var att om allt kändes lika bra som senast jag var nere, så skulle jag efter någon dag fråga om hon var villig att testa på Sverige ett par månader i sommar. Jag tillbringade därmed hela denna semester med en och samma tjej och hennes kompisar (dock ingen trekant eller något sådant), därmed tänkte jag att det inte var lika intressant läsning för er andra som under novemberresan.

Hur som helst: Landade i Bkk den 5:e, flög via Thai och allt gick bra. Tog sedan min privattaxi ned till Hua Hin och checkade in på hotellet cirka 0830. Bodde även denna gång på Sukwilai. Dock verkade min bokning ha spolats bort av något virus eller dylikt. Fick ta ett dyrare rum då det var det enda lediga. Å andra sidan prutade jag ned priset med 300 bath per dag, så skillnaden mot min bokning blev inte speciellt stor. Efter en kort inköpsrunda av diverse förnödenheter och förbrukningsmaterial så uppsökte jag poolen och sov bort resten av dagen för att vara piggare på kvällen. Mötte upp min donna och en enorm glädjekick spred sig. "Tror fanimig att jag är kär" kom jag ihåg att jag tänkte innan det blev dags för ett stort välkomstparty och en barnota på inte så blygsamma 8.000 bath trots bara en "ring the bell"... Kostar att ligga på topp ;)

Två dagar senare kunde jag inte hålla mig längre. Måste få veta vad hon tycker och se hennes reaktion. Än fanns tid att överge henne och dra till Pattaya för att försöka hitta andra tjejer och glömma henne. Hennes beteende och svar när hon fick höra min fråga om hon kunde tänka sig komma till Sverige gjorde att jag tänkte att antingen är hon värd en Oscar för bästa skådespeleri, eller så har hon verkligen de rätta känslorna för mig. När vi skulle bli mer intima ett litet tag senare, så tog hon mina kådisar och slängde dem i papperskorgen och sade att de behövdes inte mer. Nja, sade jag. Lite väl tidigt att skaffa barn redan innan vi vet om vi trivs tillsammans, om hon gillar sverige och dessutom är inte UT ens fixat. Hade redan förklarat min tanke om att hon först kommer till Sverige på ett 3 mån turistvisum. Trivs hon sedan i Sverige, så får hon ändå åka tillbaks och vi söker då ett UT. Det borde bli klart någon gång i oktober/November om det går "normalt snabbt" och sedan vore det passande om jag åkte ned i November och sedan kunde vi resa till Sverige igen tillsammans. Hon höll med om att det var en bra idé.

Semestern lunkade på. Fick se en hel del sevärdheter och naturupplevelser som jag inte skulle ha gjort på egen hand. Efter cirka halva semestern satte vi oss ned för att börja fylla i visumansökan. Hon saknar i dagsläget Pass och skall ansöka om pass i morgon i sin hemby. Vi fyllde dock i de uppgifter vi kunde och det framkom att hon hade ljugit om sin ålder. Hon var i själva verket inte 22 utan 19 (!) Trodde man behövde vara 20 år för att få jobba i en bar, men tydligen inte. Vi pratade kring detta om att inte ljuga för varandra och jag tror innerligt att det är den enda lögnen hon gett mig.

Semestern fortskred. Pratade lite med hennes syster via telefon en dag. Systern tyckte liksom min tjej att vi inte borde åka till Sakon Nakhon denna resa, utan iståfall i november när jag är nere i Thailand nästa gång. Tyckte det passade bra, då kunde man ha närhet till beachen och golfbanorna under hela denna resa. När jag åker ned i November igen kommer jag inte att ta med golfklubborna, dels för att det är bökigt att resa omkring med dessa och dels eftersom vi då har möjlighet att lasta upp mer bagage från Thailand till Sverige utan att pröjsa övervikt.

De sista dagarna upphörde i stort sett festandet. Vi drack bara enstaka öl/drinkar för att få mer tid tillsammans. Baren spenderade jag bara totalt 1 timme i de sista tre dagarna. Istället var vi mest för oss själva på kvällarna. På dagarna blev det shopping och beachrundor tillsammans med en eller två av hennes kompisar. Sista dagen på plats, så lagade min tjej till en trerätters avskedsmiddag som var riktigt riktigt god. Hon följde sedan med till flygplatsen tillsammans med en kompis för att ta farväl på flygplatsen. Det var riktigt riktigt jobbigt kan jag säga. De skulle sova över i Bangkok hos en avlägsen släktning till hennes kompis och sedan åka tillbaks till Hua Hin under måndagen (1:a mars), där hon skulle stanna tills en vännina till min tjejs mor skulle resa hem den 4:e. Vi träffade denna dam under sista veckan och kom överens om att de skulle åka hem tillsammans.

Nu har jag varit hemma en vecka. Kort tid egentligen, men jag är som sagt deprimerad och tycker det känns som en månad sedan jag var nere. Har efter hemkomsten i stort sett pratat med min tjej en gång per dag och i morse när det kändes extra tungt med hela arbetsveckan framför sig, så ringde jag ned och fick mig en uppdatering hur det var för min tjej att komma hem till sitt gamla flickrum, träffa vänner och bekanta i Sakon Nakhon. Det fick mig faktiskt att bli på riktigt gott humör och den känslan höll i sig till veckans första möte.

Har lite tankar så här i efterhand. Hon har inte arbetat som barflicka speciellt länge, "bara" ett par månader. Ingen annan i min släkt har någonsin varit i Thailand, men jag har ändå sagt att hon arbetat i Baren som barflicka till mina föräldar, men att hon just nu åkt tillbaks till sin hemby för att läsa upp sin engelska lite mer inför Sverigebesöket som kommer att bli i vår/sommar. Men som sagt mina tankar är som följer:

Jag undrar om jag kommer att bli utnyttjad. Jag vet att jag inte ser ut som en casanova och att det finns bra många svenskar som skulle ge allt för att få tillbringa en tid i sänghalmen med min tjej för hon ser verkligen läcker ut. Är rädd att hon sticker sin pys så fort hon bara kan när hon väl fått känna på Sverige lite. Visserligen tror jag innerst inne att hennes känslor för mig med är sanna och att jag inte bara är en möjlighet att få komma till Sverige. Jag har inte speciellt gott ställt, men har tänkt ut att jag gott och väl kan spendera 50.000 SEK på henne. Jag tror jag kommer grämma mig mer för att jag inte försökte, än att bara säga att "Sorry babe, ha det bra i Thailand, så ses vi nästa gång jag är nere". I bakhuvudet finns att hennes syster fann en falang från Irland som fixade allt för henne så att hon kunde komma dit. Sedan allt var klart, så skiljde hon sig och lever nu tillsammans med en annan kille. Frågade min tjej om hon visste anledningen till detta, men hon sade bara att "min syster är lite krävande" och sedan ville hon inte prata mer om den saken.

Hur mycket pengar kommer hon att skicka till sin mor varje månad? Jag vet, det är en fråga som vi borde ha rett ut tidigare, men som jag inte velat tagit upp. Jag gav henne 40.000 bath i fickpengar som skall täcka både kostnader för Visumansökan, pass och resor till och från hembyn till BKK tänkte jag, men satte i halsen när hon sade att hon ville ha lite mer fickpengar då det inte skulle räcka länge för henne. Visade sig att hon tänkte skänka 15-20.000 till sin mor. Sade att hon kunde väl sträcka sig till max ett par tusenlappar till sin mor och sedan resten till sig själv. Blev vårt första riktiga gräl, då frågan kring ålder inte var ett riktigt gräl. Men dagen efter krutröken lagt sig, så pratade vi lite om detta igen och det verkade som om hon tagit åt sig lite av mina västerländska tankar, även om jag sagt att jag kunde kompromissa något och i nödfall skicka mer pengar. Hade förklarat att jag ville spara varje möjlig slant till en ny garderob i Sverige, för det lär hon nog behöva även om vi shoppade lite jeans och så under denna resa och det tyckte nog hon var en vettig tanke.

En tredje tanke jag har är det där med giftemål. Jag har sagt vad jag tycker, att det tidigast kan bli tal om giftemål efter dess vi bott tillsammans en längre tid. Tror hon förlikat sig med den tanken, men gett mig en gliring om att hon gärna ser en ring på sina fingrar i slutet av första vistelsen i Sverige. Vet inte om jag är redo för giftemål redan så snart. Samtidigt kanske detta snabbar på/förenklar UT lite. Å andra sidan har jag pratat med en annan Thailändska som är bosatt i Sverige sedan 2004 och som gav mig rådet att "absolut inte gifta dig med denna kvinna". Nåväl, återstår att se hur man gör på den fronten.

En fjärde tanke är att jag såklart önskar såsmåningom att hon själv bidrar med pengar till vår gemensamma hushållskassa när hon väl är här på UT och kan gå SFI. Till saken hör att hon är mycket lättlärd och kan redan en del svenska. Tror hon kommer att lära sig "grundsvenska" under sitt turistvisum. Tror hon kan få något jobb om hon bara vill. Däremot vet jag inte hur hon ställer sig till det hela. Visserligen tjänar jag ungefär 1½ ggr mer än en vanlig industriarbetare, men det blir lite knapert att leva två på och dessutom ha pengar över till resor och utflykter mm.

Nåväl, lite av mina tankar som kommit så här i efterhand. Kände jag behövde skriva av mig lite och delge vad som rör sig i en gulfebersjuk hjärna. Saknar henne oerhört. Om cirka 2 månader hoppas jag verkligen att Västmanland får besök av en lite pingla från Thailand och som förälskar sig ännu mer i mig och dessutom i Sverige.

Ha det.
/Golfnörden - som slog till med en 78 runda brutto (64 netto) och personbästa någonsin på sista golfrundan på Springfield.
« Senast ändrad: 07 mars 2011, 20:04:42 av Golfnörden »

Utloggad Hud

• Global Moderator
  • Diamant VIP
  • Antal inlägg: 5367
    • hgs.st
SV: Tankar så här i efterhand
« Svar #1 skrivet: 07 mars 2011, 20:33:15 »
Tack för din berättelse.
Jag hoppas att allt ordnar sig på bästa sätt för dig och att ni får en bra tid tillsammans.
Det är jättesvårt att säga vad som kommer att hända i framtiden då alla förhållanden är olika (precis som i Sverige).
Varför måste ag vara i ett land där det fortfarande snöar i april?!

Utloggad Ozz

• Global Moderator
  • Guld V.I.P
  • Antal inlägg: 1558
« Svar #2 skrivet: 07 mars 2011, 20:55:17 »
Låter underbart härligt men tyvärr ringer det några varningsklockor i mitt kritiska huvud.
Hon har inte arbetat som barflicka speciellt länge, "bara" ett par månader.
Klassisk fras för att inte "skrämma bort" sin falang.

att hon hade ljugit om sin ålder. Hon var i själva verket inte 22 utan 19 (!)
Har hon ljugit en gång så räkna med att det blir fler.

Jag undrar om jag kommer att bli utnyttjad.
Det kommer du garanterat att bli men bara du kan avgöra om "det är värt det"

"min syster är lite krävande" och sedan ville hon inte prata mer om den saken.
Äpplet faller inte så långt från trädet.

men satte i halsen när hon sade att hon ville ha lite mer fickpengar då det inte skulle räcka länge för henne.
Även om du hade gett henne 60K "från början" så hade det varit för lite.

så pratade vi lite om detta igen och det verkade som om hon tagit åt sig lite av mina västerländska tankar
Jag tror snarare att hennes skådespelartalanger fick dig att tro det.

även om jag sagt att jag kunde kompromissa något och i nödfall skicka mer pengar.
Precis vad hon ville höra och kommer att utnyttja när buffeln eller moster dör.

delge vad som rör sig i en gulfebersjuk hjärna
Det är du som är det STÖRSTA problemet, man kan ta tjejen ur baren men aldrig baren ur tjejen är ett klassiskt uttryck.

Nu har jag varit negativ och skeptisk som satan och jag har inga personliga erfarenheter av fast sällskap i Thailand. Däremot har jag läst ett antal mycket bra böcker i ämnet. Har du inte läst dem så rekommenderar jag dig att göra det innan du börjar skicka pengar, börja med Private Dancer (Privat Dansös på svenska). Har du inte fått en ändrad inställning efter dem så finns det bara två alternativ.
1. Du är så fruktansvärt sjuk i Gula febern att du är obotlig.
2. Tjejen kanske är undantaget från regeln.

Jag ber om ursäkt för alla mina negativa ord och jag hoppas verkligen att jag har fel i mina antaganden.

14 slag på en bruttorunda på 78, då måste du sänkt dig rejält. Grattis!

//Ozz

Utloggad sammy

• Hangaround
  • **
  • Antal inlägg: 71
« Svar #3 skrivet: 07 mars 2011, 21:51:48 »
kärlek är alltid vackert! det är klart att du ska satsa på denna tjej som du är så härligt förälskad i! ta hit henne, njut av varandra, planera för en gemensam framtid, gör allt för att det ska gå så bra som möjligt! ett gott tecken är att du spelar bättre golf än någonsin, då har hon ju bevisligen bra inflytande på dig!

bara en sak som du absolut ska göra innan ni gifter er: självklart ska ni skriva äktenskapsförord! det gör att du kan vara säker på att kärleken är äkta och att du inte tar någon risk att förlora hälften av vad du äger om det ändå skulle gå snett. vänta också minst ett år innan ni skaffar barn.

önskar er all lycka! din historia gör mig alldeles varm om hjärtat! själv har jag alltid följt mitt hjärtas röst och hittills har jag aldrig ångrat det. det enda man ångrar i livet är det man inte gör. ge livet och kärleken en chans!

Utloggad ganglere

• Troll.
  • Surr medlem
  • Silver V.I.P
  • Antal inlägg: 858
  • --o-O-o--
« Svar #4 skrivet: 07 mars 2011, 22:13:04 »
Det ringer en hel del varningsklockor. Var rätt många saker som jag blev minst sagt alarmerad av. Ozz skrev ett bra inlägg där han tog upp de viktigaste. Lite jobbigt dessutom att få rådet att absolut inte gifta sig med henne. Kanske det är en bra tjej ändå? Vem vet. Var försiktig dock. Gör som sammy skrev om det går så långt. Äktenskapsförord.
:)

Utloggad Golfnörden

• V.I.P
« Svar #5 skrivet: 07 mars 2011, 22:50:27 »
Jag tackar för svaren. Det som Ozz skriver är väl det som man är lite rädd för. Samtidigt så kör jag nog på Sammys linje då jag troligen klarar av att mista lite pengar. Det är bättre än ovissheten om jag inte tar denna chans. Tiden får utvisa om det är kärlek mellan oss två (vilket jag tror på) eller om det enbart är lurendrejeri. Hur som helst, så tycker jag just nu att det är en toppentjej jag hittat och att jag inte borde tvivla på henne. Men, nu när det är en sisådär 8.300km emellan oss så har man börjat grubbla och det är nog det värsta med det hela. Allt kändes så bra därnere.

"min syster är lite krävande" och sedan ville hon inte prata mer om den saken.
Äpplet faller inte så långt från trädet.

även om jag sagt att jag kunde kompromissa något och i nödfall skicka mer pengar.
Precis vad hon ville höra och kommer att utnyttja när buffeln eller moster dör.

14 slag på en bruttorunda på 78, då måste du sänkt dig rejält. Grattis!

Kan nämna att min tjej har ett par brännmärken från cigaretter och grillgaffel i låret efter fighter med sin syster som tydligen verkar ha rätt kort stubin. Min tjej har än så länge inte visat några aggressiva tendenser. Men såsom min tjej sade det hela så tolkade jag att hennes syster lämnade sin första man eftersom hon inte fick det hon ville ha. Kan dock ha varit som så att han tröttnade på hennes krav.

Angående det där med att skicka pengar i nödfall tror jag hon förstått att jag kan göra, men låter mig inte luras. Hon sade själv att vissa tjejer är inte bra och försöker hela tiden mjölka falanger på pengar med döda bufflar och sjuka föräldrar. Kanske ett sätt att så ett frö i mig visserligen, så att jag verkligen ska tro henne om hon meddelar sådant. Men å andra sidan så tror jag inte jag kommer att få det samtalet. När vi pratades vid i lördags skämtade hon med mig och sade att: "Oh no. Our buffalo just died in front of me. I need money" lite med glimten i ögat.

Tackar angående golfen. Var sista rundan av de 8 jag lirade under mina 22 dagar nere på plats. Blev en sänkning från 12,9 ned till 10,8. Snart singelspelare.

Utloggad Ozz

• Global Moderator
  • Guld V.I.P
« Svar #6 skrivet: 07 mars 2011, 23:09:17 »
Visst är det underbart att vara förälskad och jag är den första att ställa mig i ledet med skammen om att jag hade fel i denna tråden om det skulle visa sig att jag är fel ute. Men kör hårt och lev livet, men låt henne inte köra över dig och har du inte läst böckerna jag nämnde så läs dem. Om inte annat för att få lite goda råd på vägen.

Kärleken kan vara underbar, i morgon är det 27 år sedan jag träffade en 17 år gammal tjej och sedan den dagen har hon vaknat vid min sida varje morgon och vi har det bättre än någonsin. Idag 27 år senare med tuttar som är lite "längre" och ett ansikte som åldrats långsamt kan jag bara säga att jag är världens lyckligaste. Snart är det dags för vår årliga honeymoon i Thailand :)

Jag som var glad att komma ner i hcp15 och bogey runt om förra året har tydligen en del jobb kvar innan vi kan börja snacka på allvar ;)
//Ozz

Utloggad Tomtebloss

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
  • Antal inlägg: 1460
  • Pussi - As good as it looks.
« Svar #7 skrivet: 08 mars 2011, 00:45:28 »
Jag gratulerar :)

Vet hur det känns med alla sina tvivel. Ha inte för brått är lätt att säga. Men samtidigt så lever man bara en gång och varför inte försöka få så mycket tid ihop som möjligt då?

Fast var försiktig och tenderar beloppen ramla iväg uppåt så dra i bromsen. Bra saker att skylla på är att du måste spara för att hon ska komma till dig, eller du ska kunna hälsa på henne. Att bara öppna på börsen kan bli väldigt fel misstänker jag.

Jag önskar lycka till i fortsättningen och håller tummarna att allt ska bli bra för er!  :thumbsup

Edit:
Lägger till en länk i all välmening om en amerikan som söker efter sin thaiflickvän. Jag hade placerat henne som en svag 4:a utseendemässigt på en skala 1-10, men snubben spenderade över 200.000 USD på huset, där han trodde han skulle avsluta livet tillsammans med henne. Ska man tycka synd om honom, eller han får skylla sig själv?

Nåväl, huset blev väldigt fint, men över 200000 USD  :crazy: i LOS, det kan man köpa ett helt hotell för?  :hmm :scratch

Tycker klippet har med ämnet att göra såtillvida att man ska fundera mer än en gång på vad man skickar pengar för. Om man nu väljer att göra det. Jag har inte skickat ett öre till min "flickvän" och vi har fortfarande kontakt. Tänk er för vad ni lägger pengarna på! Har inte kollat forumet om klippet finns redan, men här kommer en länk:

MVH Tomtebloss
« Senast ändrad: 08 mars 2011, 05:31:39 av Tomtebloss »
Jag drar juli/augusti 2012!

Utloggad sammy

• Hangaround
  • **
  • Antal inlägg: 71
« Svar #8 skrivet: 08 mars 2011, 08:47:46 »
Ozz, vilken solskenshistoria ditt liv är! Din thaitjej var alltså 17 år när ni träffades och ni har varit tillsammans i 27 år nu skriver du! Helt underbart! Hur gammal var du när ni träffades? Var och hur träffades ni?

Utloggad Ozz

• Global Moderator
  • Guld V.I.P
« Svar #9 skrivet: 08 mars 2011, 08:58:52 »
Ozz, vilken solskenshistoria ditt liv är! Din thaitjej var alltså 17 år när ni träffades och ni har varit tillsammans i 27 år nu skriver du! Helt underbart! Hur gammal var du när ni träffades? Var och hur träffades ni?
Japp, hon var 17 och jag var 18 år på den tiden. Hon kom som praktikant på den restaurangen jag jobbade på i Göteborg och det klickade 2 timmar senare på fikarasten och sedan dess har vi som sagt varit ett par. Men något som många glömmer är att vårda sitt förhållande och göra roliga saker även efter så lång tid. Det har vi verkligen gjort och de som träffat mig/oss här på forumet kan nog intyga att vi har lika "kul" som alla singlar i LOS. Ibalnd hittar man rätt direkt.
//Ozz

Utloggad Kurios

• Global Moderator
  • Diamant VIP
  • Antal inlägg: 6295
« Svar #10 skrivet: 08 mars 2011, 09:04:28 »
Till att börja med vill jag tacka för din berättelse, det är alltid roligt att få läsa om andras erfarenheter och funderingar. :wai2

När jag läste berättelsen så fick jag intrycket av att du redan bestämt dig och nu i efterhand börjat få vissa tvivel inför det hela och det är enligt mig fullt förståeligt. Vidare verkar det mer som om du mest vill skriva av dig lite, och kanske få lite andra synpunkter och infallsvinklar som du ännu inte tänkt på, än att få svar på hur du ska göra. Men det är bara mina egna spekulationer.

Några riktigt bra synpunkter har redan kommit, även om några har varit något mer negativa och i något fall har det kommit input från någon som bara ser rosa moln framför sig.

Jag tycker att du gör rätt i att ta hit henne. Då kan ni dela vardagen tillsammans och lära känna varandra bättre och utifrån det kan man sedan känna efter hur det känns. Känns det så bra som du säkert hoppas att det ska göra så kan ni gå vidare i maklig takt. Det finns ingen anledning att rusa in i något som exempelvis äktenskap bara för att hon är från Thailand. Man kan ha en ceremoni i hennes by för att visa att man menar allvar efter ett tag, men det ska i så fall ske när du känner att det känns rätt och inte för att hon, eller någon i den övriga släkten vill det.

Barflicka eller ej är inget jag personligen skulle hänga upp mig på. Det är en sak som du och bara du kan avgöra om du tycker att det är ok. Den lilla erfarenheten jag har är att de i många fall har en fasad utåt i början men den rämnar efter någon eller några veckor när ni lärt känna varandra bättre och hon börjar lita på dig. Jag antar att ni redan kommit så långt i ert förhållande?

Om du kommer att bli utnyttjad?
Det beror lite på dig själv skulle jag vilja påstå. Det innebär naturligtvis vissa kostnader att få hit henne men det får man ta, likaså med en ny garderob men det har du ju redan kalkylerat med. Inga konstigheter där att tala om.

Däremot så kan det komma ett anspråk på att skicka hem pengar till familjen och i den frågan bör du vara mer restriktiv, där finns möjligheten att bli utnyttjad om man inte ser upp.
# Vilken summa anser de att de behöver och vad skall pengarna användas till?
# Är det föräldrar som inte själva kan arbeta tillräckligt mycket för att försörja sig?
# Hur ser den övriga familjesituationen ut?
# Vad går de pengar hon redan idag skickar hem till?

Du nämnde att du gett henne 40000 baht i fickpengar som skulle täcka olika utgifter i samband med ansökningar och resor m.m. och att hon ville ge 15-20000 av dessa till sin mor. Som jag ser det, utan att ha någon praktisk erfarenhet av det, så skulle den återstående summan mycket väl täcka de kostnaderna. Att hon vill ge sin mamma pengar är egentligen heller inte särskilt förvånande. Hon skickade med största säkerhet mer än den summan hem varje månad sedan tidigare. Ta reda på vad pengarna hon ger sin familj ska gå till och hur de själva försörjer sig.

Naturligtvis ska hon efter att ha gått och utbildat sig hjälpa till med att dra in pengar till hushållskassan. Hon kan säkert ha något extrajobb under tiden hon studerar med för att på så sätt hjälpa till lite under tiden. Det bör hon vara införstådd med eller åtminstone bli det under hennes första vistelse här. De flesta vill jobba och genom att göra det får de en större respekt och förståelse för pengarnas värde, något de saknar om de bara blir försörjda. Tycker hon att hon bara ska bli försörjd och inte alls har för avsikt att bidra med annat än ordinära hushållssysslor på dagtid så finns det anledning att dra öronen åt sig.

Det finns en del andra medlemmar som gjort samma resa som den du nu påbörjar och utrustade med en hel del tålamod så har det löst sig på ett väldigt bra sätt för de flesta av dem. En av dem träffade jag tidigare under min senaste resa och även om han hade det lite tufft i början, delvis p.g.a. missförstånd och ömsesidig osäkerhet, men nu har de det bra och han såg verkligen ut att trivas med livet.

Annars har jag väl inte så mycket mer att tillägga, det har som jag tidigare sagt redan framkommit en del tänkvärda synpunkter så det enda som återstår är att önska dig/ er lycka till och jag hoppas att vi senare kommer att få ta del av fortsättningen på historien.

Utloggad Hud

• Global Moderator
  • Diamant VIP
  • Antal inlägg: 5367
    • hgs.st
« Svar #11 skrivet: 08 mars 2011, 16:59:40 »
Men något som många glömmer är att vårda sitt förhållande och göra roliga saker även efter så lång tid. Det har vi verkligen gjort och de som träffat mig/oss här på forumet kan nog intyga att vi har lika "kul" som alla singlar i LOS. Ibland hittar man rätt direkt.
Jag kan intyga att det är så.
Ett stabilt par som har roligt och som man kan ha roligt med.
Varför måste ag vara i ett land där det fortfarande snöar i april?!

Utloggad pelle61

• Nybörjare
  • Antal inlägg: 1
« Svar #12 skrivet: 08 mars 2011, 17:35:03 »
Det är bättre att ångra det man har gjort, än det man inte fick gjort när man ligger på ålderdomshemmet.
 MVH. Pelle (Lycklig gift med en underbar thaitjej :hb)

Utloggad Golfnörden

• V.I.P
« Svar #13 skrivet: 08 mars 2011, 23:20:13 »
Tack Kurios ett bra och kreativt inlägg, mycket uppskattad och nyttig läsning.
Tack även till Ozz (och Tomtebloss) som ger nyttiga infallsvinklar. Den där boken går att köpa på Adlibris för 119kr, så jag slår nog till i dagarna. Skall kolla upp andra böcker att köpa på en gång när man ändå håller på. Missade ju bokrean för tioende året på raken eller något sådant. Gillar att resa bort från Sverige i februari och har förutom i Thailand varit i indonesien, mexico, Sydafrika, Nya Zeeland och några fler ställen under februarimånaden.

Mycket riktigt stämmer dina spekulationer Kurios. Har bestämt mig, men som sagt så börjar man grubbla mer och mer när längtan växer och växer, vilket fick mig att bli mer och mer orolig och även till viss del deprimerad. Jag ville mest skriva av mig och dessutom se om det fick några reaktioner från andra läsare. Kändes faktiskt lite bättre efter jag skrivit klart också.

Lite mer info kring hennes familj: Jag vet att hennes mor arbetar som kokerska och gör bland annat mat till skolor samt att min tjej var med och hjälpte till när hon bodde hemma tidigare. Därifrån har hon fått sina kok-kunskaper. Som jag skrev tidigare så har min tjej även en syster som är bosatt på Irland. Där arbetar systern med massage. Hon har även en yngre bror som är munk för tillfället. Hon talar inte någonting om sin far, så jag vet inte vad han pysslar med. Vet bara att hon skäms lite för att hennes föräldrar kan vara på väg att skilja sig, det sade hon en kväll när vi pratade om våra föräldrar och syskon mm. De är dock inte skilda just nu.

Hur som helst, så är det svårt att skriva ned helheten i allt som sagts, hänt och skett under de veckor vi träffats och även via telefon. Min totala upplevelse och magkänsla säger att detta kan gå. Jag lovar att löpande skriva om hur det går för oss framöver och har jag något nytt att delge eller förtälja så kommer jag att skriva vidare i denna tråd.

Utloggad Golfnörden

• V.I.P
« Svar #14 skrivet: 21 mars 2011, 23:33:29 »
Ett par veckor sedan sist... Vad har hänt?

Min tös åkte hem som planerat till Sakon Nakhon och har varit där sedan dess. Passet är fixat och jag fick en fotokopia skickad till mig. Var tur det, eftersom jag skrivit stavfel på samtliga dokument där hennes efternamn skall stå. Likaså gjorde jag rätt som väntade på passet för att boka en flygbiljett.

Kollar jag på flygbiljett via Thaiairways, så kostar en flygstol ca: 47.000 bath. Visserligen borde det finnas billigare biljetter, då det inte direkt är högsäsong att resa i maj och augusti. Men, men. Hade räknat med detta och accepterat priset. Dock går det inte bra att boka biljetten och sedan vänta med betalningen till visumet är klart utan att gå till resebyrå. Så jag gjorde det i lördags. Priset jag fick där var ca: 20.000 SEK för en ToR. Huga. Istället bokade jag en biljett via Finnair för 9.500 SEK. Idag återvände jag till resebyrån för att försöka fixa en billigare biljett via Thai, men utan lyckat resultat.

Har pratat med tjejen och sagt att hon antingen själv får uppsöka en resebyrå i Thailand för att se vilket priset kan vara, annars får hon acceptera att flyga via Helsingfors. Dock påpekade jag, så är det en enkel och lugn flygplats. Hon håller med om att det är bra mycket bättre pris, samt att restiden fortfarande är acceptabel.

Skickade idag iväg samtliga handlingar. Har trippel-kvadruppel-checkat allt och det borde inte vara några konstigheter. Lade även med en lapp där det klart och tydligt står vad som hon måste fylla i på respektive blankett samt att hon måste ta med sig två pass-foton och en kopia på passet. Om cirka 1 vecka får hon papprena och ytterliggare några dagar senare, så har hon planerat att åka till Bangkok. Nu är det bara att hålla tummarna för att det skall gå bra. Ser dock inga hinder för att inte ansökan skulle gå igenom. Sedan får jag förstås hoppas på en strålande vår och en riktigt bra sommar, så att hela svenska naturen flörtar med henne. Vill såklart att hon skall trivas och skall göra mitt yppersta att så blir fallet.

En sak jag kan tipsa er som ringer en del ned till Thailand (ifall ni nu inte redan visste det). Har köpt på mig 400 min samtalstid till mobil i Thailand för €7,69 (inkl. moms). Ringer via skype och pratar i headset från min bärbara dator. Lite klumpigare än mobil, men klart mycket billigare ;) Tidigare ringde jag ned och betalade minutpris innan jag började kolla upp om det inte fanns bättre alternativ. Här kommer en länk till "premunerationssidan till Thailand": http://buy.skype.com/paymonthly/#TH

Utloggad gotte

• Surr medlem
  • Diamant VIP
  • Antal inlägg: 5056
« Svar #15 skrivet: 22 mars 2011, 06:46:25 »
Jag har inte skickat ett öre till min "flickvän" och vi har fortfarande kontakt. Tänk er för vad ni lägger pengarna på!

MVH Tomtebloss

:clap:
Inte jag heller och kommer så heller aldrig att göra  :nono:
Men...jag dömer ingen och det är ju upp till var och en.
Jag har också daglig kontakt med min dam via samtal, sms och e-mail och hon har aldrig ens gett en hint om att jag ska skicka några pengar. Och vi har ändå träffats sen i augusti förra sommaren.
Däremot så betalar jag gärna några hyror och annat när vi är tillsammans och jag är på plats  :thumbsup

Utloggad Happyman

• Surr medlem
  • Brons V.I.P
  • Antal inlägg: 310
« Svar #16 skrivet: 22 mars 2011, 07:10:37 »
Jag tror att om man kanske inte har just nu någon tanke på att göra sin förbindelse för allvarlig som tex låta sin dam besöka Sverige så kanske man ska ta en funderare på om/hur mycket man ska bidra till sin flickas ekonomi.

Hoppas allt går bra för dig Golfnörden och jag tycker du gör helt rätt eftersom du tror på detta förhållande och verkar ha starka känslor för din flickvän :).

Om du inte tar chansen så vet du inte om du har träffat ditt livs stora kärlek  :-).

Utloggad Aremak

• Surr medlem
  • Silver V.I.P
  • Antal inlägg: 513
« Svar #17 skrivet: 23 mars 2011, 23:45:06 »
Ahh var kär men håll huvudet kallt! För min del har jag haft en svensk tjej som kostat mycket mer än min nuvarande TG.. där var det häst, o sjuk mor mm. Med min thaitjej är det lite shopping, guld i thailand mm Dock inser hon (och hennes kompisar) att tjejer jobbar ihop sina pengar i sverige. Sen kommer du för överskådlig tid tjäna mer och då självklart dra det tunga lasset. Självklart lägger man pengar  på sin thaitjej på ett annat sätt än en svensk, men det är också själva tjusningen och behöver inte vara så mycket heller. De förstår begränsningar om man förklarar och visar hur det funkar i sverige.

Lögnen med åldern skall du nog inte ta så allvarligt på, hade hon vart 24 kanske hon sagt 20 också, pga lämpligt i baren - under 20 är kanske inte lämpligt heller. Hon tänkte sig inte som sin framtida man första gången hon såg dig.. 

Var en gentleman, bra om hon kan lära känna bra thaitjejer i sverige, köpa thaimat (hjälp henne leda upp bra thaiaffär) lära sig svenska, ägna henne tid mm

Var bara några tankar när jag läste tråden, stort grattis o lycka till

Utloggad dario1234

• Junior
  • *
  • Antal inlägg: 43
« Svar #18 skrivet: 24 mars 2011, 15:23:23 »
tack för läsningen och hoppas verkligen att allt går bra.lycka till

Utloggad Golfnörden

• V.I.P