* Status

Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Författare Ämne: Valuta  (läst 2453 gånger)

0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad the dude

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
  • Antal inlägg: 1534
SV: Valuta
« Svar #40 skrivet: 26 januari 2011, 02:03:20 »

Jamendåså..   :)

Då räcker det ju att växla någon tusing sek eller två på hemmaplan.

Tack för svaret!
Fast det kostar ju iofs 35kr varje gång man tar ut på automat där nere. Så man kan ju tänka på att inte ta ut små belopp stup i kvarten, då kan man förlora på det.
Vill ner till värmen igen! :(

Utloggad Qbase

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
  • Antal inlägg: 1091
  • Kön: Man
« Svar #41 skrivet: 26 januari 2011, 02:13:38 »
Fast det kostar ju iofs 35kr varje gång man tar ut på automat där nere. Så man kan ju tänka på att inte ta ut små belopp stup i kvarten, då kan man förlora på det.

Precis! Var därför jag skrev i tidigare inlägg..  :v

Om man bortser ifrån avgifter vid uttag, är det alltså bättre eller minst lika bra att ta ut pengar i en sketen automat i Thailand än att växla i Sverige?

Egentligen brukar jag vilja ha alla kontanter klara innan avfärd, men vid varje resa har det ändå blivit uttag. Såklart!!

Har en lite lägre uttagsavgift än vad du nämner på ett..hm...Handelsbankskort tror jag att det var. Men desto högre på några andra kort.
Fyra nyanser av brunt är inte fel.. :downtown:

Utloggad the dude

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
  • Antal inlägg: 1534
« Svar #42 skrivet: 26 januari 2011, 02:23:02 »
Precis! Var därför jag skrev i tidigare inlägg..  :v

Egentligen brukar jag vilja ha alla kontanter klara innan avfärd, men vid varje resa har det ändå blivit uttag. Såklart!!

Har en lite lägre uttagsavgift än vad du nämner på ett..hm...Handelsbankskort tror jag att det var. Men desto högre på några andra kort.
Jaja jag kan inte ha koll på alla tidigare inlägg.
Men om man återgår till ämnet så har jag läst här nånstans att det inte är nån avgift om man har ett ICA-kort. Kan ju vara ett alternativ?
Vill ner till värmen igen! :(

Utloggad Qbase

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
« Svar #43 skrivet: 26 januari 2011, 02:44:55 »
Jaja jag kan inte ha koll på alla tidigare inlägg.
Men om man återgår till ämnet så har jag läst här nånstans att det inte är nån avgift om man har ett ICA-kort. Kan ju vara ett alternativ?

Hehe.. Nej, inte alla..men kanske huvudfrågans inlägg som man besvarar eller bidrar med information till?

Jo, jag har sett den uppgiften förekomma oxå och det är väl tacksamt.
Synd att jag är för lat, alternativt för rik för att orka bry mig.  :-)

Handlar väl eg kanske mest om att jag inte orkar bära runt på fler kort i plånkan och kanske framförallt...inte orkar lära mig memorera fler koder utöver de 10-12 man redan måste dras med vad gäller credit cards, bankkort, soppa-kort och fan å hans moster. Blääh!

Är inte så himla längesen jag till slut lärde mig mina ungars 4 sista siffror.. Och den äldsta av dem är 7 år..  o)

Bra jobbat va?  :thumbsup

Utloggad Golfnörden

• V.I.P
  • Antal inlägg: 143
« Svar #44 skrivet: 26 januari 2011, 07:52:11 »

Det stämmer att de flesta svenska banker tar ut avgifter för detta + att den lokala banken i Thailand kan tänkas också vilja ta ut en summa på cirka 250 bath. Dock sägs det att inte alla banker tar ut denna avgift.

Vad som dessutom glöms bort är valutapåslaget som många svenska banker tar i dold avgift för att tjäna lite extra. 2 % läggs på i s.k. valutapåslag

Tipsar därför om ICA BANKEN:
Tjänster som ingår utan kostnad:
Valutapåslag vid köp & automatuttag utomlands      0 % 
Automatuttag i Sverige och utomlands      0 kr* 

Finns dock en nackdel med ICA banken. Har man ingen täckning på kontot, så får man inga pengar, går inte att plocka ut pengar från krediten.

Utloggad Qbase

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
« Svar #45 skrivet: 26 januari 2011, 12:14:59 »
Det stämmer att de flesta svenska banker tar ut avgifter för detta + att den lokala banken i Thailand kan tänkas också vilja ta ut en summa på cirka 250 bath. Dock sägs det att inte alla banker tar ut denna avgift.

Vad som dessutom glöms bort är valutapåslaget som många svenska banker tar i dold avgift för att tjäna lite extra. 2 % läggs på i s.k. valutapåslag

Finns dock en nackdel med ICA banken. Har man ingen täckning på kontot, så får man inga pengar, går inte att plocka ut pengar från krediten.

Ovanstående information du ger skulle vara specifik för Thailand alltså?

Menar bara att jag inte märkt någon annan avgift i andra länder utanför Europa mer än en 20:a i uttagsavgift per uttag på HB-kort. Kollade nyss detta på kontoutdragena.

Och en 20:a kan jag leva med. Dessutom gillar jag inte ICA:s sekt.

Men man kan ju ändra sig, det har man gjort förr.  ;)

Inloggad Tomtebloss

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
  • Antal inlägg: 1460
  • Pussi - As good as it looks.
« Svar #46 skrivet: 26 januari 2011, 12:25:11 »
De automater vi tog ut på tog 150 THB i avgift. Växlingskursen var sämre i terminalerna än vad de blev på riktigt. Tog ut 10000 THB i omgångar och det kostade mellan 2250 - 2320 SEK per uttag.

Men nu är kronan starkare och jag tror det var Ozz som skrev att det kostade runt 2150 SEK numera.

Men ICA-kortet funkade bra. Det kostar 250 spänn om året, var bara att ringa så ordnade de ett sparkonto också, så jag satte in reskassan på sparkontot och förde över pengar till kortkontot innan jag gick för att ta ut - smidigt!

40 SEK tog Nordea per uttag och eftersom det blev några uttag och de flesta med ICA-kortet så har jag redan tjänat in årsavgiften. Jag skaffade ICA-kortet just för att använda det på denna resan. Det gick finfint och förvisso fick jag 2 nya koder att hålla reda på, men det funkade!
Jag drar juli/augusti 2012!

Utloggad Bruno

• Mongler
  • V.I.P
  • Antal inlägg: 154
« Svar #47 skrivet: 26 januari 2011, 15:20:02 »
Lite bluff detta här... då du får betala ränta från första dagen då du tar ut kontanter i ATM med kortet.
Endast kortköp ger upp till 60 dagars räntefri kredit.

Tacka vet jag ICA-banken eller ännu bättre thaikontona...  :thumbsup

Förr var det 12st på detta men hittade inget om den begränsningen numera så den verkar bortplockad.
Men som jag skrev överst... räntekostnader direkt vid kontantuttag !!!

Ingen bluff alls!
Ovanstående är om man har kreditkortet.
Tar man betalkortet så utgår ingen ränta. 12 fria uttag per kalenderår, därefter 15 kr per uttag.
//Bruno

Utloggad Golfnörden

• V.I.P
  • Antal inlägg: 143
« Svar #48 skrivet: 26 januari 2011, 17:36:15 »

Ovanstående information du ger skulle vara specifik för Thailand alltså?

Menar bara att jag inte märkt någon annan avgift i andra länder utanför Europa mer än en 20:a i uttagsavgift per uttag på HB-kort. Kollade nyss detta på kontoutdragena.

Och en 20:a kan jag leva med. Dessutom gillar jag inte ICA:s sekt.

Växlingsavgiften/valutapåslag eller vad det nu heter på just er bank är en dold avgift. Ser enligt HB: http://www.handelsbanken.se/shb/inet/icentsv.nsf/vlookuppics/a_konton_&_kort_prislista_kortguide/$file/prislista_kortguide.pdf att den ligger på 1,5% för samtliga kort. Detta syns inte någonstans på kontoutdraget utan det påslaget är inbakat i växlingskursen. Skulle vi granska och jämföra våra växlingskurser om vi stod efter varandra i samma ATM, så skulle du se att en ICA-kortsinnehavare dels inte betalar en extra avgift för att ta ut pengarna, och dels att mitt uttag varit 1,5% billgare än ditt.

Som reservkort i Thailand har jag med mig Skandiabanken som visserligen har gratis uttag, men lägger på ett valutapåslag på 1,65%:
Automatuttag utrikes    0 kr
Betalning med kort    0 kr
Valutaväxlingspåslag vid köp/uttag utomlands    1,65 %

Utloggad Daiva

• V.I.P
  • Antal inlägg: 114
« Svar #49 skrivet: 26 januari 2011, 17:47:26 »
Andvänder Forex som "backup" , lite dyrt. dom vill väl ha 2 % i insättning.
Men den stora fördelen är att jag kan föra över pengar dit med bara internet.
Det fungerar alltså även om min bankdosa går sönder.

:)

Utloggad Qbase

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
« Svar #50 skrivet: 26 januari 2011, 20:11:45 »
Växlingsavgiften/valutapåslag eller vad det nu heter på just er bank är en dold avgift. Ser enligt HB: http://www.handelsbanken.se/shb/inet/icentsv.nsf/vlookuppics/a_konton_&_kort_prislista_kortguide/$file/prislista_kortguide.pdf att den ligger på 1,5% för samtliga kort. Detta syns inte någonstans på kontoutdraget utan det påslaget är inbakat i växlingskursen. Skulle vi granska och jämföra våra växlingskurser om vi stod efter varandra i samma ATM, så skulle du se att en ICA-kortsinnehavare dels inte betalar en extra avgift för att ta ut pengarna, och dels att mitt uttag varit 1,5% billgare än ditt.

Som reservkort i Thailand har jag med mig Skandiabanken som visserligen har gratis uttag, men lägger på ett valutapåslag på 1,65%:
Automatuttag utrikes    0 kr
Betalning med kort    0 kr
Valutaväxlingspåslag vid köp/uttag utomlands    1,65 %

Den fördjupningen tackar jag för.  :thumbsup

Det kostar alltid pengar att vara lat. Ingen nyhet.
Får se om jag får tummen ur till nästa resa, även om jag tvivlar.
Men nu förstår jag iaf lite mer. Hoppas jag?!

* Info

• *Totala Poster: 110157
  • *Total Ämnen: 5343
  • *Online idag: 22
  • *Mest Online: 256
(28 april 2011, 12:48:13)
  • *Medlemmar: 3
  • *Gäster: 16
  • *Totalt: 19