0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Klart bäst med visa och ATM Tänk på att det är begränsat hur mycket man kan ta ut. Kolla vad ni kan innan ni åker så ni inte står utan pengar.
Du kan ju inte vara borta flera månader o leva på ATM.
Varför skulle man inte kunna vara borta flera månader och leva på ATM. hänger inte med hur det inte skulle vara möjligt?
Förstår du inte det?Finns ett ganska bra skäl för det. Du får försöka lista ut det själv.
Nej jag hänger inte med.. Handlar det om den lilla kostnaden som det kostar att ta ut eller vad är poängen? Om man lever en längre tid där nere så bränner man ju inte lika mycket pengar som man gör på tex en 2 veckors semester. Så då är väl inte avgiften man betalar något att orda om?
Nej det har nog inte med kostnaden för uttagen att göra.Det här är ju en öppen tråd så man ska väl inte gå in på detaljer.
Ett annat sätt är ju att öppna thai-konto.Jag har 4 st nu. Å varför undrar ni kanske? Har man kasikorn i phuket så har man inte samma förmåner i tex bangkok..Så jag har kasikorn-konto i bkk, samui och phuket. Och sen har jag även siam commercial bank i phuket.Så för jag över de pengarna jag tänker använda. Är det panik med pengar så tar jag visa-koret.En överföring tar ca 2-3 dagar.Jag tycker att det är mer praktiskt att ta med det konto-kortet ut på kvällarna.
Jag fattar det inte heller. Du får gärna skicka ett meddelande till mig och förklara. 2009 var jag nere i tre månader och använde mig enbart av mitt VISA-kort.Först ca 50000 baht på Suvvan så att man hade ett litet rörelsekapital, sedan plockade jag ut 20000 vid behov. Brukade ha omkring den summan i safetyboxen till oförutsedda utgifter eller bra att ha-pengar.Några gånger när jag behövde lite större summor, tog jag med mig passet och kortet till en bank och det var aldrig några problem.Om inget revolutionerande har hänt den sista tiden, (Jag väntar ivrigt på ett klargörande ) så kommer jag antagligen att göra detsamma nästa gång.
med klargörande är skickat...
Sen kan det vara bra att kolla att man har ett relativt fräscht kort och gärna ett extrakort med sig så att man inte hamnar i min sits där magnetremsan på mitt kort slutade funka. Det är inte kul att stå utan pengar i Los där det finns så mycket frestelser.
känner igen känslan, mitt kort fastnade i en atm andra dagen på en 3 veckor resa tur man har en snäll mor som skickade pengar med western union så man klarade sig
Ja det blev lösningen för mig också. Bra att det finns möjligheter att skicka pengar på ett så lätt sätt.
"bränner mer stålar än maxuttag/period."
Hur mycket är den gränsen på? Har aldrig råkat ut för det och vill helst slippa
Jag har hittat ett bra kort!GE Money Bank's Mastercard0 :- i kortavgift0 :- i uttagsavgift (men begränsat antal uttag per år, annars 30 :- / uttag eller något sånt)Bästa valutakursen, Mastercard internkurs (sparar mycket slantar jämfört med andra bankkort och forex)//Bruno
hur många uttag e begränsningen
Är det någon på plats som kan kolla vad den svenska valutan står i hos de olika växlingskontoren i dagsläget.Har för mig att de brukar ge en hyfsad kurs i jämförelse.
Varför inte ordna dig ett kort nere i LoS istället.Har själv gjort det och det tog bara 10 minuter att få det i handen.Sedan att man fick 200 bath ifrån banken när man öppnar ett konto är i vart fall = 4-6 bira (beror på vart du/ni handlar).2 x 50.000 bath / dagen i uttag i automaten / i banken behöver dom veta minst 48 timmar innan vid uttag över 100.000 bath.
Ursäkta en okunnig, men vad står LoS för
10.000B kostade mig idag 2143SEK i Kasikorns ATM, m.a.o. en bra kurs
Jo ATM är en uttagsautomat och jo det är bättre att ta ut på plats eller att växla på plats än vad det är att växla på Forex som inte alls är bra kurs på.
Jamendåså.. Då räcker det ju att växla någon tusing sek eller två på hemmaplan.Tack för svaret!
Fast det kostar ju iofs 35kr varje gång man tar ut på automat där nere. Så man kan ju tänka på att inte ta ut små belopp stup i kvarten, då kan man förlora på det.
Om man bortser ifrån avgifter vid uttag, är det alltså bättre eller minst lika bra att ta ut pengar i en sketen automat i Thailand än att växla i Sverige?
Precis! Var därför jag skrev i tidigare inlägg.. Egentligen brukar jag vilja ha alla kontanter klara innan avfärd, men vid varje resa har det ändå blivit uttag. Såklart!!Har en lite lägre uttagsavgift än vad du nämner på ett..hm...Handelsbankskort tror jag att det var. Men desto högre på några andra kort.
Jaja jag kan inte ha koll på alla tidigare inlägg. Men om man återgår till ämnet så har jag läst här nånstans att det inte är nån avgift om man har ett ICA-kort. Kan ju vara ett alternativ?
Det stämmer att de flesta svenska banker tar ut avgifter för detta + att den lokala banken i Thailand kan tänkas också vilja ta ut en summa på cirka 250 bath. Dock sägs det att inte alla banker tar ut denna avgift.Vad som dessutom glöms bort är valutapåslaget som många svenska banker tar i dold avgift för att tjäna lite extra. 2 % läggs på i s.k. valutapåslagTipsar därför om ICA BANKEN:Tjänster som ingår utan kostnad:Valutapåslag vid köp & automatuttag utomlands 0 % Automatuttag i Sverige och utomlands 0 kr* Finns dock en nackdel med ICA banken. Har man ingen täckning på kontot, så får man inga pengar, går inte att plocka ut pengar från krediten.
Lite bluff detta här... då du får betala ränta från första dagen då du tar ut kontanter i ATM med kortet.Endast kortköp ger upp till 60 dagars räntefri kredit.Tacka vet jag ICA-banken eller ännu bättre thaikontona... Förr var det 12st på detta men hittade inget om den begränsningen numera så den verkar bortplockad.Men som jag skrev överst... räntekostnader direkt vid kontantuttag !!!
Vad som dessutom glöms bort är valutapåslaget som många svenska banker tar i dold avgift för att tjäna lite extra. 2 % läggs på i s.k. valutapåslagTipsar därför om ICA BANKEN:Tjänster som ingår utan kostnad:Valutapåslag vid köp & automatuttag utomlands 0 % Automatuttag i Sverige och utomlands 0 kr*
Ovanstående information du ger skulle vara specifik för Thailand alltså? Menar bara att jag inte märkt någon annan avgift i andra länder utanför Europa mer än en 20:a i uttagsavgift per uttag på HB-kort. Kollade nyss detta på kontoutdragena.Och en 20:a kan jag leva med. Dessutom gillar jag inte ICA:s sekt.
Växlingsavgiften/valutapåslag eller vad det nu heter på just er bank är en dold avgift. Ser enligt HB: http://www.handelsbanken.se/shb/inet/icentsv.nsf/vlookuppics/a_konton_&_kort_prislista_kortguide/$file/prislista_kortguide.pdf att den ligger på 1,5% för samtliga kort. Detta syns inte någonstans på kontoutdraget utan det påslaget är inbakat i växlingskursen. Skulle vi granska och jämföra våra växlingskurser om vi stod efter varandra i samma ATM, så skulle du se att en ICA-kortsinnehavare dels inte betalar en extra avgift för att ta ut pengarna, och dels att mitt uttag varit 1,5% billgare än ditt.Som reservkort i Thailand har jag med mig Skandiabanken som visserligen har gratis uttag, men lägger på ett valutapåslag på 1,65%:Automatuttag utrikes 0 krBetalning med kort 0 krValutaväxlingspåslag vid köp/uttag utomlands 1,65 %