* Status

Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Författare Ämne: Valuta  (läst 2453 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Ziko

• Junior
  • *
  • Antal inlägg: 10
  • Kön: Man
Valuta
« skrivet: 01 december 2010, 10:24:48 »
Hej på Er!
Undrar om man ska växla pengar här hemma, eller ta ut där nere.
Vad tcker ni som har rest en hel del, det är första resan för mig.
Tacksam för info

Utloggad dr_dajm

• V.I.P
  • Antal inlägg: 108
SV: Valuta
« Svar #1 skrivet: 01 december 2010, 10:35:04 »
Jag har aldrig växlat hemma utan tar alltid ut där nere. Vad jag har förstått så får man mer för pengarna genom att växla på plats.( Forex tex jobbar ju inte gratis utan tjänar naturligtvis pengar på att du växlar hos dom ) Dock vill jag minnas att ATM maskinen tar ca 35 kr när jag tar ut med mitt visa. Men i sammanhanget så är den kostnaden något som jag ej ens lägger en tanke på.
Sedan är det skönt att inte ha en massa kontanter med sig som man kan riskera att förlora på ett eller annat sätt.

Utloggad maffig

• Brons V.I.P
  • Antal inlägg: 298
« Svar #2 skrivet: 01 december 2010, 12:14:53 »
Klart bäst med visa och ATM Tänk på att det är begränsat hur mycket man kan ta ut. Kolla vad ni kan innan ni åker så ni inte står utan pengar.

Utloggad lorimer

• Surr medlem
  • Silver V.I.P
  • Antal inlägg: 826
« Svar #3 skrivet: 01 december 2010, 12:38:40 »
Klart bäst med visa och ATM Tänk på att det är begränsat hur mycket man kan ta ut. Kolla vad ni kan innan ni åker så ni inte står utan pengar.

Du kan ju inte vara borta flera månader o leva på ATM. Jag har alltid med mig cash,som man alltid kan deponera på hotellet. Fler o fler hotell har numera safetyboxes på rummet. Perfekt. Visakortet är med som sista utvägen. Naturligtvis beror det på hur länge man stannar :hb
Marching on together, LEEDS UTD

Utloggad dr_dajm

• V.I.P
« Svar #4 skrivet: 01 december 2010, 13:23:42 »
Du kan ju inte vara borta flera månader o leva på ATM.

Varför skulle man inte kunna vara borta flera månader och leva på ATM. hänger inte med hur det inte skulle vara möjligt?

Utloggad Johan Lat

• Global Moderator
  • Guld V.I.P
  • Antal inlägg: 1454
« Svar #5 skrivet: 01 december 2010, 16:15:52 »
Jag tar alltid med mig kontanter om jag har hemma, växlar aldrig innan, det förlorar du på, om du inte skall till Filippinerna då det lönar sig att växla till sig dollar innan jämfört med att ta ut på ATM där nere, sen när kontanterna är slut så använder jag mitt bankkort(VISA)

Utloggad krille thai

• Surr medlem
  • Diamant VIP
  • Antal inlägg: 5109
« Svar #6 skrivet: 01 december 2010, 17:23:38 »
Varför skulle man inte kunna vara borta flera månader och leva på ATM. hänger inte med hur det inte skulle vara möjligt?

Förstår du inte det?
Finns ett ganska bra skäl för det.  :thumbsup
Du får försöka lista ut det själv.  ;)

Utloggad dr_dajm

• V.I.P
« Svar #7 skrivet: 01 december 2010, 17:32:46 »
Förstår du inte det?
Finns ett ganska bra skäl för det.  :thumbsup
Du får försöka lista ut det själv.  ;)

Nej jag hänger inte med.. Handlar det om den lilla kostnaden som det kostar att ta ut eller vad är poängen? Om man lever en längre tid där nere så bränner man ju inte lika mycket pengar som man gör på tex en 2 veckors semester. Så då är väl inte avgiften man betalar något att orda om?

Utloggad krille thai

• Surr medlem
  • Diamant VIP
« Svar #8 skrivet: 01 december 2010, 17:37:27 »
Nej jag hänger inte med.. Handlar det om den lilla kostnaden som det kostar att ta ut eller vad är poängen? Om man lever en längre tid där nere så bränner man ju inte lika mycket pengar som man gör på tex en 2 veckors semester. Så då är väl inte avgiften man betalar något att orda om?

Nej det har nog inte med kostnaden för uttagen att göra.
Det här är ju en öppen tråd så man ska väl inte gå in på detaljer.

Utloggad dr_dajm

• V.I.P
« Svar #9 skrivet: 01 december 2010, 17:42:17 »

Jaja... jag låter visakortet glöda jag.. har inget att dölja om det nu var det som var poängen. Och andra sidan så har jag inte varit borta mer än 2 veckor i stöten heller så jag har inte ängnat det någon tanke  ::)

Utloggad the dude

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
  • Antal inlägg: 1534
« Svar #10 skrivet: 01 december 2010, 18:07:55 »
Det är alltid bra att växla en mindre summa pengar så att man klarar sig första dagen iaf.
Sen kan det vara bra att kolla att man har ett relativt fräscht kort och gärna ett extrakort med sig så att man inte hamnar i min sits där magnetremsan på mitt kort slutade funka. Det är inte kul att stå utan pengar i Los där det finns så mycket frestelser.
Vill ner till värmen igen! :(

Utloggad Kurios

• Global Moderator
  • Diamant VIP
  • Antal inlägg: 6294
« Svar #11 skrivet: 01 december 2010, 19:15:53 »

Jag fattar det inte heller. ???
Du får gärna skicka ett meddelande till mig och förklara. :thumbsup

2009 var jag nere i tre månader och använde mig enbart av mitt VISA-kort.

Först ca 50000 baht på Suvvan så att man hade ett litet rörelsekapital, sedan plockade jag ut 20000 vid behov. Brukade ha omkring den summan i safetyboxen till oförutsedda utgifter eller bra att ha-pengar.

Några gånger när jag behövde lite större summor, tog jag med mig passet och kortet till en bank och det var aldrig några problem.

Om inget revolutionerande har hänt den sista tiden, (Jag väntar ivrigt på ett klargörande PM :)) så kommer jag antagligen att göra detsamma nästa gång.

Utloggad Uturn

• Surr medlem
  • Silver V.I.P
  • Antal inlägg: 558
« Svar #12 skrivet: 01 december 2010, 19:31:51 »
Ett annat sätt är ju att öppna thai-konto.
Jag har 4 st nu. Å varför undrar ni kanske? Har man kasikorn i phuket så har man inte samma förmåner i tex bangkok..
Så jag har kasikorn-konto i bkk, samui och phuket. Och sen har jag även siam commercial bank i phuket.

Så för jag över de pengarna jag tänker använda. Är det panik med pengar så tar jag visa-koret.
En överföring tar ca 2-3 dagar.

Jag tycker att det är mer praktiskt att ta med det konto-kortet ut på kvällarna.

Eddi

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 01 december 2010, 19:42:11 »
Ett annat sätt är ju att öppna thai-konto.
Jag har 4 st nu. Å varför undrar ni kanske? Har man kasikorn i phuket så har man inte samma förmåner i tex bangkok..
Så jag har kasikorn-konto i bkk, samui och phuket. Och sen har jag även siam commercial bank i phuket.

Så för jag över de pengarna jag tänker använda. Är det panik med pengar så tar jag visa-koret.
En överföring tar ca 2-3 dagar.

Jag tycker att det är mer praktiskt att ta med det konto-kortet ut på kvällarna.

Ja det är bra mycket bättre kurs om man kan göra så. Tyvärr är ju kursen inge kul alls just nu....

Utloggad krille thai

• Surr medlem
  • Diamant VIP
« Svar #14 skrivet: 01 december 2010, 20:10:09 »
Jag fattar det inte heller. ???
Du får gärna skicka ett meddelande till mig och förklara. :thumbsup

2009 var jag nere i tre månader och använde mig enbart av mitt VISA-kort.

Först ca 50000 baht på Suvvan så att man hade ett litet rörelsekapital, sedan plockade jag ut 20000 vid behov. Brukade ha omkring den summan i safetyboxen till oförutsedda utgifter eller bra att ha-pengar.

Några gånger när jag behövde lite större summor, tog jag med mig passet och kortet till en bank och det var aldrig några problem.

Om inget revolutionerande har hänt den sista tiden, (Jag väntar ivrigt på ett klargörande PM :)) så kommer jag antagligen att göra detsamma nästa gång.

PM med klargörande är skickat...  :D

Utloggad dr_dajm

• V.I.P
« Svar #15 skrivet: 01 december 2010, 20:18:18 »

Kan man få ta del av det dy talar om via PM? nyfikenheten tränger sig på på ett obekvämt sätt nu :)

Utloggad dollar

• Junior
  • *
  • Antal inlägg: 12
« Svar #16 skrivet: 01 december 2010, 21:06:06 »
Antingen växlar du lite här hemma så du klara dej nåra dar.. :hmmeller plockar ut lite på flygplatsen me' VISAkortet :hmm..o. se till o. ha kvar lite till nästa resa..för de' blir de' garanterat ! :yahoo
PS.FOREX e' mer som en nödlösning.. :wank:

Utloggad steffe

• Junior
  • *
  • Antal inlägg: 37
« Svar #17 skrivet: 01 december 2010, 21:29:48 »

Sen kan det vara bra att kolla att man har ett relativt fräscht kort och gärna ett extrakort med sig så att man inte hamnar i min sits där magnetremsan på mitt kort slutade funka. Det är inte kul att stå utan pengar i Los där det finns så mycket frestelser.

känner igen känslan, mitt kort fastnade i en atm andra dagen på en 3 veckor resa :banghead tur man har en snäll mor som skickade pengar med western union så man klarade sig

Utloggad Kurios

• Global Moderator
  • Diamant VIP
« Svar #18 skrivet: 01 december 2010, 21:34:31 »
Tack för det. :clap:
Nu kan jag sova lugn :D

Utloggad the dude

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
« Svar #19 skrivet: 01 december 2010, 22:33:43 »
känner igen känslan, mitt kort fastnade i en atm andra dagen på en 3 veckor resa :banghead tur man har en snäll mor som skickade pengar med western union så man klarade sig
Ja det blev lösningen för mig också. Bra att det finns möjligheter att skicka pengar på ett så lätt sätt.

Utloggad Hud

• Global Moderator
  • Diamant VIP
  • Antal inlägg: 5367
    • hgs.st
« Svar #20 skrivet: 01 december 2010, 22:41:04 »
Ja det blev lösningen för mig också. Bra att det finns möjligheter att skicka pengar på ett så lätt sätt.
Jag har 2st visa och 1 mastercard med mig.
Men jag använder för det mesta ICA kortet med mastercard. Det är billigast. Men skulle det krångla så kan jag via bankdosorna flytta pengar till olika konton så att jag kommer åt dem.
Det är mest som en säkerhet.
Men som tur var så har det inte krånglat med betalningarna än så länge.
Jag brukar dessutom ha lite pengar med mig hem från tidigare besök så att jag klara de första utläggen på plats.
Varför måste ag vara i ett land där det fortfarande snöar i april?!

Utloggad Skytten

• Brons V.I.P
  • Antal inlägg: 259
« Svar #21 skrivet: 02 december 2010, 17:12:04 »
Ja, PM:a gärna mej också betr. det obegripliga uttalandet om Visa och ATM. Jag kan ana att det kommer från en krösus som bränner mer stålar än maxuttag/period. Sådant händer dock inte mej, så jag skulle aldrig drömma om att finansiera min vardag i Thailand på annat sätt än genom Visa-kortet. Men jag försöker hitta alternativet till ATM, den gula banken som jag inte kan komma ihåg vad den heter just nu. Inga uttagsavgifter.

Och som sagt - kursen är bättre på plats än vad Forex och Exchange erbjuder här hemma.

klasson

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 02 december 2010, 17:17:07 »
"bränner mer stålar än maxuttag/period."

Hur mycket är den gränsen på? Har aldrig råkat ut för det och vill helst slippa  :-)

Utloggad ganglere

• Troll.
  • Surr medlem
  • Silver V.I.P
  • Antal inlägg: 858
  • --o-O-o--
« Svar #23 skrivet: 02 december 2010, 21:27:54 »
Som Hud skriver ovan är det bra med flera kort. Krånglar ett är det bara att ta nästa. Sedan kan man ju som sagt flytta pengar mellan konton ganska lätt. Själv har jag aldrig med mig kontanter. Minsta möjliga. 

:)

Utloggad steffe

• Junior
  • *
  • Antal inlägg: 37
« Svar #24 skrivet: 04 december 2010, 00:28:55 »
Hur mycket är den gränsen på? Har aldrig råkat ut för det och vill helst slippa  :-)

7000 SEK per uttag 15000 SEK på 7 dagar är gränsen på visa iallafal

Utloggad Bruno

• Mongler
  • V.I.P
  • Antal inlägg: 154
« Svar #25 skrivet: 12 december 2010, 18:06:02 »
Jag har hittat ett bra kort!

GE Money Bank's Mastercard
0 :- i kortavgift
0 :- i uttagsavgift (men begränsat antal uttag per år, annars 30 :- / uttag eller något sånt)
Bästa valutakursen, Mastercard internkurs (sparar mycket slantar jämfört med andra bankkort och forex)

//Bruno

Utloggad opel

• Hangaround
  • **
  • Antal inlägg: 96
« Svar #26 skrivet: 12 december 2010, 20:24:19 »
 :thumbsup hur många uttag e begränsningen
mvh från söder..

Utloggad pappa35

• Surr medlem
  • Silver V.I.P
  • Antal inlägg: 509
  • Thailandskåt skåning
« Svar #27 skrivet: 13 december 2010, 00:11:51 »
Jag har hittat ett bra kort!

GE Money Bank's Mastercard
0 :- i kortavgift
0 :- i uttagsavgift (men begränsat antal uttag per år, annars 30 :- / uttag eller något sånt)
Bästa valutakursen, Mastercard internkurs (sparar mycket slantar jämfört med andra bankkort och forex)

//Bruno

Lite bluff detta här... då du får betala ränta från första dagen då du tar ut kontanter i ATM med kortet.
Endast kortköp ger upp till 60 dagars räntefri kredit.

Tacka vet jag ICA-banken eller ännu bättre thaikontona...  :thumbsup

:thumbsup hur många uttag e begränsningen

Förr var det 12st på detta men hittade inget om den begränsningen numera så den verkar bortplockad.
Men som jag skrev överst... räntekostnader direkt vid kontantuttag !!!
Mvh Pappa

Utloggad opel

• Hangaround
  • **
  • Antal inlägg: 96
« Svar #28 skrivet: 13 december 2010, 10:13:58 »
okej då vet ja, då får ladyn öppna ett konto o sätter vi  in pengar första dagen man kommer o använda thai konto istället kanske bättre :thumbsup
mvh från söder..

Utloggad Kurios

• Global Moderator
  • Diamant VIP
« Svar #29 skrivet: 25 januari 2011, 14:33:20 »
Är det någon på plats som kan kolla vad den svenska valutan står i hos de olika växlingskontoren i dagsläget.
Har för mig att de brukar ge en hyfsad kurs i jämförelse.

Utloggad Ozz

• Global Moderator
  • Guld V.I.P
  • Antal inlägg: 1558
« Svar #30 skrivet: 25 januari 2011, 17:36:55 »
Är det någon på plats som kan kolla vad den svenska valutan står i hos de olika växlingskontoren i dagsläget.
Har för mig att de brukar ge en hyfsad kurs i jämförelse.
10.000B kostade mig idag 2143SEK i Kasikorns ATM, m.a.o. en bra kurs :)
//Ozz

Utloggad frech

• Junior
  • *
  • Antal inlägg: 25
« Svar #31 skrivet: 25 januari 2011, 18:20:19 »
Om man är rädd att kortet är begränsat kan jag tipsa om privat Eurocard vanligt eller platina.
EC är ett kort utan beloppsgräns men jag tror att det finns en gräns för uttag i ATM per gång, dag och ev månad.
Dock bör man kontakta dem innan man åker och berätta att nu är jag tre månader i Thailand så det kan bli lite mycket och för mig annars ovanliga inköp så deras säkerhetssystem inte slår till och spärrar kortet.
Ska du köpa en bil eller ett hus med kortet bör du också ringa innan och berätta det. För att inte tala om en jumbojet... Är det dessutom knutet till autogiro så är de gladast.

Annars har jag dessutom ett Mastercard och ett VISA men jag tänkte att ha dessa kort i reserv och inte utsätta dem för någon fara som jag förstår flitigt användande i Thailand kan göra och istället öppna ett lokalt bankkonto med kort och internet och överföra pengar till.
Egentligen två konton ett spar som man överför pengarna till och ett current med kort och internet som man i sin tur överför pengar till från spar allteftersom det behövs så att man inte onödigt råkar illa ut vid ej auktoriserade uttag (bara lite pengar på kontot).

Är det lätt eller svårt att öppna bankkonto i Thailand? Behöver man ha med sig något mer än sitt pass? Och i vilken bank eller t o m bankkontor bör man besöka i Bangkok el Jomtien/Pattaya och Phuket/Patong?

« Senast ändrad: 25 januari 2011, 18:29:24 av frech »

Utloggad nutkurt

• Brons V.I.P
  • Antal inlägg: 412
« Svar #32 skrivet: 25 januari 2011, 18:21:55 »
Kika in här!

Google Finance!

4,7355 THB/SEK.. men det är iofs inte samma växelkurs som när du går på Forex... Går även att kolla historiska utvecklingen bakåt..

http://www.google.com/finance?q=SEKTHB

Utloggad Mr Phimai

• Junior
  • *
  • Antal inlägg: 17
« Svar #33 skrivet: 25 januari 2011, 18:59:44 »
Varför inte ordna dig ett kort nere i LoS istället.
Har själv gjort det och det tog bara 10 minuter att få det i handen.
Sedan att man fick 200 bath ifrån banken när man öppnar ett konto är i vart fall = 4-6 bira (beror på vart du/ni handlar).
2 x 50.000 bath / dagen i uttag i automaten / i banken behöver dom veta minst 48 timmar innan vid uttag över 100.000 bath.
Det borde man klara sig på vid normal konsumtion av  :burp och andra ev avgifter  :hmm

Utloggad Morre

• Hangaround
  • **
  • Antal inlägg: 88
« Svar #34 skrivet: 25 januari 2011, 19:09:52 »
http://www.bangkokbank.com/Bangkok%20Bank/Personal%20Banking/Foreign%20Exchange/FX%20Rates/Pages/Default.aspx

Bangkok Banks kurs. Förnyas varje bankdag. Under kolumnen TT står vad du får i kurs. Skiljer väl inte så mycket mellan bankerna.
"Sex at age 90 is like trying to shoot pool with a rope."
George Burns

Utloggad frech

• Junior
  • *
  • Antal inlägg: 25
« Svar #35 skrivet: 25 januari 2011, 20:14:26 »
Citera
Varför inte ordna dig ett kort nere i LoS istället.
Har själv gjort det och det tog bara 10 minuter att få det i handen.
Sedan att man fick 200 bath ifrån banken när man öppnar ett konto är i vart fall = 4-6 bira (beror på vart du/ni handlar).
2 x 50.000 bath / dagen i uttag i automaten / i banken behöver dom veta minst 48 timmar innan vid uttag över 100.000 bath.

Ursäkta en okunnig, men vad står LoS för och vilken bank var det som fixade ett fungerande kort på 10 min?
Krävdes någon minimi-insättning kontant? Eller kunde man gå hem till sin dator och göra en insättning?

Utloggad Kurios

• Global Moderator
  • Diamant VIP
« Svar #36 skrivet: 25 januari 2011, 20:33:05 »
Ursäkta en okunnig, men vad står LoS för

Land Of Smiles = Thailand

Utloggad Qbase

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
  • Antal inlägg: 1091
« Svar #37 skrivet: 26 januari 2011, 00:07:23 »
10.000B kostade mig idag 2143SEK i Kasikorns ATM, m.a.o. en bra kurs :)

Nu ska jag låta min begåvning tala för sig själv.

ATM står väl för en helt ordinär, automatisk....uttagsautomat?

Och följdfrågan blir:

Om man bortser ifrån avgifter vid uttag, är det alltså bättre eller minst lika bra att ta ut pengar i en sketen automat i Thailand än att växla i Sverige?

Är det rätt uppfattat?
Fyra nyanser av brunt är inte fel.. :downtown:

Utloggad Johan Lat

• Global Moderator
  • Guld V.I.P
  • Antal inlägg: 1454
« Svar #38 skrivet: 26 januari 2011, 01:29:47 »
Jo ATM är en uttagsautomat och jo det är bättre att ta ut på plats eller att växla på plats än vad det är att växla på Forex som inte alls är bra kurs på.

Utloggad Qbase

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
« Svar #39 skrivet: 26 januari 2011, 01:38:26 »
Jo ATM är en uttagsautomat och jo det är bättre att ta ut på plats eller att växla på plats än vad det är att växla på Forex som inte alls är bra kurs på.

Jamendåså..   :)

Då räcker det ju att växla någon tusing sek eller två på hemmaplan.

Tack för svaret!

Utloggad the dude

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
« Svar #40 skrivet: 26 januari 2011, 02:03:20 »

Jamendåså..   :)

Då räcker det ju att växla någon tusing sek eller två på hemmaplan.

Tack för svaret!
Fast det kostar ju iofs 35kr varje gång man tar ut på automat där nere. Så man kan ju tänka på att inte ta ut små belopp stup i kvarten, då kan man förlora på det.

Utloggad Qbase

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
« Svar #41 skrivet: 26 januari 2011, 02:13:38 »
Fast det kostar ju iofs 35kr varje gång man tar ut på automat där nere. Så man kan ju tänka på att inte ta ut små belopp stup i kvarten, då kan man förlora på det.

Precis! Var därför jag skrev i tidigare inlägg..  :v

Om man bortser ifrån avgifter vid uttag, är det alltså bättre eller minst lika bra att ta ut pengar i en sketen automat i Thailand än att växla i Sverige?

Egentligen brukar jag vilja ha alla kontanter klara innan avfärd, men vid varje resa har det ändå blivit uttag. Såklart!!

Har en lite lägre uttagsavgift än vad du nämner på ett..hm...Handelsbankskort tror jag att det var. Men desto högre på några andra kort.

Utloggad the dude

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
« Svar #42 skrivet: 26 januari 2011, 02:23:02 »
Precis! Var därför jag skrev i tidigare inlägg..  :v

Egentligen brukar jag vilja ha alla kontanter klara innan avfärd, men vid varje resa har det ändå blivit uttag. Såklart!!

Har en lite lägre uttagsavgift än vad du nämner på ett..hm...Handelsbankskort tror jag att det var. Men desto högre på några andra kort.
Jaja jag kan inte ha koll på alla tidigare inlägg.
Men om man återgår till ämnet så har jag läst här nånstans att det inte är nån avgift om man har ett ICA-kort. Kan ju vara ett alternativ?

Utloggad Qbase

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
« Svar #43 skrivet: 26 januari 2011, 02:44:55 »
Jaja jag kan inte ha koll på alla tidigare inlägg.
Men om man återgår till ämnet så har jag läst här nånstans att det inte är nån avgift om man har ett ICA-kort. Kan ju vara ett alternativ?

Hehe.. Nej, inte alla..men kanske huvudfrågans inlägg som man besvarar eller bidrar med information till?

Jo, jag har sett den uppgiften förekomma oxå och det är väl tacksamt.
Synd att jag är för lat, alternativt för rik för att orka bry mig.  :-)

Handlar väl eg kanske mest om att jag inte orkar bära runt på fler kort i plånkan och kanske framförallt...inte orkar lära mig memorera fler koder utöver de 10-12 man redan måste dras med vad gäller credit cards, bankkort, soppa-kort och fan å hans moster. Blääh!

Är inte så himla längesen jag till slut lärde mig mina ungars 4 sista siffror.. Och den äldsta av dem är 7 år..  o)

Bra jobbat va?  :thumbsup

Utloggad Golfnörden

• V.I.P
  • Antal inlägg: 143
« Svar #44 skrivet: 26 januari 2011, 07:52:11 »

Det stämmer att de flesta svenska banker tar ut avgifter för detta + att den lokala banken i Thailand kan tänkas också vilja ta ut en summa på cirka 250 bath. Dock sägs det att inte alla banker tar ut denna avgift.

Vad som dessutom glöms bort är valutapåslaget som många svenska banker tar i dold avgift för att tjäna lite extra. 2 % läggs på i s.k. valutapåslag

Tipsar därför om ICA BANKEN:
Tjänster som ingår utan kostnad:
Valutapåslag vid köp & automatuttag utomlands      0 % 
Automatuttag i Sverige och utomlands      0 kr* 

Finns dock en nackdel med ICA banken. Har man ingen täckning på kontot, så får man inga pengar, går inte att plocka ut pengar från krediten.

Utloggad Qbase

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
« Svar #45 skrivet: 26 januari 2011, 12:14:59 »
Det stämmer att de flesta svenska banker tar ut avgifter för detta + att den lokala banken i Thailand kan tänkas också vilja ta ut en summa på cirka 250 bath. Dock sägs det att inte alla banker tar ut denna avgift.

Vad som dessutom glöms bort är valutapåslaget som många svenska banker tar i dold avgift för att tjäna lite extra. 2 % läggs på i s.k. valutapåslag

Finns dock en nackdel med ICA banken. Har man ingen täckning på kontot, så får man inga pengar, går inte att plocka ut pengar från krediten.

Ovanstående information du ger skulle vara specifik för Thailand alltså?

Menar bara att jag inte märkt någon annan avgift i andra länder utanför Europa mer än en 20:a i uttagsavgift per uttag på HB-kort. Kollade nyss detta på kontoutdragena.

Och en 20:a kan jag leva med. Dessutom gillar jag inte ICA:s sekt.

Men man kan ju ändra sig, det har man gjort förr.  ;)

Inloggad Tomtebloss

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
  • Antal inlägg: 1460
  • Pussi - As good as it looks.
« Svar #46 skrivet: 26 januari 2011, 12:25:11 »
De automater vi tog ut på tog 150 THB i avgift. Växlingskursen var sämre i terminalerna än vad de blev på riktigt. Tog ut 10000 THB i omgångar och det kostade mellan 2250 - 2320 SEK per uttag.

Men nu är kronan starkare och jag tror det var Ozz som skrev att det kostade runt 2150 SEK numera.

Men ICA-kortet funkade bra. Det kostar 250 spänn om året, var bara att ringa så ordnade de ett sparkonto också, så jag satte in reskassan på sparkontot och förde över pengar till kortkontot innan jag gick för att ta ut - smidigt!

40 SEK tog Nordea per uttag och eftersom det blev några uttag och de flesta med ICA-kortet så har jag redan tjänat in årsavgiften. Jag skaffade ICA-kortet just för att använda det på denna resan. Det gick finfint och förvisso fick jag 2 nya koder att hålla reda på, men det funkade!
Jag drar juli/augusti 2012!

Utloggad Bruno

• Mongler
  • V.I.P
  • Antal inlägg: 154
« Svar #47 skrivet: 26 januari 2011, 15:20:02 »
Lite bluff detta här... då du får betala ränta från första dagen då du tar ut kontanter i ATM med kortet.
Endast kortköp ger upp till 60 dagars räntefri kredit.

Tacka vet jag ICA-banken eller ännu bättre thaikontona...  :thumbsup

Förr var det 12st på detta men hittade inget om den begränsningen numera så den verkar bortplockad.
Men som jag skrev överst... räntekostnader direkt vid kontantuttag !!!

Ingen bluff alls!
Ovanstående är om man har kreditkortet.
Tar man betalkortet så utgår ingen ränta. 12 fria uttag per kalenderår, därefter 15 kr per uttag.
//Bruno

Utloggad Golfnörden

• V.I.P
  • Antal inlägg: 143
« Svar #48 skrivet: 26 januari 2011, 17:36:15 »

Ovanstående information du ger skulle vara specifik för Thailand alltså?

Menar bara att jag inte märkt någon annan avgift i andra länder utanför Europa mer än en 20:a i uttagsavgift per uttag på HB-kort. Kollade nyss detta på kontoutdragena.

Och en 20:a kan jag leva med. Dessutom gillar jag inte ICA:s sekt.

Växlingsavgiften/valutapåslag eller vad det nu heter på just er bank är en dold avgift. Ser enligt HB: http://www.handelsbanken.se/shb/inet/icentsv.nsf/vlookuppics/a_konton_&_kort_prislista_kortguide/$file/prislista_kortguide.pdf att den ligger på 1,5% för samtliga kort. Detta syns inte någonstans på kontoutdraget utan det påslaget är inbakat i växlingskursen. Skulle vi granska och jämföra våra växlingskurser om vi stod efter varandra i samma ATM, så skulle du se att en ICA-kortsinnehavare dels inte betalar en extra avgift för att ta ut pengarna, och dels att mitt uttag varit 1,5% billgare än ditt.

Som reservkort i Thailand har jag med mig Skandiabanken som visserligen har gratis uttag, men lägger på ett valutapåslag på 1,65%:
Automatuttag utrikes    0 kr
Betalning med kort    0 kr
Valutaväxlingspåslag vid köp/uttag utomlands    1,65 %

Utloggad Daiva

• V.I.P
  • Antal inlägg: 114
« Svar #49 skrivet: 26 januari 2011, 17:47:26 »
Andvänder Forex som "backup" , lite dyrt. dom vill väl ha 2 % i insättning.
Men den stora fördelen är att jag kan föra över pengar dit med bara internet.
Det fungerar alltså även om min bankdosa går sönder.

:)

Utloggad Qbase

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
« Svar #50 skrivet: 26 januari 2011, 20:11:45 »
Växlingsavgiften/valutapåslag eller vad det nu heter på just er bank är en dold avgift. Ser enligt HB: http://www.handelsbanken.se/shb/inet/icentsv.nsf/vlookuppics/a_konton_&_kort_prislista_kortguide/$file/prislista_kortguide.pdf att den ligger på 1,5% för samtliga kort. Detta syns inte någonstans på kontoutdraget utan det påslaget är inbakat i växlingskursen. Skulle vi granska och jämföra våra växlingskurser om vi stod efter varandra i samma ATM, så skulle du se att en ICA-kortsinnehavare dels inte betalar en extra avgift för att ta ut pengarna, och dels att mitt uttag varit 1,5% billgare än ditt.

Som reservkort i Thailand har jag med mig Skandiabanken som visserligen har gratis uttag, men lägger på ett valutapåslag på 1,65%:
Automatuttag utrikes    0 kr
Betalning med kort    0 kr
Valutaväxlingspåslag vid köp/uttag utomlands    1,65 %

Den fördjupningen tackar jag för.  :thumbsup

Det kostar alltid pengar att vara lat. Ingen nyhet.
Får se om jag får tummen ur till nästa resa, även om jag tvivlar.
Men nu förstår jag iaf lite mer. Hoppas jag?!

* Info

• *Totala Poster: 110157
  • *Total Ämnen: 5343
  • *Online idag: 22
  • *Mest Online: 256
(28 april 2011, 12:48:13)
  • *Medlemmar: 3
  • *Gäster: 16
  • *Totalt: 19