* Status

Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Författare Ämne: Valuta  (läst 2453 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ziko

• Junior
  • *
  • Antal inlägg: 10
  • Kön: Man
Valuta
« skrivet: 01 december 2010, 10:24:48 »
Hej på Er!
Undrar om man ska växla pengar här hemma, eller ta ut där nere.
Vad tcker ni som har rest en hel del, det är första resan för mig.
Tacksam för info

Utloggad dr_dajm

• V.I.P
  • Antal inlägg: 108
SV: Valuta
« Svar #1 skrivet: 01 december 2010, 10:35:04 »
Jag har aldrig växlat hemma utan tar alltid ut där nere. Vad jag har förstått så får man mer för pengarna genom att växla på plats.( Forex tex jobbar ju inte gratis utan tjänar naturligtvis pengar på att du växlar hos dom ) Dock vill jag minnas att ATM maskinen tar ca 35 kr när jag tar ut med mitt visa. Men i sammanhanget så är den kostnaden något som jag ej ens lägger en tanke på.
Sedan är det skönt att inte ha en massa kontanter med sig som man kan riskera att förlora på ett eller annat sätt.

Utloggad maffig

• Brons V.I.P
  • Antal inlägg: 298
« Svar #2 skrivet: 01 december 2010, 12:14:53 »
Klart bäst med visa och ATM Tänk på att det är begränsat hur mycket man kan ta ut. Kolla vad ni kan innan ni åker så ni inte står utan pengar.

Utloggad lorimer

• Surr medlem
  • Silver V.I.P
  • Antal inlägg: 826
« Svar #3 skrivet: 01 december 2010, 12:38:40 »
Klart bäst med visa och ATM Tänk på att det är begränsat hur mycket man kan ta ut. Kolla vad ni kan innan ni åker så ni inte står utan pengar.

Du kan ju inte vara borta flera månader o leva på ATM. Jag har alltid med mig cash,som man alltid kan deponera på hotellet. Fler o fler hotell har numera safetyboxes på rummet. Perfekt. Visakortet är med som sista utvägen. Naturligtvis beror det på hur länge man stannar :hb
Marching on together, LEEDS UTD

Utloggad dr_dajm

• V.I.P
« Svar #4 skrivet: 01 december 2010, 13:23:42 »
Du kan ju inte vara borta flera månader o leva på ATM.

Varför skulle man inte kunna vara borta flera månader och leva på ATM. hänger inte med hur det inte skulle vara möjligt?

Utloggad Johan Lat

• Global Moderator
  • Guld V.I.P
  • Antal inlägg: 1454
« Svar #5 skrivet: 01 december 2010, 16:15:52 »
Jag tar alltid med mig kontanter om jag har hemma, växlar aldrig innan, det förlorar du på, om du inte skall till Filippinerna då det lönar sig att växla till sig dollar innan jämfört med att ta ut på ATM där nere, sen när kontanterna är slut så använder jag mitt bankkort(VISA)

Utloggad krille thai

• Surr medlem
  • Diamant VIP
  • Antal inlägg: 5109
« Svar #6 skrivet: 01 december 2010, 17:23:38 »
Varför skulle man inte kunna vara borta flera månader och leva på ATM. hänger inte med hur det inte skulle vara möjligt?

Förstår du inte det?
Finns ett ganska bra skäl för det.  :thumbsup
Du får försöka lista ut det själv.  ;)

Utloggad dr_dajm

• V.I.P
« Svar #7 skrivet: 01 december 2010, 17:32:46 »
Förstår du inte det?
Finns ett ganska bra skäl för det.  :thumbsup
Du får försöka lista ut det själv.  ;)

Nej jag hänger inte med.. Handlar det om den lilla kostnaden som det kostar att ta ut eller vad är poängen? Om man lever en längre tid där nere så bränner man ju inte lika mycket pengar som man gör på tex en 2 veckors semester. Så då är väl inte avgiften man betalar något att orda om?

Utloggad krille thai

• Surr medlem
  • Diamant VIP
« Svar #8 skrivet: 01 december 2010, 17:37:27 »
Nej jag hänger inte med.. Handlar det om den lilla kostnaden som det kostar att ta ut eller vad är poängen? Om man lever en längre tid där nere så bränner man ju inte lika mycket pengar som man gör på tex en 2 veckors semester. Så då är väl inte avgiften man betalar något att orda om?

Nej det har nog inte med kostnaden för uttagen att göra.
Det här är ju en öppen tråd så man ska väl inte gå in på detaljer.

Utloggad dr_dajm

• V.I.P
« Svar #9 skrivet: 01 december 2010, 17:42:17 »

Jaja... jag låter visakortet glöda jag.. har inget att dölja om det nu var det som var poängen. Och andra sidan så har jag inte varit borta mer än 2 veckor i stöten heller så jag har inte ängnat det någon tanke  ::)

Utloggad the dude

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
  • Antal inlägg: 1534
« Svar #10 skrivet: 01 december 2010, 18:07:55 »
Det är alltid bra att växla en mindre summa pengar så att man klarar sig första dagen iaf.
Sen kan det vara bra att kolla att man har ett relativt fräscht kort och gärna ett extrakort med sig så att man inte hamnar i min sits där magnetremsan på mitt kort slutade funka. Det är inte kul att stå utan pengar i Los där det finns så mycket frestelser.
Vill ner till värmen igen! :(

Utloggad Kurios

• Global Moderator
  • Diamant VIP
  • Antal inlägg: 6294
« Svar #11 skrivet: 01 december 2010, 19:15:53 »

Jag fattar det inte heller. ???
Du får gärna skicka ett meddelande till mig och förklara. :thumbsup

2009 var jag nere i tre månader och använde mig enbart av mitt VISA-kort.

Först ca 50000 baht på Suvvan så att man hade ett litet rörelsekapital, sedan plockade jag ut 20000 vid behov. Brukade ha omkring den summan i safetyboxen till oförutsedda utgifter eller bra att ha-pengar.

Några gånger när jag behövde lite större summor, tog jag med mig passet och kortet till en bank och det var aldrig några problem.

Om inget revolutionerande har hänt den sista tiden, (Jag väntar ivrigt på ett klargörande PM :)) så kommer jag antagligen att göra detsamma nästa gång.

Utloggad Uturn

• Surr medlem
  • Silver V.I.P
  • Antal inlägg: 558
« Svar #12 skrivet: 01 december 2010, 19:31:51 »
Ett annat sätt är ju att öppna thai-konto.
Jag har 4 st nu. Å varför undrar ni kanske? Har man kasikorn i phuket så har man inte samma förmåner i tex bangkok..
Så jag har kasikorn-konto i bkk, samui och phuket. Och sen har jag även siam commercial bank i phuket.

Så för jag över de pengarna jag tänker använda. Är det panik med pengar så tar jag visa-koret.
En överföring tar ca 2-3 dagar.

Jag tycker att det är mer praktiskt att ta med det konto-kortet ut på kvällarna.

Eddi

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 01 december 2010, 19:42:11 »
Ett annat sätt är ju att öppna thai-konto.
Jag har 4 st nu. Å varför undrar ni kanske? Har man kasikorn i phuket så har man inte samma förmåner i tex bangkok..
Så jag har kasikorn-konto i bkk, samui och phuket. Och sen har jag även siam commercial bank i phuket.

Så för jag över de pengarna jag tänker använda. Är det panik med pengar så tar jag visa-koret.
En överföring tar ca 2-3 dagar.

Jag tycker att det är mer praktiskt att ta med det konto-kortet ut på kvällarna.

Ja det är bra mycket bättre kurs om man kan göra så. Tyvärr är ju kursen inge kul alls just nu....

Utloggad krille thai

• Surr medlem
  • Diamant VIP
« Svar #14 skrivet: 01 december 2010, 20:10:09 »
Jag fattar det inte heller. ???
Du får gärna skicka ett meddelande till mig och förklara. :thumbsup

2009 var jag nere i tre månader och använde mig enbart av mitt VISA-kort.

Först ca 50000 baht på Suvvan så att man hade ett litet rörelsekapital, sedan plockade jag ut 20000 vid behov. Brukade ha omkring den summan i safetyboxen till oförutsedda utgifter eller bra att ha-pengar.

Några gånger när jag behövde lite större summor, tog jag med mig passet och kortet till en bank och det var aldrig några problem.

Om inget revolutionerande har hänt den sista tiden, (Jag väntar ivrigt på ett klargörande PM :)) så kommer jag antagligen att göra detsamma nästa gång.

PM med klargörande är skickat...  :D

Utloggad dr_dajm

• V.I.P
« Svar #15 skrivet: 01 december 2010, 20:18:18 »

Kan man få ta del av det dy talar om via PM? nyfikenheten tränger sig på på ett obekvämt sätt nu :)

Utloggad dollar

• Junior
  • *
  • Antal inlägg: 12
« Svar #16 skrivet: 01 december 2010, 21:06:06 »
Antingen växlar du lite här hemma så du klara dej nåra dar.. :hmmeller plockar ut lite på flygplatsen me' VISAkortet :hmm..o. se till o. ha kvar lite till nästa resa..för de' blir de' garanterat ! :yahoo
PS.FOREX e' mer som en nödlösning.. :wank:

Utloggad steffe

• Junior
  • *
  • Antal inlägg: 37
« Svar #17 skrivet: 01 december 2010, 21:29:48 »

Sen kan det vara bra att kolla att man har ett relativt fräscht kort och gärna ett extrakort med sig så att man inte hamnar i min sits där magnetremsan på mitt kort slutade funka. Det är inte kul att stå utan pengar i Los där det finns så mycket frestelser.

känner igen känslan, mitt kort fastnade i en atm andra dagen på en 3 veckor resa :banghead tur man har en snäll mor som skickade pengar med western union så man klarade sig

Utloggad Kurios

• Global Moderator
  • Diamant VIP
  • Antal inlägg: 6294
« Svar #18 skrivet: 01 december 2010, 21:34:31 »
Tack för det. :clap:
Nu kan jag sova lugn :D

Utloggad the dude

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
  • Antal inlägg: 1534
« Svar #19 skrivet: 01 december 2010, 22:33:43 »
känner igen känslan, mitt kort fastnade i en atm andra dagen på en 3 veckor resa :banghead tur man har en snäll mor som skickade pengar med western union så man klarade sig
Ja det blev lösningen för mig också. Bra att det finns möjligheter att skicka pengar på ett så lätt sätt.
Vill ner till värmen igen! :(

* Info

• *Totala Poster: 110157
  • *Total Ämnen: 5343
  • *Online idag: 22
  • *Mest Online: 256
(28 april 2011, 12:48:13)
  • *Medlemmar: 3
  • *Gäster: 16
  • *Totalt: 19