* Status

Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Omröstning

Vilket typ av väska använder ni när ni reser runt i Thailand? Motivera gärna.

Ryggsäck, backpacker for life! Khaosan here I come.
10 (25.6%)
Stor hårdplastväska på hjul. Så att inte de fragila "hantverken" jag köpt på marknaden skadas på vägen hem.
11 (28.2%)
Tygväska på hjul gärna med ett färgglatt snöre på så att jag känner igen väskan 3 sekunder tidigare än annars.
7 (17.9%)
Systemetkasse. Känns tryggt så.
2 (5.1%)
Pass, biljett, kort och kondomer i bakfickan. Varför krångla till det?
9 (23.1%)

Antal personer som röstat: 37

Författare Ämne: Vilken väska tar ni?  (läst 1466 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad the dude

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
  • Antal inlägg: 1409
Vilken väska tar ni?
« skrivet: 04 september 2010, 05:44:16 »
Satt här och funderade på vilken typ av väska jag skulle packa ner mina grejer i när jag åker iväg till LOS. :hmm
Vad är mest praktiskt när man åker till mer än ett ställe?
Kommer jag att svettas ihjäl om jag kånkar på en stor ryggsäck alt. känna mig som värsta hippien? :crazy:
Tappar jag all cred om jag dyker upp med en tråkig tygväska på hjul till min bungalow på stranden när surfartjejerna tittar på? ???
Behöver jag verkligen mer än som ryms i en systemetkasse? :burp Det är ju trots allt jävligt varmt där nere.
Vad tycker ni? Vilket typ av baggage brukar ni packa när ni reser? Motivera gärna.
« Senast ändrad: 04 september 2010, 05:49:26 av the_dude »
Snart dags igen, feb-mar 2012! :D

Utloggad gotte

• Surr medlem
  • Diamant VIP
  • Antal inlägg: 5047
  • Kön: Man
SV: Vilken väska tar ni?
« Svar #1 skrivet: 04 september 2010, 05:55:46 »
Själv har jag alltid en hård resväska - modell större eller mellan - men inte för souvenirernas skull  :nono:
Brukar även ha en mindre ryggsäck som jag packar ned laptop i bl.a. Den är även bra att ha för kortare resor med eventuella övernattningar inom regionen jag befinner mig i   :)

Utloggad Golfnörden

• V.I.P
  • Antal inlägg: 141
« Svar #2 skrivet: 04 september 2010, 05:58:56 »
Jag använder backpackerrygga samt resegolfbag. Äger ingen bra resväska. Det är dessutom smidigt att slänga upp ryggan på ryggen och sedan koncentrera sig på att kånka på golfklubborna med de andra händerna.

Ryggan brukar jag inte heller packa knökfullt. Köper istället på mig lite kläder därnere, som skräddarsydda shorts. Perfekt med tanke på att jag hata att köpa kläder i vanliga butiker.

Inloggad the dude

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
« Svar #3 skrivet: 04 september 2010, 06:01:38 »
Själv har jag alltid en hård resväska - modell större eller mellan - men inte för souvenirernas skull  :nono:
Ja men hade jag börjat att vara "rolig" på en typ av väska så blev jag tvungen att försöka göra det på alla alternativ.  :-)

Utloggad Uturn

• Surr medlem
  • Silver V.I.P
  • Antal inlägg: 558
« Svar #4 skrivet: 04 september 2010, 07:37:30 »
Jag kör med en liten ryggsyck där jag har datan kamera osv...sen en stor på hjul förr kläder. Sen om jag har med mig extra skor så brukar jag ta det i en kasse.

Utloggad Kurios

• Global Moderator
  • Diamant VIP
  • Antal inlägg: 6024
« Svar #5 skrivet: 04 september 2010, 11:29:54 »
Jag har resväskor av tyg med hjul och ett utdragbart handtag på.
Dessutom har jag en nyckelring med lokal anknytning fastsatt i ett blixtlås så att jag kan identifiera den något enklare. Dessutom är det några "Security check" remsor kvar på den så att alla som ser den ska avundas mig när de ser var jag varit. :D

Jag köpte ett set med väskor på Lidl av alla ställen. Tre väskor i olika storlekar samt en axelväska.
Axelväskan har jag som handbagage.

I den har jag pass och övriga handlingar jag behöver. Videokamera, mobil, plånbok, cigg, snus, öronproppar, ögonbindel, bok, vatten osv. Det får plats en hel del i den trots sin storlek.

Dessutom har jag resekassan underst i ett dolt utrymme. Vid ett tillfälle hade jag 400000 baht i resväskan som jag hade checkat in och kom på att det var kanske inte så smart om något skulle hända med den. :hmm

[attachment deleted by admin]

Kurios on tour 2012
Kambodja 15/1 - 4/2
Thailand 4/2 - 17/3

Utloggad Kurios

• Global Moderator
  • Diamant VIP
« Svar #6 skrivet: 04 september 2010, 11:38:04 »
Vid ett tillfälle blev jag erbjuden att köpa någon amulett för "Good luck" vid passkontrollen. För att det skulle gå lite smidigare så gjorde jag det och har den alltid med mig.

Har fått samma erbjudanden andra gånger men då har jag visat upp amuletten och då blir de, om inte imponerade så verkar de nöjda över att man har en amulett och det smattrar något snabbare med stämplarna.

Kurios on tour 2012
Kambodja 15/1 - 4/2
Thailand 4/2 - 17/3

Utloggad Kurios

• Global Moderator
  • Diamant VIP
« Svar #7 skrivet: 04 september 2010, 12:22:58 »
Trots det billiga priset för väskorna har de hållit förvånansvärt bra. De blir ju ganska omilt behandlade efter att man checkat in dem. Det är också av den anledningen som jag har väskor av tyg. Jag har ju bara kläder och skor i dem.

Inför min första resa hade jag fått det goda rådet att ta med några varma tröjor eftersom det kunde blåsa lite ibland och då var det bra att ha. Dessutom skulle jag ha med en kavaj, sa samme rådgivare eftersom en del restauranger hade kavajkrav. Några slipsar åkte också med. Det var sista gången jag lyssnade på hans råd om något alls. Men han hade och har roligt åt det än idag.

Jag hade med några t-tröjor och skjortor med både lång och kort ärm. Inga av dessa gick att använda då det snabbt blev mörka fläckar av svett som inte såg trevligt ut när man var på g. Istället inhandlades det en mer lämplig klädsel.

Numer har jag några standardkläder med mig som jag i stort sett bara använder i LOS. Ibland händer det att man köper lite mer än vad man får plats med i väskan hem, men då finns det ju alltid väskor att köpa på plats, även om det behövs en hel del prutande för att bara bli lite blåst. Blåst blir man ju alltid på ena eller andra viset.

Här är några av de väskor som jag samlat på mig de senaste åren. Några har grabbarna fått och någon har passerat bäst före datum trots att försäljaren envist hävdade att de var av en enastående hög kvalitet. >:(

Kurios on tour 2012
Kambodja 15/1 - 4/2
Thailand 4/2 - 17/3

Utloggad krille thai

• Surr medlem
  • Diamant VIP
  • Antal inlägg: 5078
« Svar #8 skrivet: 04 september 2010, 13:33:43 »
Själv kör jag ryggsäck.
Jag vill kunna flytta på mig smidigt och snabbt.
Och jag hatar att släpa runt på tunga väskor.

Jag har en riktigt bra ryggsäck med bra utrymma där jag får med
mig Mac,en och annat värdefullt.
Kläder brukar jag inte släpa med mig så väldigt mycket
utav när jag åker till LOS. Jag handlar mycket på plats.

Men jag röstade inte i Din omröstning eftersom det inte fanns något alternativ för mig.
Bara för att man tycker det är smidigt att använda ryggsäck behöver inte det betyda
att man måste leva backpacerks liv.

usch va kallt det är, kan jag inte få åka nu?

Inloggad the dude

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
« Svar #9 skrivet: 04 september 2010, 15:56:57 »
Själv kör jag ryggsäck.
Jag vill kunna flytta på mig smidigt och snabbt.
Och jag hatar att släpa runt på tunga väskor.

Jag har en riktigt bra ryggsäck med bra utrymma där jag får med
mig Mac,en och annat värdefullt.
Kläder brukar jag inte släpa med mig så väldigt mycket
utav när jag åker till LOS. Jag handlar mycket på plats.

Men jag röstade inte i Din omröstning eftersom det inte fanns något alternativ för mig.
Bara för att man tycker det är smidigt att använda ryggsäck behöver inte det betyda
att man måste leva backpacerks liv.

Nja jag lade bara till de extra kommentarerna med lite ironi bara. Den verkliga omröstningen var av vilken typ av väska ni tycker är bäst. fast det går ju att skriva här också.
Jag funderar också på att ta rygga pga att det kan kännas mer rörligt om man ska resa runt mycket, som jag eventuellt kommer att göra. Å andra sidan kan det vara skönt att slippa ha en tung rygga och istället kunna dra vikten på 2 hjul.  :hmm

Inloggad the dude

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
« Svar #10 skrivet: 04 september 2010, 15:58:19 »
Jag har resväskor av tyg med hjul och ett utdragbart handtag på.
Dessutom har jag en nyckelring med lokal anknytning fastsatt i ett blixtlås så att jag kan identifiera den något enklare.
Precis en sån tygväska jag menade.

Utloggad Hud

• Global Moderator
  • Diamant VIP
  • Antal inlägg: 5343
    • hgs.st
« Svar #11 skrivet: 04 september 2010, 19:18:56 »
Jag har bytt väska under åren.
Just nu har jag en i tyg med 4 hjul som är perfekt då den går att rulla stående på tåg och på andra ställen utan problem.
Det är ganska stora hjul på den vilket gör att det inte spelar någon roll vilket underlag det är.
Har provat mig fram till den här och trivs riktigt bra.
Den förra väskan köpte jag i Italien. Men den gav upp efter att ha kastats för många gånger på olika flygplatser.
Jag har märkt att ryggsäckar som man måste checka in har en viss förmåga att försvinna oftare än andra bagage. (har rest med andra som haft ryggsäckar)
Men jag har inte heller röstat på grund av ingen passar på mig.

Utloggad hassel

• Nybörjare
  • Antal inlägg: 4
« Svar #12 skrivet: 05 september 2010, 06:53:54 »
Ryggsäck så klart man skall ha! skaffa själv en snarlik jag hade i lumpen. De är inte vackra men otroligt slittåliga och är lätta att hitta på flyplatserna.

Utloggad Mrcloud

• En flygande semesterfågel
  • Surr medlem
  • Silver V.I.P
  • Antal inlägg: 632
  • En grön mans uppgift
« Svar #13 skrivet: 05 september 2010, 09:11:06 »
Jag har en stor svart plastväska med riktig hårdplast. Den har några år på nacken, men helt klart en favorit. Har köpt nya, men alltid gjort av med dem igen. Ingen går upp till min lilla "blackie". Den är märkt med klistermärken och en rem(biltema), för känna igen lätt...

I min resväska har jag alltid packat med saker, som alltid ligger redo. Så slipper man bekymra sig om vad man har "glömt"  :-) I den har jag läkemedel,sygrejor,rakgrejor,sax,handtvättmedel,böcker,kamera, minikudde(viktigt), solskydd,zoegas kaffe,pennor,böcker...

Sedan har jag bara litte kläder med mig. Jag har alltid vana köpa kläder med mig hem, standard är alltid köpa 2 st märkeströjor o ett par byxor/shorts. Oftast köper jag också T-shirts  eller något liknande som man kan slänga sedan.

Min handväska är alltid den jag har med överallt, så det är en ryggväska. Den innehåller pass,pengar,resehandlingar,små energi godis,bok eller tidning läsa på flyget,mobil(musik) med hörlurar,
ev minikudden om man ska sova på flyget,vatten, papper med mera...

Dyselxi har många här inklusive jag , men det hindrar mig inte att skriva ändå så gott jag kan...

Utloggad secam5

• V.I.P
  • Antal inlägg: 169
« Svar #14 skrivet: 05 september 2010, 09:11:39 »
Jag hade med några t-tröjor och skjortor med både lång och kort ärm. Inga av dessa gick att använda då det snabbt blev mörka fläckar av svett som inte såg trevligt ut när man var på g. Istället inhandlades det en mer lämplig klädsel.

Vilka kläder använder du?
« Senast ändrad: 05 september 2010, 09:20:42 av Kurios »

Utloggad Kurios

• Global Moderator
  • Diamant VIP
« Svar #15 skrivet: 05 september 2010, 09:28:14 »
Vilka kläder använder du?
Jag köper olika märkeskopior som har en blandning av bomull och polyester. De är lite luftigare, ungefär som sport-tröjor.

På kvällen när det är lite svalare brukar jag ha någon kortärmad skjorta, även de av märkeskopior.

Nästa gång ska jag köpa en skjorta av silke och se hur det känns.

Kurios on tour 2012
Kambodja 15/1 - 4/2
Thailand 4/2 - 17/3

Utloggad hubbatix

• Nybörjare
  • Antal inlägg: 9
« Svar #16 skrivet: 06 september 2010, 10:48:48 »
jag har en stor ruggsäck där man kan stoppa in axelremmarna och dra ut en bärrem istället.

Utloggad pappa35

• Surr medlem
  • Silver V.I.P
  • Antal inlägg: 509
  • Thailandskåt skåning
« Svar #17 skrivet: 07 september 2010, 03:38:08 »
Nja jag lade bara till de extra kommentarerna med lite ironi bara. Den verkliga omröstningen var av vilken typ av väska ni tycker är bäst. fast det går ju att skriva här också.
Jag funderar också på att ta rygga pga att det kan kännas mer rörligt om man ska resa runt mycket, som jag eventuellt kommer att göra. Å andra sidan kan det vara skönt att slippa ha en tung rygga och istället kunna dra vikten på 2 hjul.  :hmm

Den blir ju aldrig direkt tung för så mycket saker släpar man inte runt på ändå...

Problemet är VAR du ska rulla den eftersom underlagen sällan är speciellt vänliga för detta...

Själv kör vi med reseryggsäckar och jag är definitivt ingen backpacker för den sakens skull...
Dock är det garanterat mest praktiskt när man förflyttar sig en massa.

http://www.friluftsvaror.se/varor/galaxy.htm (Mycket prisvärd)

Åker man charter till ett och samma ställe fungerar en resväska.
Mvh Pappa

Utloggad knasen

• Hangaround
  • **
  • Antal inlägg: 51
« Svar #18 skrivet: 10 september 2010, 23:56:40 »
resaväska o den har man på "huvudlägret". sedan ar man ju ryggan när man drar ut på småresor

Utloggad Bingo

• Hangaround
  • **
  • Antal inlägg: 60
« Svar #19 skrivet: 26 oktober 2010, 01:35:43 »
Jag brukar köra min 50L Haglöfs med tillhörande flightbag (stor påse med dragkedja). Om det blir mycket shopping kan man lägga prylar utanför själva ryggan i påsen. Sen blir det ju en mindre carry-on för bok och musik.

* Info

• *Antal Medlemmar: 10824
  • *Senast: Terruk

• *Totala Poster: 106644
  • *Total Ämnen: 5133
  • *Online idag: 34
  • *Mest Online: 256
(28 april 2011, 12:48:13)
  • *Medlemmar: 4
  • *Gäster: 29
  • *Totalt: 33