* Status

Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Författare Ämne: Internationellt korkort?  (läst 936 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Daiva

• V.I.P
  • Antal inlägg: 114
Internationellt korkort?
« skrivet: 12 april 2011, 14:17:04 »
Nu skall man ju inte ropa hej innan man ar over backen.

Var ivag med tjejen o hela packningen ca 15 mil ifran mitt baslager. Och vad hander. Jo polisen hade stor koll och plockade in allt.
Vist har jag Mc kort men inget internationellt korkort. sa jag fick skriva pa boterslappen om att kora utan korkort.

Poliserna hade bade korta automatvapen och M 16 for langre skott sa man ar ju ganska liten i det laget.
Men dom var mycket vanliga och forklarade hur jag skulle gora for att bli laglig. Fillipinska poliser.
Fragade tjejen dar bak om saker jag inte begrep ett ord av.
Men ar glad att jag inte super eller andvander nagot konstigt utan kan se tjanstemannen rakt i ogonen och svara ordentligt pa fragorna.

Det hela slutad med att jag fick 50 peso (ca 8 kronor) i boter for att kora Mc utan korkort.Och polisen var noga med att skaka hand, flera stycken av dom.
Sedan var det bara att kora vidare.

Tjejen diskuterade med hotell personal det hela . Dom menade att det handlade om ( copy copy) o att saken aldrig blir raporterad.
Pengarna gar rakt ner i nagon annans ficka.
Hmmmm
Tror inte ett skit pa vad dom sager .

Men nasta gang blir det att fixa ett internationellt korkort i forvag.

8 kronor i boter
Vilken historia o beratta dar hemma

:)
« Senast ändrad: 12 april 2011, 14:30:17 av Daiva »

Utloggad Happyman

• Surr medlem
  • Brons V.I.P
  • Antal inlägg: 310
  • Kön: Man
SV: Internationellt korkort?
« Svar #1 skrivet: 12 april 2011, 15:56:26 »
Polisen i Asien är härlig. På koh saumi kör de flesta utan hjälm fast enligt lag skall man ha hjälm. Körde motorcykel mellan nathong och cheweng som jag gjort många gånger.

Plöstligt en gång när det var helgdag (kungens födelse dag) så fick polisen för sig att de behövde lite extra pengar till helgen vilket medförde att de stoppade(bara faranger) alla som körde moppe och motorcykel de plockade säkert in 300-400 trafikanter och gav dem en bot på 300 bath det var bara att betala och se glad ut.

När vi åkte tillbaka en timme senare stog polisen helt öppet och dela upp pengarna mellan sig.

Inloggad the dude

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
  • Antal inlägg: 1409
« Svar #2 skrivet: 12 april 2011, 16:31:43 »
Tycker att det är ganska självklart att använda hjälm när man kör vespa där nere. Det är inte så jobbigt att ta på sig den och dagen man flyger av hojen och landar på huvet så är man nog ganska glad att hjälmen satt på.
 Här hemma i sverige så är hjälmen alltid på och om jag inte har ryggskydd och andra skyddskläder så kör jag väldigt lugnt. Lustigt hur man släpper på säkerheten bara för att man är på semester.
Snart dags igen, feb-mar 2012! :D

Utloggad nutkurt

• Brons V.I.P
  • Antal inlägg: 394
« Svar #3 skrivet: 12 april 2011, 18:58:33 »
Jag använde mitt internationella körkort i julas, hyrde bil på Bali. Vi hann åka ca 15 km innan en polis i en gatukorsning stannade mig eftersom jag körde rakt fram i en fil som de ansåg var till för vänstersvängande. Kostade med 25 eller om det var 30 USD. Men var ju helt uppenbart att det bara var för att få in pengar som dom stoppade mig. Däremot blev dom rätt byxis när jag sa att det var kopierade pengar och dom frågade om det var sant. Vem vet, svarade jag.

Undra hur det gått utan internationellt körkort? 20 USD till?

Utloggad Qbase

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
  • Antal inlägg: 1090
« Svar #4 skrivet: 13 april 2011, 22:50:45 »
8 kronor i boter
Vilken historia o beratta dar hemma

Ja, det där lät blodigt. Om man hade haft en pinoys lön alltså.  o)
Fyra nyanser av brunt är inte fel.. :downtown:

Utloggad Bruno

• Mongler
  • V.I.P
  • Antal inlägg: 154
« Svar #5 skrivet: 11 maj 2011, 22:02:49 »
8 kronor i boter

Man kan bli stoppad och betala många gånger innan man kommer upp i kostnaden för ett internationellt körkort (som måste förnyas varje år).

Utloggad kambodjakungen

• Surr medlem
  • Silver V.I.P
  • Antal inlägg: 877
« Svar #6 skrivet: 24 maj 2011, 02:48:04 »
I kambodja kräver de numera att du ska ha internationellt körkort om du kör motorcykel eller liknande, dock kommer de på något annat du måste betala för om du redan har ett sånt  lol

En bekant försökte åka ifrån polisen på sin cross, de var 4-5hojåkare, alla hann undan utan han, en snabb snut hann få tag på hans styre så han åkte i backen och fick skrapsår över halva kroppen...
Han fick betala böterna på 5000riel likaväl ... 1.25 $  eller drygt 10spänn...

Kan väl säga att han ångrade sig efteråt... Blev en ganska förstörd semester pga sårena.
Som namnet antyder är jag mer Kambodja än Thailands resenär.
3Dec - 29Feb  Kambodja.

Utloggad Qbase

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
« Svar #7 skrivet: 24 maj 2011, 09:41:49 »
I kambodja kräver de numera att du ska ha internationellt körkort om du kör motorcykel eller liknande, dock kommer de på något annat du måste betala för om du redan har ett sånt  lol

En bekant försökte åka ifrån polisen på sin cross, de var 4-5hojåkare, alla hann undan utan han, en snabb snut hann få tag på hans styre så han åkte i backen och fick skrapsår över halva kroppen...
Han fick betala böterna på 5000riel likaväl ... 1.25 $  eller drygt 10spänn...

Kan väl säga att han ångrade sig efteråt... Blev en ganska förstörd semester pga sårena.

Överdrivna skadeproportioner för en tia...
Och vad kostade det att få i ordning på hojen därefter?

Utloggad kambodjakungen

• Surr medlem
  • Silver V.I.P
« Svar #8 skrivet: 24 maj 2011, 13:56:37 »
Hojen fick mest kostmetiska skador, dock lite plastskärmar som fick bytas, om jag inte minns fel....
Han fick iofs mest kosmetiska skador också....
3Dec - 29Feb  Kambodja.

Utloggad Qbase

• Surr medlem
  • Guld V.I.P
« Svar #9 skrivet: 25 maj 2011, 00:16:46 »
Hojen fick mest kostmetiska skador, dock lite plastskärmar som fick bytas, om jag inte minns fel....
Han fick iofs mest kosmetiska skador också....

Är ju plasten som är dyrast väl..? Uscha, inte bra att skrapa i gatan!
Varken armar, ben eller kåpor och skärmar.
Tur det inte gick värre iaf..

Och tur att Farbror Blå..eller vilken färg de anses ha där, fick betalt.  :-)

Utloggad kambodjakungen

• Surr medlem
  • Silver V.I.P
« Svar #10 skrivet: 25 maj 2011, 14:22:02 »
Sista 4 åren har de faktiskt börjar få ordning på moppeförarna i kambodja, föraren måste ha hjälm (alla vet att passagerarna är osårbara).
Du måste ha regskylt på moppen mm..

Allt de kan tjäna en liten peng på stoppar de ju utlänningar för, sen brukar man komma undan väldigt billigt, men det kan ju kännas kukigt att bli stoppad 3ggr i veckan för att man har lyset på under dagen...
Bästa boten en kompis fick, Blurter tror jag det var som fick den (aussie snubbe som jobbar som kock vid F1tävlingar o dyl), han stannade vid ett rödljus, alla kambodjaner åkte vidare, men Blurter stannade (det var rött!!) för han såg polisen, de kom givetvis fram och krävde honom på pengar....
Varför, jag har ju stannat för rött?`
Ingen annan stannade, så du är farlig för trafiken....   Fick han till svar. Tror det kostade ett par dollar... Han orkade inte ens käfta emot..

Då hajjar ni vilken nivå de lägger sig på... Du har alltid fel.
3Dec - 29Feb  Kambodja.

* Info

• *Totala Poster: 106609
  • *Total Ämnen: 5132
  • *Online idag: 52
  • *Mest Online: 256
(28 april 2011, 12:48:13)
  • *Medlemmar: 15
  • *Gäster: 23
  • *Totalt: 38