0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Rösta blått i höst
Nej det finns inga blå feminister, feminismen tillhör helt uteslutande till kommunisterna
Å fan.. Moderaterna ett nytt Feministiskt InitiativIdag rapporteras att moderaterna har presenterat en ny jämställdhetpolitisk plattform. Den innebär ett totalt omfamnande av feminismen. Moderaterna ställer sig bakom alla de viktiga ideologiska grundpelare som utgör den feministiska ideologin.Partiet har accepterat den feministiska analysen, säger exempelvis jämställdhetsexperten Gertrud Åström i Svenska Dagbladet.”Könsmaktsordningar består trots de ansträngningar som har gjorts för ökad jämställdhet mellan könen”, skriver moderaterna bland annat. De ställer sig också bakom tesen att könet är en social konstruktion. Vidare vill de införa genuscertifiering av skolor och företag. Skolverket ska certifiera dem som klarar kraven.Företag ska dessutom jämföras i en rankinglista efter hur jämställda de är. Det kallas ”jämställdhetsrating”. Företag som inte följer reglerna kring det ska straffas på något sätt – exakt hur framgår inte. Moderaternas jämställhetspolitiska talesperson Hillevi Engström erkänner att jämställdhetsratingen kommer att innebära mera pappersexercis för företagen, men säger: ”Ur mitt perspektiv så är regelförenkling underordnat rätten till saklig lön”.Jag säger bara: Suck. Jag trodde vi hade kommit längre. Det är häpnadsväckande att landets näst största parti gör en så ytlig och populistisk analys att man inte ser att feminismen och dess ideologi inte strävar mot jämställdhet. Begrepp som könsmaktsordning och social konstruktion, exempelvis, är rent dravel. Min egen sympati för moderaterna har med tiden blivit allt mindre. Efter det här känner jag bara förakt.En liten tröst i sammanhanget är att moderaterna med synnerligen stor sannolikhet hamnar i opposition i höst. Men deras feministiska yra riskerar att smitta av sig på de andra partierna – som redan är mer eller mindre feministiska – så att de blir ännu mer feministiska.Som en motvikt mot moderaternas åsikt att män systematiskt förtrycker kvinnor skulle jag vilja citera ett uttalande från nobelpristagaren i litteratur, Doris Lessing:”Jag blir alltmer chockad över den tanklösa nedvärdering av män som i så hög utsträckning blivit en del av vår kultur att vi nästan inte uppfattar den längre [...] De dummaste, mest obildade och hemskaste kvinnor kan göra ned de hjärtligaste, vänligaste och mest intelligenta män utan att någon invänder. Männen verkar vara så nedtryckta att de inte försvarar sig.”Detta inlägg postades den 25 januari 2010 kl 9:22 under Uncategorized.Källa: GenusnyttDet finns fanatiker på båda sidor och ingen är bättre än dom andra.Synd att de får ta så stor plats i media bara.Paolo för JämO.
Han summerar det ganska bra tycker jag...http://www.youtube.com/watch?v=eFop4ljBA9s#
Det är fullkomligt lysande! Jag har aldrig varit någon fan av Paolo, men nu är han tamejfan min hjälte.Tack för att du la ut klippet.