Gulafebern
Välkommen
Gäst
. Var snäll och
logga in
eller
registrera dig som ny medlem
.
Har du inte fått ditt
aktiverings-e-postmeddelande?
1 timme
1 dag
1 vecka
1 månad
För alltid
Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
Nyheter:
Startsida
Forum
Hjälp
Sök
Logga in
Registrera
Gulafebern
»
Forum
»
Nyheter
»
Nyhetsklipp
»
Känd modell biten av galen katt i Thailand
Status
Välkommen
Gäst
. Var snäll och
logga in
eller
registrera dig som ny medlem
.
Har du inte fått ditt
aktiverings-e-postmeddelande?
1 timme
1 dag
1 vecka
1 månad
För alltid
Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Känd modell biten av galen katt i Thailand (läst 542 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kurios
Global Moderator
Diamant VIP
Antal inlägg: 6018
Kön:
Känd modell biten av galen katt i Thailand
«
skrivet:
04 juli 2010, 11:12:42 »
Modellen Samantha Fox behandlad för rabies
Sångerskan smittades av galen katt på thailändska ön Koh Samui
Samantha Fox, 44, behandlas för rabies.
Den forna sexsymbolen bets av en katt i Thailand när hon semestrade i landet med sin flickvän.
– Behandlingen mot rabies gör att man mår fruktansvärt, säger hon till Sunday Express.
Glamourmodellen och sångerskan Samantha Fox attackerades av katten vid en restaurang på ön Koh Samui under en kärlekssemester med flickvännen och managern Myra Stratton, 52.
– Han låg vid mina fötter och jag tyckte att vi kom riktigt bra överens. Jag sänkte handen för att klappa honom och då bet han mig så djupt att tänderna gick ända in i benet. Jag gick till restaurangens ägare som berättade för mig att det var en galen katt som alla tror har rabies, säger hon till Sunday Express.
10 sprutor till
Samantha Fox fördes akut till Lamai Medical Clinic på ön där hon fick anti-rabiessprutor.
Sångerskan har sedan dess lämnat landet och fortsätter nu att behandlas hemma. Tio sprutor till med immunoglobulin och vaccin måste in i kroppen innan faran är över.
– Behandlingen mot rabies gör att man mår fruktansvärt. Jag är sjuk och skakig, säger hon till Sunday Express.
55 000 drabbas
Sångerskan, som själv är matte till fyra katter, säger dock att hennes kärlek för de håriga djuren kvarstår.
– Det som hände har inte avskräckt mig. Jag älskar fortfarande katter, hundar, rävar, vad som helst.
55 000 människor smittas av rabies varje år. Av dem dör över 10 000 årligen, främst barn i Asien och Afrika.
Källa:
Aftonbladet
Fakta: Rabies
Rabies är en i regel dödlig infektionssjukdom hos alla däggdjur.
Sjukdomen orsakas av ett virus och ger typiska förändringar i hjärnan. Virus sprids med saliv från rabiessmittade djur via bett eller sår.
Antalet människor som dör av rabies beräknas vara över 10 000 per år.
Symtomen är avvikande beteende, ibland med raserianfall, och slutligen förlamning som leder till döden. Inkubationstiden är ofta flera månader. Hos människor som smittats kan utbrott av sjukdomen hindras genom vaccinering om behandlingen påbörjas direkt efter smittotillfället.
Rabies är anmälningspliktig enligt svensk smittskyddslagstiftning och räknas som allmänfarlig.
Källa: Nationalencyklopedin
«
Senast ändrad: 04 juli 2010, 18:37:57 av Kurios
»
Loggat
Kurios on tour 2012
Kambodja 15/1 - 4/2
Thailand 4/2 - 17/3
Skriv ut
Sidor: [
1
]