* Status

Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Författare Ämne: 10% av turistrelaterad affärverksamhet har tvingats stänga  (läst 783 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gulafebern SE

• Webmaster
  • Administrator
  • Platinum V.I.P
  • Antal inlägg: 3070
  • Kön: Man
    • Thai Sex . Se
10% av turistrelaterad affärverksamhet har tvingats stänga
« skrivet: 02 juli 2010, 08:54:51 »
Tourism-related business pleads for government help
BANGKOK: Over 10% of tourism-related businesses in Thailand have been forced to close down as they suffer from the effect of the recent political mayhem while the rest is urging the government to promptly adopt a relief plan.

Spokesperson of the Federation of Thai Tourism Association (FETTA) Charoen Wangananont said the recent political rally in Bangkok had caused more tourism-related businesses including travel agency, spa, hotel, souvenir shops, car rental agency, and restaurant to go out of business compared to normal years. Many of the operators have started using vigorous marketing strategy in order to keep their business going. Some golf clubs now go as far as offering green fee exemption to customers.

FETTA is calling a meeting with its members to reassess the impact of the problem after members start inquiring about the progress of the government’s relief measures. The entrepreneurs claim that they have not seen any solid action taken towards implementing the tax deduction measure for tourists who show bills of accommodations of up to 15,000 THB.

Meanwhile, the tourism association in Chiang Mai has filed a request to the government asking for a 20-million-THB budget to be used to organize “Lanna Festival” in downtown Bangkok hoping that the event would help promote tourism of Northern Thailand during the low season.

Källa: NNT

Utloggad inmate20

• Chuc mung nam moi 2010 Tigerns år!
  • Brons V.I.P
  • Antal inlägg: 310
  • Co ai muon di cau ca hon?
    • http://www.phim88.com/
SV: 10% av turistrelaterad affärverksamhet har tvingats stänga
« Svar #1 skrivet: 02 juli 2010, 10:32:41 »
Ingen direkt nyhet att om landet har stora inrikes problem så som våld eller ekonomiska så som Island så berörs bland annat turistnäringen

Utloggad Powderfinger

• Hangaround
  • **
  • Antal inlägg: 52
« Svar #2 skrivet: 02 juli 2010, 16:52:33 »
Inte bra för landet det där!
Skulle ge höger kula för ett ställe med HE här i Jakan =)
"Look out moma there's a white boat coming up the river..."

Utloggad lorimer

• Surr medlem
  • Silver V.I.P
  • Antal inlägg: 826
« Svar #3 skrivet: 03 juli 2010, 03:51:49 »
Jag känner en kille som bor i min lilla småstad som säger att turismen inte betyder så mycket. Han lever i LOS 5-6 mån om året. Han har iofs alltid sina egna åsikter. Min åsikt är att varför devalverar inte Thailand, eller är dom tvingade att följa dollarkursen. Ni som kan detta bättre än mig får förklara :hb
Marching on together, LEEDS UTD

Utloggad Nypan

• Nypan är för det mesta glad, men ibland lite tjurig
  • Brons V.I.P
  • Antal inlägg: 437
  • Varför inte ...
« Svar #4 skrivet: 03 juli 2010, 10:18:11 »
Jag känner en kille som bor i min lilla småstad som säger att turismen inte betyder så mycket. Han lever i LOS 5-6 mån om året. Han har iofs alltid sina egna åsikter. Min åsikt är att varför devalverar inte Thailand, eller är dom tvingade att följa dollarkursen. Ni som kan detta bättre än mig får förklara :hb
Thai är inte tvungna att följa Dollarn, men dom ser den som en vägledning.
Dom rika i Thai stödköper Tbth för att hålla kursen uppe, annars förlorar deras pengar i värde. Detta har man gjort förut med gott resultat, men då har det varit kortvariga kriser.
Denna gång är krisen ofantligt mycket större och kommer att pågå en mycket längre tid, vilket innebär att stödköp inte kommer att gynna dom så länge till, och då kommer Tbh antagligen att rasa ganska djupt ner.
Så ni som skall flytta pengar till Thai TÄNK er för först innan ni överför stora summor.
Detta som pågår nu är bara början på en lång kris, vänta till det ger djupa effekter ut på landsbygden, tjejerna tjänar inga pengar för det finns inga Faranger, som kommer med pengar, och dom har inga intäkter och med detta inga pengar att skicka hem.
« Senast ändrad: 04 juli 2010, 08:26:57 av Nypan »
Bor numera i Thailand. Just nu i Pattaya

Utloggad mrthailover

• Hangaround
  • **
  • Antal inlägg: 73
« Svar #5 skrivet: 04 juli 2010, 11:24:17 »
Thailand räknar med en tillväxt på 5.5% andra kvartalet i år.  Exporten ökar med 30-40%.  Turismen återhämtar sig till hösten tror man.  Kina har skrivit upp sin valuta vilket drar med sig andra asiatiska valutor upp.  Man räknar med att THB  står på 31.50 mot dollarn i slutet av året. Grannlandet Vietnam har devalverat nyligen vilket gjort att Thailand har svårt att konkurera. Framförallt risexport som drabbas.  Nu är det också ovanligt torrt och skördarna försämras.

Thailand har fått en ny riksbanks chef som man hoppas är mindre politiskt bunden vad nu det får för följd.  Kanske mer devalverings vänlig? Politiska läget är otroligt instabilt. Vad händer om kungen dör?  Det är nog omöjligt att förutse vad som kommer ske i Thailand men jag tror inte de kommer devalvera om inte någon stor katastrof inträffar som tex inbördeskrig.

För den delen så påstås THB vara fritt flytande men vad jag kan se så verkar den peggad mot dollarn. Bathen följer dollarn upp och ned exakt hela tiden. Så går dollarn ned så gör även bathen det.  Ju sämre världsekonomi ju starkare dollar speciellt nu när euron är ifrågasatt.  Jag tycker det närmare lutar åt att vi kommer se en starkare THB.  Men svenska kronan kommer stärkas den med i takt med ränteökningar. Sverige kommer öka sin ränta snabbare än övriga europa då vår ekonomi är klart bäst i Europa.  Bara Canada som har bättre tillväxt i hela västvärlden.  Så till jul kanske vi får lite mer för våra surt förvärvade hårt beskattade pengar. 

Utloggad Kurios

• Global Moderator
  • Diamant VIP
  • Antal inlägg: 6018
« Svar #6 skrivet: 04 juli 2010, 11:53:32 »
Jag hoppas att du har rätt med dina prognoser. :thumbsup

Men luttrad som man blivit med åren så tar jag inget för givet och tror på det först efter att jag sett det med egna ögon. ;)

Kurios on tour 2012
Kambodja 15/1 - 4/2
Thailand 4/2 - 17/3

Utloggad dollar

• Junior
  • *
  • Antal inlägg: 11
« Svar #7 skrivet: 06 juli 2010, 22:09:49 »
Ja me'...mycke' intressant ämne ! Eftersom "sketkronan" varit så låg så länge...vi kan bara hoppas att du har rätt...allt har ju' blitt minst 20% dyrare ! :wank:

* Info

• *Antal Medlemmar: 10821
  • *Senast: Ricky56

• *Totala Poster: 106535
  • *Total Ämnen: 5129
  • *Online idag: 51
  • *Mest Online: 256
(28 april 2011, 12:48:13)
  • *Medlemmar: 4
  • *Gäster: 38
  • *Totalt: 42