* Status

Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Författare Ämne: Utlägg!  (läst 1474 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Daiva

• V.I.P
  • Antal inlägg: 114
Utlägg!
« skrivet: 25 juni 2010, 20:47:59 »
Funderar lite här vad som är en rimlig kostnad med våra kvinnor  :angel13:

Många skriver att dom har varit gifta hit och dit med Thai:s o Phil:s

Min senaste ville skicka hem , Först 200 kr/mån till morsan senare var det vist 2000 kr/mån som hon menade :angry9:

Då fick hon åka hem själv istället  :sad10:

Inte bra...Inte bra...Inte bra

Vet att Asian women ger mej allt.
Men vad är rimligt när det kommer till pengar ??????????????????????

« Senast ändrad: 26 juni 2010, 22:24:01 av Kurios »

Utloggad Aremak

• Surr medlem
  • Silver V.I.P
  • Antal inlägg: 502
SV: Utlägg!
« Svar #1 skrivet: 25 juni 2010, 23:20:40 »
Det skiljer sig självklart från fall till fall. Jag tycket för det första att man skall inte skicka mer än man kan, ibland får man för sig att thai tjejen / släkten tror att det finns obegränsat med pengar. För det andra, hur mycket behöver man skicka? Om man räknar på ett drägligt liv i thailand, andra barn, inkomster etc som tillkommer. Men visst, det är en ständigt återkommande fråga...

Utloggad Kurios

• Global Moderator
  • Diamant VIP
  • Antal inlägg: 6022
  • Kön: Man
« Svar #2 skrivet: 26 juni 2010, 22:08:39 »
Vad som är rimligt är svårt att säga för det är så många olika faktorer som spelar in.

Hur mycket skickade damen till dem innan hon blev tillsammans med en farang?
Vad skulle de pengarna gå till?
Hur mycket behöver de för att klara sig?
Hur mycket bidrar de med själva?
Bodde hon hos dem och pengarna bidrog till hennes del av de gemensamma utgifterna?
Ålder på föräldrarna.
Har de jobb?
Kan de jobba?

Döttrarna är väl de som traditionellt tar hand om sina föräldrar och de kanske inte klarar sig utan hennes hjälp.

Först bör man se till att klara sig själv och ha ett eget sparande och finns det sedan utrymme för att skicka hem pengar så visst, gör det. Men jag skulle inte göra det utan att ifrågasätta vad pengarna ska gå till.

Är det till mat och uppehälle för att föräldrarnas inkomst inte räcker till för att de ska kunna leva ett drägligt liv annars så ok.

Är det för att de ska kunna leva fint utan att själva behöva jobba bara för att dottern fått tag i en farang. Nej då blir det inte en satang.

Det beror också på vilken samhällsklass de kommer från. En medelinkomsttagare klarar sig fint utan extra pengar medan en fattig risfarmare inte gör det. Då får man kanske vara beredd på att det kan tillkomma några extra utgifter och se till att ha en budget för det.

Ibland är en sjuk buffel en sjuk buffel men har man en fru eller tjej som man litar på och verkligen känner så får man utgå från att hon är tillräckligt förståndig för att klara av att bedöma hur mycket som kan vara skäligt i just det här fallet.

Om inte hon vet det så vem skulle annars kunna göra det?

Kurios on tour 2012
Kambodja 15/1 - 4/2
Thailand 4/2 - 17/3

Utloggad Daiva

• V.I.P
« Svar #3 skrivet: 27 juni 2010, 00:45:16 »
Tack för ett väldans fint svar Kurios  :)

Ungefär min åsikt också

I det här fallet så var föräldrarna i min ålder och fullt friska och arbetade båda.

Tack vare att jag läst på här på Ts så var det koll på vad som är Thai-tradition eller bara en dragning.

Som sagt
Var det bara pengarna hon var ute efter så gick visumet ut utan bedövning.

Men det vill jag bara säga.
Thaibruden var värd varenda krona
 :yahoo :yahoo :yahoo :yahoo :yahoo :yahoo :yahoo

Utloggad Daiva

• V.I.P
« Svar #4 skrivet: 27 juni 2010, 07:52:03 »
Tillägg !!!

Det bästa råd jag fick av en kompis mitt i kärlekens rus var

Gör som jag hade tänkt mej (Giftemål Thai-way) men låt det ta dubbelt så lång tid.

Där sållas agnarna ifrån vetet.  :hmm

Utloggad Sir

• Hangaround
  • **
  • Antal inlägg: 53
« Svar #5 skrivet: 29 juni 2010, 08:07:54 »
Har funderat på en grej.. Förstår att det är olika från fall till fall och allt det där, men när tjejen till största del är här i Sverige för pengarna och för pengarna som "mannen" skickar hem. Blir det inte ett ganska torftigt sexliv då? Jag menar, hon kan ju inte va sjukt sugen hela tiden och när hon väl går med på det finns det väl en viss "död sill" varning??

Nu menar jag inte att just din tjej va det Daiva22, men är hon här för att man ger henne pengar försvinner väl en del av fördelarna?

Utloggad glimten

• Hangaround
  • **
  • Antal inlägg: 62
« Svar #6 skrivet: 29 juni 2010, 10:27:54 »
Har funderat på en grej.. Förstår att det är olika från fall till fall och allt det där, men när tjejen till största del är här i Sverige för pengarna och för pengarna som "mannen" skickar hem. Blir det inte ett ganska torftigt sexliv då? Jag menar, hon kan ju inte va sjukt sugen hela tiden och när hon väl går med på det finns det väl en viss "död sill" varning??

Nu menar jag inte att just din tjej va det Daiva22, men är hon här för att man ger henne pengar försvinner väl en del av fördelarna?

Om tjejen e här bara för pengarna e de väl inget ha från början tycker ja då blir v'äl sex livet ändå inge vidare eller???????

o sen när man läöser en del inlägg blir man ju mörk rädd för fan man kan tro att tjejerna bara e nån sorts djävla knull maskin för vissa tomtar......

glimten

Utloggad Argon

• Surr medlem
  • Hangaround
  • **
  • Antal inlägg: 92
« Svar #7 skrivet: 29 juni 2010, 10:41:10 »
Bra sagt glimten. Tyvärr tror jag att det är många tomtar som tar hit en tjej bara för att ha som en städerska som lagar mat och som ställer upp när tomten vill. Skulle hon säga nej så byts hon ut.

Utloggad Sir

• Hangaround
  • **
« Svar #8 skrivet: 29 juni 2010, 10:47:17 »

Om tjejen e här bara för pengarna e de väl inget ha från början tycker ja då blir v'äl sex livet ändå inge vidare eller???????

o sen när man läöser en del inlägg blir man ju mörk rädd för fan man kan tro att tjejerna bara e nån sorts djävla knull maskin för vissa tomtar......

glimten

Ja det va ju just det jag menade, att det inte är något att ha från början.. Har dock av vissa inlägg fått intrycket att en del tycker det är värt att betala en hel del för att ha denna kvinna hos sig. Och det känns då som hela grejen är lite förstörd om det hela beror på pengar och inte hennes känslor till mannen.. Men det förekommer ju visserligen hos alla folkgrupper..

Och nej, jag tror inte att de är knullmaskiner, men jag anser dock att sex är en viktig del i mina relationer.........

Utloggad glimten

• Hangaround
  • **
« Svar #9 skrivet: 29 juni 2010, 10:56:58 »
Bra sagt glimten. Tyvärr tror jag att det är många tomtar som tar hit en tjej bara för att ha som en städerska som lagar mat och som ställer upp när tomten vill. Skulle hon säga nej så byts hon ut.

Hej Argon ja tyvär så e de nog allt för vanligt ja hör o ser de hela tiden....

tar man hit nån så gör man de av kärlek annars kan dom köpa en docka som dom kan plocka fram när dom behöver..

glimten

Utloggad glimten

• Hangaround
  • **
« Svar #10 skrivet: 29 juni 2010, 11:00:22 »
Ja det va ju just det jag menade, att det inte är något att ha från början.. Har dock av vissa inlägg fått intrycket att en del tycker det är värt att betala en hel del för att ha denna kvinna hos sig. Och det känns då som hela grejen är lite förstörd om det hela beror på pengar och inte hennes känslor till mannen.. Men det förekommer ju visserligen hos alla folkgrupper..

Och nej, jag tror inte att de är knullmaskiner, men jag anser dock att sex är en viktig del i mina relationer.........

Sex e viktigt i mina relationer me men de ska vara på bägges vilkor o inte som man kan läsa mycke här att dom ska behaga manen

om man behandlar dom som dom gudinnor dom e så lovar ja dig att du kommer att få dubbelt tillbaka o de vet ja av erfarenheter....

glimten

Utloggad Sir

• Hangaround
  • **
« Svar #11 skrivet: 29 juni 2010, 11:04:02 »
Sex e viktigt i mina relationer me men de ska vara på bägges vilkor o inte som man kan läsa mycke här att dom ska behaga manen

om man behandlar dom som dom gudinnor dom e så lovar ja dig att du kommer att få dubbelt tillbaka o de vet ja av erfarenheter....

glimten

Självklart ska det va på bägges villkor.

Utloggad Bruno

• Mongler
  • V.I.P
  • Antal inlägg: 154
« Svar #12 skrivet: 08 juli 2010, 23:56:19 »
Hmm....

Det handlar inte alltid om att en man har köpt hem en hushållsmaskin eller sexslav.
Att se till sin familj (med pengar och frekventa telefonsamtal) är något som finns djupt i den Thailändska kulturen. Jag anser att det är viktigt att försöka förstå hur de fungerar innan man ger sig in i ett fast förhållande.
Vi kanske t.o.m. har något att lära oss  :hmm

Utloggad Tjoho

• Nybörjare
  • Antal inlägg: 9
« Svar #13 skrivet: 11 juli 2010, 20:08:50 »
Att skicka hem pengar är naturligt för dom så inget konstigt med det och man får ta det goda med det onda på något vis eller säga tvär nej från början.

ÄR föräldrar och syskon i arbetsför ålder så skicka inte en krona till dom. Hjälp dom istället till självhjälp och låna ut lite pengar till dom så dom kan komma igång med någon egen verksamhet om dom inte har jobb.

Börjar man ge pengar till vissa familjer så är det som att skyffla ner pengar i ett svart hål  >:(

Utloggad Altec

• Hangaround
  • **
  • Antal inlägg: 54
« Svar #14 skrivet: 29 juli 2010, 22:17:01 »
Kan hålla med i mycket ni skriver, tycker inte man ska skicka pengar om de kan klara sig utan. Att skicka pengar ofta stjälper nog mer än det hjälper, det verkar så i våran umgängeskrets iaf med lata barn å liknande. Punktinsatser är ju mer okay då vet man att det gör nytta. Sverige är inte gratis så sköt om ert eget bo först så att det inte blir problem där. ev. överskott kan ju skickas vidare om man så tycker det.

Utloggad NGW

• Hangaround
  • **
  • Antal inlägg: 72
« Svar #15 skrivet: 31 juli 2010, 16:00:47 »
Min dam skickar 2000-3000sek, varje månad. Det skall gå till hennes dotters skolgång, mat och uppehälle ( dom får betala ALLT i skolan plus termins avgift), samt gamla mammas kostnader. Damen jobbar själv så hon gör vad hon vill, men innan dess betalade jag. Deras tradition säger att dom ska ta hnd om de sina, vilket jag gillar. Som tidigare sagts så borde vi lära oss något där.

Utloggad Tricky

• Brons V.I.P
  • Antal inlägg: 336
« Svar #16 skrivet: 31 juli 2010, 16:16:39 »
Min dam skickar 2000-3000sek, varje månad. Det skall gå till hennes dotters skolgång, mat och uppehälle ( dom får betala ALLT i skolan plus termins avgift), samt gamla mammas kostnader. Damen jobbar själv så hon gör vad hon vill, men innan dess betalade jag. Deras tradition säger att dom ska ta hnd om de sina, vilket jag gillar. Som tidigare sagts så borde vi lära oss något där.
Varför hämtar ni inte hit hennes dotter? väldigt många lämnar bort sina barn i Thailand och jag tycker inte att vi Sverige ska lära oss något där ifrån. Att hjälpa sin familj gör många i Sverige men penga mässigt behövs sällan då vi har ett värfärdssytem i Sverige.

Utloggad ramlosa

• Hangaround
  • **
  • Antal inlägg: 80
« Svar #17 skrivet: 31 juli 2010, 19:37:23 »
min dam hjälper oftast inte till, dom har det ganska bra dom har mark,hus,bilar mm då hon är i från phuket
uchh för issan brudar som ser en som ATM maskiner, tacka vet jag välbärgade brudar som tar hand om fattiga faranger i stället haha inte för dom är allt för många men dom finns där ute, dock funkar inte flipp flopp och chang linne om man ska börja jaga dessa  :crazy:

Utloggad pickaren

• V.I.P
  • Antal inlägg: 174
« Svar #18 skrivet: 31 juli 2010, 22:35:24 »
För att inte tjejen ska tappa ansiktet och att hennes mamma ska ha en säker framtid tycker jag man ska säkerställa ca. 10.000 baht per månad till thailändska hemmet. Vem som sen skickar är egalt, Jag skickade första åren innan frun kom på fötter men numer klarar hon det själv. Hon instämmer i att inte skicka för mycket, inte pga snålhet utan mer pga omtanke !!

Utloggad P3ws

• Nybörjare
  • Antal inlägg: 4
« Svar #19 skrivet: 01 augusti 2010, 08:09:53 »
Lär dom tjäna pengar istället för att skicka. Jisses vad trött man blir.

Undrar hur många thai som sitter o rullar tummarna istället för att jobba eftersom falang/släkting utomlands skickar pengar?

Visst har jag bränt stålar på svärmor/far men har hela tiden varit på tanten att dom skall investera i sig själva, läs fundera på hur dom skall öka sina egna inkomster utan att öka arbetsbördan.

Resultat: Pickup blev en traktor. Inte bara underlättade den det egna jordbruket, den hyrs ut med chaffis när andra har behov av traktor. Ny brunn i direkt anslutning till åkermarken.

Dessutom har dom ju fortfarande kvar tryggheten där i Isaan så länge dottern har det någorlunda väl förspänt här i Svedala.

Vi hjälper med andra ord till vi större investeringar och skickar lite stålar till jul och det tycker vi räcker gott.

* Info

• *Antal Medlemmar: 10822
  • *Senast: ErssonG

• *Totala Poster: 106602
  • *Total Ämnen: 5132
  • *Online idag: 52
  • *Mest Online: 256
(28 april 2011, 12:48:13)
  • *Medlemmar: 12
  • *Gäster: 38
  • *Totalt: 50