* Status

Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Författare Ämne: Polisen granskar barnsexmisstänka  (läst 715 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fraud419

• Surr medlem
  • Brons V.I.P
  • Antal inlägg: 379
Polisen granskar barnsexmisstänka
« skrivet: 12 mars 2010, 09:38:41 »
Polisen granskar barnsexmisstänka
Rikskriminalen kartlägger ett 40-tal svenska män som är flitiga resenärer till Sydostasien, uppger Göteborgs-Posten. Misstanken är att de reser för att kunna utnyttja barn sexuellt.

Två i gruppen har redan gripits i Thailand, där de nu avvaktar rättegång. De är fria mot borgen, men troligen kvar i landet, enligt Rikskriminalen.

Uppgifterna om de drygt 40 som polisen granskar kommer från turister, hotell, ambassader och en rad andra källor. Flera av dem är tidigare dömda för sexualbrott mot barn eller har figurerat i sammanhang som kan förknippas med pedofili.

Kartläggningen sker i tysthet - polisen får varken föra in männen i register eller förhöra vittnen eller följa deras telefon- och datatrafik. För det krävs en förundersökning och det förutsätter ett känt offer. Man samarbetar därför med polisen i de aktuella länderna.

Källa: SVT/Rapport
« Senast ändrad: 12 mars 2010, 20:32:48 av ThaiSex Se »

Utloggad maffig

• Brons V.I.P
  • Antal inlägg: 298
  • Kön: Man
SV: Polisen granskar barnsexmisstänka
« Svar #1 skrivet: 12 mars 2010, 14:45:21 »
Varför regler som skyddar pedofiler ????? Skippa dessa regler och bura in dom på mycket lång tid. Dom skulle i fängelset vara tvugna att ha en skylt med pedofil på sig så dom fick uppleva hur det är att vara utnyttjad. För det hade säkert resten av fångarna fixat galant.

Utloggad Kurios

• Global Moderator
  • Diamant VIP
  • Antal inlägg: 6294
« Svar #2 skrivet: 12 mars 2010, 17:21:30 »
Pedofiler ska kartläggas
Rikskriminalen kartlägger nu ett 40-tal svenska män som ofta reser till bland annat Sydostasien. Flera av dem kommer från Västsverige. Man misstänker att de åker utomlands för att utnyttja barn sexuellt.
I maj förra året greps två svenska män i 60-årsåldern i Thailand misstänkta för att ha köpt sex av barn. De två är i dag fria mot borgen och befinner sig enligt Rikskriminalpolisen troligen fortfarande i Thailand.

– I nuläget verkar det som att det kommer att bli en rättegång mot dem där. Det tycker vi är bra eftersom det är där brotten begåtts, säger Liz Berglund, kriminalinspektör vid Rikskrim.

De misstänkta pedofilerna är två av de drygt 40 svenska män som polisen fått tips om och nu kartlägger. Samtliga reser ofta till länder där sexhandeln med barn är utbredd.

– Tipsen kan komma från turister, hotell, frivilligorganisationer eller ambassader och rör personer från hela landet, även från Västsverige, säger Liz Berglund.

När man väl fått in ett tips om en misstänkt börjar en noggrann kartläggning. Har det påstådda brottet skett i Thailand eller Kambodja, där alla turister registreras, kan Rikspolisen få uppgifter om hur ofta personen i fråga besöker landet. Man fortsätter sedan att nysta i den misstänktes bakgrund.

– Vi gräver så djupt vi kan. Men det kan finnas flera svårigheter för oss att hitta dem eftersom varje polismyndighet har sina egna register. Dessutom är det inte helt ovanligt att de som tidigare blivit dömda för sexualbrott mot barn har bytt både för- och efternamn, säger Pearly Hadziomerovic, kriminalinspektör vid Rikskrim.

Flera av de drygt 40 männen är dömda för sexualbrott mot barn sedan tidigare, en del figurerar i förundersökningar eller i andra sammanhang som kan kopplas till pedofili. Men några har ett till synes fläckfritt förflutet.

– Vi har ändå tillräckligt med information för att misstänka att även de åker fram och tillbaka för att köpa sex av barn. Vad det är för information vill jag inte gå in på, säger Liz Berglund.

Kartläggningarna av de misstänkta männen sker i tysthet och polisen får varken föra in dem i register, förhöra vittnen eller följa deras telefon- eller datatrafik. För det krävs en förundersökning och en sådan kan bara startas i de fall där det finns ett känt offer. Man samarbetar därför med den lokala polisen i de aktuella länderna.

– De har möjlighet att spana och få tag på de här barnen, säger Liz Berglund.

Vad händer med de här 40 männen om ni inte hittar några offer?

– Då är de bara ett namn här hos oss som vi försöker fortsätta att hålla koll på.
Karolina Vikingsson

Fakta: Aktuella rättsfall

I januari i år dömdes en svensk man för sexövergrepp mot barn i Kambodja. Rikskriminalen deltog i kartläggningen av honom och han fick 6,5 års fängelse, ett straff som han nu avtjänar i Kambodja.

I maj förra året greps två svenska män i thailändska Pattaya misstänkta för barnsexhandel. De ska troligtvis ställas inför rätta i Thailand. Rikskriminalen följer ärendet.

Källa: GP

Utloggad Kurios

• Global Moderator
  • Diamant VIP
  • Antal inlägg: 6294
« Svar #3 skrivet: 12 mars 2010, 17:30:54 »
Varför regler som skyddar pedofiler ????? Skippa dessa regler och bura in dom på mycket lång tid. Dom skulle i fängelset vara tvugna att ha en skylt med pedofil på sig så dom fick uppleva hur det är att vara utnyttjad. För det hade säkert resten av fångarna fixat galant.

Reglerna skyddar väl övriga medborgare för att inte bli felaktigt utpekade. Alla är ju att betrakta som oskyldiga tills motsatsen bevisats.

Pedofiler sitter aldrig tillsammans med "vanliga" fångar på anstalterna. Skulle de göra det skulle de inte klara sig särskilt länge. De tillhör väl de lägst stående i den hierarkin som finns i den världen och med all rätt enligt mig.

Utloggad Hud

• Global Moderator
  • Diamant VIP
  • Antal inlägg: 5367
    • hgs.st
« Svar #4 skrivet: 12 mars 2010, 22:19:26 »
Om man diskuterar på så sätt så borde alla som langar droger också ha en skylt då de skadar andra mäniskor också.
Dom som själv av andra gör samma sak.
Alla som begår brott skadar någon annan.
Jag tycker att det är för jävligt att dom utnyttjar barn som oftast har det svårt redan eller är i en beroendeställning. Så jag försvarar absolut ingen som har sex med mindreåriga.
Men samtidigt vet jag att det finns killar på som precis fyllt 15 och har haft sex med en 14 åring som blivit dömd för detta. Dom begår samma brott enligt lagen. Men jag tycker inte att det i alla fall är lätt att vara lika kategorisk som du är.
Att låta andra fångar döda någon i ett svenskt fängelse är jag verkligen emot.
Jag är mer för att vi ska försöka motverka framtida brott.
Jag vet att det är lätt att reagera hårt när det är barn som drabbas och jag regerar oftast lika som du gör. Men oftast finns det något bakom utnyttjandet som det är viktigt att komma åt och försöka få stopp på det som händer.
Men dödstraff hjälper inte att förhindra brott. För då skulle inge brott begås i vissa länder.
Jag tror att det bästa vore att minska fattigdomen i de länder där barn utnyttjas. Men samtidigt vet jag att många klagar över prisbilden när vi åker till Thailand.
Så länge det finns de med "mycket" pengar så kommer de som är fattigare att utnyttjas på olika sätt.
Nu börjar jag att låta som en annan på forumet :-)
Men jag vill bara säga att det inte alltid finns en enkel lösning på ett problem.
Varför måste ag vara i ett land där det fortfarande snöar i april?!

Utloggad inmate20

• Chuc mung nam moi 2010 Tigerns år!
  • Brons V.I.P
  • Antal inlägg: 310
  • Co ai muon di cau ca hon?
    • http://www.phim88.com/
« Svar #5 skrivet: 13 mars 2010, 18:41:14 »
Reglerna skyddar väl övriga medborgare för att inte bli felaktigt utpekade. Alla är ju att betrakta som oskyldiga tills motsatsen bevisats.

Pedofiler sitter aldrig tillsammans med "vanliga" fångar på anstalterna. Skulle de göra det skulle de inte klara sig särskilt länge. De tillhör väl de lägst stående i den hierarkin som finns i den världen och med all rätt enligt mig.

Det stämmer inte riktigt , det finns en anstalt för sexualförbrytare Skogemo tror jag den heter och någon till men det behöver inte vara så att personen förs över till den anstalten exempel Hagamannen.
Förr kunde man begära ut papper på dom man satt med men det har dom tagit bort nu.

Jag tyckert själv att det är bra att man kan nå folk som begår brott på andra sidan jordklotet men folk som haffas för att ha uttnytjat barn avtjänar ju straff i det landet och som Gary Glitter i Vietnam så slutar dom inte även i fängelset...

Utloggad sexpacket

• V.I.P
  • Antal inlägg: 201
« Svar #6 skrivet: 26 mars 2010, 13:41:57 »
Nu for tiden pa "riktiga" anstalter i Sverige vill dom mycket riktigt inte att man bestaller in papprena. Det loses enklast med ett tex nagon i fortroende radet ber sin advokat bestalla domar av samtliga intagna. Drojer inte lange innan svinen tar P-18(sjalv isolering)
Tyvarr ska det i Sverige gullas och daltas med asen, skydda dom minsann.
Ibland hander det och att man har tur och nagon mansklig plit "lacker"om deras brott, da blir det klassikern tonfiskburk i paslakan som galler >:(
Nu for tiden har det blivit lite battre i Thailand, monns nar pedofilerna satt uppe pa tredje vaningen i Royal Garden Pattaya tidigt 90-tal. Vidrigt!
Nu verkar svinen flyttat hit till Filippinerna, grips nastan ett peddo i veckan har. Hoppas verkligen att detta super korumperade land lan gora nagonting at det.

* Info

• *Totala Poster: 110157
  • *Total Ämnen: 5343
  • *Online idag: 45
  • *Mest Online: 256
(28 april 2011, 12:48:13)
  • *Medlemmar: 3
  • *Gäster: 20
  • *Totalt: 23