Vill du ge en referens till det? Det borde inte vara svårt att finna lagrummet så vi slipper anta hit och dit. Tack!
Det finns tre gränser att dra här för bilder tagna i Sverige:
1. när bilden tas,
2. hur bilden förvaras. och
3. vad som händer med bilden när den är sparad.
1. När bilden tas på en allmän plats eller från en allmän plats finns det inget att anmärka utom för skyddsobjekt; och de lämnar vi utanför här. Men när bilden tas på en privat plats behövs tillstånd.
Så du kan stå med teleobjektiv och plåta in på en klubb, men det är inte säkert att du får plåta inne på klubben.
Stöd för detta finns i arrangörsrätten och krögarens avtalsfrihet att ställa upp vilka anbudsvillkor och ordningsregler som denne finner passar alkohollagen, egna preferenser och ordningslagen. Jag skrev inte att detta var enkelt. Krögaren, eller dennes representant som restaurangchef, barchef, vaktchef eller klubbchef behöver inte motivera sina regler utan de kan i sin helhet förkastas eller accepteras av gästen eller inte. För att inte fastna i diskriminerande regler gör vi inte det här.
Den som bryter mot reglerna på klubben kan ombedas lämna stället, avvisas eller avlägsnas med stöd i polislagen när det gäller störande av ordning. Då det inte finns ordningsvakter på plats och personen inte lämnar frivilligt kan polis tillkallas. Om det blir fråga om grovt olaga intrång kan vem som helst gripa personen och överlämna till polis.
Om fotografen blir för närgången kan det bli en fråga om ofredande och det faller under brottsbalkens digra katalog, och vem som helst kan gripa fotografen och överlämna denne till polis.
2. När bilden väl är tagen skyddas den av upphovsrättslagen. Samtidigt faller en digital bild under Personuppgiftslagen PUL och du behöver tillstånd för att lagra personuppgifter; om det inte är i egenskap av journalist under pågående arbete. Men du ska kunna styrka att du är journalist, annars får du kanske problem. Länstyrelserna har för närvarande huvudvärk med att sortera detta rent juridiskt;har jag hört ryktas. Under tiden kan du försöka entydigt definiera en boll. En bild på film hanteras utanför PUL. Polis kan ta kamerautrustning och bildmaterial i beslag. Jag skriver inte mer om detta här eller nu.
3. Jag har redan tagit upp lagen om upphovsrätt som reglerar bilders kommersialisering och duplicering med verkshöjd samt lagen om användande av namn och bild i reklam som reglerar tillstånd för att få använda personers namn och bild i reklam. Därutöver får du hålla reda på skadeståndslagen om du orsakar skada av vilja eller genom olyckshändelse. Så bara för att du har en bild betyder inte att du kan göra vad som helst med den.
Detta är några av lagarna du som seriös fotograf kan studera och kunna utantill.
Du kan även lära dig att fråga om det är okej att ta en bild. Funkar ganska ofta.
Sedan när du kommer utomlands är det säkrast att ta reda på lokala lagar och regler.
Slutligen, var ska du göra om en person tar ditt minne och stampar på det? Vad händer om den du blir stampad av har straffrabatt och du inte kan få ut något skadestånd för ditt förlorade bildminne, eller kamera? Då står du där utan hjälp. Eller om du griper personen på fel grund och istället för dig skyldig till olaga frihetsberövande? Om du ändå saknar rätten att ta bilden eller ens duplicera den för ditt privata bruk en gång. Då kanske du ska ha övervägt konsekvenserna innan du börjar fotografera.
Och som Strix påpekade; respektera integriteten när du riktar din glastub.
EDIT: kan ni flytta denna till fototråden som han klicka till innan jag skrivit klart?