* Status

Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiverings-e-postmeddelande?

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Författare Ämne: Tillåtet eller inte att fota?  (läst 606 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Spi

• V.I.P
  • Antal inlägg: 184
Tillåtet eller inte att fota?
« skrivet: 02 februari 2010, 23:11:49 »
Det är väl djävligt bra att det inte dyker upp bilder här från Tigern smygtagna av mobilkamera. Förhoppningsvis tillåter inte webb-master detta. Länkade klippet ger en tillräckligt utförlig bild av stället.

???

Allvarligt så tror jag Tigern är en vanlig nattklubb som lockar fler asiater än andra nattklubbar, och sist jag var på nattklubb så var det inte olagligt att ta kort, samt att göra vad du ville med dina kort.

Vad är du hoppas uppnå med att inte tillåta festbilder visas på detta forum? :)
« Senast ändrad: 17 februari 2010, 20:32:47 av Kurios »

Utloggad HavingaGoodTime

• Silver V.I.P
  • Antal inlägg: 580
  • skenbart rälsbunden tills solkurvorna spårar ur
SV: Tillåtet eller inte att fota?
« Svar #1 skrivet: 03 februari 2010, 00:09:12 »
Inte så enkelt. Tiger är en plats öppen för allmänheten. Tiger kan ha egna regler om att inte tillåta fotografering som på många andra klubbar. När du väl har tagit bilden är den skyddat av upphovsrättslagen som bild. Men du har inte rätt att duplicera eller kommersialisera bilden utan tillstånd av motiven. Om bilden sedan används i reklamsyfte regleras det av särskild lag om användande av personer i reklam och bild. Personen på bilden är också delaktig i upphovsrätten och har en ideell rättighet som förhindrar fotografen från att använda bilden i kränkande samt hädande sammanhang. Från detta görs avsteg från fall till fall om det ligger i allmänhetens intresse att bilden publiceras. Men då kommer du in på frågor för ansvariga utgivare.

Så slutsatsen är det inte finns en regelmässig rätt för någon att ta bilder på andra och publicera dem hur som helst.
När jag går långt nog ditåt kommer jag tebax hit igen. Om jag ändå ska gå så långt kan jag lika gärna stanna kvar. Jag förblir här och ser allt. När jag sett allt behöver jag inte gå ditåt utan kan gå hitåt tills jag kommer dit - jag vill, alltså kan jag gå så långt jag vill utan att gå över gränsen

Utloggad swedlaw

• Junior
  • *
  • Antal inlägg: 18
« Svar #2 skrivet: 03 februari 2010, 15:54:58 »
Inte så enkelt. Tiger är en plats öppen för allmänheten. Tiger kan ha egna regler om att inte tillåta fotografering som på många andra klubbar. När du väl har tagit bilden är den skyddat av upphovsrättslagen som bild. Men du har inte rätt att duplicera eller kommersialisera bilden utan tillstånd av motiven. Om bilden sedan används i reklamsyfte regleras det av särskild lag om användande av personer i reklam och bild. Personen på bilden är också delaktig i upphovsrätten och har en ideell rättighet som förhindrar fotografen från att använda bilden i kränkande samt hädande sammanhang. Från detta görs avsteg från fall till fall om det ligger i allmänhetens intresse att bilden publiceras. Men då kommer du in på frågor för ansvariga utgivare.

Så slutsatsen är det inte finns en regelmässig rätt för någon att ta bilder på andra och publicera dem hur som helst.

Jag tycler att du vänder på det på ett felaktigt sätt. Yttrandefrihtesgrundlagen är positiv vilket innebär att om det inte finns något kränkande (hädande har jag aldrig hört talas om) i publiceringen finns det inget som hindrar publicering.

Utloggad Spi

• V.I.P
« Svar #3 skrivet: 03 februari 2010, 21:02:51 »

Inte bara fall till fall. I de fall du tar bilder på en grupp människor utan att fokusera på en speciell person, så behöver du inte ha tillstånd från personerna som framgår av bilderna.

Det är bara personer som du lägger i fokus som du behöver ha deras tillstånd för att publicera bilden.

Så om du står på en nattklubb (där det inte finns något förbud mot att ta bilder) och tar bilder av dansgolvet, eller allmänt "¨tar kort på stämningen", så behöver du inte ha tillstånd från alla vackra flickor som fastnar på din lins. :)

Utloggad HavingaGoodTime

• Silver V.I.P
« Svar #4 skrivet: 14 februari 2010, 11:40:41 »
Inte bara fall till fall. I de fall du tar bilder på en grupp människor utan att fokusera på en speciell person, så behöver du inte ha tillstånd från personerna som framgår av bilderna.

Det är bara personer som du lägger i fokus som du behöver ha deras tillstånd för att publicera bilden.

Så om du står på en nattklubb (där det inte finns något förbud mot att ta bilder) och tar bilder av dansgolvet, eller allmänt "¨tar kort på stämningen", så behöver du inte ha tillstånd från alla vackra flickor som fastnar på din lins. :)

Om krögaren inte har gett ett tillstånd att ta bilder inne på krogen, eller om krögaren specifikt förbjudit det, saknar du rätten att ta bilder.

Om du använder bilderna i reklamsammanhang måste du ha tillstånd av alla och all upphovsskyddad design och produkter. Det är inte fullt så enkelt att allt kan avhandlas i ett forum under middagen mellan fem och sju; på kvällen/eller frukost på morgonen -- eller var det tvärt om?
När jag går långt nog ditåt kommer jag tebax hit igen. Om jag ändå ska gå så långt kan jag lika gärna stanna kvar. Jag förblir här och ser allt. När jag sett allt behöver jag inte gå ditåt utan kan gå hitåt tills jag kommer dit - jag vill, alltså kan jag gå så långt jag vill utan att gå över gränsen

Utloggad HavingaGoodTime

• Silver V.I.P
« Svar #5 skrivet: 14 februari 2010, 19:16:49 »
Jag tycler att du vänder på det på ett felaktigt sätt. Yttrandefrihtesgrundlagen är positiv vilket innebär att om det inte finns något kränkande (hädande har jag aldrig hört talas om) i publiceringen finns det inget som hindrar publicering.

Yttrandefrihet är en del av våra grundlagar. Publicering kräver en ansvarig utgivare. Upphovsrättslagen beskriver vem som har rätt till vad inom skapade alster med verkshöjd. Marknadsföring och användande av namn och bild regleras i särskild lag. Det händer att flera lagar täcker in samma händelse eller objekt. Det gör att enskilda fall kan vara svåra att uttala sig om på förhand innan domstol tolkat de specifika förutsättningarna. Tyvärr är det så att trots att alla ska kunna alla lagar, är inte alla lagar begripliga eller enkla att ta till sig. Det blir inte heller enklare med tiden då nya regler skapas dagligen utan kontroll av överlapp eller glapp.

Utloggad Nordic22222

• Hangaround
  • **
  • Antal inlägg: 54
« Svar #6 skrivet: 17 februari 2010, 01:33:21 »
Om krögaren inte har gett ett tillstånd att ta bilder inne på krogen, eller om krögaren specifikt förbjudit det, saknar du rätten att ta bilder.

Felaktigt.. om du säger att det är för egna personliga journalistiska intressen får ta bilder på vad som helst, när som helst, utan tillstånd.... :)

Förutom militära skyddsmål, tyvärr.. :P

Utloggad HavingaGoodTime

• Silver V.I.P
« Svar #7 skrivet: 17 februari 2010, 13:46:02 »
....
Förutom militära skyddsmål, tyvärr.. :P

Vad gäller militära, civila, och totalförsvarets skyddsobjekt brukar det framgå med tydliga skyltar att fotografering är förbjuden. Till en viss del har satelliter gjord markfoton onödiga av geografin. Men det finns andra objekt som inte ska hamna på bild. Denna del i det du skriver stämmer bra och det är reglerat med straff att ens ta bilden.

Felaktigt.. om du säger att det är för egna personliga journalistiska intressen får ta bilder på vad som helst, när som helst, utan tillstånd.... :)
...

Kan du visa mig lagstödet för det du påstår? Kan du även visa mig lagstödet för duplicering eller kommersialisering av dina bilder du så stolt har tagit inne på ett etablissemang utan fotoförbud?

Utloggad Spi

• V.I.P
« Svar #8 skrivet: 17 februari 2010, 19:41:50 »

Om du använder bilderna i reklamsammanhang måste du ha tillstånd av alla och all upphovsskyddad design och produkter. Det är inte fullt så enkelt att allt kan avhandlas i ett forum under middagen mellan fem och sju; på kvällen/eller frukost på morgonen -- eller var det tvärt om?

Vill du ge en referens till det? Det borde inte vara svårt att finna lagrummet så vi slipper anta hit och dit. Tack!

Utloggad Nebraska

• Surr medlem
  • V.I.P
  • Antal inlägg: 128
  • Kön: Man
« Svar #9 skrivet: 17 februari 2010, 20:22:25 »
HavingaGoodTime har fullständigt rätt i sina inlägg.
Om vi ska förenkla det hela så behövs tillstånd från såväl ägare som de som avbildas om bilder ska publiceras på nätet (PuL).
Om mediet har ansvarig utgivare med utgivningsbevis (registrerad hos Radio- och TV-verket eller PRV) så inträder andra regler, yttrandefrihetsgrundlagen tar vid. Men någon sådan utgivare har inte detta forum, vad jag vet.
Att publicera bilder på människor som inte är i fokus syftar på Datainspektionens nuvarande tolkning av Personuppgiftslagen (PuL). Men det gäller "allmän plats" och under förutsättning att de avbildade inte upplever något men (obehag räcker, i princip) på grund av mångfaldigandet/publiceringen.
Sammanfattningsvis: Det är ingen lysande idé att lägga upp bilder här från Tigern - utan att först ha okejat det.
Att det regelmässigt bryts mot dessa regler på nätet är en annan sak. Men ska detta forum behålla sin form så är det nog vettigt att vi respekterar integriteten...
Finally found a place they could never reach
Sipping singha beer on pattaya beach
Singha beer don’t ask no questions
Singha beer don’t tell no lies

Utloggad HavingaGoodTime

• Silver V.I.P
« Svar #10 skrivet: 17 februari 2010, 20:52:26 »
Vill du ge en referens till det? Det borde inte vara svårt att finna lagrummet så vi slipper anta hit och dit. Tack!

Det finns tre gränser att dra här för bilder tagna i Sverige:
1. när bilden tas,
2. hur bilden förvaras. och
3. vad som händer med bilden när den är sparad.

1. När bilden tas på en allmän plats eller från en allmän plats finns det inget att anmärka utom för skyddsobjekt; och de lämnar vi utanför här. Men när bilden tas på en privat plats behövs tillstånd.

Så du kan stå med teleobjektiv och plåta in på en klubb, men det är inte säkert att du får plåta inne på klubben.

Stöd för detta finns i arrangörsrätten och krögarens avtalsfrihet att ställa upp vilka anbudsvillkor och ordningsregler som denne finner passar alkohollagen, egna preferenser och ordningslagen. Jag skrev inte att detta var enkelt. Krögaren, eller dennes representant som restaurangchef, barchef, vaktchef eller klubbchef behöver inte motivera sina regler utan de kan i sin helhet förkastas eller accepteras av gästen eller inte. För att inte fastna i diskriminerande regler gör vi inte det här.

Den som bryter mot reglerna på klubben kan ombedas lämna stället, avvisas eller avlägsnas med stöd i polislagen när det gäller störande av ordning. Då det inte finns ordningsvakter på plats och personen inte lämnar frivilligt kan polis tillkallas. Om det blir fråga om grovt olaga intrång kan vem som helst gripa personen och överlämna till polis.

Om fotografen blir för närgången kan det bli en fråga om ofredande och det faller under brottsbalkens digra katalog, och vem som helst kan gripa fotografen och överlämna denne till polis.

2. När bilden väl är tagen skyddas den av upphovsrättslagen. Samtidigt faller en digital bild under Personuppgiftslagen PUL och du behöver tillstånd för att lagra personuppgifter; om det inte är i egenskap av journalist under pågående arbete. Men du ska kunna styrka att du är journalist, annars får du kanske problem. Länstyrelserna har för närvarande huvudvärk med att sortera detta rent juridiskt;har jag hört ryktas. Under tiden kan du försöka entydigt definiera en boll. En bild på film hanteras utanför PUL. Polis kan ta kamerautrustning och bildmaterial i beslag. Jag skriver inte mer om detta här eller nu.

3. Jag har redan tagit upp lagen om upphovsrätt som reglerar bilders kommersialisering och duplicering med verkshöjd samt lagen om användande av namn och bild i reklam som reglerar tillstånd för att få använda personers namn och bild i reklam. Därutöver får du hålla reda på skadeståndslagen om du orsakar skada av vilja eller genom olyckshändelse. Så bara för att du har en bild betyder inte att du kan göra vad som helst med den.

Detta är några av lagarna du som seriös fotograf kan studera och kunna utantill.

Du kan även lära dig att fråga om det är okej att ta en bild. Funkar ganska ofta.

Sedan när du kommer utomlands är det säkrast att ta reda på lokala lagar och regler.

Slutligen, var ska du göra om en person tar ditt minne och stampar på det? Vad händer om den du blir stampad av har straffrabatt och du inte kan få ut något skadestånd för ditt förlorade bildminne, eller kamera? Då står du där utan hjälp. Eller om du griper personen på fel grund och istället för dig skyldig till olaga frihetsberövande? Om du ändå saknar rätten att ta bilden eller ens duplicera den för ditt privata bruk en gång. Då kanske du ska ha övervägt konsekvenserna innan du börjar fotografera.

Och som Strix påpekade; respektera integriteten när du riktar din glastub.

EDIT: kan ni flytta denna till fototråden som han klicka till innan jag skrivit klart?
« Senast ändrad: 17 februari 2010, 20:56:42 av HavingaGoodTime »

* Info

• *Antal Medlemmar: 10821
  • *Senast: Ricky56

• *Totala Poster: 106535
  • *Total Ämnen: 5129
  • *Online idag: 47
  • *Mest Online: 256
(28 april 2011, 12:48:13)
  • *Medlemmar: 12
  • *Gäster: 34
  • *Totalt: 46